WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET WINTERSEIZOEN!

Offerte aanvragen
Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

AirCar: Slowaakse vliegende auto als revolutionair gecertificeerd

Verhuur van privéjets
sinds 1991

20 000
beschikbare apparaten

45 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Klein Vision, de fabrikant van de AirCar vliegende auto, heeft een aankondiging gedaan. Op 24 januari 2022 kondigde het Slowaakse bedrijf via een persbericht aan dat zijn vliegende auto is gecertificeerd. De burgerluchtvaartautoriteit van het land heeft het AirCar-concept officieel een luchtwaardigheidscertificaat gegeven. Het verhaal van deze Slowaakse vliegende auto begon in 2016, toen Stefan Klein zijn bedrijf Klein Vision opende. Het jaar daarop werd het AirCar-project gelanceerd, een prototype van de vliegende auto die nu gecertificeerd is. Met plannen voor helikopterdrones en vliegende taxi’s neemt AEROAFFAIRES een kijkje in wat de toekomst van luchtvervoer zou kunnen zijn.

AirCar certificering opent de deur naar massaproductie van zeer efficiënte vliegende auto’s. Het is een officiële en definitieve bevestiging van ons vermogen om reizen over middellange afstanden voor altijd te veranderen.

Dit zijn de woorden van professor Stefan Klein, hoofd van het AirCar vliegende autoproject.

AirCar – Foto Credit: Klein Vision

De geschiedenis van de Klein Vision AirCar

Het concept en idee van een vliegende auto is niet nieuw. Hoewel het lange tijd het onderwerp was van sciencefictionfilms, is de vliegende auto nu werkelijkheid geworden. Het wordt ook een nieuwe ontwikkeling in de luchtvaart.

Het AirCar-project werd in 2017 gelanceerd door Klein Vision, een Slowaaks bedrijf. Een team van 8 luchtvaartprofessionals heeft dit vliegende autoproject ontwikkeld. In de daaropvolgende jaren evolueerde het project van de eerste schetsen via verschillende prototypes naar windtunneltesten van de motoren en het vliegtuig… En dat alles bij elkaar kostte maar liefst 100.000 uur werk om de AirCar te bouwen. De AirCar is een van de technisch meest geavanceerde voertuigen ooit gebouwd en een van de eerste die niet alleen over land maar ook door de lucht reist.

Na enkele jaren van studie en onderzoek was het tijd om AirCar te presenteren aan het grote publiek. AirCar werd in november 2019 gepresenteerd in Shanghai, China, op de China International Import Expo (CIIE).

Vandaag is de 5e versie van AirCar gecertificeerd. Om dit te bereiken onderging de AirCar een reeks tests. Het vloog in totaal 70 uur en voerde ongeveer 200 start- en landingsmanoeuvres uit. Het vliegtuig voldoet volledig aan de EASA-normen (Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart). De Slowaakse luchtvaartautoriteit heeft de vliegende auto van Klein Vision daarom een luchtwaardigheidscertificaat gegeven.

Wat zijn de kenmerken van de AirCar vliegende auto?

We hebben allemaal wel eens gehoord van een auto. Maar hoe zit het met een auto die vliegt? De ingenieurs en uitvinders van deze auto moesten ingenieuze manieren vinden om hun project te verwezenlijken. Het idee achter de AirCar is dat hij zowel in de lucht als op de grond bestuurd kan worden. De AirCar heeft een aerodynamische romp en een modern, aantrekkelijk ontwerp, zowel van binnen als van buiten. Het vliegtuig is voornamelijk gemaakt van composietmateriaal, wat de liftcapaciteit tijdens de vlucht vergroot. Bovendien hebben vliegproeven de stabiliteit van het vliegtuig in de lucht aangetoond. Ook voor start- en landingsmanoeuvres heeft Klein Vision ervoor gezorgd dat het vliegtuig manoeuvreert zonder dat de piloot de besturing hoeft te bedienen.

Qua motoren wordt de AirCar aangedreven door een BMW 1.6L 160 pk motor. Hij rijdt op benzine. Klein Vision heeft verschillende prototypes geproduceerd. Er is een tweezitter, een driezitter en een vierzitter, evenals een amfibische versie.

De tweezitsversie weegt iets minder dan 1000 kilo. Hij kan afstanden van ongeveer 1000 km afleggen met snelheden van meer dan 300 km/u.

De geautomatiseerde overgang van een wegvoertuig naar een luchtvoertuig en vice versa, het in- en uitklappen van de vleugels en de staart, is niet alleen het resultaat van pioniersenthousiasme, innovatie en moed; het is de vrucht van uitstekende techniek en professionele kennis.

