WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Hoe koop ik een privéjet?

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Heb je besloten welk model privéjet te koop staat en wil je deze kopen? Wil je een privéjet kopen maar weet je niet welke je moet kiezen? Ben je nieuwsgierig naar de formaliteiten die luchtvaartmaatschappijen moeten doorlopen om hun verkoopcontracten voor te bereiden?

Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij geven je alle antwoorden en details die je nodig hebt om te weten hoe je een privéjet koopt.

Welk vliegtuig moet ik kopen?

De zakelijke luchtvaartmarkt heeft veel mogelijkheden te bieden. Als je besluit om een privéjet te kopen, heb je keuze te over op het gebied van grootte, ontwerp, prestaties, technologische uitrusting, enz. Het is essentieel om vooraf je behoeften in kaart te brengen als je de juiste keuze wilt maken. Daarom hebben we de beste vliegtuigen op de markt geselecteerd voor uw specifieke behoeften:

Een vrijetijdsvliegtuig kopen?

Als je een privéjet voor vrijetijdsdoeleinden wilt kopen, zijn dit de belangrijkste modellen waar je aan moet denken:

De Pilatus PC-12 van Zwitserse makelij is een eenmotorige turboprop met geïntegreerde propeller. Hij is veilig en veelzijdig en biedt dezelfde veiligheidsnormen als andere turboprops in zijn categorie. De Pilatus PC-12 kan landen op meer dan 2.500 vliegvelden in Europa, waar een privéjet of een commercieel vliegtuig dat niet kan. Hij heeft het voordeel van gemakkelijke toegang tot de korte landingsbanen van Gstaad – Saanen, Lausanne, Arcachon Cap Ferret, Ile d’Yeu of Saint-Tropez la Môle.

Specificaties:

. Kruissnelheid: 464 km/u

. Maximale afstand: 2090 km

. Afmetingen cabine: 5,16 m lang – 1,47 m hoog – 1,52 m breed

. Categorie : Turboprop – 2 piloten met 6 passagiers

Kostprijs nieuw: vanaf 3,36 miljoen euro

pilatus pc 12 volant au dessus de monument valley
Fotokrediet: Pilatus

De Phenom 100 is een zeer licht zakenvliegtuig van de Braziliaanse fabrikant Embraer. Het verfijnde, elegante interieur is tot in de kleinste details ontworpen door BMW. Er is veel ruimte voor bagage, jassen en computers.

Kenmerken:

. Kruissnelheid: 720 km/u

. Maximale afstand: 2200 km

. Afmetingen cabine: 3 m lang – 1,37 m hoog – 1,40 m breed

. Categorie: zeer lichte jet (LVJ) – 2 piloten met 4/5 passagiers

Kostprijs nieuw: vanaf 3,581 miljoen euro

Jet privé Phenom 100 à l'arret sur le tarmac de l'aéroport
Fotokrediet: Embraer

Een vliegtuig kopen voor zaken?

Ontdek voor zakelijke vluchten de vliegtuigen met cabines die de beste werkomstandigheden bieden:

Met zijn 4 zeer comfortabele VIP-stoelen is de Citation Mustang een uitstekend werktoestel. Dit ultralichte privévliegtuig is ideaal voor klanten die op zoek zijn naar een praktische en zeer voordelige oplossing voor korteafstandsvluchten.

Belangrijkste kenmerken:

. Kruissnelheid: 630 km/u

. Maximale afstand: 2160 km

. Afmetingen cabine: 3 m lang – 1,37 m hoog – 1,40 m breed

. Categorie: zeer lichte jet (LVJ) – 2 piloten met 4 passagiers

Kostprijs nieuw: 2,94 miljoen euro

Jet privé Citation Mustang en vol
Fotokrediet: Cessna Citation

Het Citation XLS zakenvliegtuig is ideaal voor vluchten binnen Europa. Het is een middelgrote jet die nog steeds korte of moeilijke landingsbanen kan bereiken, zoals bergen of badplaatsen. Het biedt plaats aan maximaal tien passagiers en heeft een zeer ruim vrachtruim.

Belangrijkste kenmerken:

. Kruissnelheid: 805 km/u

. Maximale afstand: 3600 km

. Afmetingen cabine: 5,79 m lang – 1,65 m hoog – 1,70 m breed

. Categorie : Intermediaire privé jet – 2 piloten met 10 passagiers

Kostprijs nieuw: 13 miljoen euro

Jet privé Cessna XLS en vol couché de soleil
Fotokrediet: Cessna Citation

Een vliegtuig kopen om comfortabel te reizen?

