De innovatie in de elektrische luchtvaart gaat steeds sneller, vooral in de zakenluchtvaart. Kleinere privéjets zouden als eerste 100% elektrisch moeten worden. Een aantal spelers, zowel luchtvaartgiganten als visionairs, bouwen momenteel aan de elektrische vliegtuigen en privéjets van morgen. Hiertoe behoren het Sloveense bedrijf Pipistrel en zijn tweezitter Alpha Electro, de Israëlische start-up Alice en haar prototype dat gepland staat voor 2022, en de samenwerking tussen Airbus, RATP en Groupe ADP aan de City Airbus, een vliegende taxi met vier zitplaatsen.
Op 11 maart 2021 kondigden de vliegenier Tecnam en de autofabrikant Rolls Royce hun samenwerking aan met Widerøe, de grootste luchtvaartmaatschappij van Scandinavië. Hun doel is om tegen 2026 een elektrische regionale jet te ontwerpen.
Een baanbrekend project voor een elektrisch regionaal vliegtuig voor de zakenluchtvaart
In 2019 lanceerden Rolls Royce en Widerøe een onderzoeksprogramma rond duurzame luchtvaart. Het doel van dit onderzoeksprogramma was het evalueren en ontwikkelen van concepten voor elektrische vliegtuigen. Uiteindelijk is het doel van deze samenwerking om de Noorse luchtvaartmaatschappij tegen 2030 het eerste geëlektrificeerde vliegtuig op geregelde binnenlandse vluchten te laten vliegen.
Tegelijkertijd heeft Widerøe gebruik gemaakt van Rolls-Royce’s partnerschap met Tecnam om dit project tot een goed einde te brengen. Rolls-Royce zal zijn expertise op het gebied van aandrijfsystemen inbrengen. Tecnam zal het vliegtuig ontwerpen, produceren en certificeren. Tot slot zal de Scandinavische luchtvaartmaatschappij ervoor zorgen dat alle vaardigheden en vereisten van een luchtvaartmaatschappij aanwezig zijn zodat alles operationeel is in 2026.
Het ontwerp van het P-Volt elektrische vliegtuig is gebaseerd op dat van de Tecnam P2012 Traveller. Het wordt dus een tweemotorig elektrisch vliegtuig. Het zal voornamelijk worden ingezet op de Noorse forensenmarkt, een categorie regionale transportvliegtuigen met een maximale capaciteit van 19 zitplaatsen.Vóór de pandemie bood Widerøe ongeveer 400 vluchten per dag aan naar 44 luchthavens. Bovendien is 74% van de vluchten van de luchtvaartmaatschappij korter dan 275 km. En de kortste vluchten duren tussen de zeven en vijftien minuten.
Vanwege zijn topografie gebruikt Noorwegen de luchtvaart vooral voor korte en middellange vluchten. Met dit project voor elektrische vliegtuigen wil het land tegen 2040 zijn uitstoot met 80% verminderen voor alle binnenlandse vluchten.
Waarom is deze ontwikkeling belangrijk voor de privéluchtvaart?
Het milieu is een belangrijk aandachtspunt, vooral in de luchtvaartsector. De luchtvaartindustrie is verantwoordelijk voor tussen de 3% en 4% van de uitstoot van broeikasgassen.Maar terwijl de auto-industrie haar impact op het milieu geleidelijk heeft kunnen verminderen dankzij technologische vooruitgang, blijkt deze taak ingewikkelder te zijn voor de lucht- en ruimtevaartindustrie. Ondanks de voortdurende ontwikkeling van batterij- en elektromotortechnologieën is er nog steeds geen elektrisch vliegtuig dat lange afstanden kan vliegen met een groot aantal passagiers. Het grootste obstakel voor elektrische luchtvaart is de batterij, die te zwaar en te massief is. Om bijvoorbeeld een batterij te plaatsen in een commercieel vliegtuig zoals een A320, dat ongeveer 150 passagiers vervoert, zou je 150 ton batterij nodig hebben. Dat is veel meer dan de 70 ton die een vliegtuig weegt bij het opstijgen met volle tanks paraffine.
Daarom is elektrische luchtvaart een grote uitdaging voor de zakenluchtvaart. Privéjets zijn kleiner en vervoeren minder passagiers. Daarom zullen zij waarschijnlijk de eerste elektrische vliegtuigen zijn die gebruikt worden voor commerciële vluchten.
AEROAFFAIRES hoopt zeer binnenkort de verhuur van het volgende elektrische vliegtuig te kunnen aanbieden. Ondertussen kunt u met ons SkyCo2-initiatief 100% van de CO2-uitstoot van uw vluchten compenseren door een herbebossingsproject te steunen. Onze luchtvaartexperts staan 24 uur per dag, 7 dagen per week voor u klaar voor uw privévlucht op +33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken om een prijsraming te krijgen voor je privévlucht.