De Quebecse zangeres Céline Dion, wier fortuin wordt geschat op 655 miljoen euro, is zojuist toegetreden tot de zeer selecte club van eigenaars van privéjets, in de voetsporen van grote sportsterren, showbizz beroemdheden en de grote bazen uit de industrie en high-tech. Als echte patriot heeft de Quebecoise een Global Express XRS van de Canadese fabrikant Bombardier gekocht ter waarde van 42 miljoen dollar.
Hoe heeft Céline Dion haar privéjet geregeld?

Zoals de meeste van deze bevoorrechtemiljardairs die een jet bezitten, heeft ze haar nieuwe vliegende juweel zo laten inrichten dat ze van alle gemakken is voorzien tijdens haar tournees. Het 15 meter lange vliegtuig is uitgerust om tot 14 passagiers te vervoeren. De ster kan werken in het kantoor dat ze heeft geïnstalleerd of ontspannen in haar thuisbioscoop. Het vliegtuig is ook uitgerust met een eetkamer en een volledig uitgeruste keuken. In plaats van slaapbanken heeft Céline Dion gekozen voor echte bedden. Tot slot is er een badkamer waar je je kunt wassen. Kortom, de ster heeft zichzelf een comfortabele manier gegeven om tussen Noord-Amerika, Europa en Azië te reizen tijdens haar tournees of om te ontspannen.
Het verhaal van Céline Dions privéjet, de Bombardier Global Express
Het Global Express-model dat Céline Dion besloot aan te schaffen is de commerciële bekroning van een project dat in 1991 begon in de zakenluchtvaartsector.
In het begin van de jaren 1990 bedachten ingenieurs bij Canadair, het beroemde Canadese luchtvaartbedrijf dat een paar jaar eerder was opgekocht door Bombardier, het idee van een privéjet voor langeafstandsvluchten. Na twee jaar van voorstudies, vallen en opstaan en aarzelen besloten de teams dat het project levensvatbaar was en van economisch belang voor het bedrijf. Het programma werd officieel gelanceerd in 1993.
Het was een groot project. Bombardier’s luchtvaartdivisie, die niet alle financiering kon leveren, sloeg de handen ineen met het Japanse Mitsubishi, dat de vleugels en de centrale rompsecties zou ontwerpen. Het vliegtuig zal worden uitgerust met een turbojetmotor van het Brits-Duitse bedrijf BMW Rolls-Royce. Het elektrische systeem en de geautomatiseerde vluchtbesturing, zoals die van de Concorde, zullen worden ontwikkeld door Franse bedrijven. Bij dit zeer internationale project zijn in totaal meer dan 200 ingenieurs betrokken die op verschillende continenten werken. Het eerste prototype van de Global Express maakte zijn eerste vlucht op 13 oktober 1996.
Uiteindelijk zal het project resulteren in een ruim en luxueus zakenvliegtuig dat gebruik maakt van de meest geavanceerde technologieën en dat tot 16 passagiers en 3 bemanningsleden kan vervoeren. De jet vliegt met een snelheid van mach 0,8 en heeft voldoende bereik om non-stop afstanden te overbruggen die gelijk zijn aan New York – Tokio. Het vliegtuig is uitgerust met communicatiefaciliteiten zodat passagiers kunnen werken alsof ze achter hun bureau zitten.
Drie van Bombardiers luchtvaartdivisies zullen bij het project betrokken zijn: Montreal, dat verantwoordelijk zal zijn voor de neus van het vliegtuig; Belfast, voor de motorgondels, de horizontale stabilisator en de voorste romp; en Toronto, voor de eindassemblage van het vliegtuig, naast de productie van de achterste romp en de staartromp.
Sinds de dag van de eerste vlucht zijn de ingenieurs van Bombardier de prestaties van het vliegtuig blijven verbeteren: hogere kruissnelheid, grotere vliegautonomie, grotere capaciteit tot 19 passagiers en een aangepaste indeling van het interieur.
Enkele kenmerken van de Global Express XRS van Céline Dion
Céline Dion , de eigenaar van het vliegtuig, heeft gekozen voor een verbeterde versie van de Global Express. De letters XRS staan voor “Extended Range & Speed”, omdat het vliegtuig een hogere kruissnelheid, een beter ontworpen en lichtere cabine en een groter bereik biedt. De Global Express XRS heeft een maximaal snelheidsbereik van 11.427 km, waarmee het naar luchthavens en zakenvliegvelden over de hele wereld vliegt. Bovendien heeft hij een uniek systeem waardoor hij in minder dan 15 minuten kan bijtanken.
Privateluchtvaartmaatschappij iXAir is de eerste Franse luchtvaartmaatschappij die met de Global Express XRS vliegt.
De privéjet van Céline Dion: een gril van een ster?
De beslissing van Céline Dion om te investeren in een privéjet was ingegeven door de hervatting van haar Courage World Tour, die was opgeschort vanwege de gezondheidscrisis. Haar tournees zijn vermoeiend. Overal waar ze gaat en in de lucht is, heeft ze een thuis nodig met alle comfort die ze nodig heeft. Haar nieuwe juweel zal haar in staat stellen om regelmatigeverbindingen en retourreizen te maken tussen de landen waar haar show plaatsvindt en haar thuis in Las Vegas,met minder vermoeidheid.
Wilt u een privéjethuren? Bij AEROAFFAIRES staan onze luchtvaartexperts 24 uur per dag, 7 dagen per week voor u klaar op +33 (0) 1 44 09 91 82 . Ze zullen zo snel mogelijk reageren op uw online offerte om de zakenvlucht te vinden die het beste aan uw eisen voldoet. U kunt ons ook per e-mail bereiken op charter@aeroaffaires.com.