WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Hoe boek ik een privéjet?

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

De zakenluchtvaart is een intrigerende sector. Vanuit het perspectief van een buitenstaander is het moeilijk om een overzicht te krijgen van alle spelers op de markt. Van luchtvaartmakelaars tot luchtvaartmaatschappijen, alle schakels in de keten werken samen om een zakenreis op maat te organiseren: er wordt gezegd dat er gemiddeld 1000 mensen samenwerken om een privévlucht vlekkeloos te laten verlopen. We gaan je uitleggen hoe de belangrijkste spelers die betrokken zijn bij jouw privévlucht te werk gaan:

De wereld van de zakenjets in enkele cijfers

De zakenluchtvaart vertegenwoordigt alle op maat gemaakte vluchten voor niet-toeristische doeleinden. Deze tak van luchtvervoer vertegenwoordigt alle vluchten in privévliegtuigen die bij een luchtvaartmaatschappij worden geboekt.diagramme de l'utilisation de l'aviation d'affaires

Het begrip openbaar vervoer in het hart van de op maat gemaakte luchtvaart

Zakenvluchten zijn openbaarvervoervluchten en voldoen aan de definitie van de Franse burgerluchtvaartcode. Artikel L330-1 van de Franse burgerluchtvaartcode definieert openbaar vervoer (TP) of openbaar passagiersvervoer (TPP) als volgt: “Openbaar luchtvervoer bestaat uit het vervoer van passagiers, vracht of post per luchtvaartuig van een punt van herkomst naar een punt van bestemming, tegen vergoeding. De activiteit van een openbare luchtvaartmaatschappij is onderworpen aan het bezit van een exploitatievergunning en een bewijs luchtvaartexploitant (AOC), afgegeven door de administratieve overheid onder de voorwaarden die zijn vastgelegd bij decreet van de Raad van State en in overeenstemming met de bepalingen van Verordening (EEG) nr. 2407/92 van 23 juli 1992 betreffende de verlening van exploitatievergunningen aan luchtvaartmaatschappijen, dat als bijlage bij deze code is gevoegd”.

Grote uitbreiding in de jaren 90

De zakenluchtvaart werd in de jaren 1960 opgestart in de Verenigde Staten en verspreidde zich snel naar verschillende Europese bestemmingen. De eerste luchtvaartmakelaars kwamen in de jaren 90 naar Frankrijk om aan een aantal behoeften te voldoen:

  • Om een snelle, kosteneffectieve leaseoplossing te bieden;
  • Om tegemoet te komen aan de vraag van grote groepen die hun eigen vliegtuigen opgaven omdat ze te duur waren;
  • Vluchten aanbieden die veel flexibeler waren dan commerciële vluchten.

AEROAFFAIRES was een van de pioniers op het gebied van privéjetcharters in Europa. De markt breidde zich geleidelijk uit. Verschillende ondernemers en investeerders begonnen aan dit avontuur. Vandaag zijn er een tiental zakenvliegmakelaars in Frankrijk.

Voortdurend evoluerende cijfers

  • Meer dan 20 miljard dollar omzet per jaar.
  • Europa registreerde meer dan 800.000 zakenvluchten in 2019.
  • Frankrijk is het Europese land met het hoogste aantal privévliegtuigbewegingen (150.000 bewegingen), vóór Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
  • Paris-le Bourget is Europa’s drukste luchthaven voor zakenluchtvaart. 180.000 passagiers per jaar en meer dan 53.000 bewegingen in 2019.
  • Gemiddelde prijs voor het boeken van een licht privévliegtuig met een bereik van 3.130 km: €3.000/uur
  • Gemiddelde prijs om een langeafstandsvliegtuig te boeken met een bereik van 14.600 km: €6.000/uur

