WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Interview met een stewardess

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Interview met een hostess van een privéjet(Ouarda M.)

  • Hoe lang ben je al stewardess?

Ik begon mijn carrière in 1996 om precies te zijn, dus het is ongeveer 22 jaar geleden.

  • Wat houdt uw baan in?

Heel eenvoudig, we verwelkomen onze passagiers aan boord van het vliegtuig en zorgen ervoor dat ze veilig zijn en dat de vlucht soepel verloopt; we zorgen voor hun comfort en veiligheid.

  • Wilde je dit werk altijd al doen of, zo niet, hoe ben je stewardess geworden?

Ja, luister, al van jongs af aan wilde ik stewardess worden. Echt waar. Toen we op school een blaadje kregen met de vraag wat we later wilden worden, antwoordde ik altijd stewardess; toen ik heel klein was wees ik altijd naar vliegtuigen en zei tegen mijn ouders dat ik van vliegen hield. En toen ik het vliegtuig nam, keek ik naar alles wat er om me heen gebeurde en ik kon niet slapen omdat ik zo gefascineerd was. Ik kan het niet uitleggen, maar ik heb altijd geweten dat ik dit werk wilde doen en in een vliegtuig wilde werken.

  • Wat voor opleiding heb je gehad?

Toen ik klaar was met school, schreven mijn ouders me in op een school voor toerisme in Parijs. Daarna ben ik twee jaar naar Londen gegaan om mijn Engels te perfectioneren. Dit was om mijn kansen op aanwerving te maximaliseren; ik mikte toen op Air France. Maar bij Air France lag de aanwerving vijf jaar stil en uiteindelijk werd ik aangenomen bij een buitenlandse commerciële luchtvaartmaatschappij en volgde ik een intensieve training voor commerciële vliegtuigen. Ik was zes maanden gestationeerd in Parijs voordat ik bij de VIP-sectie kwam. NetJets nam me vervolgens in dienst en gaf me een grondig en uitgebreid trainingsprogramma, waardoor mijn carrière echt van de grond kwam. Ik heb uitgebreide internationale ervaring met VVIPS-vluchten op verschillende types privéjets. Ik werk nu freelance en ik zou een contract tekenen met een VIP in Afrika, maar helaas was dat tijdens de start van covid, dus dat ging niet door. Op dit moment ben ik op zoek naar een baan en misschien komt er een vacature vrij; ik hoop dat die er komt want al mijn ervaringen hebben mijn aanpassingsvermogen versterkt.

  • Is het mogelijk om direct als stewardess in de privésector te werken, of moet je eerst voor commerciële luchtvaartmaatschappijen gaan werken?

In de privéluchtvaart heb je minstens drie jaar ervaring in business class nodig. Daarna is het echt na verloop van tijd dat je je baan leert als je in de privésector werkt. Het is echt een continu leerproces, maar het is een pluspunt.

  • Volg je nog steeds opleidingen?

Ik zou ja willen zeggen. Er zijn opfriscursussen, waarbij we onze service altijd verbeteren. We moeten ook op de hoogte blijven van de veiligheidsuitrusting.

Zakelijke luchtvaart

  • Hoe verandert het beroep?

Er zijn veranderingen op basis van jarenlange ervaring. In privéjets zijn we meestal met z’n tweeën en we kunnen opklimmen tot hoofdstewardess en daarna tot hoofdstewardess. Veel van mijn collega’s zijn ook doorgegroeid tot instructeur.

  • Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen commerciële en privéluchtvaart?

Werken als VIP stewardess is eerlijk gezegd veel leuker, omdat je veel logistiek beheer van het vliegtuig hebt. Een ander heel belangrijk punt is dat het contact tussen een VIP-stewardess en haar passagiers persoonlijker is omdat ze hen na verloop van tijd leert kennen, waardoor ze hen een service kan bieden die hun verwachtingen overtreft. Wat mij betreft is oog voor detail de sleutel om een uitstekende service te garanderen. Ik hou echt van de privéluchtvaart, het is een andere wereld. Maar je moet erg georganiseerd zijn en er is geen ruimte voor fouten. Mijn taken zijn ook erg veranderlijk vergeleken met die van een commerciële hostess en het komt zelden voor dat we onze bestemmingen van tevoren weten.

