WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Kan co-piloting concurreren met de zakenluchtvaart?

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

In de afgelopen 5 jaar is het samenwerkingsmodel een onontkoombare realiteit geworden. In veel sectoren zijn nieuwe concepten voor delen ontstaan, gebaseerd op “uberisering” of “blablacarisering”. Net zoals autodelen, is ook de luchtvaartsector in opkomst! De afgelopen jaren hebben nieuwe spelers geprobeerd een revolutie in de sector teweeg te brengen door een ontwrichtend aanbod van goedkope privéjet-piloten via co-piloting-toepassingen. AEROAFFAIRES bekijkt hoe dit nieuwe model werkt en wat de grenzen ervan zijn, zodat u in alle veiligheid kunt reizen.

Wat is co-piloting?

Het concept van co-piloting is eenvoudig: een niet-professionele piloot plant een vlucht met een licht vliegtuig en biedt zijn lege stoelen aan op een speciaal platform. In ruil voor een vergoeding kunnen sommige passagiers gebruik maken van deze stoelen door samen te reizen. Sinds 2015 bieden een aantal start-ups deze dienst aan.

Welke regels gelden voor Blablacar in Europa?

In de Europese Unie is het gebruik van vliegtuigen als ride-sharing service onderworpen aan een derogatie. Artikel 6, lid 4 bis, onder a), van Verordening (EU) nr. 965/2012 van 5 oktober 2012 staat de exploitatie van “niet-complexe motoraangedreven luchtvaartuigen” toe in de vorm van “vluchten voor gezamenlijke rekening uitgevoerd door particulieren, op voorwaarde dat de directe kosten worden gedeeld door alle inzittenden van het luchtvaartuig, met inbegrip van de piloot, en dat het aantal personen dat de directe kosten draagt niet meer bedraagt dan zes personen”.

In Frankrijk is gedeelde besturing toegestaan sinds het decreet van 31 juli 1981 inzake de certificaten, vergunningen en kwalificaties van niet-professioneel burgerluchtvaartpersoneel (personeel in de luchtvaart) in artikel 4.2.2 a) bepaalt dat “een privépiloot de exploitatiekosten van een vlucht mag delen met zijn passagiers”. De wetgeving van de Europese Unie werd omgezet in Franse wetgeving door het decreet van 9 februari 2015. Sinds 2016 heeft de DGAC (Direction Générale de l’Aviation Civile) verklaard dat “organisatoren van een activiteit als copiloot een luchtvervoerscertificaat (AOC) en een exploitatievergunning moeten verkrijgen”. In augustus 2016 publiceerde de DGAC nieuwe regelgeving die tot doel had een kader te bieden voor activiteiten als copiloot en het illegale vervoer van passagiers, zoals in de Sala-affaire, te beperken.

Er werd een onderscheid gemaakt tussen twee categorieën vluchten met privévliegtuigen: “Rondvluchten van minder dan 30 minuten tussen opstijgen en landen, waarbij het vliegtuig zich niet meer dan 40 kilometer verplaatst van het vertrekpunt, uitgevoerd door een privépiloot” met een vliegbrevet en “ten minste 200 uur vliegervaring na het behalen van het vliegbrevet en 25 uur recente vliegervaring in de afgelopen 12 maanden zijn vereist”. Deze categorie van vluchten valt onder de wet op eerste vluchten in aeroclubs. Navigatievluchten, dat wil zeggen het vliegtuig en de inzittenden die van punt A naar punt B reizen, met strengere wetgeving: “het zal (…)In 2017 ging een privépiloot in beroep bij de Raad van State op grond van ultra vires, die de instructie van de DGAC van 23 augustus 2016 ongedaan maakte. Sindsdien is het uitoefenen van een tweede bestuurder toegestaan in Frankrijk, zonder andere beperkingen dan die waarin de Europese wetgeving voorziet.In eerste instantie was het uitoefenen van een tweede bestuurder toegestaan en het werd al toegepast sinds het begin van de toeristische luchtvaart. Volgens de Europese Commissie mag een privépiloot met een PPL (Private Pilot Licence) passagiers meenemen aan boord van zijn vliegtuig als hij de kosten van de vlucht deelt met alle mensen aan boord. Zodra een passagier de kosten niet deelt, wordt dit beschouwd als illegaal commercieel passagiersvervoer. De regelgeving beperkt het aantal passagiers tot 6 in deze zeer specifieke context. In werkelijkheid geldt deze regel alleen als de mensen aan boord uit het persoonlijke netwerk van de piloot komen. Integendeel, de nieuwe copilootplatformen brengen mensen samen die elkaar van tevoren niet kennen. In zekere zin spelen ze met de regels om ze te doen evolueren.

