ALGEMENE VERKOOPVOORWAARDEN AEROAFFAIRES
ARTIKEL 1: INWERKINGTREDING VAN HET CONTRACT
De verschillende bepalingen van dit contract “chartermandaat”, waarbij de klant AEROAFFAIRES mandateert om een vliegtuig voor hem te reserveren, treden in werking bij de reservatie per e-mail of telefoon door de charterklant. Het ontbreken van ondertekening van het contract of het niet terugsturen ervan door de klant vormt geen gebrek aan instemming. Het niet ondertekenen van het contract of het niet terugsturen ervan door de klant vormt geen gebrek aan toestemming. Definitieve bevestiging van het vliegtuig bij de gekozen maatschappij kan pas plaatsvinden als het ondertekende contract per omgaande per e-mail is ontvangen. Elke vertraging in de verzending van het ondertekende contract kan niet tegen AEROAFFAIRES worden ingeroepen als het vliegtuig niet beschikbaar is op het moment van ontvangst, wat de definitieve reservering van het vliegtuig bevestigt. Elke annulering na schriftelijke bevestiging van de reservering per e-mail of telefoon brengt een annuleringsvergoeding van minimaal 30% met zich mee, overeenkomstig de voorwaarden van artikel 7 hieronder.
– Elke verandering van vliegtuig die door de klant wordt aangevraagd na de bevestiging van een bepaald vliegtuig, kan annuleringsboetes met zich meebrengen zoals vermeld in artikel 7, indien de luchtvaartmaatschappij van het eerst bevestigde vliegtuig niet in staat is om een vliegtuig uit haar vloot te leveren dat overeenstemt met het nieuwe verzoek, of leidt tot een verandering van charteraar, om te voldoen aan de nieuwe vliegtuigaanvraag van de klant.
ARTIKEL 2: VLUCHTWIJZIGINGEN
De huidige charterovereenkomst kan niet worden verlengd of gewijzigd zonder voorafgaand akkoord van AEROAFFAIRES, die alle nodige instructies zal geven aan de bemanning of aan de luchtvaartmaatschappij in onderaanneming. Behalve in dringende of uitzonderlijke gevallen is de bemanning niet gemachtigd instructies van de klant te ontvangen. Elke wijziging van dit contract zal het voorwerp uitmaken van een bijkomende facturatie, een creditnota of een verbeurdverklaring op basis van het geldende tarief. De vervoerder is verantwoordelijk voor het goede verloop van de missie.
ARTIKEL 3: DIENSTREGELINGEN – OMLEIDINGEN – ANNULERING
De geplande en door de klant aanvaarde uren worden louter ter indicatie gegeven. AEROAFFAIRES of de luchtvaartmaatschappij waarmee het contract is gesloten, behoudt zich het recht voor deze te wijzigen of de vlucht geheel of gedeeltelijk te annuleren om redenen van veiligheid, luchtverkeer, weersomstandigheden, technische eisen of vergunningen. AEROAFFAIRES kan niet aansprakelijk worden gesteld als het vliegtuig om technische redenen niet beschikbaar is voor of tijdens de vlucht. AEROAFFAIRES zal samen met de luchtvaartmaatschappij alles in het werk stellen om waar mogelijk een vervangend vliegtuig van dezelfde of een kleinere grootte te vinden. Eventuele extra kosten, indien niet gedekt door de luchtvaartmaatschappij in onderaanneming, overeenkomstig haar verkoopvoorwaarden, zijn voor rekening van de klant, die ze dienovereenkomstig aanvaardt.
AEROAFFAIRES of de Vervoerder zijn niet aansprakelijk voor schade, verlies of winstderving geleden door de Charteraar of passagiers als gevolg van het niet uitvoeren van de vlucht overeenkomstig het vluchtschema veroorzaakt door overmacht, met inbegrip van maar niet beperkt tot opgelegde quarantaine, vliegtuigpech, rellen, stakingen op luchthavens die het vertrek van vliegtuigen verhinderen, verstoring, gevaren als gevolg van oorlogsrisico’s of als gevolg van andere natuurrampen (overmacht). De Vervoerder is niet aansprakelijk voor schade, verlies of vertraging veroorzaakt door luchthavenmedewerkers of personen die niet onder controle staan van het bedrijf of AEROAFFAIRES en kan geen aanspraak maken op terugbetaling van de vlucht.Helikoptervluchten worden zonder boete terugbetaald als de weersomstandigheden het niet toelaten om de vlucht uit te voeren vanaf de basis van het vliegtuig. Enkel de kosten voor het opstellen van het vliegtuig op zijn basis en voor de terugkeer worden gefactureerd indien het vliegtuig voor de gevraagde vlucht wordt opgesteld op een andere plaats of vertrekpunt dan zijn basis.
ARTIKEL 4: VERZEKERING
De luchtvaartmaatschappij verzekert haar luchtvaartuigen volgens de algemene voorwaarden van het Verdrag van Montreal of het Verdrag van Warschau, afhankelijk van de maatschappij. Het staat de klant vrij om een bijkomende individuele verzekering af te sluiten.
