Wat is privéjet de-icing?
Het concept is eenvoudig: in de winter wordt opgehoopte sneeuw of ijs van de privéjet of het vliegtuig verwijderd. Dit zorgt ervoor dat het vliegtuig niet te zwaar is om op te stijgen en behoudt zijn start- en vliegprestaties. Dit is een uiterst belangrijke operatie in de winter, om de veiligheid van passagiers en bemanning die zich voorbereiden op een reis aan boord van een privéjet niet in gevaar te brengen.
Waarom is dit nodig?
Voordat een vliegtuig opstijgt, is het om veiligheidsredenen absoluut noodzakelijk dat ijs of sneeuw op de romp volledig wordt verwijderd.IJs en sneeuw verminderen de draagkracht van de vleugels van een vliegtuig. Zelfs een lichte laag vorst kan de vliegprestaties van een privéjet verminderen.Bovendien kan ijs voorkomen dat een privéjet goed werkt, bijvoorbeeld de rolroeren, het landingsgestel of de stuurvlakken kunnen geblokkeerd raken door ijs.
Hoe kan ik een privéjet ijsvrij maken?
Wie maakt een privéjet ijsvrij?
De luchtvaartmaatschappijen die eigenaar zijn van het vliegtuig voeren dit onderhoud uit op het tarmac of in de hangars.Op het vliegveld wordt de de-icing vloeistof op de romp van een privéjet gespoten met een speciale vrachtwagen die een “de-icer” wordt genoemd. Het is een indrukwekkende operatie voor passagiers. De oranje vloeistof, glycol, wordt op het vliegtuig gespoten met een slang die eruitziet als een brandslang.
Wanneer wordt het vliegtuig ijsvrij gemaakt?
De-icen wordt vlak voor het opstijgen uitgevoerd om de prestaties van het vliegtuig te optimaliseren. De passagiers bevinden zich meestal aan boord van het privévliegtuig tijdens het de-icen, zodat het vliegtuig zeer snel kan opstijgen zodra het de-icen voltooid is.
Het de-icingproces:
Om een vliegtuig of privéjet te de-icen wordt een product aangebracht op het hele vliegtuig en de vleugels om sneeuw en ijs te smelten. Een verwarmde vloeistof wordt op de romp en vleugels gespoten om het ijs en de sneeuw te smelten. Deze oplossing vormt een antivriesmiddel voor een periode die bekend staat als de “werkingsduur”.
Welke producten worden gebruikt om privéjets ijsvrij te maken?
Er zijn twee alcoholen nodig voor de-icing: ethyleenglycol en propyleenglycol. Deze twee oplossingen, die min of meer opgelost zijn met water, worden gebruikt om privéjets op luchthavens ijsvrij te maken, omdat ze een smelttemperatuur onder 0°C hebben:
- 13°C voor ethyleenglycol
- 59°C voor propyleenglycol.
Het gebruik ervan verlaagt het vriespunt van water op vliegtuigen in de vorm van vorst, ijs of sneeuw. Ethyleenglycol, dat vaak wordt gebruikt als antivriesmiddel in koelvloeistoffen voor auto’s, is giftig. Propyleenglycol daarentegen kan worden gebruikt in de voedselindustrie.
Hoe lang duurt de-icing?
De tijd die nodig is voor de-icing hangt af van de hoeveelheid sneeuw die zich op het privévliegtuig of vliegtuig heeft verzameld. Gemiddeld is ongeveer tien minuten voldoende. Soms is de sneeuw bijzonder zwaar en kleverig, in dat geval kan de-icing 30 minuten duren.De-icing wordt uitgevoerd met behulp van vaste de-icing stations en de-icing vrachtwagens. Op de luchthaven Le Bourget in Parijs zijn er 2 de-icingstations, elk uitgerust met vier voertuigen.
Hoeveel kost het om een privéjet te de-icen?
De-icingvloeistof is erg duur. Het hangt af van elke luchthaven, die de prijs per liter bepaalt aan de hand van zijn enige leverancier.
De kosten voor het ijsvrij maken van een privéjet:
Hier vind je de gemiddelde kosten van de vloeistof en de prijs van de-icingoperaties voor elke categorie privéjet en vliegtuig:
Vliegtuigcategorie | Benodigdehoeveelheid vloeistof per liter | Prijs per liter | Prijs |
Turboprops |
40 | €5 | €200 |
Ultralichte privéjets |
180 | €5 |
€900 |
Middelgrote privéjets |
280 | €5 |
€1400 |
Lange afstand privéjets |
450 | €5 |
€2250 |
Regionale vliegtuigen |
600 | €5 |
€3000 |
Commerciële vliegtuigen |
1800 | €5 |
€9000 |
Deze prijzen kunnen variëren afhankelijk van de dikte van het ijs en het vliegtuig. Als u de verschillende prijzen bij AEROAFFAIRES wilt weten, neem dan contact met ons op per e-mail of per telefoon op +33 (0)1 44 09 91 82.
