WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

De geschiedenis van de luchtvaart

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

De geschiedenis van de luchtvaart is belangrijk om te weten. Zowel vanwege de diversiteit als omdat het een pijler van de Franse economie is. AEROAFFAIRES presenteert dit belangrijke deel van de geschiedenis.

De geschiedenis van de luchtvaart wordt gekenmerkt door zes periodes

  • De voorlopers: vanaf de eerste ornithopters in de oudheid tot het begin van de 18e eeuw ontwierp de mens de eerste vliegmachines. Vanaf het einde van de 18e eeuw begint in deze periode de verovering van het luchtruim met vooral de ontwikkeling van aerostation en talrijke pogingen tot zweefvliegen.

  • De pioniers van zwaarder dan lucht: we waren getuige van de ontwikkeling van de eerste gemotoriseerde vluchten die op eigen kracht konden opstijgen. In die tijd waren de piloten meestal ontwerpers of avonturiers.

  • De Eerste Wereldoorlog: in deze periode verscheen een nieuw wapen op het slagveld. Sommige vliegtuigen werden in grote series gebouwd, meer dan duizend stuks.

  • Het interbellum: het einde van de Eerste Wereldoorlog bracht een overschot aan piloten en vliegtuigen op de markt, waardoor commercieel luchttransport mogelijk werd. De luchtvaart ontwikkelde zich en in veel landen verschenen er luchtmachten.

  • De Tweede Wereldoorlog: de luchtvaart was sterk betrokken bij het slagveld. Dit wordt beschouwd als de hoogtijdagen van de propellervliegtuigen met zuigermotor. Aan het einde van de oorlog ontstonden de straalmotor en de radar.

  • De tweede helft van de twintigste eeuw: We zijn getuige van het begin van regelmatig “all-weather” commercieel luchttransport, dat ongeacht de weersomstandigheden kan vliegen. De militaire luchtvaart stond aan de basis van de ontwikkeling van de straalmotor, bekend als het jet-tijdperk, en zette zich vervolgens in om supersonisch vliegen te veroveren. Civiele spin-offs leidden tot de ontwikkeling van de eerste viermotorige vliegtuigen, waardoor luchtvervoer voor iedereen toegankelijk werd.

De geschiedenis van de luchtvaart wordt gekenmerkt door min of meer bekende vliegtuigen die allemaal een belangrijke rol hebben gespeeld.

De 10 vliegtuigen die de geschiedenis van de luchtvaart hebben getekend

1. De Wright Vlieger

L’histoire de l’aviation
Foto credit: Wikipedia

Lengte: 6,43m

Hoogte: 2,74 m

Maximumsnelheid: 43 km/u

Motor: 1 enkele motor van 12 pk die twee propellers aandrijft

Dit naar moderne maatstaven kleine tweezittertje stelde de gebroeders Wright in staat om in 1903 in North Carolina de eerste gecontroleerde, gemotoriseerde vluchten in de geschiedenis van de luchtvaart te maken.

2. De Spirit van St Louis

L’histoire de l’aviation
bron: passionaviation

Lengte: 8,41 meter

Hoogte: 2,99 meter

Maximumsnelheid: 210 km/u

Motoren: 1 Wright Whirlwind J-5C motor

Dit vliegtuig is een eendekker die werd gebruikt door de Amerikaanse vliegenier Charles Lindbergh, waarmee hij op 20 en 21 mei 1927 de eerste non-stop vlucht over de Atlantische Oceaan maakte van New York naar Parijs in 33 uur en 30 minuten.

3. Lockheed Vega

L’histoire de l’aviation
bron : wikipedia

Lengte: 8,38 meter

Hoogte: 2,59 meter

Maximumsnelheid: 298 km/u

Motor: 1 Pratt & Whitney R-1340

Dit eenpersoonsvliegtuig voor zes passagiers werd in 1927 beroemd dankzij Amelia Earhart, die de eerste vrouw werd die non-stop de Atlantische Oceaan overstak, en Wiley Post, die twee keer de wereld omzeilde in haar vliegtuig. Door zijn bereik en ontwerp was het erg populair bij vliegeniers op zoek naar nieuwe records.

4. Supermarine Spitfire

L’histoire de l’aviation
bron: wikipedia

Lengte: 9,12m

Hoogte: 3,8m

Maximumsnelheid: 575 km/u

Motoren: 1 Rolls-Royce Merlin 61 motor

De Supermarine Spitfire wordt beschouwd als een van de legendes van de Tweede Wereldoorlog. Dit gevechtsvliegtuig, dat werd gebruikt door de Royal Air Force en haar bondgenoten, stond bekend om zijn geweldige gevechtscapaciteiten.

