WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET WINTERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Alles wat je moet weten over het bewijs van bevoegdheid als privépiloot

Verhuur van privéjets
sinds 1991

20 000
beschikbare apparaten

45 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Droom je ervan om een vliegtuig te besturen en de geneugten van het vliegen in alle vrijheid te ontdekken? Het Private Pilot License (PPL) is de eerste stap om deze passie te verwezenlijken. Dit Europese brevet, dat je kunt behalen na 45 uur vliegen, stelt je in staat om in veel landen met eenmotorige vliegtuigen te vliegen, passagiers aan boord te nemen (zonder vergoeding) en door te stromen naar andere luchtvaartkwalificaties. Maar hoe krijg je het? Wat zijn de toelatingseisen, training, examens en kosten? Dit artikel biedt een stapsgewijze gids voor alles wat je moet weten over het PPL-bewijs van bevoegdheid: van de medische en taalvereisten tot de theorie- en praktijkexamens en de verlengingsprocedure.

Wat is het bewijs van bevoegdheid als privépiloot?

Het bewijs van bevoegdheid als privépiloot (PPL) is een Europese kwalificatie waarmee je niet-commercieel met eenmotorige vliegtuigen mag vliegen.

Deze opleiding is toegankelijk vanaf 17 jaar en na een minimum van 45 uur vliegtijd. Het opent de deuren naar de lichte luchtvaart en biedt in veel landen een grote vrijheid om te vliegen.

Opleiding voor de PPL

Om dit brevet te behalen, moet je een theoretische en praktische opleiding volgen bij een erkende vliegschool. De opleiding omvat :

  • De beginselen van het vliegen ;
  • Luchtvaartnavigatie
  • Meteorologie
  • Luchtvaartvoorschriften;
  • Radiotelefonie.

Zodra het theoretische gedeelte is gevalideerd door een examen, gaat de leerling verder met de vliegopleiding (ten minste 45 uur, waarvan 10 solo). Het slagen voor deze praktische test (checkride) met een erkende examinator is een voorwaarde voor het verkrijgen van de PPL.

Specifieke opleiding

Om met grotere vliegtuigen te kunnen vliegen, moet je een bevoegdverklaring behalen voor het type vliegtuig waarmee je wilt vliegen.

Er wordt je geleerd hoe je het vliegtuig moet besturen zodat je in alle omstandigheden autonoom kunt zijn, zoals bijvoorbeeld een blinde vlucht.

Bevoegdheden en beperkingen

Met dit brevet mag je ook passagiers meenemen aan boord van je vliegtuig, maar je kunt hier niet voor betaald worden.

Het behalen van een bewijs van bevoegdheid als privépiloot geeft geen toestemming voor betaald commercieel vervoer. Houders van dit bewijs van bevoegdheid opereren niet onder het regime van openbaar personenvervoer (TP of TPP).

de kosten die tijdens de vlucht worden gemaakt, kunnen echter worden gedeeld tussen de passagiers en de piloot. Bovendien moeten de passagiers in de afgelopen 3 maanden 3 landingen en 3 opstijgingen hebben gemaakt.

Dit bewijs van bevoegdheid als privépiloot kan dus geschikt zijn voor iedereen die voor zijn plezier of als hobby wil vliegen. Ze kunnen echter later doorstromen naar andere kwalificaties.

Hoe krijg ik een bewijs van bevoegdheid als privépiloot?

Het bewijs van bevoegdheid als privépiloot kan worden afgegeven in veel landen over de hele wereld die elkaar erkennen.

In Frankrijk wordt het bijvoorbeeld afgegeven door de Direction Générale de l’Aviation Civile, in de Verenigde Staten door de Federal Aviation Administration en in Canada door Transport Canada.

De vereisten verschillen afhankelijk van de organisatie die het bewijs van bevoegdheid afgeeft, maar over het algemeen zijn de vereisten in al deze landen hetzelfde.

De training die nodig is om een bewijs van bevoegdheid als privépiloot te behalen, wordt gegeven door een gekwalificeerde instructeur. De opleiding kan ook worden gegeven door een piloot die ten minste houder is van het betreffende bewijs van bevoegdheid, de bevoegdverklaring waarvoor hij instructie geeft en een geldige instructiebevoegdheid.

Deze opleiding wordt aangeboden in een erkende beroepsschool of in een vliegclub.

Wat zijn de vereisten voor het behalen van een bewijs van bevoegdheid als privépiloot?

Om te beginnen met de opleiding voor je bewijs van bevoegdheid moet je 14 jaar of ouder zijn, en minstens 16 jaar voor je eerste solovlucht.