Wie betaalt voor het de-icen van een privéjet?
De klant die een privéjet huurt is verantwoordelijk voor het betalen van de kosten voor het de-icen indien nodig. Deze kosten zijn niet inbegrepen in de charterprijs. Als de gezagvoerder besluit dat het de-icen van het vliegtuig nodig is op de dag van de vlucht, ontvangt de klant na de vlucht een aanvullende factuur met de werkelijke kosten.
Hoe kunnen de-icing kosten vermeden worden?
De gezagvoerder van een privéjet kan de-icing vermijden door het vliegtuig in een hangar of op een overdekte parkeerplaats op te slaan.Op sommige luchthavens zijn de hangarkosten echter hoger dan de de-icingkosten, vooral in Lapland of Zwitserland.Bovendien hebben luchthavens die alleen bedoeld zijn voor privéjets vaak geen hangarruimte. Het privévliegtuig zal in moeilijke weersomstandigheden buiten moeten blijven in afwachting van het opstijgen. Een zakenvliegtuig dat in de winter buiten blijft, moet voor het opstijgen worden ontdooid in een verwarmde hangar. Over het algemeen is een uur genoeg om de sneeuw of het ijs op de romp en vleugels van het vliegtuig te smelten, en de bemanning anticipeert hierop. Op sommige luchthavens gaan de passagiers aan boord in de hangar. Tijdens de winter raadt AEROAFFAIRES haar klanten deze optie aan.
Enkele aanbevelingen voor reizigers over het ijsvrij maken van een privéjet:
Bij het boeken van een privévlucht:
- Maak uw afspraken zoveel mogelijk in de vroege namiddag. De-icing vindt voornamelijk plaats tijdens het vertrek, heel vroeg in de ochtend, voor 10 uur. Een paar zonnestralen volstaan om sneeuw en ijs van de romp van een privéjet te verwijderen.
- Als je de keuze hebt tussen twee luchthavens , aarzel dan niet om te vragen naar de prijs van de-icingvloeistof op elke luchthaven. Kies degene met de laagste prijs. In de praktijk zijn de kosten van de-icing duurder dan start- of landingsrechten en algemene servicekosten.
D-1 voor vertrek per privéjet :
- Neem een dag voor vertrek contact op met je luchtvaartmakelaar om te vragen of de-icing nodig zal zijn gezien de voorspelde weersomstandigheden. Ook al varieert het weer snel in de bergen, 24 uur is genoeg om een algemene trend te geven.
- Reserveer een plaats in een hangar zodat je privéjet niet wordt blootgesteld aan het weer (sneeuw, ijs, kou, enz.). Een hangar met verwarming kan ook de meest economische oplossing zijn, omdat het vliegtuig daar een goed uur moet blijven om het ijs te laten smelten voor het opstijgen.
- Vertel je gezagvoerder hoe laat je aankomt bij de boarding terminal. Zo kunnen de teams van de luchtvaartmaatschappij anticiperen en vermijden dat ze twee keer moeten ijsvrij maken.
- Vraag je gezagvoerder van tevoren hoeveel vloeistof je nodig hebt en, in het geval van een licht privévliegtuig, of het mogelijk is dat de bemanning de romp borstelt om de kosten van de vloeistof te beperken.
De dag van het opstijgen:
- Zorg dat je aan boord van het vliegtuig bent tijdens het de-icen, zodat je meteen kunt opstijgen nadat het vliegtuig met vloeistof is besproeid. Als er vertraging is, moet het privévliegtuig opnieuw van ijs worden ontdaan.
- Verzet je nooit tegen de-icing. Als je gezagvoerder deze beslissing neemt, is dat om veiligheidsredenen en niet voor financieel gewin.
Topvragen over het ijsvrij maken van een privéjet :
Zijn de-icers en de-icing vloeistof beschikbaar op alle luchthavens?
Waar kun je een privéjet het beste ijsvrij maken?
Is de-icingvloeistof gevaarlijk voor de gezondheid?
Het is een gevaarlijke chemische stof, vooral voor de huid. Passagiers van privévliegtuigen mogen niet in de buurt komen van de-icingvloeistof of deze aanraken. Zelfs niet als de amandelgeur ervan aangenaam is.
De-icen met AEROAFFAIRES
Voor meer informatie over de-icing of wintervluchten kunt u ons 24 uur per dag bellen op +33 1 44 09 91 82.Een privéjet of helikopter huren is eenvoudig. AEROAFFAIRES beschikt over een vloot privéjets en helikopters die 24 uur per dag klaar staan om op te stijgen. Er zijn verschillende manieren om een vlucht te boeken:
- vraag online een offerte aan
- of bel ons rechtstreeks via onze reserveringshotline op +33 1 44 09 91 82.