WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET WINTERSEIZOEN!

Offerte aanvragen
Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Piloot worden in Frankrijk: Top 6 beste vliegscholen

Verhuur van privéjets
sinds 1991

20 000
beschikbare apparaten

45 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Wil je lijnpiloot worden of ben je benieuwd naar de verschillende routes naar dit boeiende beroep?

Of je nu een toekomstige student bent op zoek naar begeleiding of gewoon nieuwsgierig bent naar de wereld van de luchtvaart, deze bron is voor jou.

Ons team van privéluchtvaart- en luchttransportprofessionals gidst je door de verschillende carrièrepaden die beschikbaar zijn.

Je vindt een duidelijke, vergelijkende analyse van de beste luchtvaartscholen in Frankrijk, evenals praktisch advies om je weg te vinden in dit veeleisende avontuur, dat echter toegankelijk is voor wie zich grondig voorbereidt.

Het beroep van piloot: discipline, passie en veerkracht

De piloten zijn verantwoordelijk voor het vervoer van passagiers van punt A naar punt B en zijn het zogenaamde cabinepersoneel. Hun missies zijn transversaal en volgen een lang en complex traject: ze vinden plaats voor, tijdens en zelfs na de vlucht.

1. Voor de vlucht

Voor elke vlucht wordt een briefing gehouden om de technische aspecten van het vliegtuig uit te leggen: radio, communicatie, geolocatie, navigatie-instrumenten, etc. Er moet een zeer nauwkeurige checklist worden gecontroleerd en de taken worden verdeeld tussen de piloten. In het algemeen is één piloot verantwoordelijk voor de “pre-flight inspection”, d.w.z. het uiterlijk van het vliegtuig. De andere piloot gaat direct naar binnen om het vliegtuig te configureren en het vluchtplan voor te bereiden. Deze voorbereidingsfase is essentieel en moet zorgvuldig worden uitgevoerd, vooral bij het berekenen van de benodigde hoeveelheid brandstof en het bestuderen van de weersomstandigheden.

2. Tijdens de vlucht

Als enige persoon aan boord moet de piloot scherpzinnig, alert en koelbloedig genoeg zijn om met de verschillende eventualiteiten om te gaan. Daarom moet een cockpitbemanning niet alleen een sterk verantwoordelijkheidsgevoel en analytische vaardigheden hebben, maar ook een uitstekende gezondheid en een goed fysiek en zenuwuithoudingsvermogen. In dit verband roept het al dan niet hebben van een medische verklaring veel vragen op. Een PNT-keuring klasse 1 bij een luchtvaartgeneeskundig centrum is vereist. Tijdens deze medische keuring worden een aantal factoren onderzocht:

  • gezichtsvermogen ;
  • gehoor
  • de aanwezigheid van neurologische problemen
  • hartproblemen, enz

In de cockpit werkt de piloot op verschillende niveaus: hij bestuurt alle parameters, controleert de boordcomputers en staat voortdurend in contact met de luchtverkeersleiding. Het besturen van een vliegtuig wordt steeds meer geautomatiseerd, maar blijft een complexe discipline die een zekere knowhow en een goede kennis van navigatiesystemen vereist. Als verantwoordelijke voor de bemanning en de passagiers heeft de piloot twee extra’s nodig: een goed gevoel voor anticipatie en een onberispelijke beheersing van het Engels.

3. Na de vlucht

De missie van de piloot eindigt een paar uur na de landing. Ze moeten verslag uitbrengen van de vlucht, d.w.z. hun observaties meedelen en doorgeven.

Deze kunnen betrekking hebben op het onderhoud van het vliegtuig: het doel is om de veiligheid in de lucht te verbeteren en te anticiperen op eventuele incidenten op toekomstige vluchten.

Het carrièrepad van een piloot

De loopbaan van een piloot biedt veel mogelijkheden en doorgroeimogelijkheden.

Over het algemeen begin je als lijnpiloot op korte en middellange vluchten en vervolgens op lange vluchten.

Na ongeveer tien jaar ervaring word je gezagvoerder op korte- en middellangeafstandsvluchten en uiteindelijk kapitein op langeafstandsvluchten.

Instructeur-kapitein worden op een bepaald type vliegtuig is het hoogtepunt van de carrière van een piloot.

Voordat je dit stadium bereikt, moet je natuurlijk een aantal trainingen volgen en kwalificaties behalen.

Hier bekijken we wat er allemaal komt kijken bij een opleiding tot verkeersvlieger of privépiloot..