Je moet ook 17 jaar zijn als je het examen aflegt en een medische verklaring van lichamelijke en geestelijke geschiktheid klasse 2 hebben.

Dit wordt in Frankrijk afgegeven door een arts met een luchtvaartgeneeskundige kwalificatie.

Als je je licentie wilt halen en in een buitenlands luchtruim of in het luchtruim van een meertalig land wilt vliegen, moet je aantonen dat je voldoende uitdrukkingsvaardigheid en begrip hebt van de taal die wordt gebruikt in radiotelefoniecommunicatie.

Dit houdt vaak in dat je je Engels moet bewijzen, aangezien de universele taal van de luchtverkeersleiding Engels is.

Welke opleiding is vereist om een bewijs van bevoegdheid als privépiloot te behalen?

De opleiding tot professioneel privépiloot omvat zowel theorie als praktijk. De twee delen worden parallel onderwezen. Voordat kandidaten het technische gedeelte kunnen afleggen, moeten ze geslaagd zijn voor de theorietoets.

Deze PPL-theorietoets bestaat uit twee MCQ’s met 120 vragen, waarop minimaal 75% van de antwoorden correct moet zijn.

De MCQ’s behandelen een reeks onderwerpen, waaronder regelgeving, menselijke prestaties, communicatie en meteorologie. Deze test kan meerdere keren worden afgelegd, over een periode van maximaal 18 maanden.

Voor de volgende test, de praktische test, moeten kandidaten ten minste 17 jaar oud zijn en ten minste 45 uur hebben gevlogen, waarvan 10 uur solo en 25 uur in opleiding met een instructeur.

Op de dag zelf word je geëxamineerd en beoordeeld door een FE (Flight Examiner). Dit zijn examinatoren die zijn goedgekeurd door de Franse burgerluchtvaartautoriteit (Direction Générale de l’Aviation Civile). Tot het laatste moment blijft de route onbekend.

Op de grond zal de examinator je briefen en je de route tonen die je moet nemen. Daarna moet je de volgende fasen voltooien en ten minste voor één ervan slagen:

  • fase 1: Vluchtvoorbereiding en opstijgen
  • fase 2: Handling
  • fase 3: En-route procedures
  • fase 4: Naderings- en landingsprocedures
  • fase 5: Abnormale en noodprocedures

Je moet een luchtvaartuig besturen binnen zijn beperkingen en manoeuvres uitvoeren met flexibiliteit en precisie terwijl je constante controle over het luchtvaartuig behoudt. Het praktijkexamen mag niet langer duren dan één uur.

Geldigheid en verlenging van het bewijs van bevoegdheid als privépiloot

Eenmaal behaald, is het bewijs van bevoegdheid als privépiloot 24 maanden geldig. De geldigheidsdata zijn altijd de laatste dag van de maand.

Om de geldigheid van je bewijs van bevoegdheid vóór de vervaldatum te verlengen, moet je in de 12 maanden voorafgaand aan de vervaldatum

  • 12 uur hebben gevlogen, waarvan ten minste 6 als gezagvoerder;
  • één uur met een instructeur hebben gevlogen
  • 12 starts en 12 landingen hebben uitgevoerd.

Om je bewijs van bevoegdheid als privépiloot te verlengen, moet je een praktische proeve van bekwaamheid afleggen met een examinator.

Wat zijn de gemiddelde kosten van een bewijs van bevoegdheid als verkeersvlieger?

De kosten van een bewijs van bevoegdheid als privépiloot, inclusief opleiding en de verschillende testen, worden geschat op ongeveer €8.000.

In de praktijk betekent dit meestal een gemiddelde opleiding van 18 maanden. Soms 12 maanden als je kiest voor één of twee lessen per week.

wil je meer weten?

Op AEROAFFAIRES staat ons team van experts klaar om naar je te luisteren en al je verzoeken voor vluchten op maat te beantwoorden. Aarzel niet om onze online offerte in te vullen, contact met ons op te nemen op +33 (0)1 44 09 91 82 of per e-mail op [email protected].

  • Met welke types vliegtuigen kan ik vliegen met een PPL-licentie?

    Met een PPL-licentie mag je eenmotorige zuigervliegtuigen besturen onder zichtvliegvoorschriften (VFR). Voor het vliegen met complexere vliegtuigen (meermotorig, turbine aangedreven of instrumentvliegen) zijn extra kwalificaties vereist.

  • Kan ik 's nachts vliegen met een PPL-licentie?