De voordelen van luchtvaart op maat voor passagiers

  • Tijdsbesparing: gemiddelde wachttijd van 15 minuten voordat het vliegtuig opstijgt.
  • Flexibiliteit: 3.000 luchthavens bereikbaar met een privéjet in Europa, inclusief de grootste luchthavens, tegenover 300 voor een commerciële vlucht.
  • Productiviteit: 90% van de passagiers geniet van de rust en stilte van privéjetcabines om te werken.
  • Comfort: toegang tot de bevoorrechte ruimtes die privéterminals bieden. Tijdens uw vlucht biedt de moderne, comfortabele cabine een ontspannende ervaring.
  • Privacy: in privéruimtes kunt u contact met andere mensen vermijden. Bovendien kun je op sommige luchthavens, zoals in Cannes, tot aan de gate van het vliegtuig rijden.
  • VIP-diensten: auto- of helikoptertransfers, catering op maat, speciaal vervoer van goederen: aan alle verzoeken van passagiers kan worden voldaan.

Hoe boekt u uw privéjetvlucht?

Luchtvaartmaatschappijen, makelaars en privéterminals zijn van elkaar afhankelijk en werken samen. Deze 3 hoofdrolspelers in de zakenluchtvaart kunnen een privéjet charteren. In de praktijk is de makelaar echter het best geplaatst om te reageren op de boekingsaanvraag. We leggen het uit:

De makelaar, het voorkeurscontact voor de klant en de passagier

De rol van de makelaar bij het boeken van een privéjetDe luchtvaartmakelaar is een zakelijke dienstverlener voor de luchtvaartmaatschappijen. Ze zijn verantwoordelijk voor het vinden van klanten en het organiseren van vluchten namens hun klanten. Ze worden gezien als een facilitator voor passagiersaanvragen en passen zich aan door hun diensten af te stemmen op elke klant. François Xavier Clerc, CEO van AEROAFFAIRES, legt uit: “Als makelaar geven wij u toegang tot duizenden vliegtuigen en luchthavens via één enkel contactpunt. Brokers hebben toegang tot hun eigen technologie, waardoor ze in realtime alle beschikbare vliegtuigen over de hele wereld kunnen identificeren. Ze vergelijken meer dan 7.000 vliegtuigen van 1.200 luchtvaartmaatschappijen om de best gepositioneerde vliegtuigen aan te bieden die perfect voldoen aan de eisen van de klant. Bijvoorbeeld

  • een luchtvaartmaatschappij die gevestigd is in Parijs zal financieel niet noodzakelijk de meest aantrekkelijke zijn als haar vliegtuigen naar Nice, Ibiza of Londen vliegen. Maar dankzij de makelaar kan hij luchtvaartmaatschappijen vergelijken en het vliegtuig vinden dat het dichtst bij jou in de buurt is.
  • De makelaar kan je elk type vliegtuig aanbieden en zal je in staat stellen om aan al je behoeften te voldoen. Een turboprop als het een korte landingsbaan is(Courchevel Altiport of La Môle Saint-Tropez vliegveld), een ultralight privéjet als er maar 2 mensen zijn, een middelgrote privéjet als je reis meer dan 4000 km is of als er meer dan 8 passagiers mee moeten en een regionale jet voor een groep van 25 mensen. Zo vind je het ideale vliegtuig voor jouw vluchtbehoeften.
  • Afhankelijk van de gekozen criteria (aantal passagiers, vluchtduur, kruissnelheid van het vliegtuig) kunnen verschillende vluchtmissies worden overwogen afhankelijk van het toegewezen vliegtuig (vluchten in de bergen, korte start- en landingsbanen, groepsvluchten, vrachtvervoer, taxivliegtuigen, enz.)

