Een privéjet leasen of kopen: wat is beter?

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Wil je een privéjet kopen of leasen omdat je vervoerswijze zich daarvoor leent? Ons team van zakenluchtvaartexperts geeft je alle informatie die je nodig hebt om de juiste beslissing te nemen.

De crisis van 2008 had een grote impact op dezakenluchtvaartmarkt. Het aantal privévliegtuigen of privéjets dat te koop stond, was aanzienlijk gestegen en vertegenwoordigde meer dan 20% van de wereldvloot. Omdat de crisis de reisbudgetten aantastte, wendden bedrijven zich tot meer economische oplossingen zoals het leasen vanprivévliegtuigen op aanvraag.

turbine

In 2020 zullen er wereldwijd 20.000 privéjets beschikbaar zijn. De helft van deze jets behoort toe aan luchtvaartmaatschappijen en de andere helft aan privé-eigenaars, dus er is een evenwicht. Het huidige economische klimaat biedt aantrekkelijke koopkansen. Er zijn echter een aantal factoren die in detail moeten worden onderzocht om de voordelen van de aankoop van een vliegtuig te bepalen. En als winstgevendheid niet bewezen is, wat zijn dan de voordelen van het leasen van een privéjet op aanvraag?

Hoe maak je een keuze op basis van je behoeften, financiële middelen en locatie? Moet je een privéjet kopen of leasen?

Een zakenjet kopen of leasen: wat zijn de verschillen?

Waarom een privéjet kopen?

Het kopen van een privéjet geeft je volledige eigendom en totale vrijheid om je vliegtuig te gebruiken waar en wanneer je maar wilt. Uw privévlucht is onderworpen aan minder beperkende regels dan wanneer u een privéjet least, dat moet voldoen aan de criteria voor openbaar personenvervoer.

Van turboprops tot zakenvliegtuigen en regionale jets, er zijn evenveel vliegtuigtypes als er bestemmingen zijn. De eerste stap is het bepalen van je behoeften:

  • Waar ga je naartoe en hoe ver weg zijn ze?
  • Hoe lang blijft u?
  • Hoeveel passagiers bent u gewend aan boord van uw vliegtuig te hebben?
  • Zijn er beperkingen op de vliegvelden waar je landt?
  • Reis je met omvangrijke bagage?

Er zijn veel manieren om een privéjet aan te schaffen, en nieuwe series vliegtuigen bieden verschillende voordelen op het gebied van snelheid, passagierscapaciteit en bereik. Het is dus essentieel om zorgvuldig je behoeften te bepalen als jeeen privéjet tegen de beste prijs wilt kopen.

Waarom een privéjet leasen?

Pilatus PC24 à l'atterrissage

Een privéjet leasen is veel goedkoper dan er een kopen. Je hebt een paar duizend euro nodig om een privéjet te charteren. Door te huren kun je dus een aanzienlijke investering vermijden die misschien niet erg rendabel zal blijken. Een vliegtuig huren biedt ook een grote flexibiliteit. Voor elke vlucht kun je het vliegtuig kiezen dat het beste past bij je vliegtijd en het aantal passagiers.

Omdat vliegen een plezier moet zijn, kun je een privéjet ook huren op basis van specifieke comforteisen. Dit hangt af van het model en de fabrikant van de privéjet die je kiest: Bombardier, Beechcraft, Cessna, Dassault Aviation, Embraer, Gulfstream Aerospace enz.

Kijk op onze pagina over privéjets om precies te zien wat er allemaal bij komt kijken.

Een privéjet kopen of leasen: wat zijn de criteria om te kiezen?

Er zijn veel factoren om te overwegen bij de keuze tussen kopen en leasen. Laten we ons concentreren op drie sleutelfactoren om te begrijpen wat er op het spel staat.

1. Een fundamenteel onderscheid tussen openbaar vervoer en privévervoer

Het is essentieel om een duidelijk onderscheid te maken tussen het reguleren van een Openbaar Vervoer vlucht en een Privé Vervoer vlucht.