Net als de CEO’s van de CAC 40 of de grootste voetballers kun je terecht bij luxere modellen:

De Praetor 600 is een bijzonder technologisch geavanceerd super-midsize zakenvliegtuig. Het heeft een groot bereik, waardoor het bijna 4.500 km non-stop kan afleggen en met gemak van Londen naar New York kan vliegen.

Specificaties:

. Kruissnelheid: 850 km/u

. Maximale afstand: 4.500 km

. Afmetingen cabine: 8,20 m lang – 1,83 m hoog – 2,49 m breed

. Categorie : Intermediair privé jet – 2 piloten met 12 passagiers

Kostprijs nieuw: 30 miljoen euro

 praetor 600 en vol dans les nuages
Fotokrediet: Praetor

De Falcon 6X combineert technische mogelijkheden met een luxueus ontwerp en zal voldoen aan de verwachtingen van de meest veeleisende klanten. Hij is ideaal voor middellange- en langeafstandsvluchten dankzij zijn Pratt & Whitney Canada PW812D-motoren, die een ongeëvenaard vermogen bieden. En last but not least beschikt het over een warme, stille cabine met een moderne, 100% aanpasbare stijl.

Specificaties:

. Kruissnelheid: 980 km/u

. Maximale afstand: 10 186 km

. Afmetingen cabine: 12,3 m lang – 1,98 m hoog – 2,58 m breed

. Categorie : Lange afstand privé jet – 2 piloten met 16 passagiers

Kostprijs nieuw: 38 miljoen euro

jet privé Falcon 6X en vol au-dessus de la mer
Fotokrediet: Dassault Aviation

De Challenger 850 heeft een elegant ontwerp en wordt aangedreven door GECF34-3B1 motoren, waardoor hij een topsnelheid van 850 km/u haalt. Dit langeafstandsvliegtuig wordt gewaardeerd om het ongeëvenaarde comfort van zijn ruime cabine. Het biedt de 16 passagiers die aan boord kunnen een groot aantal ruimtes, waaronder een kitchenette en verschillende toiletten.

Specificaties:

. Kruissnelheid: 850 km/u

. Maximale afstand: 5000 km

. Afmetingen cabine: 14,7 m lang – 1,85 m hoog – 2,49 m breed

. Categorie: langeafstandsvliegtuig – 2 piloten met 13/16 passagiers

Kostprijs nieuw: 21 miljoen euro

Jet privé Bombardier en vol au-dessus de la mer et des nuages
Fotocredit: Bombardier

Hoe bereiden luchtvaartmaatschappijen contracten voor?

De vliegtuigorders die elk jaar worden geboekt, zijn het resultaat van lange en tumultueuze onderhandelingen. Er zijn luchtvaartmaatschappijen en fabrikanten van privéjets bij betrokken en ze kunnen zich over meerdere jaren uitstrekken. In feite beginnen deze orders voor vliegtuigen ter waarde van miljoenen euro’s lang voordat ze worden tentoongesteld op de Parijse Air Show. Wat betreft de oorsprong van deze contracten zijn er twee opties: of ze komen voort uit een offerte die is geïnitieerd door de vliegtuigfabrikanten, of ze zijn het resultaat van aanbestedingen die zijn uitgeschreven door de luchtvaartmaatschappijen.

  • Biedingen geïnitieerd door de vliegtuigbouwers

In dit geval wordt het initiatief genomen door de vliegtuigfabrikant zelf. Met hun kennis van de behoeften en locaties van luchtvaartmaatschappijen kunnen vliegtuigfabrikanten regelmatig voorstellen doen.

  • Lancering van aanbestedingen door luchtvaartmaatschappijen

De tweede optie is om een “Request For Proposal” naar de fabrikanten te sturen. Er wordt dan van tevoren een volledig vlootplan opgesteld door de maatschappij om te voldoen aan haar eisen qua aantal en type vliegtuigen over meerdere jaren. Voor de grootste orders stellen sommige bedrijven zelfs vlootplannen op voor de komende 20 jaar. Er wordt rekening gehouden met een aantal criteria: vloten en projecten van concurrenten, voorspeld verkeer, rendementsdoelstellingen, olieprijstrends, het te investeren budget, enz. Ook als het de bedoeling is om de vloot aan te vullen met vliegtuigen die al bekend zijn of met nieuwe modellen op de markt, zijn de procedures niet hetzelfde. Voor een “klassiek” vliegtuig volstaat bijvoorbeeld een eenvoudig raamcontract. Recentere modellen vereisen daarentegen een meer diepgaande technische, commerciële en financiële studie.