De Direction Générale de l’Aviation Civile(DGAC) heeft, nadat ze haar bezorgdheid had geuit over de ontwikkeling van co-piloting platforms, uiteindelijk besloten om deze praktijk toe te staan. De Fédération Française Aéronautique (FFA) heeft zich in januari 2020 over dit model uitgesproken. Co-piloting” wordt “uitgebreid vliegen voor gezamenlijke rekening” genoemd en mag alleen worden aangeboden door vliegclubs en platforms die zijn aangesloten bij de FFA. De federatie staat het toe, omdat ze de rol ervan erkent in de ontwikkeling van de toeristische luchtvaart en de democratisering ervan. Volgens de FFA hebben 148 vliegclubs in 2019 uitgebreide vluchten met kostendeling toegestaan, goed voor 2.535 vlieguren en 3.647 vervoerde passagiers. Ongeveer 400.000 euro werd geïnjecteerd in deze aeroclubs dankzij co-piloting. De FFA legt echter een aantal waarborgen vast. Elke vliegclub moet zijn eigen criteria bepalen voor uitgebreide vluchten met kostendeling. Bovendien moeten de voorzitters van de aeroclubs een precieze selectie maken van de piloten die toestemming hebben om onder de regeling voor uitgebreide kostendeling te vliegen. Tot slot mag de prijs om aan boord te gaan van deze vluchten niet hoger zijn dan de totale kosten van de vlucht; het moet een kostendelende regeling blijven.Vandaag de dag ontwikkelt co-piloting zich zowel in Frankrijk als in Europa. Deze platforms zijn echter niet allemaal in hetzelfde segment gepositioneerd. Sommige zijn gespecialiseerd in toeristische vluchten. De piloten bieden hoofdzakelijk reizen aan met dezelfde vertrek- en aankomstpunten om een regio vanuit de lucht te ontdekken. Anderen specialiseren zich in transport, met een ander aankomstpunt dan het vertrekpunt. Het zijn deze laatsten die de ambitie hebben om te concurreren met de zakelijke en commerciële luchtvaart.

Net als de makelaars gebruiken deze co-pilot platforms verschillende soorten vliegtuigen: helikopters, privéjets, enz.

Cirrus SR22 en finale à l'atterrissage
Foto credit: Cirrus Design

Helikopter co-piloting

Helikopter co-piloting is ook mogelijk. Aanvankelijk legde de wet bepaalde veiligheidsmaatregelen op die het openbaar vervoer van passagiers per helikopter onbetaalbaar maakten. Bijvoorbeeld, alleen tweemotorige helikopters waren toegestaan voor de Tour de Paris. Omdat dit een bewoond gebied was zonder directe verzamelgebieden, legde de DGAC uit dat helikopters met twee “krachtige” motoren vereist waren. Sinds de beslissing van 22 juni 2017 door de Conseil d’Etat zijn er geen uitzonderingen meer voor deze discipline: de praktijk van copiloting is ook van toepassing op helikopters. Het is nu mogelijk om te genieten van een uitzonderlijke vlucht, met behulp van een platform van derden dat onafhankelijke piloten en passagiers met elkaar in contact brengt. Ideaal voor korte afstanden, helikopters maken het vooral mogelijk om moeilijk bereikbare punten te bereiken, zoals de luchthaven Saint-Tropez La Môle. Hier is een lijst van missies waarvoor helikopterverhuur perfect geschikt is :

Zakenjet reizen in samenwerking

Profiteren van een prestigieuze vlucht met het comfort van een privéjet tegen een voordelige prijs… Dat is de uitdaging die een groot aantal websites voor copiloten de laatste jaren zijn aangegaan. Vooral in Frankrijk is de co-piloting van privéjets aan het diversifiëren en vermenigvuldigen: co-piloting voor Parijs, Lyon, Rennes, Marseille, Bordeaux: er is geen gebrek aan keuze. Gedreven door een beweging om het principe van ’top-of-the-range’ luchtvaart te democratiseren en uit te breiden, worden gezamenlijke privéjetvluchten steeds betaalbaarder.

Hoeveel kost het om met een copiloot te vliegen?

