Air Nostrum : luchtvaartmaatschappij

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Air Nostrum is een Spaanse luchtvaartmaatschappij. Het is een dochteronderneming van de nationale luchtvaartmaatschappij van het land, Iberia, die geregelde routes exploiteert. Air Nostrum werd in 1994 opgericht in de stad Valencia door een klein team van ongeveer tien mensen. Het is snel uitgegroeid tot een van de toonaangevende luchtvaartmaatschappijen van Spanje. Het is ook een van de toonaangevende luchtvaartmaatschappijen van Europa. AEROAFFAIRES vertelt je over haar geschiedenis in de luchtvaart en presenteert haar vloot vliegtuigen, de voorwaarden voor passagiers en hun vluchtboekingen.

De geschiedenis van Air Nostrum

De jaren 90: de ontwikkeling van de luchtvaartmaatschappij Air Nostrum

  • 1994: De nieuwe luchtvaartmaatschappij Air Nostrum werd opgericht in de havenstad Valencia in het zuidoosten van Spanje. Het doel van dit jonge bedrijf was om een van de leiders te worden in de particuliere regionale luchtvaart. De maatschappij maakt haar eerste vluchten met een Fokker 50, op routes tussen de steden Valencia en Bilbao in Noord-Spanje.
  • 1996: Het Spaanse bedrijf groeit en breidt zijn vloot vliegtuigen uit. Tegen het einde van het jaar had het 7 Fokker 50 vliegtuigen en vervoerde het een groot aantal passagiers.
  • 1997: Een dozijn nieuwe vliegtuigen werd aan de vloot toegevoegd. De luchtvaartmaatschappij kocht ook haar eerste ATR 72-500 regionale jets van vliegtuigfabrikant ATR.
    In hetzelfde jaar vormde Air Nostrum een luchtvaartalliantie met Iberia. Deze luchtvaartmaatschappijen werden partners. Air Nostrum is een exclusieve franchise van deze Spaanse nationale luchtvaartmaatschappij. Het zal regionale vluchten uitvoeren voor Iberia. Bij de start van deze alliantie tussen de twee luchtvaartmaatschappijen werden de vluchten uitgevoerd onder de naam Iberia Regional Air Nostrum.
  • 1998: De luchtvaartmaatschappij voegt een nieuw type vliegtuig toe aan haar vloot: een CRJ 200ER van de Canadese fabrikant Bombardier. Dit vliegtuig, dat plaats biedt aan 50 passagiers, zal gedeeltelijk worden gebruikt voor internationale langeafstandsvluchten.
  • 1999: Na de samenwerking met Iberia treedt Air Nostrum toe tot de Oneworld alliantie, de grootste alliantie van luchtvaartmaatschappijen.

De jaren 2000: een strategisch keerpunt voor Air Nostrum

  • 2000: Air Nostrum doet een kolossale investering van meer dan 800 miljoen euro. Het doel van deze investering? De vloot van 44 vliegtuigen volledig vernieuwen. Hiermee werd Nostrum de eerste luchtvaartmaatschappij in Europa met zoveel moderne vliegtuigen.
  • 2005 en 2010 : In elk van deze twee jaren voegde Air Nostrum jets met een grotere passagierscapaciteit toe aan haar lijst met vliegtuigen. Een CRJ 900 in 2005 en een CRJ 1000 in 2010. Deze laatste kan respectievelijk 90 en 100 passagiers vervoeren. Het doel van Air Nostrum is om de vliegkosten per passagier te verlagen door de capaciteit van de vliegtuigen te vergroten.
  • 2013 : Tot dit jaar werkt de Spaanse luchtvaartmaatschappij aan de ontwikkeling van connectiviteit en concurrentievermogen op de luchthaven van Madrid (Adolfo Suárez Madrid-Barajas).
  • 2014 : Air Nostrum consolideert zijn vaardigheden in het aanbieden van vluchten en verbindingen in nichemarkten. De maatschappij richt zich op routes met een gemiddelde of lage vraag. De luchtvaartmaatschappij verzorgt zowel binnenlandse als internationale vluchten van en naar Madrid. Een vlucht met deze maatschappij vanuit Parijs is onwaarschijnlijk. De maatschappij vliegt ook routes onder het PSO-regime (Public Service Obligation). Maar ook hier voert ze zogenaamde “off-peak” vluchten uit, die een aanvulling vormen op de vluchten die Iberia aanbiedt.
  • In datzelfde jaar werd de huidige CEO van de luchtvaartmaatschappij, Carlos Bertomeu, ook meerderheidsaandeelhouder van het bedrijf.

