WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Beste vliegschool in Frankrijk

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Droom je ervan om lijnpiloot te worden? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar de verschillende routes en mogelijkheden in deze discipline?

Ons team van experts in privéluchtvaart en luchtvervoer kan je advies geven en een vergelijkende analyse maken van de beste vliegscholen in Frankrijk.

Het beroep van piloot: discipline, passie en veerkracht

Piloten zijn verantwoordelijk voor het vervoeren van passagiers van punt A naar punt B en zijn het zogenaamde cabinepersoneel. Hun missies zijn multifunctioneel en volgen een lang en complex traject: ze vinden plaats voor, tijdens en zelfs na de vlucht.

Voor de vlucht

Voor elke vlucht is een briefing nodig om de technische aspecten van het vliegtuig te begrijpen: radioapparatuur, communicatieapparatuur, geolocatie, navigatie-instrumenten, enz. Er moet een zeer nauwkeurige checklist worden gecontroleerd en de taken worden verdeeld tussen de piloten. In het algemeen is één piloot verantwoordelijk voor de ” pre-flight inspection “, d.w.z. het uiterlijk van het vliegtuig. De andere piloot gaat direct naar binnen om het vliegtuig te configureren en het vluchtplan voor te bereiden. Deze voorbereidingsfase is essentieel en moet zorgvuldig worden uitgevoerd, vooral bij het berekenen van de benodigde hoeveelheid brandstof en het bestuderen van de weersomstandigheden.

Tijdens de vlucht

Als enige persoon aan boord moet de piloot scherpzinnig, reactief en koelbloedig genoeg zijn om met de verschillende eventualiteiten om te gaan. Daarom moet een cockpitbemanning niet alleen een sterk verantwoordelijkheidsgevoel en analytische vaardigheden hebben, maar ook een uitstekende gezondheid en een goed fysiek en zenuwuithoudingsvermogen. In dit verband roept het al dan niet hebben van een medische verklaring veel vragen op. Een PNT-keuring klasse 1 bij een luchtvaartgeneeskundig centrum is vereist. Tijdens deze medische keuring worden een aantal factoren onderzocht:

  • gezichtsvermogen
  • gehoor
  • de aanwezigheid van neurologische problemen
  • hartproblemen, enz.

In de cockpit werkt de piloot op verschillende niveaus: hij bestuurt alle parameters, controleert de boordcomputers en staat voortdurend in contact met de luchtverkeersleiding. De piloot is steeds meer geautomatiseerd, maar het blijft een complexe discipline die een zekere knowhow en een goede kennis van navigatiesystemen vereist. Als verantwoordelijke voor de bemanning en de passagiers heeft de piloot twee extra’s nodig: een goed gevoel voor anticipatie en een onberispelijke beheersing van het Engels.

Na de vlucht

De missie van de piloot eindigt enkele uren na de landing. Hij moet verslag uitbrengen van de vlucht, met andere woorden zijn opmerkingen overbrengen en doorgeven. Deze kunnen betrekking hebben op het onderhoud van het vliegtuig, met als doel de veiligheid te verbeteren en te anticiperen op eventuele incidenten op toekomstige vluchten.

Het carrièrepad van een piloot

De loopbaan van een piloot biedt veel mogelijkheden en doorgroeimogelijkheden. Over het algemeen begin je als lijnpiloot op korte en middellange vluchten en vervolgens op lange vluchten. Na ongeveer tien jaar ervaring word je gezagvoerder op korte- en middellangeafstandsvluchten en uiteindelijk kapitein op langeafstandsvluchten. Instructeur-kapitein worden op een bepaald type vliegtuig is het hoogtepunt van de carrière van een piloot.

Voordat je dit stadium bereikt, moet je natuurlijk een aantal trainingen volgen en kwalificaties behalen. We bekijken wat er allemaal komt kijken bij een opleiding tot verkeersvlieger of privépiloot

Luchtvaartopleiding: hoe word je piloot?

Piloot worden vereist een lange leertijd en een gedegen opleiding op de grond. Of je nu de “koninklijke” staatsopleiding van de grandes écoles volgt of parallelle opleidingen (betaalkwalificaties, het leger), leren vliegen neemt veel tijd in beslag. De studies zijn bijzonder selectief: elk jaar worden ongeveer dertig kandidaten toegelaten tot de ENAC (Nationale Burgerluchtvaartschool).

