WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET WINTERSEIZOEN!

Offerte aanvragen
Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Hoe koop ik een privéjet? Complete gids en toonaangevende modellen

Verhuur van privéjets
sinds 1991

20 000
beschikbare apparaten

45 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Heb je besloten welk model privéjet te koop staat en wil je deze kopen? Wil je een privéjet kopen maar weet je niet welke je moet kiezen? Ben je nieuwsgierig naar de formaliteiten die luchtvaartmaatschappijen moeten doorlopen om hun verkoopcontracten voor te bereiden?

Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij geven je alle antwoorden en details die je nodig hebt om te weten hoe je een privéjet koopt.

Welk vliegtuig kopen?

De zakelijke luchtvaartmarkt heeft veel te bieden. In feite is er een veelheid aan vliegtuigen om aan verschillende behoeften te voldoen: vrijetijdsvluchten, langeafstandsvluchten, zakenvluchten, etc. Als je besluit een privéjet te kopen, zul je verwend worden met keuzes in termen van grootte, ontwerp, prestaties, technologische uitrusting, etc . Het is daarom essentieel om vooraf je behoeften te identificeren om de juiste keuze te maken. Daarom hebben we de beste vliegtuigen op de markt geselecteerd voor uw specifieke behoeften:

Een vliegtuig kopen voor uw vrije tijd?

Als je een privéjet wilt kopen voor vrije tijd, zijn dit de belangrijkste modellen die je moet overwegen:

De Pilatus PC-12, gemaakt in Zwitserland, is een eenmotorig vliegtuig met een geïntegreerde propeller. Het is veilig en veelzijdig en biedt dezelfde veiligheidsnormen als andere turboprops in zijn categorie. De Pilatus PC-12 kan landen op meer dan 2500 vliegvelden in Europa, waar een privéjet of commercieel vliegtuig dat niet kan. Het heeft het voordeel dat het gemakkelijk toegang heeft tot de korte landingsbanen van Gstaad – Saanen, Lausanne, Arcachon Cap Ferret, Ile d’Yeu of Saint-Tropez la Môle.

Specificaties:

. kruissnelheid: 464 km/u

. Maximale afstand: 2090 km

. Afmetingen cabine: 5,16 m lang – 1,47 m hoog – 1,52 m breed

. Categorie: Turboprop – 2 piloten met 6 passagiers

Kostprijs nieuw: vanaf 3,36 miljoen euro

Foto krediet : Pilatus

De Phenom 100 is een zeer licht zakenvliegtuig geproduceerd door de Braziliaanse fabrikant Embraer. Het geraffineerde, elegante interieur is tot in het kleinste detail ontworpen door BMW. Het heeft veel ruimte voor bagage en sleuven voor jassen en computers.

Specificaties:

. 720 km/u kruissnelheid

. Maximale afstand: 2200 km

. Afmetingen cabine: 3 m lang – 1,37 m hoog – 1,40 m breed

. Categorie: Very Light Jet (LVJ) – 2 piloten met 4/5 passagiers

Kostprijs nieuw: vanaf 3,581 miljoen euro

Foto krediet : Embraer

Een vliegtuig kopen voor zaken?

Ontdek voor zakelijke vluchten de vliegtuigen met cabines die de beste werkomstandigheden bieden:

Met zijn 4 zeer comfortabele VIP-stoelen is de Citation Mustang een uitstekend werkinstrument. Dit ultralichte privévliegtuig is geschikt voor klanten die op zoek zijn naar een praktische en zeer economische oplossing voor hun korteafstandsvluchten.

Specificaties:

kruissnelheid: 630 km/u

. Maximale afstand: 2160 km

. Afmetingen cabine: 3 m lang – 1,37 m hoog – 1,40 m breed

. Categorie: Very Light Jet (LVJ) – 2 piloten met 4 passagiers

Kostprijs nieuw: 2,94 miljoen euro

Foto krediet : Cessna Citation

De Citation XLS zakenjet is ideaal voor vluchten in Europa. Het is een middelgroot vliegtuig dat nog steeds toegang heeft tot korte of moeilijke landingsbanen, zoals in de bergen of aan zee. Het biedt plaats aan maximaal tien passagiers en heeft een zeer ruim vrachtruim.