Het charteren van een vliegtuig van een luchtvaartmaatschappij onderwerpt passagiers aan de regelgeving voor openbaar vervoer. Elke privéjetoperator die een uitgebreide luchtvervoersdienst aanbiedt, moet een Air Operator Certificate (AOC) verkrijgen. Openbaar personenvervoer is gebaseerd op de volgende hoofdelementen:

  • Operationele beperkingen: openbaar vervoer impliceert de toepassing van een grotere veiligheidsmarge met betrekking tot de technische prestaties van het vliegtuig bij de landing voor een openbare vlucht dan voor een privévlucht. Zo zal een privéjet dat door de luchtvaartautoriteiten gecertificeerd is om te landen op een landingsbaan van 1.000 meter, in het openbaar vervoer alleen kunnen landen op een landingsbaan van 1.600 meter.
  • Kwalificatie van de bemanning: piloten hebben de ATPL (Airlines Transport Pilot License) waarmee ze over alle kennis en vaardigheden beschikken die vereist zijn voor openbaar personenvervoer. Hiermee ben je verzekerd van een gekwalificeerde piloot en vlieg je in alle veiligheid.
  • Vliegtuigonderhoud: onderhoud en controles van vliegtuigen met een ATPL die toebehoren aan luchtvaartmaatschappijen worden alleen uitgevoerd door erkende werkplaatsen (deel 145) en op een regelmatiger basis dan voor vliegtuigen die toebehoren aan een privé-eigenaar.

Deze 3 beperkingen moeten in een positief licht worden gezien. Deze lease-eisen betekenen meer veiligheid en een veiliger vliegtuig dan een privévliegtuig dat volledig eigendom is. Je profiteert echter niet van alle vrijheid en autonomie die deaankoop van een vliegtuig biedt.

2. Flexibiliteit: de voordelen van het leasen van een privévliegtuig
  • Geen beperkingen op de actieradius van het vliegtuig

Afhankelijk van uw zakenreis, binnen Europa of over de Atlantische Oceaan, kunt u het vliegtuig kiezen dat het beste past bij uw behoeften voor de reis. Een Phenom 300 volstaat voor een non-stop vlucht ParijsMarrakech, maar als u rechtstreeks naar New York wilt vliegen, kunt u een Global Express charteren.

  • Een onbeperkt aantal passagiers

Privéjets huren geeft je toegang tot een grote vloot vliegtuigen (7.500 privéjets beschikbaar voor verhuur, naast commerciële vliegtuigen). Je kunt afwisselen tussen verschillende privéjets:

Als je eigenaar bent van een vliegtuig, ben je beperkt tot het aantal stoelen in je privéjet.

3. Toegang tot luchthavens voor alle vliegtuigtypes

Luchthavens hebben elk hun eigen kenmerken: zeer korte start- en landingsbanen, specifieke pilootkwalificaties voor het landen in gebieden met een hoog risico, zoals luchthavens in de bergen, bijvoorbeeld. Als u een privéjet huurt, helpt een expert u bij het charteren van uw zakelijke vlucht om zo dicht mogelijk bij uw bestemming te komen.

  • Toegang tot een vliegtuig waar ook ter wereld

Met een charter vindt u altijd een oplossing om naar uw zakelijke bijeenkomst te komen of om op vakantie te gaan. Er zijn wereldwijd meer dan 1.500 luchtvaartmaatschappijen die een charterdienst op aanvraag aanbieden.

Als je een vliegtuig koopt, kun je het om verschillende redenen niet altijd gebruiken.

Laten we een voorbeeld nemen: u woont in Londen en moet dringend naar Frankrijk. Wanneer uw vliegtuig stuk gaat of uw bemanning niet beschikbaar is, besluit u met de Eurostar naar Parijs te gaan. Later die dag heb je een tweede vergadering in Maastricht en dezelfde avond keer je terug naar Londen. Als je een taxivliegtuig huurt, staat het vliegtuig klaar op het vliegveld van Parijs zodat je zonder tijdverlies en tegen lagere kosten naar Maastricht kunt vliegen.