Luchtvaartopleiding: hoe word je piloot?

Piloot worden vereist een lange leertijd en een gedegen opleiding op de grond.

Of je nu de “koninklijke” staatsopleiding van de grandes écoles volgt of parallelle opleidingen (betaalkwalificaties, het leger), leren vliegen neemt veel tijd in beslag.

De studies zijn bijzonder selectief: elk jaar worden ongeveer dertig kandidaten toegelaten tot de ENAC (Nationale Burgerluchtvaartschool).

Er zijn verschillende staatsopleidingen beschikbaar, op verschillende niveaus:

  • Postbac
  • Bac+2 van een wetenschappelijke opleiding
  • PPL (Private Pilot Licence), CPL (Commercial Pilot Licence) en theoretische ATPL (Airline Transport Pilot Licence)

De verschillende diploma’s die worden uitgereikt na voltooiing van deze studies zijn talrijk en vertegenwoordigen een investering van tijd en geld. Daarom is het belangrijk om de juiste cursus te kiezen die past bij je doelen en je kansen op succes.

Na het afronden van deze cursussen ligt het bruto maandsalaris voor een beginner rond de € 2000. Dit varieert echter afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij, het type vliegtuig, de afgelegde afstanden, enz.

Een representatief voorbeeld van 6 Franse vliegscholen: de vergelijking

Hier is ons vergelijkend rapport over de 6 beste vliegscholen in Frankrijk, gebaseerd op de volgende criteria:

  • plaats in de ranglijst van de beste ingenieursscholen in Frankrijk ;
  • aanbod van theoretische cursussen (bachelors/masters) in de luchtvaart en aeronautica ;
  • onderwezen praktische pilotenopleidingen
  • beschikbare faciliteiten en apparatuur
  • kosten per studiejaar ;
  • duur van de cursus.

1. ISAE-Supaéro

  • rang: 4
  • aantal programma’s: 14
  • pilot programma: postdoctoraal diploma luchtvaarttechniek
  • faciliteiten: vloot van negen vliegtuigen, platform voor autonome systemen voor microdrones en robots, vluchtsimulatoren en neuroergonomisch platform, windtunnels, aeroakoestische windtunnel, turbofan testbank, softwaregestuurde radiokamer, grondstation voor het volgen en bedienen van satellieten, satelliet commando- en controlecentrum
  • kosten per studiejaar (Franse student): €4.800
  • studieduur: 24 maanden voltijds

2. ESTACA

  • rangschikking: 8
  • aantal programma’s: 8
  • pilotenopleiding: luchtvaartingenieur (master) en opleiding tot lijnpiloot
  • faciliteiten: simulatoren, onderzoekslaboratoria, windtunnels
  • kosten per studiejaar (Franse student): € 7.990
  • studieduur: 12 maanden voltijds

3. École Centrale de Nantes

  • rang: 15
  • aantal programma’s: 2
  • pilotprogramma: n.v.t
  • faciliteiten: windtunnels, dynamisch en statisch testcentrum, snel productieplatform
  • kosten per studiejaar (Franse student): €2.500
  • studieduur: 36 maanden voltijds

4. Instituut voor Polytechnische Wetenschappen (IPSA)

  • rang: 36
  • aantal programma’s: 2
  • pilotprogramma: luchtvaartingenieur (master)
  • faciliteiten: windtunnels, onderzoekslaboratoria, intelligente computers
  • kosten per studiejaar (Franse student): €5.500
  • studieduur: 36 maanden voltijds

5. École Nationale Supérieure de Mécanique et d’Aérotechnique (ISAE – ENSMA)

  • rang: 53
  • aantal programma’s: 2
  • pilot programma: aeronautical mechanics and energy (masteropleiding)
  • faciliteiten: onderzoekslaboratoria
  • kosten per studiejaar (Franse student): € 7.300
  • studieduur: 24 maanden voltijds

6. ENAC

  • ranking: 65
  • aantal programma’s: 12
  • pilot programma: Airline Transport Pilot Diploma (alleen voor afgestudeerden of studenten in de voorbereidende cyclus)
  • faciliteiten: vloot van 121 vliegtuigen, specifieke vluchtsimulatoren, geavanceerde luchtverkeersleidingssimulatoren, aërodynamische, elektronische, IT- en taalinfrastructuur, vier onderzoekslaboratoria
  • kosten per studiejaar (Franse student): €1.300
  • duur van de cursus: 36 maanden voltijds

Welke opleiding je ook kiest, een beroepspiloot is in de eerste plaats een man of vrouw met passie.