In deze race om ‘korting’ prijzen, publiceren sommige platforms duizelingwekkende prijzen, zoals Parijs-Londen voor €297. Hoewel deze prijzen alle concurrentie lijken te trotseren, kunnen passagiers deze vluchten niet van tevoren voorspellen. In werkelijkheid zijn dit eerder “gelegenheidsvluchten” dan lijnvluchten, om lege vluchten meestal te vermijden. Dus hoewel reizen met een privéjet aantrekkelijk is vanwege de prijs, biedt het weinig flexibiliteit.

Co-piloting:de grenzen van de zakenluchtvaart

De Blablacar van de luchtvaart lijkt ideaal voor de zakenluchtvaart. Het stelt piloten in staat om kosten te besparen en passagiers om tegen zeer concurrerende prijzen te reizen. Toch blijft het op de grens tussen privéluchtvaart en commercieel vervoer. In het bijzonder werpt het een aantal vragen op met betrekking tot veiligheid, verzekeringen en oneerlijke concurrentie.

  • Niet-professionele piloten

Uitgebreide vluchten met kostendeling worden uitgevoerd door niet-professionele privépiloten. Deze piloten zijn gekwalificeerd om passagiers die ze kennen te vervoeren op een gratis vlucht met lichte luchtvaart. Maar ze hebben niet de nodige kwalificaties en training om passagiers die ze niet kennen tegen een vergoeding te vervoeren. Het vervoeren van vreemden tegen een vergoeding zet de piloot onder druk wat betreft het aanhouden van schema’s, vluchtomstandigheden en het risico op annulering in het geval van slecht weer. Co-piloten moeten aan lagere eisen voldoen op het gebied van vaardigheden, ervaring en medische geschiktheid.De zakenluchtvaart daarentegen valt onder de regels van het openbaar personenvervoer ( Public Passenger Transport,TPP), waar de voorwaarden veel strenger zijn. Er zijn minimaal twee piloten nodig en zij moeten alle kwalificaties hebben die vereist zijn voor commercieel passagiersvervoer. Deze piloten hebben ook IFR-kwalificaties (Instrument Flying Rules), waardoor ze op instrumenten kunnen vliegen, vooral in slechte weersomstandigheden. De meeste niet-professionele piloten zijn daarentegen niet gekwalificeerd om volgens deze vliegregels te vliegen.

  • Ongeschikte lichte vliegtuigen

De vliegtuigen die gebruikt worden in het co-piloting model zijn vaak eenmotorige passagiersvliegtuigen. Ze worden gevlogen door één piloot, hebben smalle cabines en een zeer beperkte actieradius.
In de zakenluchtvaart is de regel eenvoudig “twee piloten, twee motoren”. Alle vliegtuigen moeten tweemotorig zijn (met uitzondering van de Pilatus PC-12 en, sinds 2017, de TBM 850 ) om ervoor te zorgen dat één motor beschikbaar is in geval van een defect. Bovendien hebben de luchtvaartmaatschappijen die deze privéjets exploiteren een Air Operator Certificate (AOC). Dit is een fundamentele goedkeuring die een hoog onderhoudsniveau van de vliegtuigen en een strikte controle van de kwalificaties van de piloten garandeert. Noch amateurpiloten, noch vliegclubs hebben echter een AOC om te garanderen dat ze passagiers in de best mogelijke omstandigheden kunnen vervoeren. Bovendien zijn de lichte vliegtuigen die op deze samenwerkingsplatformen worden aangeboden vrij traag, met smalle cabines, weinig zitplaatsen en een beperkte actieradius. Ze zijn helemaal niet geschikt voor zakenluchtvaart. Alleen als zodanig erkende privéjets kunnen voldoen aan de eisen van op maat gemaakte vluchten. Hun cabines zijn speciaal ontworpen voor zakenreizen en dankzij hun capaciteit kunnen ze ’s nachts vliegen, in slechte weersomstandigheden en moeilijke naderingen van afgelegen gebieden maken.

