Sinds 2017 horen we in de wereld van de privéluchtvaart over Alice de verantwoorde privéjet. Een elektrische privéjet die een revolutie teweeg zal brengen in de milieu-impact van regionale vluchten door ze verantwoord te maken. Wist je dat de meerderheid van de privéjetreizen bestaat uit vluchten van minder dan 3.000 km? Alice wil de prestaties van de legendarische Citation 1 van de Amerikaanse fabrikant Cessna Aircraft evenaren!
Het verhaal van Alice, de verantwoorde privéjet
In een wereld waar het ecologische debat steeds belangrijker wordt op alle gebieden van het leven, is het tijd om de uitdaging aan te gaan. In de zakenluchtvaartsector zijn er maar weinig projecten die erin slagen zich te onderscheiden door verantwoorde vliegtuigen te produceren. Een van hen is Alice. Dit is een luchtvaartproject dat gaandeweg vorm krijgt rond het volgende 100% elektrische privévliegtuig. Onder leiding van de Israëlische start-up EViation wil Alice in 2021 haar eerste vluchten op de markt brengen. Omer Bar-Yohay, president van EViation, werkt nauw samen met partners in meer dan 21 landen. Om operationeel te worden, moet dit kolossale project de beste innovaties ter wereld samenbrengen. Zeker als het gaat om regionale vluchten binnen Europa. Deze vluchten vereisen onder andere de certificeringen die nodig zijn voor hun commercialisering. EViation werkt ook samen met de FAA(Federation Aviation Administration), een Amerikaanse instelling. Bovendien wil EViation, naast de technologische ambitie van het project, de prijs van een regionale vlucht in een privéjet aanzienlijk verlagen. Welke geheimen heeft Alice die van dit baanbrekende project een realiteit zullen maken?
Hoe Alice werkt en gebouwd is
De energievoorziening van Alice wordt geleverd door twee batterijen van 980 kWh, bekend als “lithium-aluminium-fusie” batterijen. Deze twee batterijen alleen al drijven drie motoren aan. De belangrijkste turbopropmotor bevindt zich aan de achterkant van het vliegtuig. Er zijn twee andere motoren aan beide vleugels. De motoren van de jet, drie Magni250’s geproduceerd door MagniX, zullen propellers van Siemens laten draaien met een toerental van 1.900 tpm. MagniX, een fabrikant van elektrische motoren, beschrijft zijn motoren als “licht en krachtig” en het combineren van lichtheid en kracht is een grote uitdaging voor de Israëlische start-up. De batterijen van het apparaat dragen namelijk aanzienlijk bij aan het gewicht. Daarom begon het ontwerpproces met het optimaliseren van het gewicht van het vliegtuig. De batterijen zijn het meest essentiële onderdeel van het vliegtuig, maar ook het zwaarste. Om het privévliegtuig lichter te maken, is de structuur ontworpen met behulp van een uniek composietmateriaal. Dit materiaal is ontworpen om te voldoen aan de veiligheidsnormen voor de luchtvaart. caption id=”attachment_19976″ align=”alignright” width=”300″] Photo credit: EViation Aircraft[/caption] Tot slot is de cockpit van deze futuristische privéjet uitgerust met een van de nieuwste besturingssystemen, geprogrammeerd door Honeywell. Hetzelfde bedrijf dat de besturingssystemen maakt voor de cockpits van Dassault Aviation. De software van Honeywell wordt door piloten gewaardeerd om zijn efficiëntie en ergonomie. De cockpit is ook uitgerust met een autonoom besturingssysteem. Dit is een intelligent besturingsprogramma dat onder toezicht staat van de twee piloten aan boord van Alice.
De technische innovaties van Alice, de elektrische privéjet
De technische mogelijkheden van deze 100% elektrische privéjet zijn vergelijkbaar met die van een Citation 1 ontworpen door Cessna Aircraft. De Israëlische privéjet heeft een bereik van 1000 km, bij een kruissnelheid van 440 km/u. Het kan dus non-stop van Parijs naar Nice of van Genève naar Londen vliegen. Het kan ook 9 passagiers vervoeren. Met deze prestaties is het belangrijkste om te onthouden het bereik van twee uur. De tijd die nodig is om de batterijen op te laden is gelijk aan de helft van het gebruik. Als je 440 km aflegt, of iets meer dan een reis van Parijs naar Genève, duurt het 30 minuten om op te laden. EViation biedt bovendien een uurtarief van €200 per uur. Een uiterst concurrerende prijs. Tot slot garanderen de elektrische turbopropmotoren een rustige en stille vlucht, tot grote vreugde van de passagiers. caption id=”attachment_19977″ align=”alignright” width=”300″] Photo credit: EViation Aircraft[/caption] Ter vergelijking, hier zijn dezelfde technische details, dit keer van een Citation 1. Deze privéjet van CESSNA vliegt 1200 km aan 640 km/uur voor 5 passagiers. Aan de andere kant is de prijs per uur 7 tot 10 keer hoger dan een privéjet van Alice. Maar hoe kan dit prijsverschil zo hoog zijn? Ten eerste is de aankoopprijs van EViation veel lager: de catalogusprijs die momenteel wordt genoemd is ongeveer 1,4 miljoen dollar. Voor een jet van deze grootte en met deze prestaties zou je minstens 2,5 miljoen dollar moeten betalen.
Een veelbelovende toekomst voor Alice in de zakenluchtvaart
EViation werkt parallel ook aan een project voor een vrachtdrone, Orca genaamd. Dit vliegtuig, zonder piloot of passagiers, zou opstijgen van startbanen van 30 meter. Het zou ook 250 kg wegen en tot 50 kg vracht vervoeren. Het zou een totale afstand van 850 km afleggen. Met zulke concurrerende tarieven zou een Alice-vlucht van Parijs naar Genève slechts €22 per passagier kosten. Deze prijs is alleen mogelijk als het uurtarief van €200/uur haalbaar is. Dankzij dergelijke veelbelovende vluchten, in termen van financiering en ecologische verantwoordelijkheid. Staat de deur naar Uberisering open voor deze vliegende Tesla? Tenminste, dat is wat EViation suggereert, want ze hebben geruchten dat bedrijven zoals Uber betrokken zijn niet ontkend.