Air Nostrum in cijfers:

In een paar cijfers is dit wat de luchtvaartmaatschappij vandaag de dag kenmerkt:

  • 75.000: het aantal vluchten dat het bedrijf per jaar uitvoert.
  • 5,2 miljoen passagiers reizen jaarlijks met Air Nostrum.
  • 500 miljoen: dit is de jaarlijkse omzet van de luchtvaartmaatschappij.
  • 1.450 : het aantal werknemers bij de Spaanse luchtvaartmaatschappij.
  • 85 miljoen: het totale aantal passagiers dat door Air Nostrum is vervoerd sinds de oprichting in 1994.

De activiteiten van Air Nostrum

Air Nostrum vliegt niet op heel populaire bestemmingen en tijden. De luchtvaartmaatschappij biedt routes aan die een aanvulling vormen op die van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia.

Air Nostrum opereert namens Iberia.

De luchtvaartmaatschappij biedt zowel rechtstreekse vluchten als retourvluchten naar een groot aantal bestemmingen.

Over het algemeen gaat het om middellange- en langeafstandsvluchten. Er worden dagelijks zo’n 200 vluchten uitgevoerd naar ongeveer 50 luchthavens in 7 landen in Europa en Noord-Afrika. De Spaanse luchtvaartmaatschappij is ook een pionier in het verkeer tussen de luchthaven van Madrid en verschillende bestemmingen in Frankrijk.

Air Nostrum’s onderscheidingen

Naast de vele positieve aspecten van de maatschappij (zoals de uitgebreide vluchtdekking, met een groot aantal bestemmingen die worden aangedaan), onderscheidt Air Nostrum zich ook door de kwaliteit van haar diensten. Bij Air Nostrum zijn er geen klachten. Het is zelfs de enige regionale luchtvaartmaatschappij in Europa die kan bogen op het winnen van prijzen. Het heeft de ERA (European Regional Airline Association) prijs 8 keer gewonnen (waaronder 6 gouden medailles). Deze prijs wordt toegekend aan de beste luchtvaartmaatschappij van het jaar.

De ERA reikt ook de gouden medaille uit voor duurzame uitmuntendheid. Air Nostrum kreeg deze prijs voor de kwaliteit van haar dienstverlening.

Tot slot ontving de luchtvaartmaatschappij in 2011 wat vergeleken kan worden met de Oscar van de luchtvaart. Dit is de ‘Flight’ award. Air Nostrum wordt hiermee uitgeroepen tot de beste regionale luchtvaartmaatschappij ter wereld.

Deze prijzen zijn vooral te danken aan de uitmuntende diensten die aan boord worden aangeboden. Sommige vluchten bieden zelfs toegang tot een business class cabine met alle bijbehorende uitstekende diensten.

Tot slot biedt Air Nostrum, om loyaliteit op te bouwen onder haar meest regelmatige klanten, het Iberia-programma (Iberia Plus). Frequente vliegers hebben toegang tot een groot aantal voordelen:

  • kostenbesparingen op reizen
  • toegang tot VIP-lounges op luchthavens.
CRJ 900 / CRJ 1000
Fotocredit: Bombardier

De luchtvloot van Air Nostrum

De Spaanse luchtvaartmaatschappij heeft bijna vijftig vliegtuigen van 4 verschillende types. Deze zijn afkomstig van de vliegtuigfabrikanten Bombardier en ATR. Deze vliegtuigen worden gebruikt voor alle regionale vluchten en bieden, afhankelijk van het model, plaats aan 50 tot 100 mensen. In de zakenluchtvaart zijn ze ideaal voor het charteren van groepsvluchten, voor sportteams of voor bedrijfsseminaries.

