Het bewijs is duidelijk: morgen zullen we niet meer reizen zoals we vandaag doen. Gedreven door een ecologische transitie veranderen de consumptiepatronen van de zakenluchtvaart en ontstaan er nieuwe ambities. Er worden technologische pogingen gedaan om vliegtuigen te ontwikkelen die niet alleen efficiënter, maar ook duurzamer en veel minder vervuilend zijn. We zijn getuige van een ontkoling van het luchtruim, een collectieve uitdaging voor bedrijven die steeds zuiniger met brandstof omspringen.
Privéjets: bondgenoten of vijanden van het klimaat?
Het spreekt voor zich dat het ecologisch bewustzijn de laatste jaren sterk is toegenomen. Meer dan ooit worden transportmodi in vraag gesteld, herbekeken en geoptimaliseerd om de beruchte “koolstofvoetafdruk” te verminderen. De zakenluchtvaart vormt geen uitzondering op de regel en velen zijn sceptisch over de correlatie tussen deze discipline en ecologie.
Dit is niet verwonderlijk als je de prijs van een vliegticket bekijkt, en de brandstofkosten maken daar een kwart van uit. Volgens de Klimaatdeskundigengroep van de Verenigde Naties is 5% van de CO2-uitstoot afkomstig van het luchtverkeer, en de zakenluchtvaart is goed voor 8% van dit verkeer. De spelers in de luchtvaartsector moeten dus hun inspanningen verdubbelen om te innoveren, te mobiliseren en een ecologisch verantwoorde vervoerswijze opnieuw uit te vinden.
Concreet: hoeveel verbruikt een vliegtuig?
Het is moeilijk om deze vraag rechtstreeks te beantwoorden, aangezien het brandstofverbruik specifiek is voor elk vliegtuigmodel en van veel factoren afhangt. We kunnen echter de volgende invloedrijke parameters noemen: de geleverde dienst (aantal passagiers of tonnen vracht), de af te leggen afstand en de kruissnelheid van het vliegtuig.
Als voorbeeld nemen we een langeafstandsvliegtuig zoals een Airbus A350 dat een afstand van 800 km aflegt en een startgewicht heeft van 245 ton. Voor deze vlucht verbruikt dit model 48 ton brandstof, wat overeenkomt met 60.000 liter benzine.
Aanzienlijke vooruitgang
Meer energie besparen
Vliegtuigfabrikanten werken al enkele jaren aan het terugdringen van de C02-uitstoot die wordt veroorzaakt door het luchtverkeer. Bedrijven als AirBus en Boeing investeren terecht in zuinigere modellen zoals de Airbus 220 en Boeing 787. In 2010 lanceerde Airbus zelfs een reeks “Neo” vliegtuigen, wat staat voor “new engine option”, ontworpen om dit probleem te verlichten. Dit houdt in dat het vliegtuig een nieuw ontwerp krijgt met slankere rolroeren aan de vleugeltips en lichtgewicht materialen zoals koolstofcomposiet, titanium en aluminium.
Sommige luchtvaartmaatschappijen stappen over op turboprops, die minder brandstof verbruiken. Privéjets verbruiken gemiddeld slechts 3,5 liter brandstof per 10 kilometer en per passagier. Op die manier drukt de ‘ecologische top van het gamma’ zijn stempel op de markt van de zakenluchtvaart, met prestigieuze maar weinig vervuilende vliegtuigen.
Groene brandstof voor luchtvervoer
Het op de markt brengen van een nieuw type vliegtuigbrandstof is een andere belangrijke ontwikkeling. De eerste partijen gecertificeerde biobrandstoffen, gemaakt van bosbouw- en landbouwafval, plantaardige oliën en bieten, komen nu op de markt. Deze optie heeft zijn waarde al bewezen in de automobielsector, maar heeft ook een groot potentieel voor vliegtuigen. Er wordt geschat dat deze biobrandstoffen de CO2-uitstoot met 80% kunnen verminderen, omdat ze door planten kunnen worden geabsorbeerd. In het kader van het Lab’line-programma heeft AirFrance verschillende vluchten Toulouse-Parijs gelanceerd met vliegtuigen die op biobrandstof vliegen. Een aantal verenigingen, zoals de General Aviation Manufacturers Association (GAMA), zijn ook overeengekomen om een duurzame brandstof te ontwikkelen die meer rekening houdt met het milieu.
Enkele voorbeelden van spelers in deze coalitie: Air BP, Aviator, Bombardier, Dassault Aviation, Embraer, Gulfstream, Textron Aviation en World Fuel Services, Avfuel, Diamond Aircraft.
Als je geïnteresseerd bent in deze vliegtuigfabrikanten, lees dan ons artikel over privéjetfabrikanten.
De uitdaging van een vliegtuig met hoge prestaties en nulemissie
In 2015 lanceerde Eviation haar “Alice”, een 9-persoonsvliegtuig met 2 bemanningsleden dat een bereik van 1000 km belooft zonder de minste uitstoot van vervuilende stoffen. Het elektrische vliegtuig kan ook vliegen met een kruissnelheid van 520 km/u en de oplaadtijd is de helft van de tijd dat het wordt gebruikt. Aangedreven door drie 260 kW propellers lijkt dit vliegtuig een van de eerste levensvatbare 100% elektrische vliegtuigen te zijn.
We kunnen ons dus afvragen of deze technologie ook gebruikt kan worden voor grotere vliegtuigen. Het antwoord is ja: het is de volgende grote stap voor vliegtuigfabrikanten…
De elektrische categorie: de oplossing voor de nabije toekomst?
Om meer te weten te komen over de eco-verantwoorde luchtvaartoplossingen van morgen, lees ons artikel over elektrische vliegtuigen en privéjets.
Omdatecologie geen beperking maar een verantwoordelijkheid is, zet AEROAFFAIRES zich ook in voor een meer respectvolle benadering van onze planeet. Dankzij ons SkyCO2-programma wordt 100% van de CO2-uitstoot van elke privévlucht gecompenseerd door het behoud van de oerwouden van Peru te ondersteunen. Met AEROAFFAIRES kun je een vlucht boeken tegen de beste tarieven, in alle veiligheid en met de minst mogelijke impact op het milieu.
Om uw privé jet te charteren, contacteer ons 24/7 op +33 (0) 1 44 09 91 82.