Tegen de achtergrond van de economische crisis en de opwarming van de aarde doet de luchtvaartsector er alles aan om te evolueren naar een duurzamere luchtvaart. AEROAFFAIRES spreekt met u over deze nieuwe uitdaging en de maatregelen die Europese luchthavens hebben genomen.
Wat is duurzame luchtvaart?
De transportsector in het algemeen is verantwoordelijk voor bijna 31% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen in Frankrijk, volgens de website van de overheid. De meeste vervoersmiddelen die we vandaag de dag gebruiken (bussen, auto’s, vrachtwagens, vliegtuigen, enz.) worden bijna allemaal aangedreven door fossiele brandstoffen. Luchtvervoer is verantwoordelijk voor 2,5% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, volgens France info. Net als het vervoer over land moet het blijven innoveren om een duurzame toekomst op te bouwen en dit percentage niet te overschrijden, dat door velen al te hoog wordt ingeschat en waarover controverse bestaat. Het doel is zelfs om tegen 2050 0% koolstofuitstoot te hebben. Er zijn verschillende projecten gelanceerd om luchthavens en luchtvaartmaatschappijen te helpen de milieu-impact van het luchtverkeer op de planeet te beperken.
Duurzame luchtvaartprojecten opgezet
Tijdens de “Connecting Europe Days”, die van 28 tot 30 juni 2022 in Lyon plaatsvonden, debatteerden verschillende industriële en politieke spelers, evenals de Europese Commissie, over de uitdagingen van transport en mobiliteit.
In het kader van de TEN-E-verordening, die de marktintegratie en de continuïteit van de energievoorziening voor een koolstofarme toekomst en de ontwikkeling van de energie-infrastructuur in de EU moet blijven waarborgen, het Groene Pact voor Europa, dat een reeks initiatieven van de Europese Commissie vertegenwoordigt om Europa tegen 2050 koolstofneutraal te maken, en de strategie voor duurzame en intelligente mobiliteit, werden een aantal rondetafelgesprekken en uitdagingen voor de transportsector opgezet.
Luchtvaartmaatschappijen en duurzame vluchten
Op 28 juni 2022 bijvoorbeeld, als onderdeel van de “Connecting Europe Days”, stootte een vlucht Lyon-Barcelona van Vueling 40% minder CO2 uit dan een conventionele vlucht. Dit was mogelijk dankzij “Duurzame vliegtuigbrandstof”, gemaakt van door Total Energies teruggewonnen oliën en de nieuwe generatieAirbus A320NEO. Het gebruik van dit type brandstof is een van de belangrijkste alternatieven voor het koolstofvrij maken van de luchtvaart in de komende jaren. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat de kosten van biobrandstoffen veel hoger zijn dan die van conventionele paraffine, wat een obstakel vormt voor commerciële luchtvaartmaatschappijen. Bovendien worden biobrandstoffen nog niet in voldoende hoeveelheden geproduceerd om in alle behoeften van de luchtvaart te voorzien.
Verbeterde routes om koolstofuitstoot te beperken
Het optimaliseren van vluchten is nog steeds een relatief zeldzame manier om de luchtvaartsector koolstofvrij te maken. Toch zou het optimaliseren van vliegroutes van vliegtuigen de CO2-uitstoot aanzienlijk kunnen verminderen. Op 21 september 2021 slaagde een Airbus A320 van AirFrance die tussen Parijs en Toulouse vloog er bijvoorbeeld in om zijn uitstoot op deze vlucht met bijna 5% te verminderen. Het project heet “ALBATROSS”, een onderzoeksproject naar luchtverkeersleiding voor het gemeenschappelijk Europees luchtruim onder leiding van Airbus en de DSNA (Direction des services de la Navigation Aérienne). Door middel van een reeks demonstratievluchten in Europa wil het de betrouwbaarheid aantonen van de implementatie van energie-efficiëntere vluchten door technische en operationele innovaties uit onderzoek en ontwikkeling te combineren.
Koolstofneutrale vervoersknooppunten
Wereldwijd zijn 44 luchthavens, waaronder 35 in Europa, koolstofneutraal, wat betekent dat ze zeer weinig emissies genereren en deze compenseren door middel van projecten. Er zijn veel emissies op luchthavens, waaronder elektriciteit voor verwarming of airconditioning, verlichting, machines en apparatuur, passagiersverkeer, vliegtuigbewegingen, etc. Aiport Carbon Accreditation is een wereldwijd koolstofmanagementprogramma voor luchthavens dat onafhankelijk de inspanningen van luchthavens beoordeelt en erkent om hun milieu-impact en de CO2-uitstoot die ze genereren te beheren. De acties die worden ondernomen om bij te dragen aan deze inspanningen vereisen investeringen, maar deze worden snel terugverdiend door de winst op het gebied van energie-efficiëntie. In Frankrijk bijvoorbeeld zijn de luchthavens Nice-Côte d’Azur en Lyon-Saint-Exupéry erkend als CO2-neutraal. Om dit te bereiken gebruikt de luchthaven van Nice in Frankrijk geproduceerde waterkracht en 100% elektrische shuttles. Het geheim is om zelf hernieuwbare energie te produceren. Lyon Saint-Exupéry is de eerste HQE-gecertificeerde terminal in Frankrijk. HQE staat voor High Environmental Quality, een certificering die een vrijwillige aanpak stimuleert bij de bouw, renovatie en exploitatie van gebouwen. Andere Franse luchthavens ondernemen ook actie, zoals de luchthaven Bordeaux Mérignac. Afgelopen juni stegen drie vliegtuigen, waaronder een Falcon 900, op met 30% duurzame vliegtuigbrandstof, ook geproduceerd door Total Energies. Nog recenter, op 21 juni 2022, vond volgens AeroBuzz de eerste vlucht plaats met een commercieel vliegtuig op 100% duurzame brandstof. Hoewel de luchtvaartsector inzet op technologische vooruitgang zoals elektrische of waterstofaangedreven vliegtuigen, alternatieven voor conventionele paraffine, trajectoptimalisatie en koolstofcompensatie tot 2030 zijn essentieel. De luchtvaartsector heeft nog heel wat werk voor de boeg, en de uitdaging bestaat er nu in om de doelstelling van 0 % uitstoot tegen 2050 te halen en de biobrandstofrevolutie het hoofd te bieden. De luchthavens van de wereld en Europa hebben ook een rol te spelen in de integratie van koolstofneutrale infrastructuren.
AEROAFFAIRES en haar actie voor het milieu
Bij AEROAFFAIRES geven we om het milieu. Daarom zijn we partnerschappen aangegaan en hebben we biodiversiteitsprojecten opgezet. Ons SkyCo2-programma compenseert de koolstofuitstoot van al onze vluchten door een ontbossingsproject te steunen. En met EcoTree steunen en financieren we een project voor bestuiving en biodiversiteitsherstel in Frankrijk, in het Châtelain-bos in de regio Pays de la Loire. Als klant wordt u een belangrijke speler in dit project! En hoe doen jullie dat? Wij doneren een deel van onze winst aan dit bestuivingsproject, of een vrijwillige bijdrage bij het boeken van uw vlucht wordt gebruikt om nieuwe bijenkorven te installeren. Als u met AEROAFFAIRES reist, draagt u direct bij aan ons bestuivingsproject. Ons team staat 24 uur per dag, 7 dagen per week klaar om uw online offerteaanvraag te beantwoorden, maar ook telefonisch op +33 1 44 09 91 82 en per e-mail: charter@aeroaffaires.com.