Astonjet : luchtvaartmaatschappij

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Astonjet is een Franse luchtvaartmaatschappij die in 2009 werd opgericht door Charles Clair. Het bedrijf, dat gespecialiseerd is in zakenluchtvaart voor privévluchten, maakt deel uit van de “Clair Group”, genoemd naar de oprichtende CEO. Het heeft een eigen vloot zakenvliegtuigen. Lees meer over de geschiedenis en de acties van deze luchtvaartmaatschappij.

Het verhaal achter Astonjet

Het verhaal van Astonjet is in de eerste plaats het verhaal van de oprichter: Charles Clair.

Het was op 15-jarige leeftijd dat Charles Clair een openbaring kreeg tijdens een familiereis. Tijdens een ontdekkingsvlucht boven de Mississippi in de Verenigde Staten kreeg hij even de kans om de besturing in handen te nemen, en dat was de aanleiding.

Al snel begon hij zijn eerste vluchten te maken bij de vliegclub van Toussus-le-Noble. In 2000, nadat hij zijn brevetten had gehaald (gevalideerd bij de eerste poging), ging hij werken bij EPAG, een vliegschool voor de luchtvaartmaatschappij Air France.

Afgestudeerd en klaar om de arbeidsmarkt als piloot te betreden, wordt de luchtvaartwereld in 2003 geblokkeerd en ondervindt hij de catastrofale gevolgen van 11 september 2001.

Terwijl hij wacht op een baan als piloot, besluit hij assistent te worden bij het Institut aéronautique Jean Mermoz. Tegelijkertijd volgde hij een opleiding tot vlieginstructeur, waardoor hij kon blijven vliegen en zijn aantal vlieguren kon verhogen.

Doe het goed of doe het niet*, dat is mijn motto.

C.Clair.

(*Doe het goed of doe het niet)

Hij werd instructeur-piloot bij de vliegclub Boulogne Billancourt, maar de ervaring beviel hem niet. Dus besloot hij zijn eigen school op te richten, Air et Compagnie genaamd. De vliegschool maakte een vliegende start en was al snel volgeboekt. Hij had echter nog steeds zijn zinnen gezet op een baan als lijnpiloot.

Het ontstaan van Astonjet

Op dat moment raakte C. Clair geïnteresseerd in de zakenluchtvaart. Hij stelde een partnerschap voor met de luchtvaartmaatschappij DARTA, met het aanbod om hun business provider te worden. Dit was het begin van luchtmakelaardij. Hij stelde voor om op te treden als tussenpersoon tussen luchtvaartmaatschappijen en exploitanten en klanten. Het werkte, maar het uiteindelijke doel van de heer Clair was niet om een makelaar te worden, maar om te solliciteren naar een baan als piloot bij DARTA’s manager voor de werving van piloten, Sylvie Darnaudet. Het kostte hem veel vastberadenheid om de baan te krijgen. Hij bouwde zijn ervaring op in Beechcraft 200 en Falcon 50 privéjets.

Deze vastberaden piloot combineert zijn bedrijf (de vliegschool) en zijn baan als piloot met brio. In 2009 bereikte de omzet van Air et Compagnie 3 miljoen euro.

Op dat moment voelde ik dat mijn passie voor het bedrijf het overnam van mijn passie voor vliegen {…}. Ik ga de financiële reserves van mijn vliegschool investeren om mijn eigen bedrijf op te zetten.

Astonjet was geboren. Het behaalde en registreerde zijn AOC (Air Transport Certificate) in 2012.

Falcon_50
Fotocredit: Dassault Aviation

Astonjet sinds de oprichting

Bij de oprichting in 2009 had de Franse luchtvaartmaatschappij een exclusief partnerschap met DARTA. C. Clair werkt nog steeds voor DARTA als gezagvoerder.

De vloot van zakenjets werd opgebouwd met verschillende vliegtuigtypes. In 2012 arriveerde de eerste Citation Mustang van Cessna. Na verloop van tijd werden andere, vergelijkbare toestellen aan de vloot toegevoegd. Daarna kwamen er nieuwe modellen van Cessna, zoals de Citation M2 in 2016 en de Citation Latitude in 2017.

In 2018 wil Charles Clair zijn luchtvaartmaatschappij in een eigen terminal vestigen. De maatschappij heeft al een hub in Toussus-le-Noble, maar de Astonsky-terminal in Le Bourget in Parijs moet in 2019 opengaan. 16.000 vierkante meter voor het parkeren van vliegtuigen, met 3 hangars en 7.000 vierkante meter kantoorruimte. C.Clair doet geen halve dingen. Deze moderne, luxueuze terminal staat in het teken van klanttevredenheid.

We willen van ASTONSKY een referentie maken voor Franse luxe, gewijd aan een steeds veeleisender cliënteel. We hebben het onthaal en de service voor passagiers en bemanningen die bij ons aankomen volledig herbekeken. Boven zijn vijf verdiepingen gereserveerd voor de activiteiten van de Groep en een aantal huurders, allemaal in een omgeving die we uitzonderlijk willen maken.

C.Clair

ASTONJET maakt vandaag deel uit van de Groep Clair, samen met de vliegschool die omgedoopt is tot ASTONFLY, ASTONTECH, de onderhoudsafdeling en de terminal op Le Bourget: ASTONFLY.

In 2020 werd het bedrijf van Charles Clair door media als de Financial Times en Les Echos uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf in de luchtvaartindustrie. De omzet van zijn dochterondernemingen is in slechts 4 jaar tijd met bijna 257,4% gestegen.

Tot slot, voor de anekdote, moet je weten dat de naam ASTON werd gekozen omdat het verwijst naar het Engelse woord “Astonish” wat betekent: verbazen! Deze term weerspiegelt de achtergrond van de oprichter.

