Wat is biobrandstof? Biobrandstof wordt gemaakt van hernieuwbaar organisch plantaardig materiaal zoals landbouwafval, zonnebloem- of bosbouwresten en is, zoals de naam al zegt, een alternatieve brandstof. Biobrandstof bestaat uit biologisch materiaal in plaats van fossiel materiaal en heeft een aantal voordelen, niet in de laatste plaats voor de luchtvaartindustrie. De industrie maakt zich al enkele jaren zorgen over milieukwesties en ontwikkelt ecologisch verantwoorde projecten voor een duurzame toekomst.
Welke rol speelt ecologie in de luchtvaartindustrie?
De ontwikkeling van biobrandstoffen vormt een grote uitdaging voor de luchtvaartindustrie. Weet je hoeveel een privéjet verbruikt? Volgens een studie van de Klimaatexpert van de Verenigde Naties is 5% van de CO2-uitstoot afkomstig van het luchtverkeer, waarvan 8% voor rekening komt van de zakenluchtvaart. De privéluchtvaart is een belangrijk instrument voor de productiviteit van bedrijven, omdat het de verbinding van markten mogelijk maakt in een steeds meer geglobaliseerde wereld. Ze houdt echter ook risico’s in voor het milieu en dwingt de spelers in de sector om te innoveren door de ontwikkeling van projecten, nieuwe manieren van verbruik, efficiëntere en minder vervuilende vliegtuigen, enz. De luchtvaart is verantwoordelijk voor 5% van de door de mens veroorzaakte uitstoot van broeikasgassen.
In 2009 hebben de zakenluchtvaartindustrie, vertegenwoordigd door de General Aviation Manufacturers Association (GAMA), en de eigenaars van zakenstraalvliegtuigen, vertegenwoordigd door de International Business Aviation Council (IBAC), zich ertoe verbonden de klimaatverandering te bestrijden via de Business Aviation Commitment on Climate Change. Het programma is gericht op het verminderen van koolstofuitstoot door middel van drie specifieke doelstellingen:
- Verbetering van de energie-efficiëntie met 2% per jaar, van 2010 tot 2020;
- Koolstofneutrale groei bereiken tegen 2020;
- De CO2-uitstoot met 50% verminderen tegen 2050.
Strategische partnerschappen in het hart van de ecologische transitie
Als onderdeel van deze ecologische transitie ontwikkelen spelers in de luchtvaartsector nieuwe strategische partnerschappen. Zo heeft de dochteronderneming van BP, Air BP, een duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) ontwikkeld, Biojet genaamd, die sinds 2010 op de markt is. Air BP is ook strategische partnerschappen aangegaan, zoals in 2016 met Fulcrum BioEnergy, een pionier in de productie van koolstofarme brandstoffen. Deze samenwerking van 30 miljoen dollar draagt bij aan de commerciële ontwikkeling van SAF: het Californische bedrijf bouwt zijn eerste fabriek in Nevada en zorgt voor de productie van duurzame brandstof uit huishoudelijk afval. Het bedrijf is van plan om Air BP meer dan 50 miljoen Amerikaanse gallons SAF per jaar te leveren
In 2018 startte Air BP een nieuwe samenwerking met Neste. Neste is de toonaangevende producent van hernieuwbare brandstof gemaakt van 100% hernieuwbare grondstoffen uit afval en residuen. Deze samenwerking heeft geleid tot de ontwikkeling van nieuwe SAF supply chains over de hele wereld.
Luchthavens profiteren van biobrandstoffen in Frankrijk
SAF-brandstoffen zijn sinds kort te vinden op Franse luchthavens. Internationaal gezien lopen de Verenigde Staten en Zweden voorop als het gaat om het aantal luchthavens dat biobrandstoffen kan leveren. In Frankrijk exploiteert de leverancier TotalEnergies deze tankinstallaties. Tot nu toe kunnen 2 Franse luchthavens SAF leveren. De luchthaven Paris Le Bourget werd uitgerust in augustus 2021 en de luchthaven Clermont Ferrand in april van hetzelfde jaar.
Wat zijn de beperkingen van groene brandstof?
Het grootste nadeel van biobrandstof is dat het een hulpbron is die als schaars wordt beschouwd. De biobrandstoffen die vandaag de dag worden gebruikt, worden geproduceerd door processen van de “eerste generatie” waarbij plantenzaden worden gebruikt. Processen van de “tweede generatie” gebruiken de niet-eetbare delen van planten. Helaas zijn deze biobrandstoffen nog steeds onderontwikkeld. De “derde generatie” betreft de productie van biobrandstoffen uit microscopisch kleine algen, maar deze processen bevinden zich nog in de ontwikkelingsfase. Tegenwoordig worden biobrandstoffen van de 1e en 2e generatie gebruikt als supplement in de brandstoffen die tankstations leveren. Biobrandstof blijft een onbetaalbare grondstof, wat de uitbreiding en marketing van deze groene, duurzame grondstof tegenhoudt.
Waarom is biobrandstof vandaag de dag onbetaalbaar?
De luchtvaartindustrie zet zich in om de koolstofuitstoot te verminderen, maar regeringen moeten passende beleidsmaatregelen nemen om de groei van FAS te versnellen. De productie ervan vereist namelijk politieke zekerheid op lange termijn om de investeringsrisico’s te beperken, evenals een aanpak gebaseerd op onderzoek, ontwikkeling en marketing van geoptimaliseerde en efficiëntere productietechnologieën en nieuwe duurzame grondstoffen.
De wereldwijde ontwikkeling van biobrandstoffen illustreert het engagement van de luchtvaartindustrie om onze planeet te beschermen. Ecologie is een fundamentele waarde bij AEROAFFAIRES, dat zich inzet voor de bescherming van de planeet via hetSKYCO2-programma: 100% van de CO2-uitstoot van een vlucht wordt gecompenseerd via een gecertificeerd herbebossingsproject. Bij AEROAFFAIRES kun je een milieuvriendelijke vlucht boeken tegen de beste tarieven voor de komst van 100% elektrische privéjets!
Onze luchtvaartexperts staan 24/7 klaar om je te helpen bij het boeken van je privévlucht op +33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken om een prijsraming te krijgen voor uw privévlucht.