WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Goedkope privéjetvluchten: hoeveel betalen passagiers?

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

De zakenluchtvaart is oorspronkelijk gebaseerd op een vrij eenvoudig model. Wanneer een zakenman met een privéjet wil vliegen, neemt hij contact op met een luchtvaartmakelaar. De makelaar bekijkt vervolgens de luchtvaartmaatschappijen om de beste aanbiedingen voor een privévlucht te vinden. Lagekostenmaatschappijen hebben een onmiskenbaar commercieel succes in de luchtvaartindustrie. Het model van goedkope vluchten, dat in de jaren 2000 in de Verenigde Staten werd uitgevonden, heeft vliegreizen tegen zeer lage prijzen gedemocratiseerd. Volgens de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) vervoerden lagekostenmaatschappijen in 2018 31% van alle lijnvluchtpassagiers ter wereld. Vandaag proberen sommige spelers dit model aan te passen aan de zakenluchtvaart. De aanzienlijke toename van het aantal concurrenten en de opkomst van nieuwe digitale tools hebben de afgelopen jaren het dek opnieuw geschud als het gaat om het huren van een goedkoop privévliegtuig. Geconfronteerd met de toegenomen concurrentie hebben bedrijven in de sector niet geaarzeld om zich te positioneren als goedkope aanbieders van privévluchten met zakenvliegtuigen. Maar wat houden deze nieuwe bedrijfsmodellen voor de privéluchtvaart eigenlijk in?AEROAFFAIRES onthult de verschillende opties die beschikbaar zijn voor een goedkope privéjetvlucht die voldoet aan alle veiligheidseisen voor openbaar vervoer. Het is handig om een duidelijk beeld te hebben, zodat je met kennis van zaken en in alle transparantie je vlucht kunt kiezen en een ticket kunt kopen. caption id=”attachment_47528″ align=”aligncenter” width=”275″]Jet privé décollage Photo credit: Pxhere[/caption]

Een privéjet huren: toegankelijk voor iedereen

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is zakenluchtvaart niet alleen voorbehouden aan showbizzsterren. De typische klant van de privéluchtvaart evolueert geleidelijk, wat een relatieve democratisering van de sector mogelijk maakt. Vandaag de dag is er een veelheid aan privévliegtuigaanbiedingen, tegen steeds lagere prijzen, omdat het niet gaat om het kopen van je eigen privéjet, maar om het huren ervan. Het kopen van een zakenvliegtuig is niet alleen een investering in geld, maar ook in tijd: je moet rekening houden met regelmatig onderhoud en controles van het vliegtuig. De kosten voor het onderhoud van het vliegtuig, de bemanning, brandstof, onderhoud, landings- en startbelastingen en parkeren zijn verre van verwaarloosbaar. Bovendien blijkt uit berekeningen van experts dat je 400 vlieguren per jaar moet maken om het vliegtuig dat je koopt terug te verdienen. Overweeg dus liever andere opties, zoals het kopen van een tweedehands vliegtuig of leasen, dan het kopen van een privéjet. Er komen steeds meer innovatieve oplossingen voor luchtvervoer tegen lage prijzen. Van gezamenlijke privéjetreizen tot goedkope lege vluchten, wij geven je de beste deals in de sector.

piaggio avanti - jet privé pas cher
Fotokrediet: Piaggio Avanti

Nieuwe goedkope vluchten met zakenvliegtuigen

“Als hoofd van een bedrijf in Lorient moet ik elke maand naar Marseille om leveranciers te bezoeken. Het is een enkele reis die me minstens 8 uur per trein zou kosten en meer dan 10 uur per auto. Ik zou meer dan twee dagen kwijt zijn voor één bezoek, met de hotel- en taxikosten en de bijbehorende vermoeidheid! Het privévliegtuig is voor mij een essentiële zakelijke oplossing en een echte tijdsbesparing. Maar het grote aanbod is desoriënterend”, vertelde een van onze klanten, een bekende zakenman uit Bretagne, ons onlangs. En hij had geen ongelijk met zijn conclusie: de overvloed aan pakketten voor het huren van privéjets kan hoofden doen omdraaien, zoals Le Point in een artikel meldt.

  • Lege vluchten

Empty leg” vluchten hebben zich ontpopt als de perfecte oplossing voor goedkope privéjet reizen. Dit is een vlucht die al geboekt en betaald is door de klant. Omdat het vliegtuig soms naar de klant moet worden verplaatst voor de vlucht, of achteraf moet worden verplaatst, worden sommige reizen zonder passagiers gemaakt. Het is op deze vluchten dat privémaatschappijen stoelen verkopen tegen bodemprijzen. Lege vluchten zijn echter beperkend in de zin dat ze tot op het laatste moment geannuleerd kunnen worden door de luchtvaartmaatschappij. Bovendien kunnen klanten hun vluchttijden niet kiezen of hun eindbestemming wijzigen.