Zodra de klant de vlucht heeft bevestigd, voert de makelaar alle nodige controles uit bij de luchtvaartmaatschappij. Hij controleert of het type vliegtuig, de bemanning en het landingsslot beschikbaar zijn op de gevraagde tijden. Zodra deze controle is uitgevoerd, stuurt de luchtvaartmaatschappij alle informatie die nodig is voor het opstijgen naar de privéterminals zodat zij de vlucht kunnen voorbereiden. De makelaar blijft vervolgens voor de vlucht en tijdens de vlucht in contact met de privéterminal om assistentie op de grond te verlenen. Airline brokers bieden aanvullende diensten aan zoals conciërgediensten, hotelreserveringen, jachtcharter, etc.De broker, garant voor de veiligheid van de vluchtDe broker is verantwoordelijk in het geval van een incident. Hij controleert het Air Operator Certificate van de luchtvaartmaatschappij om er zeker van te zijn dat alle vluchten die hij aanbiedt voldoen aan de onderhoudsnormen, de certificering van de piloten, enz. De makelaar moet zijn luchtvaartmaatschappij zorgvuldig kiezen en er een vertrouwensrelatie mee onderhouden. Bovendien controleert de makelaar systematisch of het vliegtuig en de luchtvaartmaatschappij de nodige verzekeringsdekking hebben. De minima liggen tussen 10 miljoen voor kleine vliegtuigen en 500 miljoen voor grotere vliegtuigen. Daarnaast voegt de makelaar nog eens 5 miljoen euro dekking toe om hen meer verantwoordelijk te maken. Het beroep van makelaar is echter nog niet gereguleerd. De bedrijven zelf ondergaan een bedrijfsaudit om hun bedrijfscultuur, organisatie en financiële stabiliteit te beoordelen. Daarnaast zijn alle goede makelaars lid van beroepsverenigingen: deEuropean Business Aviation Association (EBAA ) en de National Business Aviation Association (NBAA). Via deze verenigingen worden partnerschappen ontwikkeld en leiden debatten tot de oplossing van problemen die specifiek zijn voor de zakenluchtvaart. Makelaars zijn zich bewust van de uitdagingen van vandaag en investeren in het verbeteren van de passagierservaring, terwijl ze tegelijkertijd actie ondernemen om de planeet te beschermen.

Luchtvaartmaatschappijen, verantwoordelijk voor de operationele kant

De rol van de luchtvaartmaatschappij bij het boeken van een vluchtEr vliegen wereldwijd 4.600 privéjets rond. Luchtvaartmaatschappijen hebben hun eigen vloot vliegtuigen, hun eigen vliegtuigen of die van privé-eigenaars. Deze truc stelt eigenaars van nieuwe modellen privéjets in staat om de jaarlijkse onderhoudskosten te drukken. Zoals een zakenvlieger uitlegt: “Voor 1,5 miljoen dollar krijg je een gebruikte Cessna Citation Mustang op volle capaciteit, inclusief onderdelen en arbeidsloon. Dan zijn er nog de vaste jaarlijkse kosten, rond de 350.000 euro, inclusief de salarissen van drie bemanningsleden, verzekeringen, luchthavenassistentie… en de kosten per vlieguur, rond de 1.000 euro. Op deze basis huren we het vliegtuig voor 1.950 euro per uur en betalen we 1.750 euro aan de eigenaar, die dus een marge van 750 euro per vlieguur maakt. Als we zijn vliegtuig voor 350 tot 400 uur per jaar huren, kan hij de vaste kosten dekken en zijn vliegtuig tegen kostprijs gebruiken “. Luchtvaartmaatschappijen bieden de beschikbaarheid en tarieven van vliegtuigen aan brokers aan. Luchtvaartmaatschappijen hebben zelden directe klanten, omdat ze in de eerste plaats verantwoordelijk zijn voor het beheer van hun vloot, de planning van hun bemanning en hun operaties. Zodra de vlucht en de luchthavens zijn gevalideerd, bereiden de exploitanten het vliegtuig, de bijbehorende bemanning en het vluchtplan voor. Ze controleren of de planning van alle piloten, bemanningen en vliegtuigen op elkaar is afgestemd, zodat er geen vertragingen ontstaan bij het opstijgen. Vervolgens geven ze het vluchtplan door aan de passagiers, makelaars en privéterminals die het van hen overnemen.De luchtvaartmaatschappij, onderworpen aan talrijke voorschriftenAls beheerders van vliegtuigen hebben luchtvaartmaatschappijen veel verantwoordelijkheden. Ze moeten een Air Operator Certificate (AOC) verkrijgen dat gekoppeld is aan het begrip “common carrier”. Dit certificaat geeft hen de toestemming om passagiers in vliegtuigen te vervoeren. Deze goedkeuring bewijst dat de luchtvaartmaatschappij voldoet aan alle eisen op het gebied van veiligheid, financiële investeringen, interne organisatie, teamtraining en operationele vaardigheden om passagiers kwaliteitsvluchten te garanderen. De onderhoudsafdeling voert alle revisies uit, van dagelijkse controle tot grote bezoeken. Het overslaan van een technische inspectie kan op korte termijn geld besparen. Op lange termijn kan het echter leiden tot een veiligheidsgebrek. De levensduur van een vliegtuig hangt uitsluitend af van regelmatige controles door professionals. Bovendien, wanneer een luchtvaartmaatschappij een nieuw vliegtuig exploiteert, blijft de piloot aan het stuur voor altijd dezelfde: ervaring en technische beheersing van het vliegtuig zijn essentieel voor een veilige en persoonlijke vlucht. Als garantie voor veiligheid doen luchtvaartmaatschappijen er alles aan om ervoor te zorgen dat klanten 100% vertrouwen in hen hebben. Luchtvaartmaatschappijen communiceren regelmatig hun cijfers. In elk land houden de autoriteiten toezicht op het luchtverkeer en zorgen ze ervoor dat de lokale voorschriften worden nageleefd. In Frankrijk controleert de DGAC (Direction Générale de l’Aviation Civile) het luchtruim en de zakenluchtvaart. De DGAC heeft een aantal missies: toezicht houden op de veiligheid en beveiliging van de luchtvaart, de ecologische transitie begeleiden, toezicht houden op alle vormen van luchtvaartnavigatie, het luchtvervoer reguleren, piloten opleiden, de Franse knowhow internationaal promoten en passagiers compenseren in geval van vertragingen of annuleringen van vluchten.

