WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Hoe recycle je een privéjet?

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Wist je dat de levensduur van een privéjet 50 jaar is? Elk jaar gaan er maar liefst 200 commerciële vliegtuigen met pensioen. En er wordt geschat dat tegen 2030 wereldwijd meer dan 20.000 privéjets moeten worden gerecycled. Dus hoe recycle je een privéjet? Wie zorgt voor de ontmanteling? Wat gebeurt er met de onderdelen? Hoeveel kost het om een privéjet te recyclen?

Dit zijn slechts enkele van de vragen die AEROAFFAIRES beantwoordt in dit artikel over het recyclen van privéjets.

Vliegtuigrecycling: enkele cijfers

Wist u dat :

  • 92% van een vliegtuig kan worden gerecycled.
  • 10% van een vliegtuig wordt omgezet in edele metalen (titanium, staal, aluminium)
  • een gerecycleerde, “tweedehands” vliegtuigmotor tot 3 miljoen euro kan kosten.
  • 1 .000 onderdelen kunnen worden gerecycled en opnieuw in omloop worden gebracht.
  • slechts 13% van de vliegtuigonderdelen bestaat uit niet-herbruikbaar afval.
  • van een groot langeafstandsvliegtuig tot 5.000 blikjes kunnen worden gemaakt.

Een privéjet recyclen: de verschillende fasen

Ongeveer 90% van het vliegtuig wordt gerecycled. Wat zijn de stappen die nodig zijn om een vliegtuig te recyclen? Dat gaan we nu uitleggen.

De eerste stap is het overbrengen van het vliegtuig naar de ontmantelingssite: in Tarbes of in Châteauroux.

Vervolgens verwijderen experts de motor, het belangrijkste onderdeel van het vliegtuig, dat een hoge toegevoegde waarde heeft.

Daarna volgt de “vergroening van het vliegtuig“.In dit stadium ontdoen de experts het toestel van alle vloeistoffen en ontdoen het van alle onderdelen. Alle onderdelen van het vliegtuig worden verwijderd: stoelen, cockpit, instrumenten, ramen, tapijt, enz.Het vliegtuig wordt ook volledig ontdaan van zijn “vloeistoffen”: oliën, benzine, hydraulische en elektrische circuits.

De onderdelen die verband houden met de gevaarlijke stoffen worden toevertrouwd aan bedrijven die over de nodige expertise beschikken om ze te verwerken. Hetduurt minimaal 6 weken om het vliegtuig op te knippen, wat de laatste fase is, en meer dan 3 maanden om de volledige recyclage uit te voeren.

Wie recyclet privéjets?

Luchthavens en bedrijven die vliegtuigen ontmantelen:

Twee luchthavens staan goed bekend in de wereld van het recyclen van privéjets en vliegtuigen in het algemeen. Op deze luchthavens worden vliegtuigen ontmanteld en gerecycled. Dit zijn de luchthavens van Tarbes en Châteauroux.

Het toonaangevende bedrijf op de markt voor vliegtuigrecycling is Tarmac Aerosave. Het is een dochteronderneming van Airbus, Safran en Suez. Tarmac Aerosave slaat 20% van de Europese vliegtuigen op die worden ingezet omdat ze het einde van hun levensduur hebben bereikt, terwijl ze worden gerecycled.

Start-up AC Dismantling: een nieuwe speler op de markt voor de recycling van privéjets.

Anthony Chamarty zit achter dit innovatieve project, dat helemaal bij de tijd is. Het doel? Luchtvaartmaatschappijen een oplossing bieden voor het verwijderen van privéjets die niet meer in dienst zijn, en een recycling en soms een tweede leven bieden voor de reserveonderdelen van de vliegtuigen: stoelen, kombuizen, materialen, cockpits en motoren. Dit ambitieuze bedrijf wil de “schroothoop” voor privéjets worden.

Hoeveel kost het om een privéjet te recyclen?

De geschatte kosten voor het recyclen van een vliegtuig in Europa bedragen €150.000. Deze hoge kosten worden gerechtvaardigd door de kosten van geschoolde arbeid. Het is de opslag van ontmantelde vliegtuigen die het meest winstgevend is voor bedrijven in de recyclingsector.

Hoeveel levert het recyclen van een privéjet op?

Geschat wordt dat een ontmanteld vliegtuig een waarde heeft van 10% van de nieuwe aankoopprijs.

De prijs varieert afhankelijk van de prijs van grondstoffen en secundaire materialen.

Wat gebeurt er met onderdelen van privéjets na recycling?

Veel onderdelen krijgen een tweede leven. De gerecyclede onderdelen zijn :

  • kabels
  • plastic onderdelen
  • motoren
  • romp, staartvlakken, vleugels en motoren
  • Reserveonderdelen: ramen, geleiders, veiligheidsdeuren, besturingselementen, zwarte dozen, boordcomputers.
  • Onderdelen die gevaarlijke materialen bevatten: batterijen, asbest, brandblussers, enz.

De wereld van de interieurdecoratie is zeer geïnteresseerd in patrijspoorten. Een groot deel van de plastic onderdelen zal worden gebruikt in de textielindustrie.

Vliegtuigrecycling: een ongereguleerde markt

Hoewel de markt voor vliegtuigrecycling vandaag de dag boomt, heeft hij moeite om gereguleerd te worden. Het gevolg is dat we soms lokale schroothandelaars een vliegtuig zien ontmantelen aan het einde van een landingsbaan met behulp van niet-gespecificeerde en niet-selectieve methoden. Er vindt geen sortering of recycling plaats. We hebben te maken met een “vliegtuigschroothandel”, vergelijkbaar met wat we in de autowereld aantreffen.

Daarom werkt AFRA, de internationale vereniging voor recycling, aan de regulering van de sector door een code van goede praktijken op te stellen. Dit zal ervoor zorgen dat tweedehands onderdelen goed worden gecontroleerd en traceerbaar zijn. De regularisatie van deze activiteit moet er ook voor zorgen dat er rekening wordt gehouden met het milieu.

Het recyclen van vliegtuigen is een langdurig en kostbaar proces, maar wel noodzakelijk voor het milieu. Het sorteren en het geven van een tweede leven aan vliegtuigonderdelen, of ze nu commercieel of privé zijn, zijn essentiële stappen om de milieu-uitdagingen aan te gaan. Deze sector zal zich de komende jaren ontwikkelen tot een essentiële, geïntegreerde fase in de levenscyclus van een vliegtuig.