Specificaties:

kruissnelheid: 805 km/u

. Maximale afstand: 3600 km

. Afmetingen cabine: 5,79 m lang – 1,65 m hoog – 1,70 m breed

. Categorie: Intermediair privévliegtuig – 2 piloten met 10 passagiers

Kostprijs nieuw: 13 miljoen euro

Foto krediet : Cessna Citation

Een vliegtuig kopen om comfortabel te reizen?

Net als de CEO’s van de CAC 40 of de grootste voetballers kun je terecht bij luxere modellen:

De Praetor 600 is een bijzonder technologisch geavanceerd super-midsize zakenvliegtuig. Het heeft een aanzienlijk bereik, waardoor het bijna 4 .500 km non-stop kan vliegen en gemakkelijk Londen-New York haalt.

Belangrijkste kenmerken:

. Kruissnelheid: 850 km/u

. Maximale afstand: 4.500 km

. Afmetingen cabine: 8,20 m lang – 1,83 m hoog – 2,49 m breed

. Categorie: Intermediair privévliegtuig – 2 piloten met 12 passagiers

Kostprijs nieuw: 30 miljoen euro

Foto krediet : Praetor

De Falcon 6X combineert technische mogelijkheden met een luxueus design en zal voldoen aan de verwachtingen van de meest veeleisende klanten. Het is ideaal voor middellange- en langeafstandsvluchten dankzij de Pratt & Whitney Canada PW812D motoren, die een ongeëvenaard vermogen bieden. Tot slot is het uitgerust met een warme en stille cabine, met een moderne stijl die 100% aanpasbaar is.

Kenmerken:

. Kruissnelheid: 980 km/u

. Maximale afstand: 10.186 km

. Afmetingen cabine: 12,3 m lang – 1,98 m hoog – 2,58 m breed

. Categorie: Privévliegtuig voor langeafstandsvluchten – 2 piloten met 16 passagiers

Kostprijs nieuw: 38 miljoen euro

Foto krediet : Dassault Aviation

De Challenger 850 heeft een elegant ontwerp en wordt aangedreven door GECF34-3B1-motoren, waardoor hij een topsnelheid van 850 km/u haalt. Dit langeafstandsvliegtuig wordt gewaardeerd om het ongeëvenaarde comfort van zijn ruime cabine. Het biedt de 16 passagiers die aan boord kunnen verschillende ruimtes: een kitchenette, verschillende toiletten..

Kenmerken:

. Kruissnelheid: 850 km/u

. Maximale afstand: 5000 km

. Afmetingen cabine: 14,7 m lang – 1,85 m hoog – 2,49 m breed

. Categorie: langeafstandsvliegtuig – 2 piloten met 13/16 passagiers

Kostprijs nieuw: 21 miljoen euro

Foto krediet : Bombardier

Hoe bereiden luchtvaartmaatschappijen contracten voor?

De vliegtuigorders die elk jaar worden geboekt, zijn het resultaat van lange en tumultueuze onderhandelingen. Er zijn luchtvaartmaatschappijen en fabrikanten van privéjets bij betrokken en ze kunnen meerdere jaren duren. In feite beginnen deze orders voor vliegtuigen die miljoenen euro’s waard zijn lang voordat ze worden tentoongesteld op de Parijse Air Show. Wat betreft de oorsprong van deze contracten zijn er twee opties: of ze komen voort uit een aanbesteding op initiatief van de vliegtuigfabrikanten, of ze zijn het resultaat van aanbestedingen door de luchtvaartmaatschappijen.

  • Biedingen op initiatief van de vliegtuigfabrikanten

In dit geval wordt de aanpak geïnitieerd door de vliegtuigfabrikant zelf. Omdat ze de behoeften en locaties van luchtvaartmaatschappijen kennen, kunnen vliegtuigfabrikanten regelmatig voorstellen doen.

