De Celera 500L, die in augustus 2020 werd aangekondigd door de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Otto Aviation, zou wel eens de revolutie op het gebied van taxivluchten en luchtmobiliteit kunnen zijn! De vliegtuigfabrikant, die de afgelopen jaren is gefabriceerd en getest, kondigde in november 2021 aan dat de eerste testfase van zijn vliegtuig was afgerond. Het heeft in totaal 55 overtuigende testvluchten uitgevoerd gedurende 51 vlieguren. Hierdoor konden de eerste conclusies worden getrokken over de efficiëntie van de Celera 500L. Wij brengen u alle informatie over dit vliegtuig, dat de toekomst van het luchtvervoer moet worden. caption id=”attachment_23961″ align=”aligncenter” width=”753″] Photo credit: Otto Aviation[/caption]
Kenmerken van de Celera 500L
Dit privévliegtuig van Otto Aviation heeft een aantal aantrekkelijke kenmerken. Allereerst biedt het vliegtuig comfortabel plaats aan 6 personen. De cabine is ruim en heeft niets te benijden van zakenvliegtuigen van vergelijkbare grootte. Ten tweede heeft de Celera 500L een groot bereik, tot 8334 km non-stop, met een topsnelheid van 740 km/u op 15 km hoogte. Dit betekent dat het langeafstandsreizen kan maken en talrijke steden en bestemmingen kan verbinden. De testfasen van het vliegtuig hebben zeer goede resultaten opgeleverd? Vooral wat betreft de aerodynamica van het vliegtuig in het algemeen en de manier waarop het door de lucht beweegt. De president van het Amerikaanse luchtvaartbedrijf is positief over de toekomst van zijn luchtmobiliteitstoestel.
De gegevens van onze eerste fase van testvluchten laten zien dat we op schema liggen om onze doelen voor het vliegtuig te bereiken. We zijn erg enthousiast over deze stap op weg naar onze missie om in 2025 een productietoestel te hebben. We kijken uit naar de volgende ontwikkelingsfase, die het vliegtuig naar grotere hoogtes en snelheden zal brengen.
Zegt William Otto, CEO van Otto Aviation.

De Celera 500L: lage kosten, grote voordelen
De Celera 500L is geen straalvliegtuig, maar wordt aangedreven door een propeller helemaal achterin het vliegtuig, die een zuigermotor aandrijft. Dit type motor is zuiniger dan straalmotoren. Bovendien heeft dit vliegtuig tijdens tests aangetoond dat het bijna 80% minder brandstof verbruikt dan zakenjets in dezelfde categorie! Dit is een indrukwekkend cijfer, vooral omdat de impact van de luchtvaart op het milieu steeds belangrijker wordt. Met plannen voor drones, elektrische vliegtuigen en het toenemende gebruik van biobrandstoffen probeert de luchtvaartindustrie steeds meer haar ecologische impact te beperken. Het lage brandstofverbruik van de Celera 500L betekent dat de kosten per uur van een reis in de Celera 500L aanzienlijk lager zijn. In feite hoef je slechts €290 uit te geven voor een uur reizen, vergeleken met meer dan €1.860 voor een reis in een privéjet van vergelijkbare grootte, waarvan de meeste niet kunnen tippen aan de prestaties van de Celera 500L op het gebied van bereik en vliegautonomie. Tot slot, als er één groot voordeel is ten opzichte van de Celera 500L, afgezien van de zeer lage kosten, dan is het de ruimte die de cabine biedt. De cabine is namelijk 1,88 m hoog. Dit is beter dan zakenvliegtuigen zoals de King Air 350 en Citation CJ3+, die vergelijkbaar zijn met de Celera 500L. Passagierscomfort is een essentieel criterium voor de vliegtuigfabrikant. caption id=”attachment_23958″ align=”aligncenter” width=”500″] Cabinegrootte van de Celera 500L en andere vliegtuigen – Fotocredit: Otto Aviation[/caption]
Celera 500L ontwikkeling en vooruitzichten
De Celera 500L, een echte combinatie van snelheid, lage kosten, lage CO2-impact en efficiëntie, heeft alles in zich om een leider in het luchtvervoer te worden. Het nieuwe taxivliegtuig misschien! Tenminste, dat is wat Otto Aviation wil. Als het op de markt komt, zal het concurreren met zowel de zakenluchtvaart als de commerciële luchtvaart. Als de vliegtestfase tot nu toe overtuigend is geweest, is de volgende stap voor de Amerikaanse vliegtuigfabrikant het verkrijgen van certificering van de FAA (Federal Aviation Administration). Dit is de instantie die verantwoordelijk is voor de regelgeving en controles in de burgerluchtvaart (in de Verenigde Staten). Daarna hoopt de Amerikaanse fabrikant zijn eerste vliegtuig tegen 2025 op de markt te brengen. Otto Aviation laat het hier echter niet bij en plant andere vliegtuigen, met name een Celera 1000L, die 20% groter zou zijn dan de 500L. En er is geen tekort aan mogelijkheden, want naast de wens om een taxivliegtuig te produceren, denkt het luchtvaartbedrijf aan verschillende toepassingen voor zijn vliegtuigen. In afwachting van de komst van de Celera 500L staan onze luchtvaartexperts 24 uur per dag, 7 dagen per week voor je klaar op +33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om contact met ons op te nemen of vul onze online offerte in om uw privéjetvlucht te boeken.