
Is zakenluchtvaart verenigbaar met de ecologische transitie?
Het bewijs is duidelijk: morgen zullen we niet meer reizen zoals we vandaag doen. Gedreven door de ecologische transitie veranderen de consumptiepatronen van de zakenluchtvaart en ontstaan er nieuwe ambities. Er worden technologische pogingen ondernomen om vliegtuigen te ontwikkelen die niet alleen efficiënter, maar ook duurzamer en veel minder vervuilend zijn. We zijn getuige van een ontkoling van het luchtruim, een collectieve uitdaging voor luchtvaartmaatschappijen die steeds zuiniger worden met brandstof.
In dit artikel werpt AEROAFFAIRES een blik op het brandstofverbruik van een privéjet, de vooruitgang op het gebied van duurzaamheid en de concrete oplossingen die de toekomst van het luchtvervoer vormgeven.
Privéjet: vriend of vijand van het klimaat?
Het spreekt voor zich dat het ecologisch bewustzijn de laatste jaren sterk is toegenomen. Meer dan ooit worden transportmodi in vraag gesteld, herbekeken en geoptimaliseerd om de beruchte “koolstofvoetafdruk” te verminderen.
De zakenluchtvaart vormt geen uitzondering op de regel en velen zijn sceptisch over de correlatie tussen deze discipline en ecologie.
Dit is niet verwonderlijk als je de prijs van een vliegticket bekijkt, en de brandstofkosten maken daar een kwart van uit. Volgens de Klimaatdeskundigengroep van de Verenigde Naties is 5% van de CO2-uitstoot afkomstig van het luchtverkeer, en de zakenluchtvaart is goed voor 8% van dit verkeer.
De spelers in de luchtvaartsector moeten dus hun inspanningen verdubbelen om te innoveren, te mobiliseren en een milieuverantwoorde vervoerswijze opnieuw uit te vinden.
Hoeveel brandstof verbruikt een vliegtuig eigenlijk?
Het is moeilijk om één antwoord te geven op de vraag “hoeveel brandstof verbruikt een vliegtuig? Elk vliegtuigmodel presteert anders, afhankelijk van het ontwerp, de missie en de vluchtomstandigheden.
De belangrijkste factoren die van invloed zijn op het brandstofverbruik van een vliegtuig zijn onder andere
- Het type vliegtuig (korte, middellange of lange afstand) ;
- De geleverde dienst (aantal vervoerde passagiers of lading in ton vracht);
- De afstand van de vlucht (hoe korter de vlucht, hoe brandstofintensiever de startfase);
- Kruissnelheid en vlieghoogte;
- Weersomstandigheden en luchtverkeersomstandigheden (wachten op de grond of tijdens de vlucht);
- Startgewicht, inclusief passagiers, bagage, vracht en brandstof.
Laten we het voorbeeld nemen van een langeafstandsvliegtuig zoals de Airbus A350. Op een vlucht van 800 kilometer met een startgewicht van ongeveer 245 ton verbruikt dit vliegtuig ongeveer 48 ton brandstof, of bijna 60.000 liter paraffine.
Dit komt neer op een gemiddeld verbruik van 75 liter per afgelegde kilometer, verdeeld over enkele honderden passagiers.
Aanzienlijke vooruitgang naar een duurzamere luchtvaart
1. Toenemende energiebesparingen
Vliegtuigfabrikanten werken al enkele jaren aan het terugdringen van de C02-uitstoot die wordt veroorzaakt door het luchtverkeer. Bedrijven als AirBus en Boeing investeren terecht in zuinigere modellen zoals de Airbus 220 en Boeing 787.
In 2010 lanceerde Airbus zelfs een reeks “Neo” vliegtuigen, wat staat voor “new engine option”, ontworpen om dit probleem te verlichten. Dit houdt in dat het vliegtuig een nieuw ontwerp krijgt met slankere rolroeren aan de vleugeltips en lichtgewicht materialen zoals koolstofcomposiet, titanium en aluminium.