  • Offertes van luchtvaartmaatschappijen lanceren

De tweede optie is om een “Request For Proposal” naar de fabrikanten te sturen. Het bedrijf stelt dan van tevoren een volledig vlootplan op om te voldoen aan zijn eisen wat betreft het aantal en type vliegtuigen over meerdere jaren. Voor de grootste orders stellen sommige bedrijven zelfs vlootplannen op voor de komende 20 jaar. Er wordt rekening gehouden met een aantal criteria: vloten en projecten van concurrenten, voorspeld verkeer, rendementsdoelstellingen, olieprijstrends, het te investeren budget, enz. Ook als het de bedoeling is om de vloot aan te vullen met vliegtuigen die al bekend zijn of met nieuwe modellen op de markt, zijn de procedures niet hetzelfde. Voor een “klassiek” vliegtuig volstaat bijvoorbeeld een eenvoudig raamcontract. Recentere modellen vereisen daarentegen een meer diepgaande technische, commerciële en financiële studie.

Wat zijn de criteria om het contract binnen te halen?

Vanaf het begin van de campagne spelen een aantal criteria een rol. De beoordeling van de prestaties van het vliegtuig staat centraal en omvat de kwaliteit van de motoren en het aantal motorfabrikanten dat betrokken is bij de uitrusting van het vliegtuig. Maar dat is niet alles: ook andere factoren zijn van invloed, zoals de service- en onderhoudskosten, de leveringstermijnen, de beschikbaarheid van vliegtuigen in pakketten, etc. Omdat het om een grote investering gaat, zetten de meeste bedrijven bepaalde programma’s op om de kosten te drukken en zich te verzekeren. Daarom kunnen sommige contracten gemakkelijk oplopen tot bijna 600 pagina’s.

Hoe wordt er onderhandeld over prijzen?

Hoe gaan de onderhandelingen in zijn werk? Hoewel sommige luchtvaartmaatschappijen, zoals Ryanair, er alles aan zullen doen om kosten te besparen, is de fabrikant vaak de winnaar. Een bestelling bij een vliegtuigfabrikant wordt automatisch onderworpen aan een prijsvariatieformule. Deze methode, ook bekend als de “escalatieformule”, bestaat uit het indexeren van prijsvariaties volgens verschillende parameters: de prijs van arbeid, grondstoffen, olie, etc. Op deze manier wordt een afnemend schaalvoordeel toegepast: hoe groter de vloot, hoe duurder de bestelling.

Een ander element waarop luchtvaartmaatschappijen een marge maken, zijn de bijbehorende diensten. Het belangrijkste doel van deze diensten is het regelgevend onderhoud van het vliegtuig, op verschillende niveaus: platformonderhoud, onderhoud van de vliegtuigstructuur, motoren, uitrusting en onderdelen. Deze revisies worden gespreid in de tijd en ingedeeld in verschillende categorieën. Van categorie A voor maandelijks onderhoud tot categorie D voor onderhoud dat om de 4/5 jaar moet worden uitgevoerd, vormt dit element een echte bron van inkomsten om de kortingen van de fabrikanten af te schrijven. Deze sector, die aanvankelijk werd gedomineerd door motorfabrikanten, maakt een sterke groei door en is onlangs uitgebreid met vliegtuigfabrikanten. Verwacht wordt dat de MRO-markt (Maintenance Repair & Overhaul) tussen nu en 2025 met 20% zal groeien.

Hoe hoog zijn de kortingen? Wat is de uiteindelijke prijs die het bedrijf betaalt?

Kortingen variëren afhankelijk van de grootte en samenstelling van de bestelling. Afhankelijk van het type vliegtuig dat wordt besteld, het doel van de bestelling en de grootte van de klant, kan de korting variëren tussen 40% en 55%. In het geval van zeer grote orders voor vliegtuigen zoals de A380, betekent dit een aanzienlijke afwijking van de geadverteerde catalogusprijs van 400 miljoen dollar. Hoewel luchtvaartmaatschappijen deze catalogusprijs zelden betalen, dient hij wel als benchmark. Hij is bijvoorbeeld nuttig bij het berekenen van aanbetalingen. De eerste termijnen die de luchtvaartmaatschappij betaalt wanneer de bestelling wordt geplaatst, zijn erg laag en nemen geleidelijk toe. Na anderhalf jaar is deze aanbetaling meestal ongeveer 25% en pas bij de levering wordt het volledige saldo betaald.