ARTIKEL 5: VERPLICHTE IDENTITEITSDOCUMENTEN
In het kader van de antiterrorismeprocedures moeten gescande kopieën van de identiteitsdocumenten van de passagiers 48 uur voor de vlucht aan AEROAFFAIRES worden bezorgd. Gebeurt dit niet, dan kunnen de autoriteiten de passagiers de toegang tot het vliegtuig weigeren en kan een boete van maximaal 5.000 euro per passagier worden opgelegd.
ARTIKEL 6: BETALINGSVOORWAARDEN
– Een voorschot van 50% van het pakket is verschuldigd bij de ondertekening van het contract, het saldo moet betaald worden volgens de voorwaarden van de charterovereenkomst of 15 dagen voor het vertrek van de vlucht. In geval van een vlucht op dezelfde dag, zal de betaling gebeuren per cheque of overschrijving voor het instappen. – Een verandering van luchtvaartmaatschappij na schriftelijke bevestiging en een contract ondertekend met een luchtvaartmaatschappij in onderaanneming kan annuleringsboetes tot gevolg hebben in hoofde van deze laatste indien de vlucht geannuleerd wordt voor een vliegtuig met een andere capaciteit dan het aangeboden vliegtuig, waarover zij niet beschikt, of indien de klant beslist om de heen- en terugvlucht met dezelfde luchtvaartmaatschappij te annuleren om welke reden dan ook in hoofde van de klant of de luchtvaartmaatschappij zelf om technische redenen. – Herinnering aan de algemene verkoopsvoorwaarden: Facturen zijn betaalbaar bij ontvangst, tenzij anders overeengekomen. In geval van overschrijding van de betalingstermijn, en in overeenstemming met artikel 53 van de NRE-wet nr. 2001-420 van 15/05/2001, worden er boetes voor laattijdige betaling toegepast van (3) driemaal de geldende wettelijke rente op het bedrag inclusief btw, pro rata temporis. – Het tarief van de boetes voor laattijdige betaling dat verschuldigd is vanaf de dag volgend op de op de factuur vermelde betalingsdatum moet op de factuur worden vermeld (artikel L 441-3 van het Franse Wetboek van Koophandel).
ARTIKEL 7: ANNULERINGSKOSTEN
Vertraging tussen de datum van bevestiging of annulering en de vertrekdatum van de vlucht: Aan AEROAFFAIRES te betalen bedrag:
- Meer dan 60 dagen voor de vluchtdatum: 30%.
- 60 dagen tot 30 dagen voor de vluchtdatum: 40% van het totale bedrag
- Van 30 dagen tot 7 dagen voor de vluchtdatum: 50%.
- Vanaf 48 uur tot 0 uur voor de vluchtdatum: 100%.
Elke weigering om de verschuldigde boetes te betalen zal resulteren in de facturatie van boetes gelijk aan 100% bovenop de gerechtskosten.
ARTIKEL 8: LAAT INSTAPPEN
De passagiers moeten aanwezig zijn voor het aan boord gaan tussen 2u00 en 20 minuten voor de vertrektijd, afhankelijk van de informatie op het vluchtplan en het bevestigde type vliegtuig. Elke vertraging veroorzaakt door passagiers zal ten laste vallen van de klant ten opzichte van de vervoerder, indien deze laatste een toeslag voor luchthavenbelasting moet betalen of een vertraging veroorzaakt voor de volgende vlucht van de vervoerder in onderaanneming, zal deze aan de klant gefactureerd worden.
ARTIKEL 9: BAGAGE
Het maximaal toegestane gewicht per persoon op zakenvliegtuigen is 10/15 kg (standaardafmetingen) of 20 kg op vliegtuigen met een grote cabine. Passagiers worden eraan herinnerd om zachte bagage mee te nemen op kleine zakenvliegtuigen als deze volledig worden gebruikt. In geen geval kan AEROAFFAIRES of de vervoerder in onderaanneming verantwoordelijk worden gesteld voor overbagage of bagage die te groot is voor vervoer. Noch voor verlies van of schade aan bagage veroorzaakt door nalatigheid van de passagier.
ARTIKEL 10: ONTDOOIEN VAN HET VLIEGTUIG EN BRANDSTOF
– De-icing: De prijs omvat niet de kosten van de-icing. Indien het vliegtuig om veiligheidsredenen ijsvrij moet worden gemaakt, zal de prijs van de ijsvrijmaking(en) het voorwerp uitmaken van een bijkomende factuur die naar de klant zal worden gestuurd en die, door het ondertekenen van dit contract, ermee instemt de prijs te betalen bij ontvangst van deze factuur. Gelieve te noteren dat het tarief voor de-icing kan variëren tussen 800 en 8.000 euro exclusief btw, afhankelijk van de grootte van het toestel en de hoeveelheid uit te voeren de-icing en per traject indien nodig voor uw veiligheid. – Brandstof: Elke verhoging van de brandstof met + 5% ten opzichte van het oorspronkelijk verkochte tarief kan leiden tot een bijkomende facturatie door de Maatschappij.
ARTIKEL 11: GESCHILLEN
Alle geschillen betreffende de interpretatie of uitvoering van dit contract vallen onder de bevoegdheid van de rechtbanken van Parijs.