CRJ 1000:

Dit is het nieuwste model dat aan de vloot van de luchtvaartmaatschappij is toegevoegd. Het kan 100 mensen vervoeren op korte- en middellangeafstandsroutes met een maximaal bereik van 2761 km. Dit vliegtuigmodel is een uitbreiding van de CRJ 900 en kan meer passagiers vervoeren. Tot slot wordt dit vliegtuig door de fabrikant omschreven als 30% minder vervuilend dan andere vergelijkbare vliegtuigen. Dit maakt het een zuinig vliegtuig en een goed alternatief voor bepaalde low-cost vluchten.

CRJ 900:

Dit is de kortere versie van de CRJ 1000. Het biedt plaats aan 90 passagiers in de cabine. Dit vliegtuig, dat in 2003 in gebruik werd genomen, is ideaal voor korte en middellange routes, met een maximaal bereik van 3100 km.

CRJ 200 :

Dit model vervolledigt de familie Bombardier-toestellen in de vloot van Air Nostrum. Dit toestel was overigens het eerste vliegtuig op de commerciële luchtvaartmarkt met 50 zitplaatsen aan boord. De CRJ 200 is een turbojet met een maximaal bereik van 2.700 km. Het is een kleinere versie van de 2 bovengenoemde toestellen. Net als deze laatste is hij perfect inzetbaar op korte en middellange routes.

ATR 72-600:

Vliegtuig van ATR, een twin-turboprop die plaats biedt aan 78 passagiers. Het is een uitbreiding van een ander ATR-model, deATR 42. Tot slot is de ATR 72-600 de nieuwste versie van de ATR 72. Dit regionale vliegtuig is geschikt voor korte en middellange afstanden. Dit regionale vliegtuig vliegt over korte en middellange afstanden met een maximaal bereik van 1400 km.

ATR-72-600
Foto credit: ATR

Bagage regelen met Air Nostrum

Wanneer je met Air Nostrum reist, zijn er voordat je aan boord gaat van je vlucht met de nationale luchtvaartmaatschappij een paar procedures die je moet volgen voor handbagage en als je van plan bent om ruimbagage mee te nemen. Voor uw handbagage moet u voldoen aan de volgende afmetingen: 45 cm x 35 cm x 20 cm, met een gewicht van maximaal 8 kilo. Ruimbagage mag niet meer dan 23 kg wegen. Voor bagage tot 32 kilo wordt echter een toeslag in rekening gebracht. Boven dit gewicht wordt uw bagage mogelijk niet aan boord toegelaten. Tot slot moet uw bagage duidelijk gelabeld zijn. Voor eventuele aanvullende verzoeken raden we u aan contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij.

AEROAFFAIRES vliegt u met Air Nostrum

Wil je een groepsvlucht boeken? Organiseert u een reis voor uw bedrijfsseminarie? AEROAFFAIRES kan alles voor je regelen. Vul ons online offerteformulier in, of bel ons op +33 (0) 1 44 09 91 82, en wij zoeken de beste deal voor jou.

Is Air Nostrum een betrouwbare luchtvaartmaatschappij op het gebied van veiligheid?

Air Nostrum is een betrouwbare luchtvaartmaatschappij. Ze dankt haar reputatie aan de kwaliteit van haar diensten en de vaardigheden van de piloten die haar vluchten uitvoeren. Ze heeft een erkenning voor openbaar vervoer. Dit maakt het een veilige en betrouwbare luchtvaartmaatschappij.

Kan ik op elk moment opstijgen met Air Nostrum, vooral ’s nachts?

Voor informatie over privévluchten kunt u contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij. Nachtvluchten zijn afhankelijk van de vertrek- en aankomstluchthaven.

Is het duur om met Air Nostrum te reizen?

De prijs van een reis met Air Nostrum hangt af van verschillende factoren:

  • het type missie
  • de bestemming en de af te leggen afstand
  • het type vliegtuig