Veelgestelde vragen over het kopen en gebruiken van privévliegtuigen

Wat zijn de voordelen van het kopen van een privévliegtuig in plaats van het huren voor elke reis?

Het kopen van een privéjet biedt een ongeëvenaarde vrijheid: onmiddellijke beschikbaarheid, volledige aanpassing van het interieur en de uitrusting, en een grotere vertrouwelijkheid.

In tegenstelling tot leasing vermijdt u de beperkingen van boekingen, tijdslimieten en terugkerende kosten per vlucht. Het is ook een tastbare investering die in waarde kan stijgen (voor bepaalde zeldzame modellen) of kan worden doorverkocht.

Aan de andere kant brengt het vaste kosten met zich mee (onderhoud, hangar, verzekering) en actief beheer. Leasen blijft ideaal voor occasioneel gebruik of om verschillende modellen te testen alvorens te kopen.

Is het mogelijk om een tweedehands privéjet te kopen? Wat zijn de risico’s?

Absoluut! De tweedehandsmarkt is levendig, waardoor het mogelijk is om een vliegtuig te kopen tegen een lagere prijs (tot 50% goedkoper dan nieuw). De belangrijkste risico’s hebben te maken met de technische staat (motorslijtage, corrosie) en de onderhoudsgeschiedenis. Om deze risico’s te vermijden, moet je aandringen op :

  • Een inspectie voor de aankoop (PPI) door een onafhankelijke expert.
  • Onderhoudslogboeken (controle van revisies, eventuele ongevallen).
  • Een juridische audit (eigendom, schulden in verband met het vliegtuig).

Sommige modellen, zoals de Cessna Citation of Gulfstream G650, hebben een uitstekende restwaarde dankzij hun duurzaamheid.

Hoe kan ik de aankoop van een privéjet financieren?

Er zijn verschillende opties:

  1. Operationele leasing: Je least het vliegtuig voor 5 tot 10 jaar met een koopoptie aan het einde van het contract. Ideaal om de cashflow te beperken.
  2. Banklening: Gespecialiseerde banken (zoals BNP Paribas Jet Finance) bieden leningen met een looptijd van 10 tot 15 jaar, vaak gedekt door het vliegtuig zelf.
  3. Fractioneel eigendom: Koop een deel van het vliegtuig (1/8 tot 1/2) via bedrijven zoals NetJets, waarbij je de kosten deelt.

Contant: gereserveerd voor de ultrarijken, maar vermijdt rente.

Wat zijn de verborgen kosten na de aankoop?

Bovenop de aankoopprijs moet u rekenen op de volgende kosten:

  • Onderhoud: 5 tot 10% van de waarde van het vliegtuig per jaar (revisies, onderdelen).
  • Opslag: 10.000 tot 50.000 euro per jaar voor een beveiligde hangar.
  • Verzekering: 1 tot 3% van de waarde van het vliegtuig per jaar.
  • Bemanning: 150.000 tot 300.000 euro per jaar voor een piloot + copiloot.

Brandstof: ongeveer € 2.000 per vlieguur voor een middelgrote jet.

Hoe kies je tussen een turboprop en een jet?

Dat hangt af van het gebruik:

Jets (bijv. Embraer Phenom 300): Snelheid, kruishoogte (minder turbulentie), drukcabine. Ideaal voor internationale reizen of hogesnelheidsvluchten.

Turboprops (bijv. Pilatus PC-12): Zuiniger (30% goedkoper per uur), toegang tot kleinere start- en landingsbanen, maar lagere snelheid en comfort. Perfect voor regionale routes.

Wat zijn de wettelijke stappen om een privévliegtuig te registreren?

Registratie verschilt van land tot land, maar hier zijn de belangrijkste stappen in Europa:

Belastingaangifte: BTW (20% in de EU), die kan worden teruggevorderd als het vliegtuig voor zaken wordt gebruikt.

Luchtwaardigheidscertificaat: afgegeven door het EASA (Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart) na een technische controle.

Verplichte verzekering: Dekt wettelijke aansprakelijkheid en materiële schade.

Registratie: Via de nationale autoriteit (bijv. DGAC in Frankrijk). Je kunt kiezen tussen een “privé” of “commerciële” registratie.