Over het algemeen geeft het huren van een vliegtuig je meer vrijheid. Tijdens de zomermaanden stijgen de prijzen voor het huren van een privévliegtuig echter sterk. Soms stijgen de charterprijzen en is er een tekort aan beschikbare vliegtuigen.

Hoe koop ik een privéjet?

Voordat je een nieuw, luxe of tweedehands privévliegtuig koopt, moet je jezelf een aantal vragen stellen. Welke grootte wilt u? De passagierscapaciteit is een belangrijke factor. Je moet ook nadenken over hoe je je jet wilt gebruiken.

Voor wat voor soort afstand heb je het nodig? Regelmatige vlucht? Lange afstand? Korte trip?

Een klein vliegtuig zal regelmatiger moeten stoppen om bij te tanken. Als je tijd wilt besparen op lange afstanden, zul je voor een ander model moeten kiezen. Omgekeerd zullen de exploitatiekosten van een groot vliegtuig hoger zijn. Dus als je vliegtijd vrij kort is, houd daar dan rekening mee bij het kiezen van een jet.

jet privé

Het is ook mogelijk om een tweedehands privéjet te kopen om de aanschafkosten te drukken. Je moet weten hoeveel uur het model dat je wilt hebben gevlogen en hoe vaak het is geland. Vergeet tot slot niet dat een privéjet onderhoud nodig heeft. Vooral deze kosten moet je jaarlijks inschatten. Daarnaast zijn er nog extra kosten zoals verzekeringen, veiligheidsinspecties, brandstofprijzen, salarissen van piloten en bemanning, enz.

Hoeveel kost een privéjet?

Jet privé Phenom 100 à l'arret sur le tarmac de l'aéroport

Privéjet van Embraer

PHENOM 100


Specificaties :

  • Kruissnelheid: 720 km/u
  • Maximale afstand: 2200 km
  • Cabine: 3 m lang – 1,37 m hoog – 1,40 m breed
  • Categorie: Very Light Jet (LVJ) – 2 piloten met 4/5 passagiers

Kostprijs nieuw : vanaf € 3,581 miljoen

Location de jet privé : jet blanc survolant paysage.

Privéjet van Embraer

PHENOM 300


Specificaties :

  • Kruissnelheid: 720 km/u
  • Maximale afstand: 3600 km
  • Cabine: 5,23 m lang – 1,50 m hoog – 1,55 m breed
  • Categorie: Licht privévliegtuig – 2 piloten met 5/6 passagiers

Kostprijs nieuw : vanaf €8 miljoen

Citation M2

Privéjet van Cessna

CESSNA CITATION MUSTANG


Kenmerken :

  • Kruissnelheid: 630 km/u
  • Maximaal bereik: 2160 km
  • Cabine: 3 m lang – 1,37 m hoog – 1,40 m breed
  • Categorie: Very Light Jet (LVJ) – 2 piloten met 4 passagiers

Kostprijs nieuw : vanaf €2,94 miljoen

Dit type LVJ lichte privéjet is voor jou als je:

  • Een bedrijfsdirecteur bent ;
  • Begeleid wordt door maximaal 3 personen;
  • Alleen in West-Europa reist (Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Italië, Verenigd Koninkrijk, enz;)
  • Met weinig bagage;
  • Regelmatig langer dan 2 nachten weg.

Voor een groter bereik en een groter aantal zitplaatsen moet je kiezen voor privéjets van gemiddelde grootte. Hier zijn enkele voorbeelden:

challenger 350

Privéjet van Bombardier

CHALLENGER 350


Specificaties :

  • Kruissnelheid: 850 km/u
  • Maximale afstand: 5926 km
  • Cabine: 8,72 m lang – 1,86 m hoog – 2,19 m breed
  • Categorie: Super-intermediaire privéjet – 2 piloten met 9/10 passagiers

Kostprijs nieuw : vanaf €20 miljoen

Bombardier Global 7500

Privéjet van Bombardier

GLOBAL 7500


Specificaties :

