De zakenluchtvaart heeft vele pioniers en opmerkelijke persoonlijkheden gekend. Elk van hen heeft bijgedragen aan de ontwikkeling en geschiedenis van de zakenluchtvaartsector. Wie zijn deze mannen en vrouwen die hun stempel hebben gedrukt op de geschiedenis van de zakenluchtvaart in Europa? AEROAFFAIRES wil hulde brengen aan deze persoonlijkheden. Zij hebben de zakenluchtvaart gevormd tot een dynamische sector. AEROAFFAIRES presenteert enkele van de mannen en vrouwen die de geschiedenis van de zakenluchtvaart in Europa hebben bepaald.
Louis Blériot: een pionier in de geschiedenis van de zakenluchtvaart in Europa.
Louis Blériot was een Franse luchtvaartpionier. Hij was de eerste man die het Kanaal overstak in 1909. Blériot is vooral bekend om zijn prestaties in de militaire en sportluchtvaart, maar leverde ook een belangrijke bijdrage aan de zakenluchtvaart. In 1914 richtte Blériot het bedrijf Blériot Aéronautique op. Het bedrijf produceerde vliegtuigen voor verschillende missies, waaronder de zakenluchtvaart. De vliegtuigen van Blériot onderscheidden zich door hun bouwkwaliteit en prestaties. Een opmerkelijk voorbeeld van Blériots betrokkenheid bij de zakenluchtvaart is de Blériot XI-2. Je kunt het bewonderen in het Lucht- en Ruimtemuseum bij Le Bourget Airport. Dit is een passagiersvliegtuig met twee zitplaatsen dat in de jaren 1920 werd geproduceerd. Het comfort en de prestaties maakten het tot een populair privévliegtuig voor zaken- en vakantiereizen en Blériot zelf gebruikte zijn vliegtuigen voor zakenreizen. Hij reisde door heel Europa om klanten en zakenpartners te ontmoeten. Zijn persoonlijke ervaring met de zakenluchtvaart bracht hem er ook toe om verbeteringen voor te stellen. Louis Blériot leverde een belangrijke bijdrage aan de zakenluchtvaart door de productie van zijn vliegtuigen en zijn persoonlijke ervaring in het veld. Zijn bijdrage aan de luchtvaartindustrie wordt vandaag de dag nog steeds erkend en gevierd.
André Citroën: een speciale vliegtuigbouwer.
André Citroën was niet alleen ingenieur, maar ook een Franse autofabrikant. Hij droeg ook bij aan de revolutie van de commerciële en zakenluchtvaart in Frankrijk. Citroën leverde privévliegtuigen aan rijke klanten. In 1920 richtte André Citroën de Société anonyme des avions André Citroën op. Het bedrijf produceerde toeristische en zakenvliegtuigen van hoge kwaliteit. De vliegtuigen werden gebruikt voor zakenreizen, vrachtvervoer en toerisme. Ze populariseerden de zakenluchtvaart in Frankrijk en Europa. De vliegtuigen van de Société anonyme des avions André Citroën stonden bekend om hun :
- betrouwbaarheid
- veiligheid
- comfort
- innovatief ontwerp.
Zakenvliegtuigen waren uitgerust met alle comfort dat nodig is voor zakenreizen. Société anonyme des avions André Citroën produceerde niet alleen vliegtuigen, maar droeg ook bij aan de ontwikkeling van de luchtvaart in Frankrijk. Helaas kwam Société anonyme des avions André Citroën in de jaren 1930 in financiële problemen. Het Franse nationale luchtvaartbedrijf Sud-Ouest kocht het bedrijf in 1933. Desondanks blijven de erfenis van het bedrijf en de bijdrage van André Citroën aan de zakenluchtvaart belangrijk. Citroën speelde een sleutelrol in de ontwikkeling van de commerciële en zakenluchtvaart in Frankrijk.
Frank Whittle: uitvinder van de eerste vliegtuigmotor.
Frank Whittle was een Brits luchtvaartingenieur. Hij vond in 1930 de eerste straalmotor uit. Deze uitvinding was een belangrijke factor in de ontwikkeling van de zakenluchtvaart. Vóór de uitvinding van de straalmotor gebruikten vliegtuigen zuigermotoren. Deze hadden beperkingen wat betreft snelheid, vermogen en vliegafstand. Vliegtuigen waren beperkt in termen van hoogte door de toenemende schaarste van lucht. Dit fenomeen beperkte hun snelheid en vliegafstand nog verder. Vóór de komst van straalmotoren waren zakenreizen veel langer, langzamer en duurder. Met de straalmotor kunnen vliegtuigen op grotere hoogten vliegen. Hierdoor worden turbulentie en opstoppingen in het luchtruim vermeden. Hierdoor is hun vliegsnelheid aanzienlijk toegenomen. Dankzij de uitvinding van straalmotoren kunnen zakenreizen veel sneller en efficiënter worden gemaakt. Dankzij deze tijdsbesparing konden privémaatschappijen zich sneller ontwikkelen. Daardoor boden ze snellere en handigere reismogelijkheden. De straalmotor had dus een grote invloed op de ontwikkeling van de zakenluchtvaart in Europa.
Marcel Dassault: een stichtende figuur in de geschiedenis van de zakenluchtvaart in Europa.
