WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Baltra: een “groene” luchthaven, 100% ecologisch.

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Wist je dat er luchthavens zijn die een voorbeeldfunctie vervullen op het gebied van ecologie en respect voor het milieu? Er is één luchthaven die zich heeft onderscheiden door het milieu in elke fase van de ontwikkeling te integreren. Dat is het vliegveld van Baltra. Ecologie staat centraal in de zorgen van de luchtvaartsector. In de komende jaren mag deze goede leerling op het gebied van ecologie niet langer de uitzondering zijn. AEROAFFAIRES legt uit hoe de luchthaven van Baltra de eerste 100% groene luchthaven ter wereld is geworden.

Baltra luchthaven: enkele belangrijke feiten.

Op deGalapagos-archipel in Ecuador ligt ’s werelds groenste luchthaven, op het eiland Blatra.De naam van de luchthaven is Seymour Airport.Aanvankelijk, tijdens de Tweede Wereldoorlog, werd deze luchthaven, een voormalige Amerikaanse militaire basis, gebruikt als verdedigingsbasis tegen de Japanners.

Tot 1985 was Baltra het enige vliegveld dat alle Galapagoseilanden bediende enSeymour werd het eerste vliegveld ter wereld dat werd omschreven als een “groen vliegveld“. Dit volgt op een volledige revisie in 2012,waarvan de kosten worden geschat op $ 40 miljoen. In maart 2013 werd de nieuwe luchthaven op het eiland Baltra officieel ingehuldigd.

In 2014 kreeg het het label “Leed Gold” van de USGBC (United States Green Building Council), waardoor het de groenste luchthaven ter wereld is.Vandaag de dag heeft de luchthaven van Baltra slechtséén start- en landingsbaan van 2.400 m lang. 6.000 m² aan gebouwen verwelkomen vliegtuigen van over de hele wereld. Jaarlijks maken zo’n 400.000 passagiers gebruik van de luchthaven.

Waarom is Baltra 100% groen?

De materialen die gebruikt zijn om het vliegveld te bouwen zijn 100% ecologisch:

Het vliegveld is volledig gebouwd van gerecyclede of milieuvriendelijke materialen. Hout en vulkanisch gesteente vormen de basis van de structuur van de luchthaven. Zonnepanelen en 3 windturbines zorgen voor de energieproductie van de luchthaven.

De luchthaven gebruikt zijn omgeving en maakt gebruik van de zon en wind op het eiland om hernieuwbare energie te produceren.

Tot slot is de groenste terminal ter wereld gebouwd met 80% hergebruikte materialen. Deze materialen, met name steen en hout, zijn afkomstig van oude gebouwen. Het water van de wastafels en toiletten wordt behandeld en hergebruikt om de omringende vegetatie te irrigeren.

Een 100% ecologische luchthaven die rekening houdt met zijn omgeving en ecosysteem:

Naast de energie- en bouwprestaties wil de luchthaven van Baltra ook het ecosysteem beschermen dat in de buurt van de landingsbanen en de luchthavenactiviteiten leeft. Gespecialiseerde teams zijn getraind in de bescherming van diersoorten. Als een leguaan besluit de landingsbaan over te steken, haalt een baanwerker hem op en brengt hem naar een plek waar hij kan overleven.Daarnaast zijn honderden diersoorten geherintroduceerd. Ze worden beschermd door al het luchthavenpersoneel.

Een terminal zonder airconditioning.

Op het vliegveld van Baltra is er geen airconditioning in de terminal. Alleen de machinekamer heeft airconditioning, om veiligheidsredenen. Het airconditioningsysteem gebruikt koud zeewater uit de Stille Oceaan. Dit bespaart energie. De luchthaven koos ervoor om het gebouw zonder airconditioning te bouwen. Hoe houd je passagiers dan koel? De structuur van de luchthaven is zo ontworpen dat het gebouw de wind doorlaat en fungeert als een natuurlijk airconditioningsysteem. De architect achter dit innovatieve project is gespecialiseerd in bioklimaat. Hij was verantwoordelijk voor het ontwerp van deze locatie, die prijzen heeft gewonnen voor zijn “100% groene” inzet.Het is mogelijk om groene en 100% ecologische luchthavens te bouwen, met behoud van de prestaties van de luchthavenactiviteiten. Het Baltra vliegveld is daar het bewijs van. Maar het vereist knowhow en een budget. Om de milieu-uitdagingen van morgen aan te gaan, zullen luchthavens inspiratie moeten halen uit wat er al wordt gedaan op de Galapagoseilanden. De hele luchtvaartsector werkt eraan om ervoor te zorgen dat groene luchthavens de norm worden.