  • Kruissnelheid: 1150 km/u
  • Maximale afstand: 14300 km
  • Cabine: 12,4 m lang – 1,88 m hoog – 2,41 m breed
  • Categorie: Privévliegtuig voor langeafstandsvluchten – 4 bemanningsleden met 16 passagiers

Kosten nieuw : vanaf € 60 miljoen

Praetor 600 blanc en vol

Privéjet van Embraer

PRAETOR 600


Specificaties :

  • Kruissnelheid: 850 km/u
  • Maximaal bereik: 4.500 km
  • Cabine: 8,20 m lang – 1,83 m hoog – 2,49 m breed
  • Categorie: Intermediaire privéjets – 2 piloten met 12 passagiers

Kosten nieuw : vanaf € 30 miljoen

Lees meer over de kosten van een privéjet

Een minimum van 400 uur per jaar voor een gekocht vliegtuig betaalt zichzelf terug

Met zijn hoge snelheid en moderne, comfortabele cabine is het een van de bestsellers op de markt. Een 5-persoons straalvliegtuig met twee motoren en een bereik van 2000 kilometer, we raden het aan voor snelle zakenreizen over korte afstanden. De aankoopprijs van deze privéjet ligt nieuw rond de €5 miljoen, wat relatief betaalbaar is. Deze prijs moet echter worden vergeleken met de gebruiksfrequentie. Berekeningen van experts tonen aan dat je minstens 400 uur per jaar moet vliegen om het vliegtuig dat je koopt terug te verdienen. Als je ongeveer 450 uur per jaar vliegt, is de aanschaf van een privéjet ongetwijfeld een goede deal.

Een vliegtuig op de grond kost twee keer zoveel als een vliegtuig in de lucht

Bovendien, als je reizen meer dan 2 nachten duren, is het rendabeler om een zakenvliegtuig te kopen dan om er een te huren. Voor luchtvaartmaatschappijen kost een vliegtuig op de grond twee keer zoveel als een vliegtuig in de lucht: parkeerruimte, bemanning die moet worden ondergebracht, vliegtuig dat niet beschikbaar is voor andere klanten. Voor reizen van meer dan 48 uur kiezen luchtvaartmaatschappijen er meestal voor om het vliegtuig terug te brengen naar de basis. De klant moet dan betalen voor een dubbele rotatie. Met een eigen vliegtuig vermijd je al deze ongemakken. Je vliegtuig blijft in een hangar op je verblijfplaats en je hoeft je niet bij andere passagiers te voegen.

Onderhoudskosten van het vliegtuig

Vergeet echter niet dat er veel kosten zijn om rekening mee te houden en dat de afschrijving van het vliegtuig vergelijkbaar is met die van een auto. Kosten in verband met het onderhoud van het vliegtuig, de bemanning, brandstof, onderhoud, landings- en startbelastingen en parkeren komen allemaal bovenop de prijs. Bovendien worden privéjets snel afgeschreven. Nieuwe veiligheidsvoorschriften, technologische ontwikkelingen en het aantal vlieguren hebben een grote invloed op de prijs. Na 5.000 vlieguren daalt de prijs van het vliegtuig sterk door slijtage.

Een alternatief: een tweedehands privéjet kopen

Tot slot is er nog een andere oplossing:een tweedehands vliegtuig kopen. Als je geïnteresseerd bent in dit model, maar het is nog steeds te duur voor je budget, kan de tweedehands aankoopprijs zo laag zijn als €1,6 miljoen.

Hoeveel kost een tweedehands privéjet?

De markt voor tweedehands vliegtuigen, waaronder helikopters, lijnvliegtuigen en zakenvliegtuigen, wordt steeds diverser. In 2016 werden er meer dan 700 tweedehands zakenvliegtuigen verkocht. Maar hoe laag kunnen de prijzen voor tweedehands privévliegtuigen gaan? Hier is een idee.