Marcel Dassault, wiens echte naam Marcel Bloch was, was een Franse ingenieur en ondernemer. Hij werd geboren in 1892 en stierf in 1986. Hij is vooral bekend omdat hij in 1945 Dassault Aviation oprichtte. Het bedrijf begon met de productie van militaire vliegtuigen, met name de beroemde Mirage. Vandaag de dag produceert Dassault Aviation verschillende modellen zakenvliegtuigen, waaronder de Falcon 7X, Falcon 8X en Falcon 900. Deze privévliegtuigen zijn voornamelijk ontwikkeld om aan zakelijke behoeften te voldoen. Deze vliegtuigen zijn ontworpen om optimaal passagierscomfort te bieden. Hun cabines zijn ruim en er is topapparatuur aan boord. Privéjets van Dassault Aviation staan bekend om hun hoge prestaties. Hun kruissnelheid is hoger dan die van commerciële vliegtuigen. Dassault vliegtuigen kunnen opstijgen en landen op kortere start- en landingsbanen. De zakenluchtvaart is een groeiende markt. Er is steeds meer vraag naar privévliegtuigen die steeds efficiënter en comfortabeler zijn. Dassault Aviation is een van de belangrijkste spelers op deze markt. Het heeft een aanzienlijk marktaandeel in de productie van zakenvliegtuigen in Europa. De vliegtuigbouwer is altijd op zoek naar meer innovatie en heeft onlangs de Falcon 10X gelanceerd. Naar dit zakenvliegtuig wordt reikhalzend uitgekeken door privémaatschappijen.
Richard Branson: een man met lef in dienst van de luchtvaartgeschiedenis.
Richard Branson is een Britse zakenman. Hij is vooral bekend omdat hij in 1970 de Virgin Group oprichtte. Hij heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de zakenluchtvaartindustrie. Dit is te danken aan de oprichting van Virgin Atlantic Airways in 1984. Dit is een luchtvaartmaatschappij. Het werd beroemd om zijn hoogwaardige diensten en gedurfde merkimago. Het bedrijf innoveerde en maakte de weg vrij voor nieuwe premium en exclusieve diensten voor klanten in de privé- en zakenluchtvaart. In 1991 creëerde Branson bijvoorbeeld het Virgin Atlantic Airways Clubhouse. Dit was een wachtruimte voor passagiers in de eerste en business class. In 2004 richtte Branson ook Virgin Galactic op. Dit bedrijf biedt toeristische ruimtevluchten aan. Het zorgde voor een revolutie in de zakenluchtvaart door unieke reis- en ontdekkingservaringen aan te bieden op een nooit eerder gezien niveau. Tot slot richtte Branson in 2014 Virgin Atlantic Airways Little Red op. Dit was een dochteronderneming van Virgin Atlantic Airways. Het bood binnenlandse vluchten aan binnen het Verenigd Koninkrijk. Hoewel deze onderneming niet zo succesvol was als verwacht en in 2015 werd gesloten, toonde het Bransons vermogen om te innoveren en risico’s te nemen in de luchtvaartindustrie. Richard Branson heeft zijn stempel gedrukt op de geschiedenis van de zakenluchtvaart. Zijn vermogen om te innoveren, zijn aandacht voor detail en zijn toewijding aan diensten van hoge kwaliteit hebben de veeleisende reiziger gediend. Zijn bijdrage aan de luchtvaartindustrie zal toekomstige generaties ondernemers en reisliefhebbers blijven inspireren.
Overweeg voor uw privéjetvluchten AEROAFFAIRES, dat al meer dan 30 jaar gespecialiseerd is in zakenluchtvaart.
Zoals we in dit artikel hebben gezien, behoren al deze persoonlijkheden tot de mannen en vrouwen die hun stempel hebben gedrukt op de geschiedenis van de zakenluchtvaart in Europa. Ze hebben allemaal geholpen om de sector vooruit te stuwen. En ze hebben een onuitwisbare stempel gedrukt op de geschiedenis van de zakenluchtvaart, met name in Europa. Vandaag wil AEROAFFAIRES zijn stempel drukken op de geschiedenis van de zakenluchtvaart in Europa, door zich te richten op :
- uitmuntendheid
- oplossingen op maat
- reactievermogen.
De CEO, Isabelle Clerc, werkt elke dag hard om aan de behoeften van haar klanten te voldoen, wat die ook mogen zijn. Tot onze klanten behoren vele Franse en internationale spelers uit de zakenwereld, politiek, sport, geneeskunde en kunst. Europese regeringen en ambassades, internationale (Fortune 100) en Franse (CAC 40) bedrijven, sportteams en -federaties, family offices, advocatenkantoren en investeringsfondsen, Europese KMO’s en KMI’s, farmaceutische laboratoria en ziekenhuizen, IATA-gecertificeerde reisbureaus en conciërgediensten in grote hotels en paleizen.
Het AEROAFFAIRES-team staat 24 uur per dag, 7 dagen per week klaar om al uw aanvragen te beantwoorden. Vraag snel een offerte aan via ons online offerteformulier of neem rechtstreeks contact met ons op per telefoon op +33 (0)1 44 09 91 82 of per e-mail op charter@aeroaffaires.com.