Interview met François-Valéry Vannimenus, piloot van de Citation 2 privéjet.
Wereldwijde presentatie

- Hoe lang ben je al privéjetpiloot?
Ongeveer 25 jaar, maar ik heb een onregelmatige carrière gehad.
- Heb je dit werk altijd al willen doen, of zo niet, hoe ben je piloot geworden?
Ja, ik heb altijd al willen vliegen, al van kinds af aan. Ik had het geluk om een eerste vlucht te maken, waar ik echt van genoot en die mijn wens om er mijn beroep van te maken bevestigde.
- Wat was je opleiding?
Ik heb mijn opleiding gevolgd aan de EPAG-school in Merville (Noord-Frankrijk). De opleiding bestaat uit twee delen: het eerste is theoretisch, om te slagen voor de ATPL, en het tweede is praktisch. Het praktijkgedeelte bestaat uit verschillende fasen, waaronder de kwalificatie voor verkeersvlieger en instrumentvliegen. Alles bij elkaar duurt het twee tot drie jaar. Ik heb mijn brevetten in 1997 gehaald, maar ik heb niet meteen in de luchtvaart gewerkt. Ik heb verschillende banen gehad in verschillende sectoren voordat ik een paar jaar later definitief terugkeerde.
- Kun je meteen privéjetpiloot worden of moet je eerst een commerciële luchtvaartpiloot worden?
Het zijn twee heel verschillende dingen; je kunt direct beginnen met privévliegen, want dat is wat ik heb gedaan. Toen ik begon, was het een rustige periode en de luchtvaartmaatschappijen namen geen mensen aan. Ik kreeg de kans om voor een particulier te vliegen en van het een kwam het ander, ik ontwikkelde een netwerk en besloot om in die sector te blijven, tot op de dag van vandaag zonder spijt.
- Wat was je eerste vlucht?
Er zijn veel eerste vluchten in de luchtvaart. Als het mijn eerste bedrijfsvlucht was, dan was het tussen Lille en Toussus, in 2002 denk ik. Ik was alleen; het was een tijd waarin je nog in je eentje kleine vliegtuigen kon besturen. Nu heb je in de meeste gevallen twee mensen nodig, vooral op turbojets en turboprops. Persoonlijk gezien leer je veel als je alleen bent, maar met z’n tweeën is veel veiliger in het geval van een probleem.
- Met welke types vliegtuigen kun je vliegen?
In theorie allemaal, maar in de praktijk alleen met degene waarvoor ik gekwalificeerd ben; voor mij is dat de Citation 2 (Cessna). Je moet een bevoegdverklaring halen voor elk model waarmee je wilt vliegen, maar de bedrijfsvoorschriften staan maximaal drie bevoegdverklaringen toe.
- Ben je nog steeds in opleiding?
Ja, de training is continu. Om de zes maanden zijn er opfriscursussen over bepaalde reglementaire punten en vliegtuigbedieningstechnieken. Er zijn ook simulators waarop we trainen voor kritieke vluchtfasen. Onlangs heb ik training gehad in het gebruik van nieuwe navigatiesystemen (GPS-stijl).
Zakelijke luchtvaart

- Hoe verandert het werk van de piloot?
In de cabine heb je een copiloot en een piloot, en het verschil tussen de twee is een kwestie van anciënniteit en verantwoordelijkheid. Je bent een eerste officier voordat je een gezagvoerder bent. Je kunt het verschil zien omdat de strepen van een gezagvoerder vier strepen hebben (zichtbaar op schouderhoogte), terwijl die van een copiloot er drie hebben.
- Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen commerciële en zakenluchtvaart?
De commerciële luchtvaart is veel regelmatiger; piloten hebben hun schema’s een maand van tevoren en vliegen vaak naar dezelfde bestemmingen of hebben dezelfde dienstregelingen. Privé- en zakenluchtvaart veranderen elke dag en je weet niet van tevoren hoe lang je er zult zijn. Er zijn voor- en nadelen aan beide, maar ik geef de voorkeur aan de zakenluchtvaart.