De activiteiten van Astonjet

Zakelijke luchtvaart

Zoals hierboven vermeld, heeft de Clair Groep verschillende divisies. Dit zijn onder andere pilotenopleidingen en luchtvaartonderhoud.

Astonjet is de zakelijke luchtvaartmaatschappij van het bedrijf. Het heeft een eigen vloot van privéjets en opereert wereldwijd voor de burgerluchtvaart op aanvraag. Je boekt dus geen lijnvliegtuigen met een beperkt aantal bestemmingen . In de zakenluchtvaart hebben privéjets toegang tot 10 keer meer luchthavens. Astonjet is daarom actief in verschillende sectoren van de zakelijke luchtvaart. Tijdens de pandemie van het coronavirus charterde de luchtvaartmaatschappij bijvoorbeeld Boeing 747’s om medische vracht te vervoeren. En over medische vracht gesproken, de luchtvaartmaatschappij heeft ook een overeenkomst met de APHP om organen te vervoeren.

Vliegtuigen kopen voor privéklanten

Een andere belangrijke activiteit van de luchtvaartmaatschappij is Aston Owner, voor particulieren die een privéjet willen kopen. Wij bieden advies en expertise. Het bedrijf zal je helpen en begeleiden naar de vliegtuigmodellen die het beste passen bij je behoeften en wensen. Zodra u uw aankoop heeft gedaan, wordt uw privéjet volledig transparant beheerd door het bedrijf. Je kunt met je jet vliegen wanneer je maar wilt, met een toegewijde bemanning. Bovendien, als je het niet gebruikt, kan Astonjet het gebruiken voor andere reizen om de kosten van het vliegtuig rendabeler te maken.

Astonjets vloot van zakenvliegtuigen

De privéjetvloot van Astonjet is zeer divers en gevarieerd. In feite heeft de luchtvaartmaatschappij een groot aantal zakenjetmodellen, van verschillende vliegtuigfabrikanten, in de volgende categorieën: lichte jets, middelgrote jets en zware jets.

Lichte jet – lichte privéjet

In de familie van privéjets zijn dit de kleine modellen. Ze bieden gemiddeld plaats aan 7 personen in hun cabine. Ze zijn erg populair voor korteafstandsreizen omdat ze zuinig, veelzijdig en efficiënt zijn. Ze zijn ook onmisbaar voor bestemmingen met korte landingsbanen. De opslagruimte voor ruimbagage is beperkt, maar verschilt afhankelijk van het model vliegtuig waarmee je vliegt.

De vloot van lichte vliegtuigen van Astonjet bestaat uit 14 verschillende types. Deze omvatten jets van Cessna, Embraer en Beechcraft.

Enkele van de lichte privéjet modellen van Astonjet: Phenom 100, Phenom 300, Learjet 75, King Air 250, Pilatus PC-24, Citation CJ3+, Citation Mustang.

Jet privé Citation Mustang - AEROAFFAIRES
Foto credit: Cessna – Textron Aviation

Middelgrote jet

Midsize privéjets combineren prestaties en comfort. Deze zakenjets zijn ideaal voor middellange afstanden en hebben een bereik tot 4.000 km, afhankelijk van het model. Je kunt aan boord werken, maar ook comfortabel van je reis genieten. Tot slot hebben deze privéjets een capaciteit van ongeveer 10 passagiers, afhankelijk van het type vliegtuig.

De luchtvaartmaatschappij heeft ongeveer tien midsize jets. Deze zijn afkomstig van de hierboven genoemde fabrikanten, maar ook van Dassault en Bombardier.

Enkele van de midsize privéjetmodellen van Astonjet: Challenger 650, Falcon 2000LXS, Citation Longitude en Latitude en de Legacy 500.

Zware jet – lange afstand privéjet

Lange-afstand privéjets zijn groter in omvang en capaciteit dan de andere twee categorieën. Ze kunnen tot 11 uur vliegen met ongeveer 16 passagiers, afhankelijk van het model. Deze zakenvliegtuigen bieden een luxueuze ervaring, VIP-catering en allerlei diensten om de lengte van de reis goed te maken. Daarnaast hebben veel langeafstandsvliegtuigen een modulaire cabine. Dit maakt het mogelijk om verschillende ruimtes te creëren om te werken, te rusten en zelfs in bedden te slapen. Reizigers worden ondergedompeld in een bubbel van comfort en hoeven niet moe te worden van de lange reis.

Astonjet heeft 14 verschillende modellen, van fabrikanten als Bombardier, Dassault en Gulfstream.

Enkele van de long-haul privéjetmodellen van Astonjet: Falcon 8X, Global 8000, Gulfstream G650 en Lineage 1000E.

Meer informatie over andere Franse luchtvaartmaatschappijen:

Bij AEROAFFAIRES bieden we privéjets die voldoen aan jouw eisen. Aarzel niet om contact met ons op te nemen op +33 1 44 09 91 82, of vul onze online offerte in.

Is voor alle vliegtuigen van AstonJet toestemming van de eigenaar nodig voordat ik kan boeken?

Nee, niet voor alle AstonJet vliegtuigen is toestemming van de eigenaar nodig voordat ze geboekt kunnen worden. Voor sommige vliegtuigen kunnen echter beschikbaarheidsbeperkingen gelden, afhankelijk van de voorkeuren van de eigenaar.

Van welk jaar is de Mustang vloot van AstonJet?

De Mustang vloot van AstonJet bestaat uit vliegtuigen van verschillende jaren, maar de meeste modellen zijn in de laatste vijf jaar gebouwd.

Wat is het grootste chartervliegtuig van AstonJet?

Het grootste chartervliegtuig van AstonJet is een Bombardier Challenger 600.