WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

De uitdagingen voor de luchtvaartindustrie in de context van duurzame ontwikkeling

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Zoals de laatste controverse over privéjets ons eraan heeft herinnerd, is duurzame ontwikkeling een van de belangrijkste kwesties van de 21e eeuw. We zijn allemaal betrokken bij duurzame ontwikkeling en de manier waarop onze maatschappij invloed heeft op ons milieu. Voor de luchtvaartindustrie is respect voor het milieu een belangrijke factor in de technologische ontwikkeling van de vliegtuigen van morgen. Maar hoe kunnen we de doelstellingen voor 2050 halen? Wat zijn de uitdagingen voor de luchtvaartindustrie op het gebied van duurzame ontwikkeling?caption id=”attachment_59400″ align=”alignnone” width=”1920″]Les enjeux de l'industrie aéronautique face au développement durable bron: freepik[/caption]

De huidige staat van de luchtvaartindustrie

De luchtvaartindustrie in cijfers

Volgens GIFAS heeft de Franse lucht- en ruimtevaartindustrie een omzet van 55,2 miljard euro. Tussen 1 januari 2022 en vandaag, 8 september 2022, bedraagt de omzet van de lucht- en ruimtevaartindustrie 34,79 miljard euro. Bovendien worden er elk jaar 170 miljoen passagiers vervoerd in Frankrijk.Wat de impact op het milieu betreft, genereert de industrie elk jaar 660 miljoen ton CO2, goed voor 3% van de wereldwijde uitstoot. Uit dit cijfer weten we dat ongeveer 99% van de uitstoot van luchtvaartmaatschappijen en ongeveer 50% van de uitstoot van luchthavens verband houdt met brandstofverbruik.

De doelstellingen van de luchtvaart in termen van duurzame ontwikkeling

De doelstelling voor 2050 is het koolstofvrij maken van de luchtvaart. Met andere woorden, er staat veel op het spel. Vliegtuigen zullen een ander type brandstof moeten vinden om ze aan te drijven. Vandaag worden alle burgerluchtvaartvluchten aangedreven door fossiele brandstoffen. We kennen allemaal de klassieke paraffine. Deze is de afgelopen maanden zwaar belast en dat zal de komende jaren ongetwijfeld zo blijven.

Volgens bovenstaande cijfers is de eerste oplossing het gebruik van SAF: Sustainable Aviation Fuel. Dit alternatief voor conventionele fossiele brandstoffen is al ontwikkeld en getest in commerciële vliegtuigen. Maar het wordt nog niet door de meerderheid gebruikt. Waarom wordt het dan niet op grote schaal gebruikt?

Het gebruik van FAS in de luchtvaartindustrie

Les enjeux de l'industrie aéronautique face au développement durable
bron: pixabay

De voordelen van het gebruik van SAF

FAS is een groot voordeel voor duurzame ontwikkeling in de luchtvaartindustrie. Dit type brandstof is al ontwikkeld en kan zonder risico worden gebruikt. Dit zijn slechts enkele van de voordelen:

  1. SAF-productie recyclet CO2-uitstoot.
  2. Vermindering van microdeeltjes die vrijkomen tijdens het gebruik: wanneer SAF wordt gebruikt, is er een vermindering van 90% van de deeltjes, een bonuspunt voor de luchtkwaliteit.
  3. Energie-efficiëntie: de energie-efficiëntie van het gebruik van FAS is 3% tot 1,5% hoger dan die van een conventionele brandstof.
  4. Gebruik van hernieuwbare materialen: de belangrijkste materialen die gebruikt worden om FAS te maken zijn :
  • Plantaardigebak- en braadolie
  • Gemeentelijk afval
  • Suikers
  • Biomassa
  • Houtafval
  • Zeewier

De nadelen van FAS

Het grootste nadeel van FAS is de prijs. Zoals hierboven vermeld, is FAS weliswaar functioneel, maar wordt het niet op grote schaal gebruikt. Door het product op grote schaal te gebruiken, zou het kunnen profiteren van schaalvoordelen en concurrerend geprijsd kunnen worden met conventionele brandstof. Helaas is dit niet het geval. SAF is duurder dan conventionele paraffine, dus er zal een prijsstijging zijn voor passagiers. Tenzij luchtvaartmaatschappijen ermee instemmen om hun marges te verlagen, is het risico te groot dat ze minder concurrerend worden, vooral op de lagekostenmarkt. De markt die het meest geschikt is voor FAS is die van de privéjets. De consument van een privéjet zal eerder een hoge prijs betalen voor zijn vlucht dan een consument van een lagekostenluchtvaartmaatschappij.