Model vliegtuigKosten nieuw
van
Tweedehands
vanaf
Gulfstream G650ER53 miljoen euro35,28 miljoen euro
Cessna Citation Langitude20,58 miljoen euro13,95 miljoen euro
Airbus ACJ 319 Neo75,6 miljoen euro50 miljoen euro
Boeing 747-8Basisprijs van het model: 300 miljoen euro
Transformatie: 168 miljoen euro
312 miljoen euro
Dassault Falcon 2000LXS16,8 miljoen euro11,2 miljoen euro

Tweedehands privéjets zijn nog steeds duur. Bovendien worden ze heel snel afgeschreven vanwege de veiligheidsvoorschriften waaraan ze onderworpen zijn. Geschat wordt dat een zakenjet na 10 jaar bijna niets meer waard is. Je moet dus advertenties voor tweedehands privéjets in de gaten houden en ervoor zorgen dat het model nog steeds aan de normen voldoet.

Afschrijving van vaste kosten: meer dan 400 uur per jaar vliegen

Om de jaarlijkse kosten terug te verdienen, moet het vliegtuig meer dan 400 uur per jaar vliegen. Onder dit aantal uren zijn de kosten te hoog en rechtvaardigen ze de aankoop van een privéjet niet.

Jet privé Phenom 100 à l'arret sur le tarmac de l'aéroport

Welke andere alternatieven zijn er voor jou?

Wil je de kosten voor de aanschaf van een privéjet beperken?

Er zijn twee mogelijke alternatieven.

  • Charteraar worden
    Je kunt je vliegtuig zelf leasen. Dit geeft je de mogelijkheid om de kosten van het bezit van je vliegtuig te optimaliseren. Het enige wat je hoeft te doen is je vliegtuig toevertrouwen aan een privémaatschappij en het onder een Air Transport Certificate (ATC) plaatsen. De leasemarkt voor privéjets is erg dynamisch, dus door je vliegtuig te leasen, strijk je de kosten voor het gebruik en onderhoud ervan glad.
  • Gedeelde eigendom kopen
    Gedeeld eigendom, uitgevonden door Netjets, wordt beschouwd als een alternatief voor kopen en stelt je in staat om de gebruikskosten te delen tussen meerdere eigenaren. Je kunt dus betalen voor een of meer aandelen in een vliegtuig en vervolgens profiteren van vlieguren op basis van de aandelen die je in het vliegtuig hebt. Dit is een uitstekende manier voor bedrijven om met een privéjet te reizen tegen een lagere initiële investering.
Huur een privéjet op het laatste moment tegen een spotprijsje

De empty leg is een ideale oplossing om met een privéjet te reizen tegen een onklopbare prijs, met een korting van meer dan 70% op het traditionele tarief. Dit type privévlucht heeft echter bepaalde beperkingen, zoals beschikbaarheid op het laatste moment en opgelegde dienstregelingen.

Een privéjet huren: de voordeligste oplossing

Hoewel het dus bevredigend is om je eigen vliegtuig te bezitten, is het niet de meest economische oplossing. De hoge afschrijvingen, personeelskosten en onderhoudskosten vormen een belangrijke barrière voor de aankoop. Bovendien beperkt eigendom sterk de mogelijkheden voor maatwerk en specifieke behoeften.

Het charteren van een vliegtuig op aanvraag lijkt daarom de meest economische oplossing voor zakenreizigers en vermogende particulieren. Het biedt perfecte flexibiliteit en een volledig op maat gemaakte oplossing.

Daarom charteren veel reizigers liever een privéjet dan er een te bezitten.

Hoe charter ik een privéjet?

Bent u van plan een speciale reis te maken? Dan kunt u in een paar klikken uw eigen vliegtuig charteren. Dit is de uitdaging die AEROAFFAIRES elke dag aangaat en een offerte op maat van uw behoeften aanbiedt. Voor meer informatie over de te volgen stappen, zie onze pagina: hoe reizen met een privéjet?

Vul onze online offerte in om een prijsopgave te krijgen voor uw vlucht in 2 uur of neem contact met ons op via +33 (0) 1 44 09 91 82.

