WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET WINTERSEIZOEN!

Offerte aanvragen
Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

De Antonov 225, ’s werelds grootste vrachtvliegtuig, is vernietigd

Verhuur van privéjets
sinds 1991

20 000
beschikbare apparaten

45 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Droevig nieuws uit de wereld van de luchtvaart, de Antonov An-225. Het grootste vrachtvliegtuig ter wereld is vernietigd tijdens Russische bombardementen in Oekraïne. Dit vliegtuig, dat bekend staat als “Mriya”, wat “droom” betekent, kon tonnen aan uitrusting vervoeren en aan boord laden, en beleefde een nachtmerrie tijdens het conflict. De Antonov 225 stond geparkeerd op het tarmac van de luchthaven Hostomel, vlakbij de stad Kiev, toen de stad het doelwit werd van de Russische strijdkrachten. Het vliegveld werd geraakt en ’s werelds grootste vliegtuig barstte in de hangar in vlammen uit. Hier is een terugblik op deze belangrijke gebeurtenis en de geschiedenis van ’s werelds grootste vrachtvliegtuig.

De vernietiging van de Antonov 225 werd aangekondigd in een tweet.

Op 27 februari 2022 kondigde de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba op zijn Twitter-account de vernietiging aan van het Oekraïense vrachtvliegtuig,

’s werelds grootste vliegtuig, AN-225 ‘Mriya’ (‘Droom’ in het Oekraïens). Rusland heeft misschien onze ‘Mriya’ vernietigd. Maar ze zullen nooit onze droom van een sterke, vrije en democratische Europese staat kunnen vernietigen.

Het was het grootste vliegtuig ter wereld, de AN-225 ‘Mriya’ (‘Droom’). Rusland heeft onze Mriya misschien vernietigd. Maar het kan nooit onze droom van een sterke, vrije en democratische Europese staat vernietigen. We zullen overwinnen

! Deze

aankondiging weerklinkt als het verlies van een nationaal embleem voor Oekraïne. Elk jaar in augustus nam dit vliegtuig deel aan de nationale luchtparade van Oekraïne. Het land was in het bezit van het enige exemplaar van ’s werelds grootste vrachtvliegtuig. Het werd gebruikt voor talloze luchtvrachtvluchten en speelde een sleutelrol, vooral tijdens de Covid 19 pandemie, toen het werd gebruikt om maskers en ander medisch materiaal over te brengen om de gezondheidscrisis te bestrijden. Dit is een grote klap voor de luchtvrachtindustrie, maar volgens een artikel op BFM TV zijn er al gesprekken gevoerd en plannen gemaakt voor reparaties. Voorlopig zou het ongeveer 5 jaar duren en maar liefst 3 miljard dollar kosten om de An 225 weer in de lucht te krijgen. Natuurlijk is de vernietiging van een vliegtuig anekdotisch gezien de huidige zorgwekkende situatie in Oekraïne. AEROAFFAIRES steunt de bevolking van Oekraïne in deze donkere periode.

De geschiedenis en kenmerken van de Antonov 225.

De Antonov 225 maakte zijn eerste vlucht vanuit Kiev in Oekraïne op 21 december 1988. Dit imposante breedrompvliegtuig werd ontwikkeld in Kiev in samenwerking met China en Oekraïne. Het was de Oekraïense vliegtuigbouwer Antonov Design Bureau die dit transportvliegtuig ontwikkelde, uniek in de geschiedenis van de luchtvaart vanwege zijn laadvermogen en grote bereik. Het Oekraïense bedrijf heeft niets te benijden van andere vliegtuigbouwers zoals Boeing of Airbus en is erin geslaagd zich te onderscheiden. Het toestel kwam officieel in dienst in 1988. In tegenstelling tot conventionele lijnvliegtuigen vereist dit unieke transportvliegtuig 6 bemanningsleden om het te besturen, en het was gebaseerd op de Antonov 124, een kleiner model van het vrachtvliegtuig. Een van de belangrijkste missies van de Antonov 224 was voor militaire doeleinden: militair transport. Het moest in staat zijn om de Buran, een spaceshuttle gebouwd door de USSR tijdens de Koude Oorlog, te verplaatsen. Het heeft een essentiële rol gespeeld in het vervoer van bovenmaatse vracht, zoals turbines, zware industriële apparatuur, vliegtuigen, helikopters en zelfs noodhulp tijdens natuurrampen. In 1989 verbrijzelde de Antonov 225 tijdens een vlucht van 3,5 uur alle records. Deze luchtreus vestigde het record voor het maximale totale gewicht (vliegtuig zelf, vracht, enz.) bij het opstijgen (508 ton). Datzelfde jaar voerde deze luchtreus een demonstratie uit boven de luchthaven Le Bourget op de Parijse Air Show. Tot op heden is de An-225 houder van de records voor ’s werelds zwaarste en langste vliegtuig. De An-225 was oorspronkelijk ontworpen om de Sovjet spaceshuttle Buran te vervoeren, evenals apparatuur en omvangrijke ladingen. De ontwikkeling begon in de jaren 1980 en de eerste vlucht vond plaats in december 1988. Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie werd het spaceshuttleprogramma echter stopgezet en werd er slechts één An-225 voltooid. De Antonov 225 is een echte luchtreus. Het heeft een indrukwekkende spanwijdte van meer dan 88 meter en kan een maximaal startgewicht van 640 ton bereiken. Het wordt aangedreven door zes straalmotoren, waardoor het extreem zware ladingen over lange afstanden kan vervoeren. Het vliegtuig heeft een unieke configuratie met een landingsgestel met 32 wielen, waardoor het zijn gewicht efficiënt kan verdelen als het op de grond staat. Het heeft ook een laaddeur aan de achterkant, waardoor het gemakkelijk is om vracht te laden en te lossen. Dit vliegtuig voerde geen missies uit voor traditionele luchtvaartmaatschappijen. Tot slot moet worden opgemerkt dat ondanks talloze projecten om nog een Antonov 225 te maken, deze nooit zijn uitgevoerd. De An-225 bleef dus het enige vliegtuig op de luchtvrachtmarkt sinds 1988. Met de wens om de An-225 te repareren en te herbouwen, zou dit echter de gelegenheid kunnen zijn om andere exemplaren van dit legendarische vrachtvliegtuig te maken. caption id=”attachment_15556″ align=”aligncenter” width=”531″] Photo Credit: Antonov[/caption]

