
Wil je lijnpiloot worden of ben je benieuwd naar de verschillende routes naar dit boeiende beroep?
Of je nu een toekomstige student bent op zoek naar begeleiding of gewoon nieuwsgierig bent naar de wereld van de luchtvaart, deze bron is voor jou.
Ons team van privéluchtvaart- en luchttransportprofessionals gidst je door de verschillende carrièrepaden die beschikbaar zijn.
Je vindt een duidelijke, vergelijkende analyse van de beste luchtvaartscholen in Frankrijk, evenals praktisch advies om je weg te vinden in dit veeleisende avontuur, dat echter toegankelijk is voor wie zich grondig voorbereidt.
Het beroep van piloot: discipline, passie en veerkracht
De piloten zijn verantwoordelijk voor het vervoer van passagiers van punt A naar punt B en zijn het zogenaamde cabinepersoneel. Hun missies zijn transversaal en volgen een lang en complex traject: ze vinden plaats voor, tijdens en zelfs na de vlucht.
1. Voor de vlucht
Voor elke vlucht wordt een briefing gehouden om de technische aspecten van het vliegtuig uit te leggen: radio, communicatie, geolocatie, navigatie-instrumenten, etc. Er moet een zeer nauwkeurige checklist worden gecontroleerd en de taken worden verdeeld tussen de piloten. In het algemeen is één piloot verantwoordelijk voor de “pre-flight inspection”, d.w.z. het uiterlijk van het vliegtuig. De andere piloot gaat direct naar binnen om het vliegtuig te configureren en het vluchtplan voor te bereiden. Deze voorbereidingsfase is essentieel en moet zorgvuldig worden uitgevoerd, vooral bij het berekenen van de benodigde hoeveelheid brandstof en het bestuderen van de weersomstandigheden.
2. Tijdens de vlucht
Als enige persoon aan boord moet de piloot scherpzinnig, alert en koelbloedig genoeg zijn om met de verschillende eventualiteiten om te gaan. Daarom moet een cockpitbemanning niet alleen een sterk verantwoordelijkheidsgevoel en analytische vaardigheden hebben, maar ook een uitstekende gezondheid en een goed fysiek en zenuwuithoudingsvermogen. In dit verband roept het al dan niet hebben van een medische verklaring veel vragen op. Een PNT-keuring klasse 1 bij een luchtvaartgeneeskundig centrum is vereist. Tijdens deze medische keuring worden een aantal factoren onderzocht:
- gezichtsvermogen ;
- gehoor
- de aanwezigheid van neurologische problemen
- hartproblemen, enz
In de cockpit werkt de piloot op verschillende niveaus: hij bestuurt alle parameters, controleert de boordcomputers en staat voortdurend in contact met de luchtverkeersleiding. Het besturen van een vliegtuig wordt steeds meer geautomatiseerd, maar blijft een complexe discipline die een zekere knowhow en een goede kennis van navigatiesystemen vereist. Als verantwoordelijke voor de bemanning en de passagiers heeft de piloot twee extra’s nodig: een goed gevoel voor anticipatie en een onberispelijke beheersing van het Engels.
3. Na de vlucht
De missie van de piloot eindigt een paar uur na de landing. Ze moeten verslag uitbrengen van de vlucht, d.w.z. hun observaties meedelen en doorgeven.
Deze kunnen betrekking hebben op het onderhoud van het vliegtuig: het doel is om de veiligheid in de lucht te verbeteren en te anticiperen op eventuele incidenten op toekomstige vluchten.
Het carrièrepad van een piloot
De loopbaan van een piloot biedt veel mogelijkheden en doorgroeimogelijkheden.
Over het algemeen begin je als lijnpiloot op korte en middellange vluchten en vervolgens op lange vluchten.
Na ongeveer tien jaar ervaring word je gezagvoerder op korte- en middellangeafstandsvluchten en uiteindelijk kapitein op langeafstandsvluchten.
Instructeur-kapitein worden op een bepaald type vliegtuig is het hoogtepunt van de carrière van een piloot.
Voordat je dit stadium bereikt, moet je natuurlijk een aantal trainingen volgen en kwalificaties behalen.
Hier bekijken we wat er allemaal komt kijken bij een opleiding tot verkeersvlieger of privépiloot..
Luchtvaartopleiding: hoe word je piloot?
Piloot worden vereist een lange leertijd en een gedegen opleiding op de grond.
