De luchtvaartindustrie is eind juni en aan het begin van het zomerseizoen in het nieuws, maar om nogal negatieve redenen. Terwijl de vraag sterk is en de zaken weer aantrekken na twee jaar van beperkingen als gevolg van de gezondheidscrisis, stromen de annuleringen van vluchten binnen. Wat zijn de oorzaken en gevolgen van deze geannuleerde vluchten voor de zakenluchtvaart? AEROAFFAIRES legt het uit!
De oorzaken van luchthavenchaos
Net als veel andere Europese luchthavens wordt Frankrijk geconfronteerd met chaos op zijn luchthavens. De belangrijkste oorzaak van de geannuleerde vluchten in de aanloop naar de zomervakantie is het personeelstekort. De hervatting van het luchtverkeer na twee jaar onderbreking is niet gevolgd door het aannemen van personeel, wat heeft geleid tot een cascade van geannuleerde vluchten en lange rijen bij de veiligheidscontroles. Tijdens de gezondheidscrisis zag de luchtvaartsector zich genoodzaakt zijn personeelsbestand in te krimpen omdat de vraag veel lager was of zelfs nihil in een context van opsluiting. Volgens Eurocontrol, de Europese organisatie voor de veiligheid van de luchtvaart, betekende 2020 een verlies van 52,6 miljard euro voor luchtvaartmaatschappijen, 1,7 miljard minder passagiers en 6,1 miljoen minder vluchten. 51% van de Europese vliegtuigvloot werd aan de grond gehouden. De exploitanten en luchtvaartmaatschappijen hadden zich niet voorbereid op deze opleving van het verkeer en hadden niet geanticipeerd op de sterke vraag sinds het voorjaar van 2022. De meeste luchtvaartnavigatiediensten leggen de schuld bij de regeringen, die niet het nodige hebben gedaan om de luchthavens tijdens de Covid-crisis te helpen, waardoor ze gedwongen werden om personeel te ontslaan tijdens een periode van verkeersbeperkingen. Ze waren ook niet in staat om op grote schaal personeel aan te werven in afwachting van het herstel. Afgelopen maart schatten de vakbonden op Roissy-Charles de Gaulle dat ze 20.000 banen hadden verloren op een totaal van 94.000 van voor de crisis. In Frankrijk biedt Aéroports de Paris aan om 4000 nieuwe werknemers aan te nemen, terwijl Duitsland een beroep zal doen op buitenlandse werknemers om zijn luchthavenpersoneel te versterken.
Passagiers
Deze situatie is vervelend voor reizigers, die niet zeker weten of ze deze zomer kunnen reizen zoals ze zouden willen. Hoewel luchtvaartmaatschappijen verplicht zijn om reizigers op de hoogte te houden, omdat ze recht hebben op compensatie in geval van annulering, is de angst om niet op vakantie te kunnen gaan heel reëel. Vooral omdat annuleringen 2 of 3 uur voor vertrek kunnen plaatsvinden. Deze onzekerheden zullen niet verbeteren en een terugkeer naar de normale situatie kan worden verwacht in 2023. Gezien het aantal banen dat op luchthavens en bij luchtvaartmaatschappijen moet worden ingevuld, zal het tijd kosten om de situatie te stabiliseren, aangezien het tijd kost om vliegtuigbemanningen op te leiden. Bovendien kan deze toch al chaotische situatie de komende weken nog worden verergerd door oproepen tot stakingen van luchtvaartmaatschappijen als gevolg van de spanningen die zich de afgelopen twee jaar hebben opgestapeld.
Volgens Eurocontrol is de luchtcapaciteit in Europa terug op 85% tot 86% van het niveau van voor de crisis, en de organisatie verwacht dat ze in de zomer van 2022 95% van het niveau van 2019 zal bereiken. Geconfronteerd met dit personeelstekort en de stakingen, wenden sommige reizigers zich tot de zakenluchtvaart, waar klanten hun reis zelf kunnen aanpassen.
De impact van de chaos in de commerciële luchtvaart op de zakenluchtvaart
Privéjets nemen het werk over. Privéluchtvaartmaatschappijen zien een toename van boekingsaanvragen van nieuwe profielen. Meer dan een derde van de aanvragen komt van klanten die nog nooit in privéjets hebben gevlogen. Als klanten van commerciële luchtvaartmaatschappijen na de annulering van hun vlucht op de luchthaven geen andere keuze hebben, kunnen ze ervoor kiezen om een beroep te doen op de zakenluchtvaart omdat ze niet meer terug kunnen. Dit verhoogt de werklast van privéluchtvaartmakelaars, die verplicht zijn om zo snel mogelijk een oplossing te vinden en een vlucht aan te bieden. In de zakenluchtvaart zien we een groeiende vraag van reizigers ondanks het huidige economische klimaat en de stijging van de brandstofprijzen. Door voor deze oplossing te kiezen, streven klanten naar totale flexibiliteit op hun tickets. Een van de belangrijkste kenmerken van de privéluchtvaart is ook de goede kwaliteit van de dienstverlening en het beheer van noodsituaties, een geruststellend element voor de klant. Bovendien brengt zakenluchtvaart geen lange wachtrijen met zich mee, aangezien passagiers tot 15 minuten voor hun vertrektijd op de luchthaven kunnen aankomen. AEROAFFAIRES biedt u de eenvoud van het boeken van een privévliegtuig in minder dan 2 uur, dankzij het team van experts dat 24/7 klaarstaat om u te adviseren en te helpen bij uw boeking. Voor meer anticipatie, boek nu uw volgende reis. Ons team staat tot uw dienst per telefoon: +33 1 44 09 91 82 of per e-mail: charter@aeroaffaires.com. Je kunt ook online een offerte aanvragen voor een prijsopgave voor je privévlucht.