De Antonov 225 in cijfers.

  • Meer dan 250 ton laadvermogen: dat is hoeveel capaciteit de An 225 kan meenemen in zijn buitengewone laadruimte. Dit indrukwekkende vliegtuig kan bijvoorbeeld een Airbus A340 van 240 ton in onderdelen vervoeren.
  • 15.000 km: naast zijn ongelooflijke capaciteit heeft de Antonov 225 een langeafstandsbereik tot 15.000 km (afhankelijk van de vracht). Het kan gemakkelijk non-stop luchtvrachtmissies uitvoeren naar de 4 uithoeken van de wereld. Het kan tonnen vracht vervoeren op een nooit eerder bereikt niveau. Het is echt een van de vliegtuigen die nog nooit gebouwd zijn voor 1988. Het bereik maakt het een van de krachtigste vliegtuigen ter wereld. Dit gigantische vliegtuig kan echter niet op elk vliegveld landen. Het heeft een startbaan nodig die lang genoeg is om te taxiën.
  • 84 meter spanwijdte: dit is de lengte van de romp van het vliegtuig.
  • 88 meter: dit is de spanwijdte van het vliegtuig (op een tiental meter na beslaat het vliegtuig de volledige lengte van een voetbalstadion!)
  • 6: aantal turbojets

Klik hier voor meer informatie over de Antonov 225. AEROAFFAIRES steunt de bevolking van Oekraïne van harte en is bedroefd over de verliezen die dit conflict heeft veroorzaakt. AEROAFFAIRES zal dit vliegtuig missen, dat werd gebruikt voor speciale charters zoals de levering van maskers tijdens de Covid 19 wereldwijde gezondheidscrisis.

  • Waarom wasAntonov 225 uniek in de luchtvrachtmarkt?

    De Antonov 225 was niet alleen uniek in zijn grootte en laadvermogen, maar ook in zijn specifieke ontwerp voor het vervoeren van extra grote vracht. Geen enkel ander vliegtuig ter wereld combineerde een capaciteit van meer dan 250 ton, een bereik van 15.000 km en een romp die aangepast was aan ongewoon gevormde ladingen. Deze combinatie maakte het een onvervangbaar vliegtuig voor uitzonderlijke transportmissies, waar andere vrachtvliegtuigen faalden.

  • Welke technische uitdagingen maakten de werking zo complex?

    De gigantische afmetingen van de Antonov 225 brachten een aantal technische uitdagingen met zich mee. De keuze aan vliegvelden was beperkt: het had een zeer lange, versterkte startbaan nodig om veilig op te stijgen en te landen. Het 32-wielige landingsgestel vereiste speciaal onderhoud om de lading te ondersteunen. Het onderhoud van de zes straalmotoren was ook complex en kostbaar. Tot slot vereiste de grondcoördinatie voor het laden en lossen van de enorme vrachtvliegtuigen gespecialiseerde apparatuur en een hooggekwalificeerd team.

  • Kan deAntonov 225 zijn gebruikt om passagiers te vervoeren?

    Nee, de Antonov 225 was nooit ontworpen om passagiers te vervoeren. Zijn cabine was volledig gewijd aan vracht, met een configuratie die was aangepast aan omvangrijke goederen. Het enige exemplaar was geoptimaliseerd voor het vervoer van uitzonderlijke ladingen en vereiste zes gespecialiseerde bemanningsleden. Het vliegtuig aanpassen voor passagiersvervoer zou technisch en financieel onhaalbaar zijn geweest.