Of je nu de “koninklijke” staatsopleiding van de grandes écoles volgt of parallelle opleidingen (betaalkwalificaties, het leger), leren vliegen neemt veel tijd in beslag.
De studies zijn bijzonder selectief: elk jaar worden ongeveer dertig kandidaten toegelaten tot de ENAC (Nationale Burgerluchtvaartschool).
Er zijn verschillende staatsopleidingen beschikbaar, op verschillende niveaus:
- Postbac
- Bac+2 van een wetenschappelijke opleiding
- PPL (Private Pilot Licence), CPL (Commercial Pilot Licence) en theoretische ATPL (Airline Transport Pilot Licence)
De verschillende diploma’s die worden uitgereikt na voltooiing van deze studies zijn talrijk en vertegenwoordigen een investering van tijd en geld. Daarom is het belangrijk om de juiste cursus te kiezen die past bij je doelen en je kansen op succes.
Na het afronden van deze cursussen ligt het bruto maandsalaris voor een beginner rond de € 2000. Dit varieert echter afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij, het type vliegtuig, de afgelegde afstanden, enz.
Een representatief voorbeeld van 6 Franse vliegscholen: de vergelijking
Hier is ons vergelijkend rapport over de 6 beste vliegscholen in Frankrijk, gebaseerd op de volgende criteria:
- plaats in de ranglijst van de beste ingenieursscholen in Frankrijk ;
- aanbod van theoretische cursussen (bachelors/masters) in de luchtvaart en aeronautica ;
- onderwezen praktische pilotenopleidingen
- beschikbare faciliteiten en apparatuur
- kosten per studiejaar ;
- duur van de cursus.
1. ISAE-Supaéro
- rang: 4
- aantal programma’s: 14
- pilot programma: postdoctoraal diploma luchtvaarttechniek
- faciliteiten: vloot van negen vliegtuigen, platform voor autonome systemen voor microdrones en robots, vluchtsimulatoren en neuroergonomisch platform, windtunnels, aeroakoestische windtunnel, turbofan testbank, softwaregestuurde radiokamer, grondstation voor het volgen en bedienen van satellieten, satelliet commando- en controlecentrum
- kosten per studiejaar (Franse student): €4.800
- studieduur: 24 maanden voltijds
2. ESTACA
- rangschikking: 8
- aantal programma’s: 8
- pilotenopleiding: luchtvaartingenieur (master) en opleiding tot lijnpiloot
- faciliteiten: simulatoren, onderzoekslaboratoria, windtunnels
- kosten per studiejaar (Franse student): € 7.990
- studieduur: 12 maanden voltijds
3. École Centrale de Nantes
- rang: 15
- aantal programma’s: 2
- pilotprogramma: n.v.t
- faciliteiten: windtunnels, dynamisch en statisch testcentrum, snel productieplatform
- kosten per studiejaar (Franse student): €2.500
- studieduur: 36 maanden voltijds
4. Instituut voor Polytechnische Wetenschappen (IPSA)
- rang: 36
- aantal programma’s: 2
- pilotprogramma: luchtvaartingenieur (master)
- faciliteiten: windtunnels, onderzoekslaboratoria, intelligente computers
- kosten per studiejaar (Franse student): €5.500
- studieduur: 36 maanden voltijds
5. École Nationale Supérieure de Mécanique et d’Aérotechnique (ISAE – ENSMA)
- rang: 53
- aantal programma’s: 2
- pilot programma: aeronautical mechanics and energy (masteropleiding)
- faciliteiten: onderzoekslaboratoria
- kosten per studiejaar (Franse student): € 7.300
- studieduur: 24 maanden voltijds
6. ENAC
- ranking: 65
- aantal programma’s: 12
- pilot programma: Airline Transport Pilot Diploma (alleen voor afgestudeerden of studenten in de voorbereidende cyclus)
- faciliteiten: vloot van 121 vliegtuigen, specifieke vluchtsimulatoren, geavanceerde luchtverkeersleidingssimulatoren, aërodynamische, elektronische, IT- en taalinfrastructuur, vier onderzoekslaboratoria
- kosten per studiejaar (Franse student): €1.300
- duur van de cursus: 36 maanden voltijds
Welke opleiding je ook kiest, een beroepspiloot is in de eerste plaats een man of vrouw met passie.
Onze luchtvaartexperts zijn 24/7 beschikbaar om je te helpen met je privévlucht op +33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken om een prijsraming te krijgen voor je privévlucht.