  • Onbeperkte reiskaarten

Sommige luchtvaartmaatschappijen verkopen abonnementen voor onbeperkt reizen met privéjets. Het voordeel van deze oplossing ligt in de vaste prijs die je moet betalen om toegang te krijgen tot de dienst. Maar ondanks het duizelingwekkende succes in de Verenigde Staten heeft dit aanbod geen klanten gevonden in Europa. Geen enkel Europees bedrijf biedt het nog aan, omdat ze allemaal failliet zijn gegaan…

  • Online boekingsplatforms voor privéjets

Makelaars in luchtvaartmaatschappijen hebben besloten om voor een goedkope aanpak te kiezen door online boekingsplatforms voor privéjets aan te bieden. Deze bedrijven verbinden passagiers rechtstreeks met luchtvaartmaatschappijen. Ze bieden een lager serviceniveau dan traditionele makelaars. De vluchtopvolging is beperkt tot het strikte minimum, de verkoopvoorwaarden zijn veeleisender en er zijn veel extra opties beschikbaar tegen betaling, zoals catering of wijzigingen in de passagierslijst. Dit is de voorwaarde voor een lagere prijs.

  • Gedeelde vluchten

Het reserveren van een stoel op een privéjetvlucht is het concept van gedeelde vluchten. Het concept was bedoeld om de “Blablacar” van privéjets te worden, maar heeft weinig succes gehad in Europa. De zakenluchtvaart draait om het leveren van oplossingen op maat voor reizigers die bereid zijn de prijs te betalen. Gedeelde vluchten kunnen ook worden gezien als verkapt passagiersvervoer. Het kan worden vergeleken met geregeld commercieel vervoer in die zin dat passagiers hun stoel reserveren in een vliegtuig dat op een geplande vlucht vliegt

passagers avions - vol partagé
Photo credit: Pixabay

  • Tweede bestuurder

De laatste tijd verschijnen er een aantal “co-piloting” aanbiedingen voor de zakenluchtvaart. Deze bedrijven willen luchtvaart op maat “uberiseren” door reizigers, piloten en vliegtuigeigenaren op één platform met elkaar te verbinden. Dit aanbod voor kostendeling is verleidelijk omdat het zo goedkoop is. In werkelijkheid valt deze oplossing niet onder de wettelijke definitie van een zakenvlucht met het openbaar vervoer. Het gaat in wezen om het reizen met een toeristisch vliegtuig, met een smalle cabine en een zeer beperkte actieradius. Bovendien zijn de eigenaars van de ter beschikking gestelde vliegtuigen niet altijd in het bezit van een Air Operator’s Certificate (AOC). Deze leemte leidt tot een ernstig gebrek aan verzekeringsdekking voor de vlucht, een risico dat een bedrijf onmogelijk kan nemen met betrekking tot zijn werknemers. In feite zijn noch de piloot, noch de eigenaar van het vliegtuig, noch het platform dat de partijen met elkaar in contact brengt, verantwoordelijk voor de vlucht. Tegen deze achtergrond verloor voetballer Emiliano Sala zijn leven toen zijn vliegtuig in januari 2019 neerstortte boven het Kanaal. Of het nu de agent was die de vlucht organiseerde, de piloot of de eigenaar van het vliegtuig, een Piper PA-46, niemand had een AOC.AEROAFFAIRES weigert dit soort amateurvluchten aan te bieden aan haar klanten voor hun vliegreizen.

De jonge Franse start-up Cojetage stelde zichzelf in 2011 voor de uitdaging om luxueuze vluchten aan te bieden tegen spotprijzen. De uitdaging begon met een simpele constatering: 40% van de privéjetvluchten is leeg. Dit zijn positioneringsvluchten: de ’terugvluchten’ van privéjets naar hun basis. Voor luchtvaartmaatschappijen kost het twee keer zoveel om een vliegtuig aan de grond te houden als om het te laten vliegen. Deze kosten omvatten de parkeerruimte, de bemanning die moet worden ondergebracht en de gederfde winst omdat het vliegtuig niet beschikbaar is voor andere klanten. Daarom kiezen luchtvaartmaatschappijen ervoor om vliegtuigen naar hun basis te repatriëren als de reis langer dan 2 dagen duurt. Geconfronteerd met deze situatie heeft het bedrijf besloten om deze vluchten winstgevender te maken door voordelige reizen aan te bieden aan boord van verschillende privéjets. Zo kun je bijvoorbeeld een vlucht van Parijs naar Cannes of van Londen naar Parijs kopen voor maar €200. Ideaal voor je budget! Hoewel deze lage prijzen aantrekkelijk zijn, hebben ze ook een paar nadelen: gebrek aan flexibiliteit (dienstregelingen, vliegtuigtypes, bestemmingen) en het risico op last-minute annuleringen. Lees voor meer informatie over de reisvoorwaarden en de nadelen van CoJetage ons artikel over dit onderwerp. caption id=”attachment_47531″ align=”aligncenter” width=”300″]Jet privé posé - couché de soleil Photo credit: Pixabay[/caption]

Wat houdt een low-cost privéjet in?

Op maat gemaakte, goedkope luchtvaartmaatschappijen hebben een heel ander aanbod dan de traditionele spelers in de sector. Het boeken van een ticket voor een privéjet is nog eenvoudiger dan voor een vliegtuig.