- Heb je gemerkt dat je klantenbestand is veranderd?
Ik denk het niet, het zijn nog steeds dezelfde soort mensen, aardige mensen, veel mensen die zich gedeisd willen houden. Anders hangt het af van de tijd van het jaar; er zijn meer aanvragen van gezinnen tijdens de feestdagen, wat niet het geval is voor zakenmensen.
- Wat zijn de voor- en nadelen van een privéjetpiloot?
Ik vind het leuk dat het niet repetitief is. Er is ook een familieaspect in kleinere structuren. Je kent bijvoorbeeld meestal je partner. Het is ook een baan waarmee je na een paar jaar goed verdient. Wat de nadelen betreft, zou ik zeggen het gebrek aan planning en de baanonzekerheid.
- Kun je ons iets vertellen over een typische dag?
Er is niet echt een typische dag; je kunt op elk moment vertrekken. Maar over het algemeen vertrek ik twee uur voor de vlucht van huis (met mijn computertas en/of koffer) en stop ik bij het restaurant om de catering op te halen. Daarna ga ik naar kantoor om de documenten met betrekking tot de vlucht uit te printen en te bestuderen (vluchtplan, weersvoorspelling, controle op eventuele storingen aan het vliegtuig, enz.) Normaal komen de passagiers ongeveer een kwartier voor vertrek aan. We verwelkomen ze; de copiloot zorgt ervoor dat ze aan de slag kunnen terwijl ik ze de veiligheidsbriefing geef en uitleg hoe de vlucht zal verlopen. Als de passagiers te laat zijn, stellen we het vertrek uit. Dit is meestal geen probleem, behalve op enkele luchthavens en tijdens bepaalde periodes (vooral tijdens stakingen van luchtverkeersleiders), wanneer we soms meer dan een uur moeten wachten met passagiers aan boord.
De vlucht verloopt vlekkeloos: we controleren regelmatig de parameters van het vliegtuig, we vragen de pax (afkorting voor passagiers) of alles in orde is, we maken soms een praatje. Eenmaal op de bestemming, na de afhandelingsdienst (d.w.z. diensten op de startbaan, gekoppeld aan luchthavenassistentie en vliegtuigonderhoud), worden de deuren geopend en kunnen de passagiers uitstappen. Daarna zorgen we voor het opruimen, schoonmaken en tanken. Tot slot wachten we op de luchthaven op de terugkeer van de passagiers als het een retourvlucht op dezelfde dag is, of we gaan naar het hotel en bezoeken de stad, of we keren leeg terug. Over het algemeen duurt het een uur om het vliegtuig klaar te maken voor de volgende vlucht.
- Wat vind je het leukste aan je werk?
Reizen. Aan het stuur van het vliegtuig zitten en vliegen. Ik vind het ook leuk om mensen te zien en verschillende steden te bezoeken.
- Welke vaardigheden heb je nodig om een goede piloot te zijn?
Ik zou zeggen netjes zijn, gemakkelijk je weg vinden in de ruimte, open zijn en luisteren naar anderen.

Persoonlijke vragen
- Vind je het moeilijk om je werk en privéleven te combineren?
Ja, dat is heel moeilijk. Je hebt een heel begripvolle partner nodig. Soms moet je een paar dagen weg, ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat vertrekken. Maar het is te doen.
- Wat was je beste ervaring? Welke vlucht heeft de meeste indruk op je gemaakt?
Heel veel vluchten. Elke vlucht is anders en het is ingewikkeld om te kiezen.
- Wat was je slechtste ervaring?
De slechtste ervaring was ijsvorming tijdens de pilotenopleiding. Er vormde zich ijs op het vliegtuig, dat zwaarder werd, wat leidde tot vermogensverlies. Er zat ook ijs op de propellers, wat gevaarlijk was.
- Wat zijn je favoriete en minst favoriete landingsbanen?