Tijdens de Grote Oorlog werd dit toestel gebruikt om het Kanaal over te steken. Het vloog het luchtruim in om bombardementen uit te voeren. Het is de evolutie van wat Jean Mermoz vloog tijdens de Eerste Wereldoorlog.

5. De Concorde

L’histoire de l’aviation
bron: wikipedia

Lengte: 61,66m

Hoogte: 12,19 meter

Maximumsnelheid: 2 369 km/u

Motoren: 4 Rolls-Royce/Snecma Olympus turbojet motoren

De Concorde was het eerste supersonische vliegtuig waarmee passagiers in 3,5 uur de Atlantische Oceaan konden oversteken.

De commerciële vluchten met dit vliegtuig begonnen in 1976 en eindigden 27 jaar later, in 2003. Het hoge brandstofverbruik van het vliegtuig had de exploitatie ervan onrendabel gemaakt. Het was het enige supersonische passagiersvliegtuig dat lange tijd werd gebruikt.

De Concorde werd geproduceerd door luchtvaartenthousiastelingen en brak een wereldrecord. Dankzij het gemotoriseerde systeem brak het de geluidsbarrière. Het was het eerste commerciële burgervliegtuig dat dit voor elkaar kreeg. Vandaag de dag wordt het beschouwd als een van de pioniers van de luchtvaart.

6. De Antonov An-225

L'histoire de l'aviation
bron: AEROAFFAIRES

Lengte: 84 m

Hoogte: 18,1 m

Maximumsnelheid: 850 km/u

Motoren: zes Ivtchenko-Progress D-18T motoren

De Antonov An-225 is een zeer groot vliegtuig. Het is het langste en zwaarste vliegtuig ter wereld. Uitgerust met zes motoren kan het een lading van 250 ton meenemen in het ruim. Het bereik varieert tussen 4.000 en 14.000 km, afhankelijk van de lading.

7. Boeing 747

Boeing 747-400 Dreamlifter décollage
Fotocredit: boeing

Lengte: 70, 70 m

Hoogte: 19,10 meter

Maximumsnelheid: 988 km/u

Motoren: 4 General Electric CF6-80 motoren

De Boeing 747 is een vliegtuig gebouwd door Boeing. Het hield 37 jaar lang het record voor passagierscapaciteit, tot de komst van de Airbus A380. Het biedt plaats aan 660 passagiers en kan een intercontinentale afstand van 13.450 km afleggen.

8. Airbus A380

Lengte: 72, 72 m

Hoogte: 24,09 m

Maximumsnelheid: 1 020 km/u

Motoren: 4 Rolls-Royce Trent 900 turbojet motoren

De Airbus A380 is een zeer groot civiel lijnvliegtuig. In 2022 zal de A380 het grootste passagiersvliegtuig ter wereld zijn. Het heeft twee dekken over de volledige lengte.

Omdat het echter niet meer voldoet aan de behoeften van luchtvaartmaatschappijen, heeft Airbus aangekondigd de productie van dit vliegtuig in 2019 te staken.

Over het algemeen wordt het gebruikt door een traditionele luchtvaartmaatschappij en landt het op grote luchthavens. Het is uiteraard niet mogelijk om op een vliegveld te landen. Het is een van de grootste vliegtuigen in de luchtvaartindustrie.

9. De Learjet 23

L'histoire de l'aviation
bron: wikipedia

Lengte: 13, 18 m

Hoogte: 3,84 meter

Maximumsnelheid: 903 km/u

Motoren: 2 General Electric CJ610-4 turbojet motoren

De Learjet 23 is een tweemotorig zakenvliegtuig. Het is ongebruikelijk omdat de brandstoftanks zich in de vleugeltips bevinden. Hij maakte zijn eerste vlucht op 7 oktober 1963 en wordt beschouwd als de eerste privéjet.

10. Ruimteschip twee

l'histoire de l'aviation
bron: futura science

Lengte: 18 m

Hoogte: 4,6 m

Maximumsnelheid: 4.000 km/u

Motoren: een hybride raketmotor

SpaceShip Two is een prototype van een suborbitaal ruimtevliegtuig dat zes passagiers en twee piloten naar een hoogte van 110 kilometer kan brengen. Ruimtetoeristen zullen 5 minuten gewichtloos doorbrengen. Het zal zeker luchtvaartgeschiedenis schrijven.

AEROAFFAIRES kan je helpen bij het plannen van je volgende reis in een privéjet. Bekijk onze online offerte, maar bel ons ook op +33 1 44 09 91 82 of stuur ons een e-mail: charter@aeroaffaires.com