In een tijd waarin milieukwesties centraal staan, krijgen de luchtvaart en zakenluchtvaart speciale aandacht. De luchtvaart is verantwoordelijk voor 3% van de CO2-uitstoot wereldwijd. Tussen 2005 en 2019 is de CO2-uitstoot van de zakenluchtvaart naar schatting met 31% gestegen. De luchtvaartmarkt maakt echter steeds meer gebruik van biobrandstoffen om de impact op het milieu te beperken. Maar wat zijn dat? Hoe kan de zakenluchtvaart de trend zetten voor een duurzamere luchtvaart? AEROAFFAIRES bekijkt de situatie.
Wat zijn biobrandstoffen (SAF)?
Biobrandstoffen, ook bekend als SAF – Sustainable Aviation Fuels – zijn een duurzaam alternatief voor het gebruik van paraffine in vliegtuigen. Ze worden gemaakt van organisch, niet-fossiel materiaal, vaak plantaardig materiaal. Ze kunnen afkomstig zijn van landbouwafval, planten zoals zonnebloemen, of bosbouwresten. Nu de Europese Unie heeft verklaard dat ze tegen 2050 een CO2-uitstoot van nul wil bereiken, is voor koolstofneutraliteit het gebruik van biobrandstoffen nodig. In 2019 bedroeg het gebruik van biobrandstoffen in de luchtvaartsector slechts 0,1%, maar de Franse regering is van plan om dit cijfer te verhogen. In 2022 wil ze het percentage verhogen tot 1%, vervolgens tot 2% in 2025 en uiteindelijk tot 5% in 2030. Tot nu toe kunnen biobrandstoffen worden gebruikt in combinatie met 50% conventionele paraffine. Vliegtuigmotoren worden echter zo gemaakt dat ze op 100% biobrandstoffen kunnen draaien, dus het gebruik van biobrandstoffen zou een aanzienlijke vermindering van bijna 80% van de CO2-uitstoot van de luchtvaart mogelijk maken.
Zakenluchtvaart: een hefboom voor een duurzamere luchtvaart
Projecten voor zakenluchtvaart om vervuiling te beperken
In Frankrijk worden alleen de luchthavens van Parijs Le Bourget en Clermont Ferrand voorzien van biobrandstoffen, maar andere luchthavens zullen in de loop van het jaar ook worden uitgerust. Naast biobrandstoffen zitten er echter nog andere initiatieven in de pijplijn. Voor velen benadrukken deze projecten het gebruik van waterstof als vervanging voor traditionele brandstof. Dit is de meest duurzame oplossing die beschikbaar is, maar het bevindt zich nog in de planningsfase. Airbus is van plan om in 2035 vliegtuigen op waterstof te lanceren. We zien ook de opkomst van elektrische vliegtuigprojecten zoals de Volocopter, de CityAirBus en de 100% elektrische privéjet van Alice. Ook deze projecten zien het daglicht, maar er worden er nog te weinig van geëxploiteerd en in gebruik genomen in de zakenluchtvaart. De eenvoudigste en meest directe oplossing zijn biobrandstoffen, die al zijn geïntroduceerd.
Biobrandstoffen alleen al zullen goed zijn voor bijna 50% van de weg naar koolstofneutraliteit tegen 2050, vergeleken met 35% voor nieuwe technologieën. Biobrandstoffen zijn geen technologische uitdaging. De huidige vliegtuigen zijn al gecertificeerd om 50% duurzame brandstoffen te gebruiken. We moeten echter de ontwikkeling van de productieketen versnellen.
zegt Bruno Even, CEO van Airbus Helicopters.
Bij AEROAFFAIRES geven we om het milieu, dus werken we samen met partners en biodiversiteitsprojecten. We hebben ook ons Sky C02-programma opgezet, dat de koolstofuitstoot van al onze vluchten compenseert door een ontbossingsproject te steunen.
Ons team is 24/7 beschikbaar, ook in het weekend en op feestdagen. We reageren snel op je offerteaanvraag online of telefonisch op +33 (0)1 44 09 91 82.