  • Een service waarbij alles à la carte wordt gefactureerd

De verschillende luchtvaartmaatschappijen en low-cost chartermaatschappijen snijden in hun diensten om de kosten te drukken. Hun marges zijn zo laag dat ze gebruik maken van een à la carte service waarbij elke extra dienst in rekening wordt gebracht. In-flight catering wordt een luxe waarvoor je moet betalen. Ook elke wijziging aan de vlucht, of het nu gaat om de passagierslijst of de dienstregeling, wordt in rekening gebracht bij de klant. Klanttevredenheid is niet minder belangrijk bij lagekostenmaatschappijen, maar is vooral gebaseerd op de prijs van de vlucht, want die brengt klanten altijd terug.

  • Strengere annuleringsvoorwaarden

Om hun vloot winstgevend te maken, vliegen low-cost privéjetmaatschappijen meer met hun vliegtuigen dan traditionele maatschappijen. Bij annulering kort voor de vlucht lijdt de luchtvaartmaatschappij een groot verlies. Daarom vragen deze maatschappijen hoge annuleringskosten. En terwijl het bij traditionele luchtvaartmaatschappijen vaak mogelijk is om over deze kosten te onderhandelen of ze te annuleren, is dat bij low-cost maatschappijen heel moeilijk.

  • Commerciële diensten met beperkte effectiviteit in termen van service

De aantrekkelijke prijzen die low-cost maatschappijen bieden, trekken meer klanten aan, dus charteraars ontvangen meer aanvragen voor privéjetvluchten. Om dit op te vangen, reageren verkoopadviseurs op alle offertes voor zeer snelle vluchten zonder de vluchtparameters te controleren. De service is niet meer zo persoonlijk als bij traditionele makelaars. Deze laatste zorgen over het algemeen voor uw reisarrangementen voor en na de vlucht, visumformaliteiten of controleren zelfs bepaalde details over de beperkingen die inherent zijn aan zakenvluchten (tijdschema’s van luchthavens, beschikbaarheid van bemanningen, kwalificaties van piloten voor bepaalde bestemmingen, ruimcapaciteit, enz.) Het exponentiële volume van verwerkte offertes betekent dat de low-cost charteraar fouten en weglatingen kan maken, wat resulteert in een lage conversieratio.

Ook doet de lagekostenmaatschappij over het algemeen geen moeite om een alternatieve oplossing te vinden in het geval van een mechanisch probleem op het laatste moment, terwijl het gebruikelijk is dat de makelaar een andere manier vindt voor de klant om de vlucht te voltooien en op de bestemming te komen.

Embarquement jet privé
Photo credit: Pixabay

  • Strengere verkoopvoorwaarden

De verkoopvoorwaarden van lowcostmaatschappijen zijn bijzonder veeleisend in vergelijking met de flexibele voorwaarden van traditionele makelaars. De verkoopprijs die voor een vlucht wordt aangeboden is altijd voor een beperkte periode bij de low-cost charteraar en de prijs stijgt na verloop van tijd. Ook moet het contract zeer snel, zo niet onmiddellijk, worden ondertekend zodra een aanbod is bevestigd. Tot slot zijn ook de betalingsvoorwaarden strikter. Lagekostenmakelaars vragen een paar dagen voor de vlucht om betaling omdat hun cashflow krapper is. Het lagekostenmodel heeft dus moeite om zich aan te passen aan de zakenluchtvaart. Het is moeilijk om diensten en kosten te verminderen waar alles op maat wordt gemaakt. Vliegen in een privéjet blijft vrij duur omdat het veel garanties vereist om in veilige omstandigheden te worden uitgevoerd. De expertise van een adviseur, de kwalificaties van professionele piloten, up-to-date vliegtuigonderhoud, verzekeringen met aanzienlijke financiële plafonds en zelfs goedkeuringen zoals het Air Transport Certificate zijn allemaal garanties die niet in het gedrang mogen komen voor de veiligheid en het vlotte verloop van een vlucht. De beste oplossing om tegen de beste prijs en in de beste omstandigheden te reizen lijkt nog steeds het gebruik van een makelaar zoals AEROAFFAIRES te zijn. Wij doen er alles aan om de beste deals voor je privévluchten te vinden. Onze vluchten worden uitgevoerd onder het wettelijke regime van openbaar personenvervoer met privéjets die worden geëxploiteerd door bedrijven die in het bezit zijn van een Air Carrier Certificate. Als je voor een lage prijs in een privéjet wilt vliegen, zijn er dagretours tussen Parijs – Le Bourget en Genève. Voor 4 of 5 personen aan boord van een Cessna kun je op vakantie voor een zeer scherpe prijs van rond de € 4.000, dus minder dan € 1.000 per passagier. caption id=”attachment_1456″ align=”aligncenter” width=”300″]Location de jet privé - citation mustang Photo credit: Cessna Citation Mustang[/caption] Wil je weten wat de prijs van een privéjet is? Lees ons artikel © Foto’s: Pixabay/ValiGreceanu