De rol van luchthavenafhandeling en terminals

Afhandeling, ook bekend als FBO’s (Fixed Based Operators) of privéterminals, zijn privéruimtes op luchthavens die speciaal bestemd zijn voor de zakenluchtvaart. Zodra ze een aanvraag krijgen van een luchtvaartmaatschappij, organiseren de afhandelaars de vlucht. Er worden contracten getekend tussen de terminals en de luchtvaartmaatschappijen. De FBO’s zijn verantwoordelijk voor het tanken, parkeren van vliegtuigen en hangars, schoonmaken en, indien nodig, onderhoud van vliegtuigen. De FBO’s zijn de bevoorrechte contacten van de klant. Ze verwelkomen passagiers in VIP lounges, organiseren de vliegtuigen volgens de wensen van de klant, maken vrachtruimen klaar voor speciaal vrachtvervoer en voeren veiligheids- en immigratiecontroles uit bij de douane. JETEX, Skyvalet en Signature zijn de belangrijkste FBO’s op de markt. Ze vormen de perfecte tussenpersoon tussen luchtvaartmaatschappijen, douane, passagiers, makelaars, de luchthaven en conciërgediensten.

Waar komt het op neer?

De zakenluchtvaart brengt vele spelers samen die allemaal gecoördineerd zijn om de beste klantenervaring te bieden. Elke speler is onderling afhankelijk en ondersteunt de anderen, allemaal in het besef dat ze elkaar nodig hebben om de zakenluchtvaartmarkt op lange termijn te laten functioneren. De makelaar speelt de hoofdrol als dirigent van het boekingsproces. De luchtvaartmaatschappij zorgt voor alle aeronautische aspecten, terwijl de privéterminal zorgt voor de voorbereiding van de vlucht voor het opstijgen. Vandaag, tijdens de coronaviruscrisis, is er een sprong geweest van 20-25% in privéjetvluchten. Dit is te wijten aan de toename van het aantal medische evacuaties en de intensivering van het luchtvrachtvervoer. De zakenluchtvaart speelt dus een doorslaggevende rol in deze ongekende crisis. Zie voor meer informatie onze artikelen: Hoe huur ik een privéjet? Hoe reis je met een privéjet?