WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

De EU verleent certificering aan Volocopter!

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

In een tijd waarin de ecologische transitie centraal staat in het debat, ontwikkelen sommige start-ups innovatieve projecten. Zo heeft de Duitse start-up Volocopter, gespecialiseerd in stedelijke luchtmobiliteit, een vliegende taxi ontwikkeld met de naam Volocity. Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) heeft een vluchtcertificaat afgegeven voor de drone-modus (zonder passagier) en in niet-gevaarlijke gebieden. De Volocity is minder vervuilend omdat hij elektrisch wordt aangedreven en flexibeler omdat hij door de lucht reist. Het is een alternatief voor de luchtvervuiling die wordt veroorzaakt door massaal autoverkeer, met name in grote steden.

Photo credit : @Volocopter
Volocopter is de eerste start-up met een eVTOL-project, een elektrische vliegende taxi met verticale start en landing, die DOA (Design Organisations Approvals) heeft gekregen van het EASA, waardoor het zijn vliegende taxi met groter bereik verder kan ontwikkelen. “Design Organisation Approval is een cruciale stap naar het verkrijgen van commerciële certificering en brengt luchttaxi’s steeds dichterbij” zegt Florian Reuter, CEO van Volocopter.
Photo credit : @Aerobuzz
Het Duitse bedrijf kreeg vervolgens op 24 juni 2021 een vliegvergunning van EASA, verantwoordelijk voor de veiligheid van de luchtvaart in de EU, waarmee het zijn voorsprong op de concurrentie bevestigde.

Volocity kan twee volwassenen en hun bagage vervoeren over een afstand van 35 km met een maximale snelheid van 110 km/u. Volocopter heeft de ambitie om de helikopter te vervangen als express transportmiddel in dichtbevolkte stedelijke gebieden, maar wil vooral de groei in deze sector doen exploderen. De vliegende taxi van Volocopter is gebaseerd op technologie die is afgeleid van drones: 9 batterijen en 18 elektromotoren, elk met een propeller. Een belangrijk voordeel van de Volocity is dat hij 5 keer stiller is dan een helikopter.

Volocopter’s doelstellingen voor 2023

Tot op heden kan de Volocity dankzij de EASA-goedkeuring worden gebruikt in duidelijk gedefinieerde gebieden met een laag risico. Tot op heden heeft de drone van Volocopter, de Volocity, alleen inaugurele vluchten gemaakt als onderdeel van tests in Helsinki, Singapore en Dubai.

De EASA-accreditatie onderstreept daarom de levensvatbaarheid van de processen van Volocopter, waardoor het bedrijf kan profiteren van een voldoende hoog veiligheidsniveau met betrekking tot de productie en het dagelijkse gebruik.

Foto credit: @AeroBuzz. De Volocopter tijdens een testvlucht in Singapore
Een andere vrachtversie van de 2X vliegende taxi, ontworpen om goederen te vervoeren, wordt momenteel ontworpen. Volocopter hoopt de Volocity al in 2023 op de markt te brengen, vooral omdat 70 bedrijven over de hele wereld elk hun eigen vliegende taxiprototype ontwikkelen op basis van hetzelfde type, zoals Airbus, dat in juni 2019 zijn tweede Alpha One autonome vliegende taxiprototype presenteerde: de Alpha Two, een vliegtuig dat wordt gekenmerkt door tal van innovaties en technische verbeteringen, zoals de afwezigheid van een cockpit.De Duitse start-up Volocopter heeft aangekondigd dat de boekingen voor de eerste commerciële vluchten van zijn eerste vliegende taxi, de Volocity, worden geopend. In totaal zijn er 1.000 tickets beschikbaar en in 2 dagen tijd zijn er al meer dan 550 geboekt. Wat de tarieven betreft, is alleen bekend dateen vlucht van vijftien minuten 300 euro per passagier zou kosten.

De reis tussen Roissy en La Défense duurt niet meer dan 15 minuten met een VTOL, vergeleken met ongeveer 40 minuten met de auto.Het doel van Volocopter is om het project in 2023 te realiseren, zodat bezoekers en inwoners van Parijs kunnen reizen tussen Parijs en de Olympische locaties in het kader van de Olympische Spelen van 2024.

Om de uitvoering van dit project voor de Olympische Spelen van 2024 te versnellen, ondertekenden de regio Ile-de-France, de RATP en Aéroports de Paris op 30 september een gezamenlijke overeenkomst over stedelijke luchtmobiliteit, waardoor een testzone kan worden opgezet op het vliegveld van Pontoise en tegelijkertijd de milieutransitie van het luchtvervoer wordt bevorderd.