Is het beter om een privéjet te huren of te kopen?

De keuze om een privéjet te huren of te kopen hangt af van uw behoeften. Welke oplossing uw voorkeur heeft, hangt af van uw beoogde bestemmingen, het aantal passagiers en het algemene gebruik dat u wilt maken van uw persoonlijke vliegtuig.

Als je totale vrijheid wilt in het gebruik van je vervoermiddel, kun je het beste kiezen voor een privéjet. Als je een zakenjet koopt, ben je niet verplicht om een Air Operator’s Certificate (AOC) aan te vragen, omdat je niet onderworpen bent aan de regelgeving die geldt voor vluchten met het openbaar vervoer. Als je je jet echter wilt verhuren wanneer je hem niet gebruikt, moet je wel een certificering verkrijgen.

Het kopen van je eigen privéjet neemt een aantal beperkingen weg op operationeel gebied en op het gebied van de kwalificaties van de bemanningen aan boord en het onderhoud van het vliegtuig. Als je echter een zakenvliegtuig van een bepaald model koopt, word je beperkt door de beperkingen ervan. Sommige privévliegtuigen kunnen bijvoorbeeld geen langeafstandsvluchten maken. De prijs van een nieuwe privéjet is een aanzienlijke investering. Daarom moet je goed naar je behoeften kijken voordat je besluit om een privéjet te kopen.

Het leasen van een privéjet heeft nog andere voordelen. Ten eerste profiteer je van meer flexibiliteit. In feite passen privéluchtvaartbedrijven en air brokers het type vliegtuig dat gehuurd wordt aan aan jouw wensen. Het huren van een privévliegtuig is daarom een goede manier om flexibel te blijven bij het organiseren van je zaken- en vakantievluchten.

Bovendien is het huren van een zakenvliegtuig een minder dure investering dan het kopen van een privéjet. In feite is de prijs van een privéjet die je huurt een paar duizend euro, vergeleken met enkele miljoenen voor de aankoop van een nieuw of tweedehands vliegtuig.

Aan de andere kant is een geleased vliegtuig, in tegenstelling tot het kopen van een privéjet, onderworpen aan de regelgeving voor openbaar personenvervoer. Dit garandeert u een veilige vlucht van hoge kwaliteit. Het is ook de zekerheid dat er gekwalificeerd personeel aan boord is.

Hoeveel kost het om een privéjet te kopen?

Hoeveel kost het om een privéjet te kopen? Je moet minstens €5 miljoen investeren om een nieuwe privéjet te kopen. Er wordt geschat dat je ongeveer 400 uur per jaar moet vliegen om de aanschaf van een privéjet de moeite waard te maken. De prijs van een nieuw privéjet hangt af van verschillende factoren.

Ten eerste het type vliegtuig. Niet alle vliegtuigen hebben dezelfde technologie of dezelfde operationele kenmerken. Je moet dus de verschillende vliegtuigtypes vergelijken op basis van je behoeften: afgelegde afstanden, reistijden, aantal passagiers, personeel en bagage, gebruikte technologie, cabinecomfort, enz.

Het kopen van een privéjet heeft zijn prijs, en je moet ook rekening houden met alle extra kosten: brandstof, parkeerkosten op de zakenluchthaven, service en onderhoud van het vliegtuig, landings- en startbelastingen, salarissen van de bemanning en accommodatie.

Hoeveel kost een tweedehands privéjet?

Na 5.000 vlieguren daalt de aankoopprijs van een privéjet aanzienlijk. Daarom kan het interessant zijn voor CEO’s of bedrijven om gebruikte privéjets te kopen tegen afbraakprijzen. Er zijn talloze advertenties beschikbaar op het internet. De prijs van een tweedehands privéjet ligt rond de €1,6 miljoen.

Maar ook dit hangt sterk af van het type vliegtuig dat je kiest. Voordat je deze investering doet, moet je er zeker van zijn dat het vliegtuig voldoet aan de huidige veiligheids- en onderhoudsnormen. De regelgeving verandert immers en nieuwe vliegtuigmodellen zijn niet hetzelfde als die van gisteren.