  • Wat zijn de vooruitzichten voor de wederopbouw vanAntonov 225?

    Er zijn al gesprekken geweest over de herbouw van de Antonov 225. Volgens de beschikbare informatie zou een volledige herbouw ongeveer 5 jaar werk vergen en een budget van minstens 3 miljard dollar. Oekraïense teams overwegen om de bestaande vliegtuigen te restaureren of zelfs nieuwe exemplaren te maken, maar het project blijft afhankelijk van de politieke en financiële omstandigheden. Deze reconstructie zou de markt voor ultrazware vrachtvliegtuigen nieuw leven kunnen inblazen en de Oekraïense expertise op luchtvaartgebied opnieuw kunnen bevestigen.

  • Welke luchtvaartrecords had deAntonov 225?

    De Antonov 225 was in het bezit van verschillende wereldrecords. Het was het zwaarste vliegtuig ooit gebouwd, met een maximaal startgewicht van 640 ton. Het had ook het record voor het grootste vervoerbare laadvermogen (meer dan 250 ton) en de grootste spanwijdte (88 meter). De romp was 84 meter lang, bijna zo groot als een voetbalveld. Deze records maakten het een waar monument voor luchtvaarttechniek.

  • Waarom wasAntonov 225 belangrijk voor Oekraïne?

    Naast zijn technische rol was de Antonov 225 een nationaal symbool voor Oekraïne. Het vertegenwoordigde de uitmuntendheid van de Oekraïense luchtvaarttechniek en het vermogen om projecten uit te voeren die uniek waren in de wereld. Het vliegtuig nam regelmatig deel aan nationale evenementen, waaronder de Nationale Dag flypast. De vernietiging werd daarom gezien als een symbolisch en moreel verlies, naast de technische gevolgen voor het luchtvervoer.

  • Wat voor uitzonderlijke vracht kon deAntonov 225 vervoeren?

    De Antonov 225 kon een buitengewone lading vervoeren: industriële turbines, spaceshuttles, ontmantelde vliegtuigen, helikopters, generatoren, zelfs medische voorraden in tijden van crisis. Het enorme vrachtruim maakte het mogelijk om objecten te vervoeren die op geen enkele andere manier te vervoeren waren, waardoor het onmisbaar werd voor bepaalde gespecialiseerde luchtvrachtmissies.

  • Waarom wasAntonov An-225 zo belangrijk voor Oekraïne?

    De Antonov An-225, bijgenaamd “Mriya” (wat “droom” betekent in het Oekraïens), was een nationaal symbool van Oekraïne. De vernietiging ervan tijdens de Russische invasie in 2022 werd gezien als een groot verlies, niet alleen van een technologisch hoogstandje, maar ook van een symbool van nationale trots.

  • Hoe lang duurde de strijd om de luchthaven van Hostomel?

    De strijd om de luchthaven Hostomel vond plaats aan het begin van de Russische invasie in februari 2022. Het werd gekenmerkt door intense gevechten, met luchtaanvallen en pogingen om de strategische luchthaven in handen te krijgen.

  • Wat is er met het wrak vanAntonov An-225 gebeurd?

    Na de vernietiging werden de wrakstukken van de Antonov An-225 gedeeltelijk geborgen. Sommige onderdelen van het vliegtuig werden gedemonteerd om te worden gebruikt voor reparatie of conservering, terwijl andere in situ werden gelaten vanwege hun staat.

  • IsAntonov An-225 vernietigd tijdens een bombardement?

    Ja, de Antonov An-225 werd vernietigd tijdens Russische aanvallen op de luchthaven van Hostomel op 27 februari 2022. Satellietbeelden en ooggetuigenverslagen hebben de vernietiging bevestigd.

  • Waarom werdAntonov An-225 niet geëvacueerd vóór de aanval?

    Er is kritiek gekomen op de beslissing om de Antonov An-225 niet te evacueren voor de invasie. Sommigen zijn van mening dat het vliegtuig naar een ander vliegveld verplaatst had kunnen worden om vernietiging te voorkomen, maar om logistieke en strategische redenen werd dit niet gedaan.

  • KanAntonov An-225 worden herbouwd?

    Er zijn plannen om de Antonov An-225 te herbouwen, maar dit zou extreem duur en complex zijn. Volgens schattingen zou dit meer dan 3 miljard dollar kunnen kosten en meerdere jaren in beslag kunnen nemen.

  • Waarom wasAntonov An-225 uniek?

    De Antonov An-225 was uniek vanwege zijn uitzonderlijke afmetingen, record laadvermogen en specifieke ontwerp voor het vervoeren van omvangrijke ladingen. Er was slechts één exemplaar van dit vliegtuig in de wereld.