Zegt Branko Sarh, senior technisch onderzoeker bij Boeing Co.

AirCar – Foto Credit: Klein Vision

Deze vliegende auto, een combinatie van innovatie en technologie, maakte zijn debuut op 28 juni 2021. De AirCar maakte zijn eerste vlucht tussen twee steden, met een duur van 35 minuten van Nitra naar Bratislava. De vlucht verliep perfect en bij de landing, in slechts 3 minuten, vouwden de vleugels van de AirCar weg om plaats te maken voor een doodnormale auto. De auto ging vervolgens de weg op in het centrum van de Slowaakse hoofdstad.

Tot op heden zijn er nieuwe modellen van de AirCar in productie en een van de modellen zou dit jaar gecertificeerd moeten worden.

Zoals AirCar medeoprichter Anton Zojac het zegt, is hun vliegende auto een apparaat dat verschillende elementen met elkaar verbindt:“waar de weg de lucht ontmoet“.

Terwijl we wachten op de vliegende auto op onze wegen en in de lucht, staan onze luchtvaartexperts 24/7 tot uw dienst voor uw privévlucht op +33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om naar onze online offerte te gaan voor een prijsofferte voor uw vlucht op maat.

Veelgestelde vragen over AirCar, de gecertificeerde vliegende auto

Hoe werkt de overgang tussen de auto- en vliegtuigmodus?

De overgang tussen de twee modi is volledig geautomatiseerd en vereist geen complexe handmatige interventie. Met een druk op de knop worden de vleugels en de staart binnen enkele minuten in- of uitgeklapt.

De sensoren en controlesystemen aan boord zorgen ervoor dat elke stap veilig wordt uitgevoerd, zonder dat de piloot de manoeuvre hoeft te corrigeren. Deze technologie is gebaseerd op geavanceerde techniek, rigoureus getest om maximale betrouwbaarheid te garanderen.

Wat zijn de minimale weersomstandigheden om met de AirCar te vliegen?

Zoals alle vliegtuigen is de AirCar onderhevig aan weersbeperkingen. Het kan vliegen bij helder weer, met minimaal zicht en matige wind.

De exacte omstandigheden hangen af van de uiteindelijke specificaties van het gecertificeerde model, maar de huidige prototypes zijn ontworpen om standaardomstandigheden te weerstaan die vergelijkbaar zijn met die van kleine lichte vliegtuigen. Vluchten in zware regen, dichte mist of harde wind worden om veiligheidsredenen niet aanbevolen.

Heb ik een speciale licentie nodig om de AirCar te besturen?

Ja, voor het gebruik van de AirCar is zowel een rijbewijs voor het wegverkeer als een bewijs van bevoegdheid als privépiloot (PPL) of hoger vereist, afhankelijk van de lokale regelgeving. In Slowakije, waar het vliegtuig gecertificeerd is, hebben de luchtvaartautoriteiten het gebruik ervan onder bepaalde voorwaarden goedgekeurd.

Andere landen kunnen aanvullende eisen stellen, zoals specifieke training in hybride voertuigen. Klein Vision overweegt partnerschappen aan te gaan om dit proces in de toekomst te vereenvoudigen.

Wat is de werkelijke actieradius van de AirCar tijdens het vliegen en op de weg?

De gecertificeerde tweezitsversie heeft een vliegbereik van ongeveer 1000 km bij een kruissnelheid van 300 km/u, dankzij de geoptimaliseerde BMW motor.

Op de weg is het bereik vergelijkbaar met dat van een conventionele auto met dezelfde motor, namelijk ongeveer 500 tot 600 km met een volle tank. Toekomstige versies, vooral die met elektrische of hybride aandrijving, zouden deze cijfers nog kunnen verbeteren.

Is AirCar compatibel met conventionele luchthaveninfrastructuren?

Ja, de AirCar kan opstijgen en landen op standaard start- en landingsbanen op kleine vliegvelden, wat betekent dat hij kan worden gebruikt zonder dat er speciale infrastructuur nodig is.

Het gebruik in stedelijke gebieden zal echter afhangen van veranderingen in de regelgeving en de mogelijke oprichting van ‘vertiports’ (platforms voor luchtvoertuigen). Op dit moment delen ze dezelfde ruimtes als lichte vliegtuigen.

Wat zijn de veiligheidsmaatregelen in geval van motorstoring tijdens de vlucht?

De AirCar bevat een ballistische parachute, een beproefd veiligheidssysteem in de lichte luchtvaart, dat de val van het vliegtuig kan afremmen in geval van nood.

