Op1 januari 2021 verliet het Verenigd Koninkrijk officieel de Europese Unie na maandenlange onderhandelingen. Op dezelfde datum trad de handels- en samenwerkingsovereenkomst in verband met de Brexit in werking. Een deel van deze overeenkomst heeft betrekking op de luchtvaart. Het legt de basis voor de operationele context en de rechten van iedereen: van passagiers en vracht tot Britse en Europese luchtvaartexploitanten. Deze overeenkomst is een antwoord op de bezorgdheid van de luchtvervoerssector, die al zeer kwetsbaar is. Onder de grote veranderingen zien we vooral de veranderingen in de manier waarop openbaarvervoervluchten worden uitgevoerd binnen het Verenigd Koninkrijk. Voor deze vluchten is nu een vergunning nodig van de burgerluchtvaartautoriteiten van het Verenigd Koninkrijk, en de zakenluchtvaart vormt hierop geen uitzondering.
Welke gevolgen zullen de nieuwe luchtverkeersvoorwaarden hebben voor de privéluchtvaart?
De terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie heeft geleid tot een aantal wijzigingen in de rechten om tussen de twee gebieden te vliegen en over te vliegen.
-
Nieuwe machtigingen vereist
In het algemeen blijven overvlieg- en vliegrechten van en naar het grondgebied van de andere partij gegarandeerd voor alle luchtvaartmaatschappijen uit de EU en het VK. Dit geldt voor geregelde en niet-geregelde luchtvaartmaatschappijen en voor privéjet- en helikopteroperators. Het is daarom nog steeds mogelijk om met een privéjet tussen het VK en een ander EU-land te vliegen met een Europese of Britse luchtvaartmaatschappij. Europese luchtvaartmaatschappijen die naar het VK willen vliegen, moeten echter een vergunning voor buitenlandse luchtvaartmaatschappijen hebben. Om deze te verkrijgen moet een aanvraag worden ingediend bij de Britse burgerluchtvaartautoriteiten. Ga voor meer informatie naar de website van de Britse burgerluchtvaartautoriteit: https://www.caa.co.uk/
-
Herstel van cabotagerechten
Cabotage verwijst naar het vervoer van personen of goederen tussen twee luchthavens in een land met een vliegtuig dat buiten de grenzen van datzelfde land is geregistreerd. Het is een van de zes vrijheden van de lucht, de regels voor internationaal luchtvervoer en luchtvracht. In de Europese Unie delen de lidstaten, in het belang van de vrije handel, dezelfde cabotagerechten. Wat het VK betreft, zijn de regels echter veranderd sinds Brexit. Vliegtuigexploitanten uit de EU en het VK hebben nu verschillende cabotagerechten. Dit betekent dat Europese privéjetmaatschappijen niet langer alleen binnen het VK kunnen vliegen. Omgekeerd kan een Britse operator niet langer alleen binnen een Europees land vliegen. Als de vlucht echter een grens overschrijdt, bijvoorbeeld een vlucht Parijs Le Bourget LBG – Amsterdam AMS, kan deze worden uitgevoerd door een Britse operator omdat deze niet in één land plaatsvindt.
-
Gevolgen voor de prijzen van privéjets
Het is mogelijk dat het herstel van de cabotagerechten een effect zal hebben op de prijzen. Sinds1 januari 2021 mogen alleen Britse luchtvaartmaatschappijen vluchten binnen het VK uitvoeren. Er is dus minder concurrentie op deze vluchten. Deze verminderde concurrentie leidt tot een kleiner aanbod van privéjets. Als het aanbod echter lager is dan de vraag, zal de prijs voor het huren van een privéjet binnen het VK waarschijnlijk stijgen. Voor andere vluchten is er echter weinig risico op prijsstijgingen.
-
De gevolgen voor onze klanten
Voor klanten van AEROAFFAIRES hebben deze voorwaarden geen gevolgen. Als luchtvaartmakelaar staan we in contact met meer dan honderd luchtvaartmaatschappijen in heel Europa. Wat uw wensen ook zijn: privéjetverhuur, helikopterverhuur, groepsvluchten, gezinsvluchten, medische repatriëring… en wat uw bestemming ook is, wij staan tot uw beschikking om aan uw behoeften te voldoen.Onze luchtvaartexperts staan 24 uur per dag, 7 dagen per week tot uw dienst voor uw privévlucht op +33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken om een prijsraming te krijgen voor uw privévlucht.