    Ja, maar een nachtklassering is vereist. Hiervoor is een specifieke opleiding nodig, inclusief vlieguren en aanvullende theoretische kennis van navigatie- en verlichtingsprocedures.

  • Kan ik met mijn PPL-licentie naar het buitenland vliegen?

    Ja, het PPL-bewijs van bevoegdheid wordt in veel landen erkend, ook in landen die lid zijn van de ICAO (Internationale Burgerluchtvaartorganisatie). Sommige regio’s vereisen echter lokale validatie of hebben specifieke beperkingen.

  • Kan ik verkeersvlieger worden met een PPL?

    Nee, met de PPL kun je niet betaald werken. Om verkeersvlieger te worden, moet je een CPL (Commercial Pilot Licence) halen en extra vlieguren verzamelen.

  • Wat zijn de medische beperkingen voor het verkrijgen van een PPL?

    Een medische verklaring klasse 2 is verplicht. Bepaalde aandoeningen (hartproblemen, epilepsie, psychiatrische stoornissen, enz.) kunnen je ongeschikt maken om te vliegen. Een gecertificeerde luchtvaartarts zal je gezondheidstoestand beoordelen.

  • Hoeveel vlieguren zijn er nodig voor een PPL?

    Het wettelijk minimum is 45 uur, maar de meeste leerling-piloten maken tussen de 60 en 70 uur voordat ze klaar zijn voor het praktijkexamen.

  • Kun je alleen vliegen met een PPL?

    Ja, zodra je je brevet hebt gehaald, mag je solo vliegen, ook met passagiers, op voorwaarde dat je de vereiste 3 starts/landingen hebt gemaakt in de afgelopen 90 dagen.

  • Omvat de PPL instrumentvliegvoorschriften (IFR)?

    Nee, de PPL is over het algemeen beperkt tot visueel vliegen (VFR). Om in IFR-omstandigheden (slecht zicht) te vliegen, is een Instrument Rating (IR) vereist.

  • Wat zijn de extra kosten na het behalen van de PPL?

    Naast het verlengen van je brevet en medische verklaring, moet je ook rekening houden met de kosten voor het huren van een vliegtuig, verzekering, brandstof en eventuele aanvullende training (nachtvliegen, bergvliegen, enz.).

  • Kan een PPL die in het buitenland is behaald in Frankrijk worden gebruikt?

    Ja, afhankelijk van validatie door de DGAC (Direction Générale de l’Aviation Civile) of wederzijdse erkenning tussen landen (bijv. Amerikaanse FAA-licentie omgezet in EASA PPL).

  • Is er een maximumleeftijd voor het afnemen van de PPL?

    Nee, zolang de medische verklaring geldig is. Veel piloten behalen hun PPL na hun 50e of 60e.

  • Kan de PPL worden gebruikt om helikopters of ultralichte vliegtuigen te besturen?

    Nee, voor deze vliegtuigen zijn specifieke brevetten vereist (helikopterpilootbrevet of ULM-certificaat). Bepaalde vlieguren in vliegtuigen kunnen echter worden toegekend aan deze opleidingen.

  • Hoe kan ik de vluchtkosten delen met passagiers?

    De regelgeving staat het delen van directe kosten toe (brandstof, luchthavengelden), maar verbiedt winst. Piloten mogen geen winst of vergoeding vragen.

  • Welke verzekering heb ik nodig om met een PPL te vliegen?

    Een aansprakelijkheidsverzekering is verplicht. Een verzekering tegen vliegtuigschade wordt aanbevolen als je een vliegtuig huurt.

  • Is het mogelijk om door te gaan met online training na de PPL?

    Ja, online platforms bieden theoriecursussen voor gevorderde kwalificaties (CPL, IR, enz.), maar praktisch vliegen is nog steeds essentieel.

  • Hoe kies ik een goede vliegschool?

    Controleer accreditaties (EASA, DGAC), slagingspercentages voor examens, de staat van de luchtvloot en de mening van oud-studenten.

  • Is de PPL verenigbaar met een voltijdse tewerkstelling?

    Ja, de cursus is flexibel (weekenden, avonden). De gemiddelde duur is 12 tot 18 maanden, afhankelijk van je beschikbaarheid.

  • Wat moet ik doen als ik zak voor het praktijkexamen?

    Je kunt het opnieuw doen na een inhaalperiode en extra vlieguren met een instructeur. Er is geen limiet aan het aantal pogingen.

    Neem voor specifieke vragen over het huren van een privéjet contact op met AEROAFFAIRES via onze online offerte of per telefoon op +33 (0)1 44 09 91 82.