Op donderdag 22 april presenteerde de Amerikaanse start-up zijn toekomstige elektrische regionale jet met acht zitplaatsen: de eFlyer 800. De beslissing om dit segment te betreden is een antwoord op de groeiende vraag naar 100% elektrische regionale vliegtuigen. Elektriciteit brengt een aantal beperkingen met zich mee, vooral als het gaat om batterijen. Daarom zullen de eerste elektrische transportvliegtuigen waarschijnlijk regionale jets zijn. Veel andere spelers zijn al van plan om dit type vliegtuig voor openbaar vervoer te ontwikkelen. Dit zijn onder andere Tecnam met zijn P-Volt en Dante Aeronautical Spain met zijn Dax19.
Verbazingwekkende prestaties voor een regionaal elektrisch vliegtuig
Voor dit nieuwe project heeft Bye Aerospace besloten om groot te denken. De eFlyer 800 moet snelheden van 320 knopen (592,6 km/u) kunnen halen. Op een hoogte van 10.500 m (35.000 voet) heeft het een bereik van 926 km (500 zeemijl). Het zal ook een IFR-reserve van 45 minuten hebben bij een kruissnelheid van 280 knopen. caption id=”attachment_21345″ align=”aligncenter” width=”606″] © Bye Aerospace[/caption] Het vliegtuig heeft twee elektrische vleugelmotoren, elk met redundante wikkelingen, en vier accupakketten. Een parachute voor het vliegtuig is ook toegevoegd aan de veiligheidsuitrusting. Daarnaast denkt de fabrikant al na over andere functies zoals een automatisch noodlandingssysteem, systemen gebaseerd op kunstmatige intelligentie en de mogelijkheid om zonnepanelen en een elektrisch taxisysteem in het landingsgestel te integreren. De eFlyer 800 is ontworpen om niet alleen hoge prestaties te leveren, maar ook extreem veilig te zijn.
Een nieuw partnerschap tussen Safran en Bye Aerospace
Na het succes van hun samenwerking voor de eFlyer2 en eFlyer4, hebben de twee bedrijven besloten om opnieuw samen te werken om de eFlyer 800 van de grond te krijgen. Safran Electrical & Power is marktleider op het gebied van elektrische systemen voor de luchtvaart. Vandaag de dag is het bedrijf een belangrijke speler op het gebied van geëlektrificeerde apparatuur en in de hybride voortstuwingssector. Bye Aerospace en Safran zijn een onderzoek gestart naar het aandrijfsysteem dat het meest geschikt is voor de eFlyer800, en voorlopig lijkt de voorkeursoplossing te bestaan uit twee Eugineus-motoren in combinatie met Geneusgrid elektronische netwerkdistributie en -beveiliging. Hervé Le Blanc, General Manager van de Electrical Systems Division bij Safran Electrical and Power, verklaarde: “De productreeksen van Safran met ENGINeUS™ motoren van 50kW tot 500kW/1MW en GENeUSGRID™ systemen zijn perfect geschikt voor het elektrische vliegtuigportfolio van Bye Aerospace.”
Een 100% elektrisch vliegtuig met lage operationele kosten
De achtpersoonsconfiguratie van de eFlyer 800 biedt plaats aan maximaal zeven passagiers en één tot twee piloten. Bovendien zijn de exploitatiekosten slechts een vijfde van die van traditionele twin turboprops, waardoor het een bijzonder aantrekkelijke keuze is. Het is zelfs het eerste vliegtuig met elektrische aandrijftechnologie dat prestaties en veiligheidsniveaus kan bereiken die vergelijkbaar zijn met die van twin turboprops, maar dan zonder CO2-uitstoot en met zulke lage bedrijfskosten. Volgens George E., CEO van Bye Aerospace, “zijn dit soort opmerkelijke zuinigheid en prestaties mogelijk dankzij het elektrische aandrijfsysteem en de geavanceerde batterijceltechnologie, waarmee veel hogere energiedichtheden kunnen worden bereikt”.
Projecten op schema voor Bye Aerospace
De start-up heeft verklaard dat de eFlyer 800 al onderwerp is van verschillende voorgenomen aankopen. De belangrijkste geïnteresseerde partijen zijn luchttaxi-, luchtvracht- en chartervluchten. Tegelijkertijd onderneemt Bye Aerospace stappen om FAA Part-23 certificering te verkrijgen voor piloottraining op de eFlyer 2 en eFlyer 4. Deze twee toestellen zullen worden gebruikt voor luchttaxi’s, luchtvracht en chartervluchten. Deze twee vliegtuigen zullen worden gebruikt voor luchttaxi- en vrachtdiensten en voor meer geavanceerde vliegopleidingen.Onze luchtvaartexperts staan 24/7 tot uw dienst voor uw privévlucht op +33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken om een prijsraming te krijgen voor uw privévlucht.