De nieuwste aanwinst in de Falcon-familie wordt het grootste en krachtigste privévliegtuig ooit ontworpen door de Franse vliegtuigbouwer. De Falcon 10X kan tot 15 uur non-stop van Parijs naar Tokio vliegen in een ultra-ruime cabine en is het nieuwe vlaggenschip van het gamma. Op 25 mei 2022 kondigde Dassault de start van de productie aan. De ingebruikname staat gepland voor eind 2025
Dassaults intrede in het segment vliegtuigen voor de zeer lange afstand
Op donderdag 6 mei 2021 kondigde Dassault de lancering van zijn gloednieuwe Falcon-model aan. Na de Falcon 7X in 2010, de Falcon 8X in 2014 en de 6X in 2018 komt nu de Falcon 10X. Met dit toestel wil Dassault hard toeslaan en eindelijk het segment van de langeafstandsvliegtuigen betreden. Terwijl de Falcon 8X een bereik heeft van ongeveer 12.000 km, heeft de Falcon 10X een bereik van 13.900 km. De vliegtuigbouwer hoopt hiermee het duopolie van Bombardier en Gulfstream in dit segment te doorbreken. Net als de Global 7500 en de G700 zal de Falcon 10X in staat zijn om alle punten op de planeet te verbinden, maar vanaf nog kortere start- en landingsbanen, waardoor je een heel nieuw scala aan reismogelijkheden krijgt dankzij deze krachtpatser van innovatie. Met een bereik van 7.500 NM, of bijna 14.000 km, belooft het lange reizen ondanks een operationele kruissnelheid van Mach 0,85. Vanuit Parijs zal het mogelijk zijn om non-stop naar Tokio of Santiago de Chile te vliegen. Het zal ook mogelijk zijn om van Hong Kong naar Kaapstad of Beiroet te vliegen en van Los Angeles naar Sydney. De topsnelheid zal Mach 0,925 zijn. Het ontwerp van dit nieuwe vliegtuig is nu klaar en de voorbereidingen voor het assembleren van de onderdelen kunnen beginnen!
De ruimste cabine ooit
Om zich te onderscheiden van concurrerende vliegtuigen zet Dassault in op de grootte van de cabine van de Falcon 10X. Velen verwachtten dat de cabine een verlengde versie van de Falcon 6X zou zijn, maar Dassault koos ervoor om het groots aan te pakken. De cabine heeft een plafondhoogte van 2,03 meter en een breedte van 2,77 meter. De eerste beelden tonen een modern, licht interieur, dankzij de 38 ramen. Deze XXL cabine biedt een veelheid aan indelingen dankzij vier aparte lounges, een grote suite met badkamer, een home cinema, een lounge en een grote eetkamer. Dassault heeft aan alles gedacht om passagiers tot 15 uur te laten vliegen in een ultraluxe omgeving. caption id=”attachment_21457″ align=”aligncenter” width=”632″] © Dassault Aviation[/caption] De Franse vliegtuigbouwer gaat nog verder voor het comfort van de passagiers. Om de vermoeidheid van de passagiers te beperken, is de druk in de cabine op hetzelfde niveau gebracht als op een hoogte van 915 meter. Dit beperkt vlieggerelateerde ongemakken zoals een droge keel en vermoeidheid. Dassault heeft ook de stilste cabine. Dankzij een systeem van gesloten compartimenten met stoelen die kunnen worden omgevormd tot bedden, genieten passagiers van volledige privacy. Bij zijn lancering in mei 2021 wordt de Falcon 10x aangekondigd als een “vliegende pentose”.
Een nieuwe structuur en ultra-efficiënte motoren
Met de Falcon 10X onthult Dassault een prachtige vleugel van lichte, massieve composietmaterialen. De vleugels van het vliegtuig zijn speciaal ontworpen om de snelheid en prestaties te verbeteren en zijn voorzien van kenmerken die een uitstekende wendbaarheid mogelijk maken, zelfs bij lage snelheden. caption id=”attachment_21458″ align=”aligncenter” width=”587″] © Dassault Aviation[/caption] Voor de motor heeft Dassault voor het eerst een beroep gedaan op Rolls-Royce. De Falcon 10X zal worden aangedreven door twee Rolls-Royce Pearl 10X motoren. Dit is de nieuwste, grootste en krachtigste versie van de Pearl serie, met meer dan 18.000 pond (80kN) stuwkracht.
Geavanceerde avionica
De tweede troef van de nieuwste Falcon is zijn ultramoderne avionica. In de beelden van de cockpit die door Dassault zijn onthuld, kunnen we zien dat er bijzondere aandacht is besteed aan dit gebied. caption id=”attachment_21459″ align=”aligncenter” width=”531″] © Dassault Aviation[/caption] Te beginnen met een heads-up display (HUD) dat de omgeving kan modelleren en piloten in staat stelt om tijdens nachtvluchten te zien alsof ze bij daglicht vliegen. Er is ook een verrassende nieuwe functie. De gashendels zijn vervangen door één intelligente bediening die automatisch het benodigde vermogen aanpast aan de behoeften en de vluchtomstandigheden. De mens-machine-interfaces zijn opnieuw ontworpen en de automatisering is zodanig ontwikkeld dat één piloot de vlucht kan leiden. In geval van nood kan hij de noodmodus activeren. De visionaire aanpak van Dassault anticipeert op toekomstige technologische en regelgevende ontwikkelingen in de luchtverkeersleiding en de werkbelasting van piloten. Vandaag zijn er drie piloten nodig om langeafstandsvluchten van 15 uur te vliegen. Maar de regelgeving kan veranderen en de Falcon 10X zal al klaar zijn om op te stijgen. De Falcon 10X zal in 2025 in gebruik worden genomen en de verkoopprijs is vastgesteld op 75 miljoen dollar.Onze luchtvaartexperts staan 24/7 klaar voor uw privévlucht op +33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken om een prijsraming te krijgen voor uw privévlucht.