Sommige luchtvaartmaatschappijen stappen over op turboprops, die minder brandstof verbruiken. Privéjets verbruiken gemiddeld slechts 3,5 liter brandstof per 10 kilometer en per passagier. Het ‘ecologische neusje van de zalm’ doet dus zijn intrede op de markt van de zakenluchtvaart, met prestigieuze maar weinig vervuilende vliegtuigen.
2. Groene brandstof voor luchtvervoer
Het op de markt brengen van een nieuw type vliegtuigbrandstof is een andere belangrijke ontwikkeling. De eerste partijen gecertificeerde biobrandstoffen, gemaakt van bosbouw- en landbouwafval, plantaardige oliën en bieten, komen nu op de markt.
Deze optie heeft zijn waarde al bewezen in de automobielsector, maar heeft ook een groot potentieel voor vliegtuigen. Er wordt geschat dat deze biobrandstoffen de CO2-uitstoot met 80% kunnen verminderen, omdat ze door planten kunnen worden geabsorbeerd.
In het kader van het Lab’line-programma heeft AirFrance verschillende vluchten Toulouse-Parijs gelanceerd met vliegtuigen die op biobrandstof vliegen. Een aantal verenigingen, zoals de General Aviation Manufacturers Association (GAMA), hebben hun krachten gebundeld om een duurzame brandstof te ontwikkelen die meer rekening houdt met het milieu.
Enkele voorbeelden van spelers in deze coalitie: Air BP, Aviator, Bombardier, Dassault Aviation, Embraer, Gulfstream, Textron Aviation en World Fuel Services, Avfuel, Diamond Aircraft
Als je geïnteresseerd bent in deze vliegtuigfabrikanten, lees dan ons artikel over privéjetfabrikanten.
3. De uitdaging van een krachtig, emissievrij vliegtuig
In 2015 lanceerde Eviation haar “Alice”, een 9-persoonsvliegtuig met 2 bemanningsleden dat een bereik van 1000 km belooft zonder de minste uitstoot van vervuilende stoffen.
Het elektrische vliegtuig kan ook vliegen met een kruissnelheid van 520 km/u en de oplaadtijd is de helft van de tijd dat het wordt gebruikt. Aangedreven door drie propellers van 260 kW lijkt dit vliegtuig een van de eerste levensvatbare 100% elektrische vliegtuigen te zijn.
We kunnen ons dus afvragen of deze technologie ook gebruikt kan worden voor grotere vliegtuigen. Het antwoord is ja: het is de volgende grote stap voor vliegtuigfabrikanten..
Elektrische privéjets: een toekomstige oplossing voor een duurzamere luchtvaart?
Geconfronteerd met groeiende milieu-uitdagingen onderzoekt de zakenluchtvaart nieuwe manieren om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Onder hen zijn elektrische vliegtuigen en privéjets een veelbelovend alternatief. Deze stille, innovatieve en niet-vervuilende vliegtuigen zouden wel eens de toekomst van milieuvriendelijkere luchtvaart kunnen belichamen.
Deze elektrische vliegtuigen bevinden zich nog in de ontwikkelingsfase, maar zouden in de loop van het volgende decennium geleidelijk op de markt moeten komen. Ze zouden de normen voor privéluchtvervoer grondig kunnen veranderen door comfort, efficiëntie en duurzaamheid met elkaar te verzoenen.
Om meer te weten te komen over de modellen die momenteel worden ontworpen, de technologische vooruitgang en de uitdagingen voor de toekomst, lees ons artikel over elektrische privéjets en milieuverantwoorde luchtvaart.
aEROAFFAIRES: een concreet engagement voor het milieu
Omdat ecologie geen beperking maar een verantwoordelijkheid is, zet AEROAFFAIRES zich ook in voor een meer respectvolle benadering van onze planeet.
Dankzij ons SkyCO2-programma wordt 100% van de CO2-uitstoot van elke privévlucht gecompenseerd door het behoud van de oerwouden van Peru te steunen. Met AEROAFFAIRES kun je een vlucht boeken tegen de beste tarieven, in alle veiligheid en met een minimale impact op het milieu.
Om uw privé jet te charteren, contacteer ons 24/7 op +33 (0) 1 44 09 91 82.