Er zijn verschillende staatsopleidingen beschikbaar, op verschillende niveaus:

  • Postbac
  • Bac+2 van een wetenschappelijke opleiding
  • PPL (bewijs van bevoegdheid als privévlieger), CPL (bewijs van bevoegdheid als verkeersvlieger) en theoretische ATPL (bewijs van bevoegdheid als verkeersvlieger).

De verschillende diploma’s die worden uitgereikt na afronding van deze studies zijn talrijk en betekenen een investering van tijd en geld. Daarom is het belangrijk om de juiste cursus te kiezen die past bij je doelen en je kansen op succes. Na het afronden van deze cursussen ligt het bruto maandsalaris voor een beginner rond de € 2000. Dit bedrag varieert echter naargelang de luchtvaartmaatschappij, het type vliegtuig, de afgelegde afstanden, enz.

Een representatief voorbeeld van 6 Franse vliegscholen: de vergelijking

Hier is ons vergelijkend verslag over de 6 beste vliegscholen in Frankrijk, gebaseerd op de volgende criteria:

  • rangschikking onder de beste technische scholen in Frankrijk
  • aanbod van theoretische cursussen (bachelors/masters) in luchtvaart en aeronautica
  • onderwezen praktische pilotenopleidingen
  • beschikbare faciliteiten en apparatuur
  • kosten per studiejaar
  • duur van de cursus

ISAE-Supaéro

  • rang: 4
  • aantal programma’s: 14
  • opleiding: postuniversitair diploma luchtvaarttechniek
  • faciliteiten: vloot van negen vliegtuigen, platform voor autonome systemen voor microdrones en robots, vluchtsimulatoren en neuroergonomisch platform, windtunnels, aeroakoestische windtunnel, turbofan testbank, softwaregestuurde radiokamer, grondstation voor het volgen en bedienen van satellieten, satelliet commando- en controlecentrum
  • kosten per studiejaar (Franse student): €4.800
  • studieduur: 24 maanden voltijds

ESTACA

  • rangschikking: 8
  • aantal programma’s: 8
  • pilootopleiding: luchtvaartingenieur (master) en opleiding tot lijnpiloot
  • faciliteiten: simulatoren, onderzoekslaboratoria, windtunnels
  • kosten per studiejaar (Franse student): € 7.990
  • studieduur: 12 maanden voltijds

École Centrale de Nantes

  • rang: 15
  • aantal programma’s: 2
  • proefprogramma: n.v.t.
  • faciliteiten: windtunnels, dynamisch en statisch testcentrum, snel productieplatform
  • kosten per studiejaar (Franse student): €2.500
  • studieduur: 36 maanden voltijds

Instituut voor Polytechnische Wetenschappen (IPSA)

  • rang: 36
  • aantal programma’s: 2
  • opleiding: luchtvaartingenieur (master)
  • faciliteiten: windtunnels, onderzoekslaboratoria, intelligente computers
  • kosten per studiejaar (Franse student): €5.500
  • studieduur: 36 maanden voltijds

École Nationale Supérieure de Mécanique et d’Aérotechnique (ISAE – ENSMA)

  • ranking: 53
  • aantal programma’s: 2
  • pilot programma: aeronautical mechanics and energy (masteropleiding)
  • faciliteiten: onderzoekslaboratoria
  • kosten per studiejaar (Franse student): € 7.300
  • studieduur: 24 maanden voltijds

ENAC

  • rangschikking: 65
  • aantal programma’s: 12
  • pilootopleiding: diploma verkeersvlieger (alleen voor afgestudeerden of studenten die een voorbereidende cursus volgen)
  • faciliteiten: vloot van 121 vliegtuigen, specifieke vluchtsimulatoren, geavanceerde luchtverkeersleidingssimulatoren, aërodynamische, elektronische, IT- en taalinfrastructuur, vier onderzoekslaboratoria
  • kosten per studiejaar (Franse student): €1.300
  • duur van de cursus: 36 maanden voltijds

Welke opleiding je ook kiest, de beroepspiloot blijft bovenal een man of vrouw met passie.

Onze luchtvaartexperts staan 24/7 voor je klaar om je te helpen met je privévlucht op +33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken om een prijsraming te krijgen voor je privévlucht.