WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

De invloed van het weer op een privéjetvlucht

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Het weer is een van de belangrijkste factoren om rekening mee te houden als je in een privéjet vliegt. Bij de meeste vormen van transport heeft het weer weinig invloed op de vlucht, maar dat is niet het geval bij een privéjet of turbopropvlucht. Dit is niet het geval bij een privéjet of turboprop vlucht. Het weer kan invloed hebben op de vluchttijd en het verloop ervan. Het kan ook invloed hebben op waar de zakenjet opstijgt en landt. Alle luchtvaartmaatschappijen waarmee we samenwerken, analyseren het weer nauwgezet voor elke missie. Het is een belangrijk criterium bij het opstellen van het vluchtplan. Een privéjet kan tijdens de vlucht ook van traject veranderen afhankelijk van het weer. Met de hulp van onze luchtvaartexperts leggen we uit hoe het weer je privéjetvlucht kan beïnvloeden.

Het onderscheid tussen IFR- en VFR-vluchten

Om de impact van het weer op een privéjetvlucht volledig te begrijpen, moeten we eerst een onderscheid maken tussen IFR- en VFR-vluchten. IFR-vluchten (Instrumental Flight Rules) zijn vluchten die uitsluitend met instrumenten kunnen vliegen. Dus ondanks een verlies aan zichtbaarheid zijn deze vluchten in staat om ’s nachts te landen en op te stijgen. Om een VFR-vlucht te kunnen uitvoeren, moet de luchthaven van aankomst toestemming hebben om ze te ontvangen. De luchthaven moet dus over de nodige apparatuur beschikken. Deze uitrustingsvereiste vermindert het aantal luchthavens dat toegankelijk is onder IFR. VFR-vluchten (Visual Flight Rules) daarentegen zijn vluchten die visueel kunnen worden gevlogen. Dit vluchtsysteem kan uitsluitend door het zicht van de piloot worden bediend. Visuele vluchten hebben toegang tot meer luchthavens dan VFR-vluchten.Cockpit Moderne Pilatus PC24Kortom, de zichtbaarheid van een vlucht kan gemakkelijker worden beïnvloed op VFR-vluchten dan op IFR-vluchten.

Verschillende weersomstandigheden

Regen en onweer

Privéjets zijn ontworpen om te vliegen in regenachtig weer. Toch kan regen een impact hebben op de vluchtomstandigheden. Net als in een auto kan regen het zicht van piloten beïnvloeden. Privévliegtuigen hebben echter systemen om de voorruit schoon te maken. Zakenvliegtuigen hebben ruitenwissers of hogedruksystemen om water met perslucht te verwijderen. Net als Gulfstream bouwen sommige vliegtuigfabrikanten hun vliegtuigen met waterafstotende materialen. Deze technologie verbetert de zichtbaarheid bij regenachtig weer, en IFR-vluchten moeten mogelijk van bestemming veranderen bij onverwachte hevige regenval. Bij onweer of hagel is het beter om de route te wijzigen om de storing te vermijden.

Welke invloed heeft de wind op een vlucht?

Wind is ongetwijfeld de meest voorkomende meteorologische factor die een privéjetvlucht beïnvloedt, om verschillende redenen.

  • Wind kan de snelheid van een vliegtuig beïnvloeden. In winderige omstandigheden kan de snelheid van een privéjet afnemen. Aan de andere kant kan de wind een zakenjet ook voortduwen, waardoor de snelheid toeneemt en het brandstofverbruik wordt beperkt.
  • Wind is ook verantwoordelijk voor turbulentie. Dit is onschadelijk, maar het kan passagiers verontrusten en het comfort aan boord beïnvloeden.
  • Vliegtuigen moeten tijdens het opstijgen en landen tegen de wind in staan. Sterke wind aan de zijkant kan manoeuvres bemoeilijken. Daarom hebben luchthavens start- en landingsbanen die in verschillende richtingen wijzen.

Temperaturen onder nul en sneeuw

Temperaturen onder nul zijn verantwoordelijk voor ijsvorming. IJs kan de instrumenten van vliegtuigen beschadigen, vooral de sensoren op de romp. De-icingprocedures worden op het laatste moment voor het opstijgen uitgevoerd naar goeddunken van de bemanning. Deze diensten zijn daarom niet inbegrepen in de prijs van je vlucht. De-icing kan een aanzienlijke kost betekenen voor een privévlucht. Als je vlucht waarschijnlijk ijsvrij moet worden gemaakt, zullen onze luchtvaartexperts je hierover informeren en je een verzekeringsdekking aanbieden. Sneeuw heeft geen invloed op de vliegtuigen, maar wel op de start- en landingsbanen. Zware sneeuwval kan je vlucht vertragen. Luchthavens voor de zakenluchtvaart hebben kortere start- en landingsbanen. Ze zijn dus per definitie sneller sneeuwvrij. Deze verstoringen bij koud weer doen zich vooral voor in luchthavens als Courchevel en Gstaad.

Mist

Mist is een van de elementen die de zichtbaarheid tijdens een vlucht het meest beïnvloedt. De overgrote meerderheid van privéjets kan landen ondanks mist. Luchtverkeersleiders zijn echter verplicht om het aantal vliegtuigen op start- en landingsbanen bij mist te beperken. Deze beperking is er om ongelukken op de start- en landingsbanen te voorkomen. Het verminderde aantal vliegtuigen op de start- en landingsbanen kan vertragingen veroorzaken. De luchthavens van Parijs-Le Bourget, Caen en Deauville, bijvoorbeeld, kunnen last hebben van mist.

De hitte

Extreme hitte, tot 60°C, heeft geen invloed op het vliegtuig. Het kan echter wel de prestaties van het toestel beïnvloeden. Omdat warme lucht minder dicht is, wordt de aerodynamica van het vliegtuig beïnvloed. Ook de motorprestaties kunnen afnemen door de hoge temperaturen, wat het opstijgen onder bepaalde omstandigheden kan beïnvloeden. Met name in Saint-Tropez la Môle.Onze vluchtexperts staan 24 uur per dag, 7 dagen per week tot uw dienst voor uw privévlucht op +33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken voor een prijsofferte voor uw privévlucht.