Is het mogelijk om een privévliegtuig te kopen zonder piloot te zijn?

Ja, en dat komt vaak voor! De meeste eigenaars hebben professionele piloten in dienst. Je moet echter :

Een exploitatievergunning verkrijgen: als je betalende vluchten aanbiedt (zelfs voor vrienden), is een commerciële certificering vereist.

Een bemanning inhuren: rechtstreeks (vast contract) of via een managementbedrijf (dat ook het onderhoud doet).

Hoe lang duurt het om een nieuw vliegtuig te leveren?

12 tot 36 maanden, afhankelijk van het model en de vraag. Ultraluxe jets (zoals de Dassault Falcon 6X) hebben soms wachtlijsten van 3 jaar. Sommige fabrikanten bieden ‘slots’ aan voor een vroege levering… tegen een meerprijs.

Hoe kan ik de impact van een privéjet op het milieu verminderen?

Er zijn verschillende oplossingen:

Keuze van model: Nieuwe jets (Gulfstream G700, Bombardier Global 7500) verbruiken 15 tot 20% minder brandstof.

CO2-compensatie: Via programma’s zoals die van ClimateSeed.

Duurzame brandstoffen (SAF): Sommige luchthavens (Genève, Farnborough) bieden deze aan, maar ze kosten 2 tot 5 keer meer.

Wat te doen bij een technisch defect in het buitenland?

Eigenaars zijn over het algemeen geabonneerd op wereldwijde bijstandsprogramma’s (bijv. Jet Support Solutions Inc.). Deze diensten omvatten :

  • 24/7 hulp bij pech.
  • Lenen van een vervangend vliegtuig.

Hotelopvang voor passagiers.
Controleer of je contract de zones dekt waar je naartoe reist (Afrika, Azië, enz.).

Hoe werkt de doorverkoop van een privévliegtuig?

De markt is minder liquide dan die voor auto’s. Om uw rendement te maximaliseren:

Richt je op groeimarkten: Midden-Oosten, Azië voor jets uit het topsegment.

Het vliegtuig voorbereiden: up-to-date onderhoud, nieuwe kuip, opgeknapt interieur.

Ga via een makelaar: zij hebben toegang tot netwerken van internationale kopers (commissie: 3 tot 6% van de verkoopprijs).

Kan een privévliegtuig winstgevend zijn?

Ja, maar alleen onder bepaalde voorwaarden:

  • Verhuur aan derden: via platforms zoals Victor of Air Charter Service (let op de regels voor commercieel gebruik).
  • Kostendeling: Toegestaan in de EU als elke passagier zijn deel betaalt (geen winst).

Belastingaftrek: In sommige landen (bijv. de Verenigde Staten) is afschrijving aftrekbaar als het vliegtuig voor zaken wordt gebruikt.

Welke luchthavens zijn het meest geschikt om je vliegtuig te baseren in Europa?
  • Luxemburg (ELLX): voordelig belastingregime.
  • Genève (LSGG): discrete hub voor jets.
  • Le Bourget (LFPB): dicht bij Parijs, eersteklas infrastructuur.
  • Farnborough (EGLF): gespecialiseerd in zakenluchtvaart.

Hoe financieren luchtvaartmaatschappijen hun orders?

De mega-orders voor Airbus A350’s en Boeing B787’s van luchtvaartmaatschappijen als AirFrance KLM lijken misschien onmogelijk te financieren. Toch beschikken de grote luchtvaartmaatschappijen over verschillende strategische hefbomen om te voorkomen dat ze failliet gaan.

Ten eerste stelt het huidige vooruitbetalingssysteem luchtvaartmaatschappijen in staat om hun kosten in de tijd te spreiden. De volledige prijs wordt betaald op het moment van levering in plaats van op het moment dat de bestelling wordt geplaatst. Op korte termijn betaalt het bedrijf dus heel weinig en profiteert het van een zekere mate van flexibiliteit. Een ander belangrijk element is het gebruik van leasing door luchtvaartmaatschappijen. Voor een luchtvaartmaatschappij houdt deze strategie in dat het vliegtuig voor een periode van gemiddeld 6 jaar aan een ander bedrijf wordt geleased. Air France financiert een derde van zijn vloot op deze manier.