Wat zijn de geschatte jaarlijkse kosten voor het onderhoud van een privéjet?

De jaarlijkse kosten voor het onderhoud van een gekocht privévliegtuig variëren aanzienlijk en zijn afhankelijk van een aantal factoren, waaronder het model vliegtuig, de leeftijd, grootte en complexiteit ervan, evenals het gebruik en de specifieke eisen van elke eigenaar. In het algemeen omvatten onderhoudskosten gepland onderhoud, hangaarkosten, verzekering, brandstofkosten, personeelskosten (piloten, grondpersoneel, enz.), evenals administratieve en certificeringskosten. Voor middelgrote tot grote vliegtuigen kunnen de jaarlijkse kosten vaak in de honderdduizenden of zelfs miljoenen euro’s lopen. Het is essentieel voor eigenaars van privéjets om deze kosten zorgvuldig te budgetteren om hun vliegtuig in perfecte staat te houden en de veiligheid en betrouwbaarheid van hun vluchten te garanderen.

Met welke criteria moet rekening worden gehouden bij het kopen van een privéjet om een goede investering te garanderen?

Bij het kopen van een privéjet om een goede investering te garanderen, moet rekening worden gehouden met een aantal criteria. Allereerst is het essentieel om het beoogde gebruik van het vliegtuig te bepalen, of het nu gaat om frequente zakenreizen, gezinsvluchten of vrije tijd. Deze verduidelijking zal helpen om het type vliegtuig en de nodige kenmerken te bepalen. Vervolgens is het vaststellen van een realistisch budget cruciaal, niet alleen voor de initiële aankoop van het vliegtuig, maar ook voor de lopende exploitatiekosten, waaronder onderhoud, brandstof, verzekering en personeelskosten. Het is raadzaam om een beroep te doen op luchtvaartexperts om de totale eigendomskosten op lange termijn in te schatten. Daarnaast moeten de grootte en capaciteit van het vliegtuig overeenkomen met de specifieke behoeften van de eigenaar, rekening houdend met het aantal geplande passagiers en de geplande bestemmingen. Het is ook belangrijk om de onderhoudsgeschiedenis van het vliegtuig en de reputatie van de fabrikant te controleren en het vliegtuig vóór de aankoop te laten inspecteren door gekwalificeerde professionals. Tot slot mogen de betrouwbaarheid, prestaties en veiligheidskenmerken van het vliegtuig niet over het hoofd worden gezien om een veilige en plezierige vliegervaring te garanderen. Door rekening te houden met deze criteria kunnen potentiële kopers weloverwogen beslissingen nemen om een goede investering in een privéjet te doen.

Hoe kan ik de aankoop van een privéjet financieren en welke financieringsmogelijkheden zijn er?

Het kopen van een privéjet is een aanzienlijke investering en er zijn verschillende opties beschikbaar om de aankoop te financieren. Ten eerste kun je kiezen voor conventionele financiering via een banklening of een financiële instelling. Voor deze leningen gelden toelatingscriteria op basis van de financiële geschiedenis van de lener, de waarde van het vliegtuig en andere factoren. Een andere optie is leasefinanciering, waarbij het vliegtuig voor een vaste periode wordt geleased met maandelijkse betalingen. De voordelen van deze optie zijn vaak lagere maandelijkse betalingen en meer flexibiliteit, maar op de lange termijn kan het duurder zijn dan direct kopen. Tot slot is het ook mogelijk om particuliere financiering of investeerders te gebruiken om de aankoop te financieren, hoewel dit complexere regelingen en andere voorwaarden met zich mee kan brengen. Elke financieringsoptie heeft zijn eigen voor- en nadelen, dus het is belangrijk om zorgvuldig naar de verschillende mogelijkheden te kijken om te bepalen welke het beste past bij jouw financiële situatie en behoeften om een privéjet aan te schaffen.