Onze luchtvaartexperts zijn 24/7 beschikbaar om je te helpen met je privévlucht op +33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken om een prijsraming te krijgen voor je privévlucht.

  • Wat zijn de alternatieven voor de genoemde scholen om piloot te worden in Frankrijk?

    Naast de grote technische scholen en de ENAC zijn er ook privéopleidingen (zoals ATO’s – Approved Training Organisations) en militaire opleidingen (Armée de l’Air et de l’Espace). Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden ook cadettenprogramma’s aan, waarbij de opleiding gedeeltelijk of volledig wordt gefinancierd in ruil voor een professionele verbintenis.

  • Kan ik lijnpiloot worden zonder een ingenieursopleiding te volgen?

    Ja, het is mogelijk om een bewijs van bevoegdheid als verkeersvlieger (CPL) of verkeersvlieger (ATPL) te behalen via erkende opleidingsorganisaties (ATO’s) zonder een ingenieursdiploma.

    Luchtvaartmaatschappijen kunnen echter de voorkeur geven aan kandidaten van opleidingen die erkend zijn om hun academische nauwkeurigheid.

  • Welke invloed heeft de medische certificering klasse 1 op de carrière van een piloot?

    Een medisch certificaat klasse 1 is verplicht om te werken als lijnpiloot. Als dit certificaat verloren gaat (om medische redenen), kunnen piloten worden geherclassificeerd of kan hun carrière worden onderbroken. Sommige piloten gaan in opleiding, management of luchtverkeersleiding.

  • Hoe kunnen we pilotstudies financieren, die vaak erg duur zijn?

    Naast subsidies (vooral voor ENAC) kunnen gespecialiseerde bankleningen, sponsors (luchtvaartclubs, bedrijven) of regelingen zoals het CPF (Compte Personnel de Formation) helpen. Programma’s voor cadetten van luchtvaartmaatschappijen dekken ook een deel van de kosten.

  • Kunnen piloten van de strijdkrachten toetreden tot de burgerluchtvaart?

    Ja, na omscholing. Ze moeten slagen voor civiele kwalificaties (zoals de ATPL) en soms specifieke modules volgen (civiel luchtverkeersbeheer, luchtvaartmaatschappij-specifieke procedures). Hun ervaring wordt vaak gewaardeerd.

  • Is er een leeftijdsgrens om lijnpiloot te worden?

    Er is geen strikte leeftijdsgrens om met de opleiding te beginnen, maar bedrijven leggen vaak een maximumleeftijd voor aanwerving op (meestal 35-40) om een voldoende lange carrière te garanderen.

  • Welke rol speelt de vluchtsimulator in de training?

    Met simulators kun je zonder risico trainen in complexe situaties (slecht weer, defecten). Ze zijn essentieel voor het valideren van kwalificaties op een specifiek type vliegtuig (zoals de A320 of B787).

  • Kunnen buitenlandse piloten in Frankrijk werken?

    Ja, mits hun licenties erkend zijn (via EASA, het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart) en ze het Frans goed beheersen (ICAO-niveau 4 minimaal voor luchtcommunicatie).

  • Hoe evolueren technologieën in pilotenopleidingen?

    Het gebruik van virtual reality (VR), AI voor prestatieanalyse en online cursussen neemt toe, maar er zijn nog steeds echte vlieguren nodig om een brevet te halen.

  • Is het mogelijk om je te specialiseren in het vliegen met privévliegtuigen of zakenvliegtuigen?

    Ja, door aanvullende training (zoals het vliegen in zakenvliegtuigen) en opgedane ervaring. Klantenservicevaardigheden (voor VIP’s) zijn een pluspunt.

  • Welk niveau Engels is vereist om te oefenen?

    ICAO-niveau 4 (operationeel) is verplicht, maar luchtvaartmaatschappijen eisen vaak niveau 5 of 6 (actueel) voor langeafstandsvluchten. Tests zoals ELPAC zijn gestandaardiseerd.

  • Hoe ga je om met jetlag en vermoeidheid tijdens een langeafstandscarrière?

    Piloten volgen strikte protocollen (slaapmanagement, voeding) en hebben gereguleerde schema’s (minimale rusttijd tussen vluchten).

  • Wat kan ik doen als ik niet slaag voor de selectieprocedure?

    Probeer je geluk opnieuw na extra voorbereiding, wend je tot privé ATO’s of kies voor een privé vliegbrevet (PPL) voordat je opnieuw solliciteert.