Er is een landingsbaan in Marokko, Errachidia, waar je aankomt door over een bergketen te vliegen, dan passeer je een waterreservaat om uiteindelijk te landen op een landingsbaan omringd door woestijn. Een prachtig gezicht. De landingen op de landingsbanen van Sion en Innsbruck zijn ook erg mooi, omdat je midden in de wolken tussen de bergen aankomt. Er zijn er nog veel meer die je een kick geven, zoals Alesund, met zijn finish langs de Noorse fjorden. Ik hou helemaal niet van landen op Sabadell in Spanje. Het is een korte landingsbaan en als je opstijgt, kruis je je vingers dat je geen motorstoring krijgt omdat er overal huizen staan.
- Heb je veel contact met de passagiers?
Niet erg veel. Het hangt ervan af wie het zijn; sommigen praten liever onder elkaar en die laten we meestal met rust. Anderen komen met ons praten omdat ze geïnteresseerd zijn in de luchtvaart.
- Wat is uw favoriete vliegtuig?
Ik heb niet echt een favoriet, want ik heb ze helaas nog niet allemaal geprobeerd. Ik zit momenteel op de Citation 2 en die bevalt me wel.
Toekomst
- Wat is er veranderd in de zakenluchtvaart sinds u piloot bent geworden en welke veranderingen denkt u dat er in de toekomst zullen plaatsvinden?
Alles verandert heel snel in de cockpit, met de invasie van schermen en automatisering. Maar de basis van het beroep blijft hetzelfde: passagiers veilig van punt A naar punt B brengen. Wat de toekomst betreft, weet ik het niet, maar er komt steeds meer papierwerk en beperkingen en dat is een last.
- Wat vind je van de nieuwe bedrijfsmodellen in de privéluchtvaart (co-piloting / vluchten op basis van stoelen)? Hoe denk je dat de rol van de luchtmakelaar de komende jaren zal evolueren?
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een privévliegtuig willen boeken voor een prijs die hoog genoeg is om terecht te komen bij mensen die ze niet kennen en die hun vluchtschema’s niet kunnen kiezen. Wat co-piloting betreft, zie ik het als een rage, maar het is beperkt in termen van regelgeving; er zijn al dodelijke ongevallen gebeurd bij dit soort activiteiten. De vliegtuigen zijn niet onderworpen aan de vele zeer strenge regels van de zakenluchtvaart, vooral als het gaat om onderhoud. Wat de rol van de makelaar betreft, weet ik het niet, maar ik denk niet dat er de komende jaren veel zal veranderen. De veranderingen zullen zeker te maken hebben met nieuwe technologieën, met meer beheer via applicaties bijvoorbeeld.
- Welke impact heeft het coronavirus op u gehad?
Persoonlijk is er voor mij niets veranderd. Andere collega’s hebben veel repatriëring en medische vluchten gedaan. Voor sommige bedrijven heeft het geen invloed gehad; het hangt af van de gevraagde vliegtuigmodellen.
- Heb je ooit Garmin’s Autoland systeem getest, waarmee vliegtuigen autonoom kunnen landen? Is het beschikbaar op uw privéjet?
Nee, ik heb het niet getest en het is niet beschikbaar op mijn vliegtuig.
- Kunt u vertrouwen hebben in dit soort technologische innovaties?
Ja, want we doen het al. Veel dingen zijn geautomatiseerd in vliegtuigen en de meeste vluchten worden uitgevoerd op de automatische piloot.
- Denkt u dat piloten in de toekomst steeds meer geautomatiseerd zullen worden?
Helaas wel, er is geen ontkomen aan. Automatisering is geweldig als alles goed gaat, maar als er een probleem is, heb je een alternatief nodig.
- Wat is uw visie op ecologie in de luchtvaart?
Er zijn allerlei motoriseringstechnieken om het brandstofverbruik te verminderen, zelfs elektrische, maar ik heb er op dit moment niet veel vertrouwen in. Ik geef er liever verder geen commentaar op.
- Heb je tot slot nog een advies of boodschap die je wilt doorgeven?
Ik zou mensen aanraden om voor de zakenluchtvaart te kiezen. En toekomstige piloten, bewapen jezelf met moed en geef nooit op.