Het andere grote nadeel van FAS is de distributie. Het wordt niet op alle luchthavens gedistribueerd. Het wordt voornamelijk gedistribueerd op Noord-Amerikaanse en Europese luchthavens. Ook al hebben veel grote luchthavens FAS-systemen, gezien het feit dat het gebruik van FAS nog niet populair is bij alle grote luchtvaartmaatschappijen, zijn er onvermijdelijk minder van in luchthavens en FBO’s. De luchthavens die ze niet hebben, hebben FAS-systemen. Degenen die ze niet hebben, moeten hun structuren omvormen om ze te kunnen verspreiden. Bovendien kan FAS niet op dezelfde manier worden opgeslagen als conventionele brandstof. Er bestaat geen magische oplossing voor al deze nadelen. Meer luchtvaartmaatschappijen moeten overschakelen op FAS en de weg vrijmaken voor grootschalig gebruik.

Luchtvaart als antwoord op de uitdagingen van duurzame ontwikkeling

Hoewel de belangrijkste uitdaging van duurzame ontwikkeling in de luchtvaart ligt in de uitstoot van brandstof, zijn er ook duurzamere oplossingen voor de infrastructuur, de apparatuur aan boord van het vliegtuig, de manier waarop we vliegen, enzovoort.

Infrastructuren die de uitdagingen van duurzame ontwikkeling aangaan

Les enjeux de l'industrie aéronautique face au développement durable
bron: pixabay
Allereerst infrastructuur.

De koolstofvoetafdruk van de luchtvaartindustrie houdt ook rekening met de infrastructuur en gebouwen in het algemeen, die helpen om het verkeer in beweging te houden.Op het tarmac, voor het vervoer van passagiers, koffers en andere soorten vervoer waarvoor een voertuig nodig is, gebruiken we nu bijvoorbeeld veel meer voertuigen die op groen gas of elektriciteit rijden. We zien ook de opkomst van meer energieonafhankelijke luchthaveninfrastructuren die gemaakt zijn van duurzamere materialen. Ook zijn er programma’s om de flora en fauna rond luchthavens te beschermen. Bij AEROAFFAIRES voert onze partner ecotree, met wie we nauw samenwerken, dit soort duurzame acties uit.

De rol van technologie in duurzame luchtvaart

Eco-piloting is een andere oplossing voor buitensporige emissies. Deze technologie is gebaseerd op een eenvoudig concept: ervoor zorgen dat vliegen met een vliegtuig minder vervuilend is. Om dit te bereiken maakt eco-piloting gebruik van een technologie die schommelingen in de externe omgeving berekent en een brandstofefficiëntere manier van vliegen definieert. Met andere woorden, het vereist minder inspanning van het vliegtuig om in zijn omgeving te manoeuvreren.

Andere ontwikkelingen die technologie omvatten zijn projecten voor hybride elektrische of waterstofvliegtuigen zoals Alice, Voltaero en FlyZero.

Minder gewicht voor minder uitstoot

Les enjeux de l'industrie aéronautique face au développement durable
bron: pixabay
Om de uitstoot in de luchtvaart te verminderen, moet je soms logisch nadenken. Gewicht maakt vliegtuigen zwaarder en zorgt onvermijdelijk voor een hoger brandstofverbruik om dit tijdens de vlucht te compenseren. Daarom is het gewicht van stoelen nu zo ontworpen dat het aanzienlijk kan worden verminderd. Over het algemeen zijn de materialen die momenteel worden gebruikt in de vliegtuigbouw 20% lichter dan de materialen die voorheen werden gebruikt.Uiteindelijk worden de veranderingen met betrekking tot de uitdagingen van duurzame ontwikkeling steeds zichtbaarder en concreter in de luchtvaartindustrie. Hun vooruitgang zal vooral het resultaat zijn van de investeringen van de overheid, investeerders, luchtvaartmaatschappijen en consumenten.

Bij AEROAFFAIRES staan we 24/7 tot uw beschikking om uw aanvragen voor privéjetvluchten te beantwoorden. Voor meer anticipatie, boek nu je volgende reis. Ons team staat tot uw beschikking per telefoon: 33144099182 of per e-mail: charter@aeroaffaires.com. U kunt ook online een offerte aanvragen voor een prijsraming van uw privévlucht.