Het structureren van een luchtmobiliteitssector rond het vliegveld van Pontoise – Cormeilles-en-Vexin is in lijn met de dynamiek van het regionale herstelplan, de conclusies van de COP en de Olympische en Paralympische Spelen van 2024. Dit evenement is een uitzonderlijke kans om de luchtvaartindustrie te mobiliseren en de regio Ile-de-France te profileren door haar te positioneren als benchmarkregio op de wereldmarkt voor stedelijke luchtmobiliteit “, zegt Valérie Pécresse, voorzitter van de regio Ile-de-France.

credit foto: @GroupeADP

De toekomst van luchtmobiliteit in grote steden

Op dit moment staat de EASA-certificering niet toe dat de start-up begint met commerciële vluchten, maar het is wel een belangrijke stap in de richting van de eerste commerciële vluchten die gepland zijn voor de Olympische Spelen van Parijs in 2024. De Olympische Spelen zijn niet langer alleen een sportwedstrijd, maar ook een geopolitieke boodschap, een demonstratie van kracht en macht voor het land dat ze organiseert, gebaseerd op sportieve soft power. De Olympische Spelen van 2024 in Parijs zijn dus een kans voor Frankrijk om zich internationaal te profileren. Het project voor de ontwikkeling van stedelijke luchtmobiliteit versterkt de aantrekkingskracht van de regio Ile-De-France op internationale schaal, dankzij de samenwerking van verschillende publieke en private spelers, zoals Helifirst, een helikoptermaatschappij die gespecialiseerd is in zakenluchtvaart, en Helipass, een digitaal platform voor het boeken van helikoptervluchten in operations management. In de sector ‘voertuigen’ zijn momenteel drie bedrijven geselecteerd om met hun vliegende taxi’s deel te nemen aan de Olympische Spelen van 2024 in Parijs: Volocopter, Airbus en Ehang, een Chinese start-up.

Complementaire diensten tussen Volocopter en de zakenluchtvaart?

Het huren van privéjets is een essentieel instrument om aan tijdsdruk te voldoen. Klanten die een privéjet huren zijn op zoek naar flexibiliteit, veiligheid en snelheid. Verbindingen tussen luchthavens en stadscentra zijn vaak ingewikkeld en tijdrovend door het drukke wegverkeer. Vliegende taxi’s zouden in de nabije toekomst kunnen helpen om files te vermijden, door de FBO met zijn bestemming te verbinden. “Ze zullen een aantal interessante punten tussen vliegveld Orlyen Charles de Gaulle Etoile bedienen, evenals het centrum van Parijs, mogelijk op de helihaven Issy-les-Moulineaux,” zegt Marie-Claude Dupuis, directeur Strategie, Innovatie en Ontwikkeling bij de RATP.

Deze elektrische voertuigen zouden het probleem van overmatig verkeer in grote steden oplossen en tegelijkertijd het milieu respecteren. Ze zouden ook een ideale aanvulling zijn op de verhuur van privévliegtuigen.

Deze vliegende taxi’s hebben echter een aantal zwakke punten, waaronder een zeer beperkte actieradius, een lage snelheid (maximaal 110 km/u) en een laag laadvermogen. Ondanks deze tekortkomingen neemt het aantal start-ups op de luchttaximarkt toe, vooral in China. Volgens een studie van adviesbureau Oliver Wyman uit 2019 zullen vliegende taxi’s tegen 2035 een potentiële markt van 35 miljard dollar vertegenwoordigen. In 2035 kunnen er meer dan 50.000 vliegende taxi’s rijden in bijna 90 steden over de hele wereld.

In de nabije toekomst zou het een oplossing kunnen bieden voor het probleem van de verkeersopstoppingen op de weg: “We denken dat eVTOL’s in de toekomst klanten thuis zullen ophalen”, zegt Florian Reuter, CEO van Volocopter. De ADP Groep vertegenwoordigt een aanzienlijke steun voor het Volocopter vliegende taxiproject. De luchthaven Le Bourget in Parijs is momenteel de belangrijkste luchthaven voor zakenluchtvaart. Het is de enige entiteit van de ADP Groep met locaties die zijn aangepast aan verschillende vliegtuigcategorieën.

  • 2 vliegvelden voor zakenluchtvaart: Toussus-Le-Noble en Pontoise-Cormeilles-en-Vexin
  • 8 commerciële vliegvelden: Chavenay, Chelles, Coulommiers, Etampes, Lognes, Meaux, Persan en Saint-Cyr
  • 1 heliport in Issy-Les-Moulineaux

Kunnen we ons 100% lucht- en elektrisch vervoer in de toekomst voorstellen?

Deze vliegende taxi’s zouden klanten met beperkte tijd kunnen oppikken en bij hen thuis of op een andere locatie afzetten vanaf de verschillende locaties van de Aéroports de Paris Group, waaronder de luchthaven Paris Le Bourget,de helihaven van Issy-Les-Moulineaux of het vliegveld van Pontoise, dat momenteel het testgebied voor vliegende taxi’s is.

Foto credit: @01net. De testvlucht van Volocopter op Le Bourget (Parijs)
De Duitse start-up Volocopter heeft in Singapore ook een nieuw prototype van een vertiport onthuld voor de Volocity, VoloPort genaamd. Deze terminal zal modulair zijn en kan daarom gemakkelijk worden aangepast aan verschillende stedelijke locaties: de daken van gebouwen, stations of parkeergarages.
Photo credit : @Volocopter. De Voloport in Singapore
Fotocredit: @Volocopter: @Volocopter
Onze luchtvaartexperts staan 24/7 tot uw dienst voor uw privévlucht op +33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken voor een prijsopgave voor uw privévlucht.