Voor veel mensen is het moeilijk om ecologie en zakenluchtvaart met elkaar te verzoenen. Dit is ontegensprekelijk een van de redenen voor jet bashing. Jet bashing is het collectief kleineren van het imago van privéjets. Zakenluchtvaart wordt vaak bekritiseerd omwille van de aanzienlijke ecologische impact. Privéjets worden er vaak van beschuldigd een zeer vervuilend transportmiddel te zijn. Volgens een artikel in Le Monde is het luchtverkeer verantwoordelijk voor 3% van de CO2-uitstoot wereldwijd, en de zakenluchtvaart is goed voor 8% van dit luchtverkeer. Daarom presenteert AEROAFFAIRES de meest efficiënte en minst vervuilende privéjets.
Spelers op de luchtvaartmarkt moeten innoveren
Privéluchtvaart is een belangrijk instrument voor bedrijven in termen van productiviteit en tijdsbesparing. Maar het brengt ook risico’s met zich mee, vooral vanuit milieuoogpunt. Spelers in de sector worden gedwongen te innoveren door nieuwe projecten te ontwikkelen, met jets die zowel efficiënter als minder vervuilend zijn. Consumenten hebben nieuwe ambities en verwachten dat de privéluchtvaartindustrie een inspanning levert op milieugebied. We zien een collectieve uitdaging van luchtvaartmaatschappijen en luchtvaartmaatschappijen om hun uitstoot van broeikasgassen te compenseren of zelfs te verminderen
De minst vervuilende privéjets
Sommige privéjets stoten minder CO2 uit dan andere. Turboprops en lichte jets hebben een kleinere CO2-voetafdruk dan vliegtuigen met een brede romp. Hier zijn enkele voorbeelden van de zuinigste vliegtuigen:
- De Pilatus PC-12: dit is een eenmotorig vliegtuig met een geïntegreerde propeller. Het is een veelzijdig vliegtuig dat kan worden gebruikt als privé zakenvliegtuig, voor luchtvracht of voor medische vluchten, dankzij de grote vrachtdeur waarmee grote voorwerpen kunnen worden geladen. De Pilatus PC-12 staat bekend om zijn extreem lage brandstofverbruik, met emissies die ver onder die van andere zakenvliegtuigen liggen. Hij is zelfs 10 keer minder vervuilend dan een Bombardier Global 6000.
- De Diamond DA62: Dit is een tweemotorige turboprop van de Oostenrijkse fabrikant Diamond Aircraft Industries. Dit vliegtuig kan relatief lange afstanden afleggen terwijl het minder brandstof verbruikt dan een privéjet. Het kan nog steeds maximaal 7 passagiers vervoeren. De DA52 verbruikt zeer weinig brandstof in vergelijking met een vergelijkbaar zakenvliegtuig. De huurprijs is daarom aantrekkelijker. De huurprijs ligt rond de €1.100 per uur.
- De Merlin III: Dit is een ander tweemotorig turbopropvliegtuig van Fairchild dat tot 8 passagiers kan vervoeren. Het heeft een groot bagagecompartiment, waardoor het ideaal is voor passagiers met grote bagage of om vracht te vervoeren. De motoren zijn ook zeer brandstofefficiënt.
- Beechcraft 1900D: Dit is een regionale turboprop met 19 zitplaatsen. Hij is voornamelijk ontworpen voor groepsvluchten. Hij kan ook worden gebruikt voor vrachtvluchten of medische evacuaties. Dit zakenvliegtuig heeft een laag CO2- en brandstofverbruik. Het is milieuvriendelijk. Hij kost ongeveer €3.490 per uur om te huren.
- De Cessna 2 Conquest: Dit is een tweemotorig turboprop zakenvliegtuig van Cessna Aircraft Company. Het is een van de populairste turbinevliegtuigen op de markt dankzij zijn uitstekende prestaties en lage brandstofverbruik. Het is ideaal voor korteafstandsvluchten. Het kost ongeveer €1.200 per uur om te huren.
Nieuwe, brandstofefficiëntere oplossingen voor de zakenluchtvaart
Biobrandstoffen
Uit respect voor het milieu kiest de luchtvaartmarkt steeds vaker voor biobrandstoffen om de impact op het milieu te beperken. Ze vormen een duurzaam alternatief voor het gebruik van paraffine in vliegtuigen. Ze worden gemaakt van organisch, niet-fossiel en meestal plantaardig materiaal. Tegenwoordig kunnen biobrandstoffen worden gebruikt in combinatie met 50% conventionele paraffine. Maar met vliegtuigmotoren die 100% biobrandstof kunnen gebruiken, zal deze milieuvriendelijke ontwikkeling de CO2-uitstoot van de luchtvaart met wel 80% verminderen.
Elektrische en hybride vliegtuigen
Na elektrische auto’s is het nu de beurt aan de luchtvaart en privévliegtuigen om te worden aangedreven door minder vervuilende energiebronnen. Dit is bijvoorbeeld het geval met de City Airbus, een vliegende taxi met vier zitplaatsen die is ontwikkeld in samenwerking tussen Airbus, RATP en de ADP-groep. Hij is hybride, volledig elektrisch en geluidsarm. Het doel is om passagiers door de stad te vervoeren, tussen stadscentra en luchthavens. Het zou over twee jaar klaar kunnen zijn voor de Olympische Spelen van 2024. Er is al een aantal regionale vluchten uitgevoerd met elektrische vliegtuigen, maar dit zijn over het algemeen kleine vliegtuigen voor korte afstanden. De uitdaging is nu om elektrische vliegtuigen te laten vliegen op langeafstandsvluchten.
Zonne-energie
Zonne-energie zou batterijen kunnen vervangen om de elektromotor aan te drijven. Deze methode wordt momenteel ontwikkeld, met name met de eenzitter Solar Impulse 2, die al 42.000 kilometer heeft afgelegd op 22.000 fotovoltaïsche cellen. Groenere privévliegtuigen ondergaan grote veranderingen en worden steeds populairder. AEROAFFAIRES geeft in uw offertes altijd de voorkeur aan vliegtuigen met de laagste milieu-impact, om u een vlucht aan te bieden die voldoet aan uw behoeften en tegen de beste prijs. Ecologie is een fundamentele waarde voor ons. Wij zetten ons in voor initiatieven waarmee u 100% van de CO2-uitstoot van zakenvluchten kunt opvangen. Onze luchtvaartexperts staan 24 uur per dag, 7 dagen per week tot uw dienst, telefonisch op +330144099182 of per e-mail op charter@aeroaffaires.com. U kunt ook het online offerteformulier invullen voor een schatting van de prijs van uw vlucht.