Bovendien zorgt het aerodynamische ontwerp ervoor dat het een aanzienlijke afstand kan zweven en veilig kan landen, zelfs zonder voortstuwing. De tests omvatten faalscenario’s om deze protocollen te valideren.

Hoeveel kost de AirCar en wanneer komt hij op de markt?

De prijs is nog niet officieel bekendgemaakt, maar experts schatten dat hij rond de 800.000 dollar zou kunnen liggen, waarmee hij in het instapsegment van privéjets valt.

Klein Vision plant aanvankelijk een beperkte productie, met mogelijke leveringen vanaf 2026 voor de eerste klanten. Meer betaalbare modellen zouden kunnen volgen.

Stoot de AirCar meer CO₂ uit dan een traditioneel vliegtuig of een auto?

Met de huidige benzinemotor is de CO2-voetafdruk vergelijkbaar met die van een klein eenmotorig vliegtuig. Klein Vision werkt echter aan hybride en elektrische versies om de impact op het milieu te verminderen.

CO2-compensatie, die al wordt aangeboden door sommige operators (zoals AEROAFFAIRES), zou kunnen worden opgenomen in commerciële aanbiedingen.

Kan de AirCar op een normale parkeerplaats geparkeerd worden?

Als de AirCar in de auto-modus staat en de vleugels zijn ingeklapt, is hij net zo groot als een conventioneel wegvoertuig (ongeveer 5 meter lang). De AirCar kan daarom in standaard parkeergarages worden geparkeerd, mits er voldoende stahoogte is (ongeveer 2 meter). Een privégarage wordt aanbevolen om de gevoelige luchtvaartonderdelen te beschermen.

Zijn er beperkingen qua lading (bagage, passagiersgewicht)?

Net als alle vliegtuigen heeft de AirCar een maximaal laadvermogen dat passagiers, brandstof en bagage omvat. Voor de tweezitter wordt de maximale capaciteit geschat op ongeveer 200 kg plus de piloot. De exacte details staan in de gebruikershandleiding, maar je moet licht reizen om de actieradius te maximaliseren.

Wat is het comfort aan boord tijdens de vlucht?

Het interieur is ontworpen om te wedijveren met dat van een auto uit het topsegment, met ergonomische stoelen, gedeeltelijke geluidsisolatie en intuïtieve bedieningselementen.

Net als in een licht vliegtuig is turbulentie echter meer voelbaar dan in een privéjet. De cabine heeft geen drukcabine, wat vluchten op lage hoogte beperkt.

Kan de AirCar in de stad worden gebruikt als vliegende taxi?

Voorlopig nog niet. Hoewel het idee aantrekkelijk is, maken stedelijke luchtvaartvoorschriften, geluidsoverlast en de noodzaak van start- en landingsbanen het een complex voorstel.

Klein Vision richt zich in eerste instantie op intercity routes (bijvoorbeeld het verbinden van twee steden die 300 km uit elkaar liggen), maar ontwikkelingen zouden deze markt later kunnen openen.

Hoe zit het met service en onderhoud?

De AirCar heeft regelmatige technische inspecties nodig, zowel op de weg (zoals een auto) als in de lucht (zoals een vliegtuig).

Klein Vision plant een netwerk van erkende centra, maar de logistiek moet nog worden uitgewerkt. Het onderhoud zal waarschijnlijk duurder zijn dan voor een conventioneel voertuig, vanwege de dubbele functie.

Zijn er plannen voor autonome (onbemande) versies?

Tot nu toe heeft de AirCar een gekwalificeerde piloot nodig, maar het bedrijf sluit de mogelijkheid niet uit om in de toekomst gedeeltelijke of zelfs volledige automatiseringssystemen te ontwikkelen, als de wetgeving verandert.

Dit zal ook afhangen van de technologische vooruitgang op het gebied van drones en autonome taxi’s.

Waar kan ik de AirCar zien of uitproberen?

Klein Vision organiseert van tijd tot tijd openbare demonstraties, met name in Slowakije. Luchtshows (zoals de Paris Air Show) en evenementen gewijd aan innovatieve mobiliteit zijn ook mogelijke kansen. Neem rechtstreeks contact op met het bedrijf voor meer informatie over de planning.

Zal de AirCar net als een privéjet te huur zijn?

Dit hangt af van de vraag en partnerschappen. Sommige bedrijven, zoals AEROAFFAIRES, zouden verhuur kunnen aanbieden als het model zakelijke klanten aanspreekt.

Maar de noodzaak van dubbele kwalificaties (weg + lucht) zou deze optie in de beginfase kunnen beperken.