Wat zijn de criteria voor het binnenhalen van het contract?

Vanaf het begin van de campagne spelen een aantal criteria een rol. De beoordeling van de prestaties van het vliegtuig staat centraal en omvat de kwaliteit van de motoren en het aantal motorfabrikanten dat betrokken is bij de uitrusting van het vliegtuig. Maar dat is niet alles: ook andere factoren zijn van invloed, zoals de service- en onderhoudskosten, de leveringstermijnen, de beschikbaarheid van vliegtuigen in pakketten, etc. Omdat het om een grote investering gaat, zetten de meeste bedrijven bepaalde programma’s op om de kosten te drukken en zich te verzekeren. Daarom kunnen sommige contracten gemakkelijk oplopen tot bijna 600 pagina’s.

Hoe wordt er onderhandeld over prijzen?

Hoe gaan de onderhandelingen in zijn werk? Hoewel sommige luchtvaartmaatschappijen, zoals Ryanair, er alles aan zullen doen om kosten te besparen, is de fabrikant vaak de winnaar. Een bestelling bij een vliegtuigfabrikant wordt automatisch onderworpen aan een prijsescalatieformule. Deze methode, ook bekend als de “escalatieformule”, bestaat uit het indexeren van prijsvariaties op basis van verschillende parameters: de prijs van arbeid, grondstoffen, olie, etc. Op deze manier wordt een afnemend schaalvoordeel toegepast: hoe groter de vloot, hoe duurder de bestelling.

Een ander element waarop luchtvaartmaatschappijen een marge maken, zijn de bijbehorende diensten. Het belangrijkste doel van deze diensten is het regelgevend onderhoud van het vliegtuig, op verschillende niveaus: platformonderhoud, onderhoud van de vliegtuigstructuur, motoren, uitrusting en onderdelen. Deze revisies worden gespreid in de tijd en ingedeeld in verschillende categorieën. Van categorie A voor maandelijks onderhoud tot categorie D voor onderhoud dat om de 4/5 jaar moet worden uitgevoerd, vormt dit element een echte bron van inkomsten om de kortingen van de fabrikanten af te schrijven. Deze sector, die aanvankelijk werd gedomineerd door motorfabrikanten, maakt een sterke groei door en is onlangs uitgebreid met vliegtuigfabrikanten. Verwacht wordt dat de MRO-markt (Maintenance Repair & Overhaul) tussen nu en 2025 met 20% zal groeien.

Hoe hoog zijn de kortingen? Wat is de uiteindelijke prijs die de luchtvaartmaatschappij betaalt?

Kortingen variëren afhankelijk van de grootte en samenstelling van de bestelling. Afhankelijk van het type vliegtuig dat wordt besteld, het doel van de bestelling en de grootte van de klant, kan de korting variëren tussen 40% en 55%. In het geval van zeer grote orders voor vliegtuigen zoals de A380, betekent dit een aanzienlijke afwijking van de geadverteerde catalogusprijs van 400 miljoen dollar. Hoewel luchtvaartmaatschappijen deze catalogusprijs zelden betalen, dient hij wel als benchmark. Hij is bijvoorbeeld nuttig bij het berekenen van aanbetalingen. De eerste termijnen die de luchtvaartmaatschappij betaalt wanneer de bestelling wordt geplaatst, zijn erg laag en nemen geleidelijk toe. Na anderhalf jaar is deze aanbetaling meestal ongeveer 25% en pas bij de levering wordt het volledige saldo betaald.

Hoe financieren luchtvaartmaatschappijen hun bestellingen?

De mega-orders voor Airbus A350’s en Boeing B787’s van luchtvaartmaatschappijen als AirFrance KLM lijken misschien onmogelijk te financieren. Toch beschikken de grote luchtvaartmaatschappijen over een aantal strategische hefbomen om te voorkomen dat ze failliet gaan.

Ten eerste stelt het huidige vooruitbetalingssysteem luchtvaartmaatschappijen in staat om hun kosten in de tijd te spreiden. De volledige prijs wordt betaald op het moment van levering in plaats van op het moment dat de bestelling wordt geplaatst. Op korte termijn betaalt het bedrijf dus heel weinig en profiteert het van een zekere mate van flexibiliteit. Een ander belangrijk element is het gebruik van leasing door luchtvaartmaatschappijen. Voor een luchtvaartmaatschappij houdt deze strategie in dat het vliegtuig voor een periode van gemiddeld 6 jaar aan een ander bedrijf wordt geleased. Air France financiert een derde van zijn vloot op deze manier.