  • Wat vind je het leukst en het minst leuk aan je werk?

Ik hou van de uitdaging en voor mij is elke vlucht een uitdaging. Het is echt een ongewone baan en ik probeer er altijd voor te zorgen dat mijn vluchten een succes worden. Ik beloof je dat ik heel eerlijk ben als ik zeg dat ik alles aan mijn werk leuk vind. Soms zijn de uren zwaar, maar als je van je baan houdt, accepteer je de flexibiliteit en raak je eraan gewend.

  • Kun je ons iets vertellen over een typische dag?

Zoiets bestaat niet in de privéluchtvaart. Ik kan je vertellen hoe snel dingen gaan. De dag voor mijn vluchten bereid ik mijn cateringbestellingen voor volgens het profiel van mijn passagiers en zorg ik ervoor dat het linnengoed schoon is (ik ben een beetje een detailkont). Oog voor detail is heel belangrijk, dat maakt het verschil tussen goede service en uitstekende service. Als het nodig is, gaan we naar de supermarkt om de laatste ontbrekende items te halen, antibacteriële gel of een citroen bijvoorbeeld.

  • Welke vaardigheden zijn er volgens jou nodig om een goede stewardess (VIP) te zijn?

Ik kan je veel vertellen. Als een stewardess wil uitblinken in de zakenluchtvaart, moet ze volgens mij vooral onbaatzuchtig en discreet zijn en over het algemeen van mensen houden. Ik zou ook zeggen dat goed kunnen luisteren en kunnen koken belangrijke troeven zijn. Het meeste eten dat we aan boord serveren is gastronomisch en mijn ervaring is dat je moet weten wat je serveert. Ik zou ook zeggen dat je vooruit moet kunnen denken, heel zelfstandig moet zijn en oog voor detail moet hebben. En tot slot, als andere gastvrouwen er iets aan hebben, heb ik nog een paar punten: wees punctueel, dynamisch, alert, altijd positief en gastvrij met een onberispelijke presentatie, en heb kennis van mooie producten (wijn, gastronomie, cosmetica, topdecoratie). Kortom, we moeten een goed evenwicht vinden tussen actie en discretie, en in staat zijn om te “multitasken”. We moeten opmerkzaam zijn om te kunnen reageren op speciale verzoeken van passagiers.

Persoonlijke vragen

  • Vind je het moeilijk om je werk en privéleven te combineren?

Eerlijk gezegd, helemaal niet. Dat is echt mijn persoonlijke mening, maar ik denk dat het helpt om mijn relatie met mijn partner weer op te bouwen. Het is waar dat het niet vaak voorkomt, maar we zijn altijd blij elkaar weer te zien en elke keer als we terugkomen van een vlucht hebben we veel om over te praten.

  • Welke vlucht heeft de meeste indruk op je gemaakt?

Die met een koning. Om redenen van vertrouwelijkheid kan ik niet meer zeggen dan dat, maar ik werd getroffen door zijn nederigheid, zijn menselijke kant en zijn benaderbaarheid.

  • Welke veranderingen zou je graag zien in de privéluchtvaart?

Ik zou graag wat veranderingen zien, vooral in de laatste 4-5 jaar. Werkgevers zouden meer belang moeten hechten aan ons werk omdat het echt bijdraagt aan het succes van een vlucht. De diensten van de hostess, niet alleen tijdens de vlucht maar ook ervoor en erna, zijn erg belangrijk. Hostesses helpen klanten aan zich te binden door het bedrijf te vertegenwoordigen, vooral omdat mond-tot-mondreclame erg belangrijk is in deze sector.

  • Heb je een boodschap of advies voor toekomstige hostesses?

Heel eenvoudig, het enige advies dat ik kan geven is om gepassioneerd te zijn over wat je doet en om jezelf tot het uiterste te drijven als je in dit zeer ongewone maar magische beroep wilt blijven.