  • Een gebrek aan verzekering

Er is een aanzienlijk verzekeringsrisico verbonden aan gezamenlijke vluchten zoals Blablacar.In het geval van gratis vervoer (kosten gedeeld tussen passagiers en piloot) kan de piloot alleen aansprakelijk worden gesteld voor bewezen schuld, met een plafond van € 114.336 per passagier, en “alleen als de vervoerder een onverschoonbare fout heeft gemaakt, kan dit plafond worden opgeheven en volledige schadevergoeding worden toegekend”.
In het geval van een betalende vlucht uitgevoerd onder openbaarvervoervoorwaarden, kan de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk worden gesteld voor veronderstelde (en onbewezen) schuld, met een plafond van €140.000 per passagier. De vervoerder zal moeten bewijzen dat hij niet in gebreke is gebleven of dat het ongeval is veroorzaakt door een derde partij om vrijgesteld te worden van volledige compensatie.
Passagiers die een vlucht maken als medepassagier zijn dus veel minder beschermd dan wanneer ze dit hadden gedaan binnen het wettelijke kader van de zakenluchtvaart. Eigenaars van vliegtuigen, zowel individuele rechtspersonen als vliegclubs, stellen zichzelf ook bloot door hun vliegtuigen aan te bieden voor dit soort vluchten. Hun aansprakelijkheid, met name strafrechtelijke aansprakelijkheid, kan in het geding komen in het geval van een ongeval.Tot slot loopt co-piloting tegen de grenzen van de commerciële luchtvaart aan. In het geval van een ongeval is het aan de rechtbanken om een vlucht met gedeelde kosten te herkwalificeren als onwettig openbaar personenvervoer. Op grond van artikel L6236-6 van de Franse transportwet kan de vervoerder worden gestraft met een gevangenisstraf van maximaal 1 jaar en een boete van 75.000 euro.Dit gebrek aan verzekeringsdekking doet denken aan het ongeval met voetballer Emiliano Sala in januari 2019. Niemand die betrokken was bij de transactie had een Air Operator’s Certificate. Noch het vliegtuig noch de piloot waren gemachtigd om passagiers te vervoeren op commerciële vluchten, en vandaag is het erg moeilijk om de verantwoordelijkheid voor dit tragische ongeval vast te stellen.
Bedrijven die regelmatig privéjets gebruiken voor zakenreizen kunnen het zich niet veroorloven om een beroep te doen op co-piloting. Het verzekeringsrisico is te groot. Bedrijven moeten hun personeel in de veiligst mogelijke omstandigheden vervoeren, met een volledige verzekeringsdekking om hun personeel en hun reputatie te beschermen.

  • Het risico om frauduleuze goederen te vervoeren

Samenwerkende vliegreizen zijn geen vluchten die voldoen aan de regels voor openbaar vervoer. Vliegtuigen zijn daarom vrijgesteld van douanecontroles en controles door het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA). Met deze vluchten kunnen verdovende middelen discreet en zonder medeweten van de piloot worden vervoerd.
De piloot kan juridisch aansprakelijk worden gesteld, zoals blijkt uit de zaak “Air Cocaïne” waarbij twee professionele Franse piloten betrokken waren bij het vervoer van verdovende middelen.

Jet privé sur le tarmac à Saint-Moritz avec des montagnes enneigées
Foto credit: Pixabay

Co-piloting voldoet niet aan de eisen van zakenreizigers

Het samenvliegen van vliegtuigen voldoet niet aan de behoeften van bedrijven en zakenreizigers. Zakenreizigers hebben oplossingen op maat nodig die perfect passen in het zakenreisbeleid van hun bedrijf.
Bovendien zijn de lichte vliegtuigen die op deze platformen worden aangeboden helemaal niet geschikt om zakenreizigers of rijke reizigers te vervoeren.
Tot slot is het risico op ongevallen groter dan in het openbaar vervoer en is de verzekeringsdekking ontoereikend om bedrijven en werknemers te beschermen. De ongelukken die helaas regelmatig gebeuren in de toeristische luchtvaart herinneren ons eraan dat we ons moeten wenden tot bekwame en verzekerde professionals voor zakenreizen.

Privéjet co-piloting kan een goedkope oplossing zijn voor korte vluchten rond een regio, maar niet voor zakenreizen. De beste manier om in alle veiligheid en onder de beste omstandigheden te vliegen is nog steeds om contact op te nemen met een gespecialiseerde luchtvaartmakelaar zoalsAEROAFFAIRES. Wij doen er alles aan om voor jou de beste oplossingen te vinden die aan jouw eisen voldoen.

Voorbeelden van geschatte prijzen voor het huren van een privéjet:

Parijs – Deauville voor 4 passagiers of minder, vanaf € 4.200 ex btw
Parijs – Arcachon voor 4 passagiers of minder, vanaf € 7.100 ex btw
– Parijs – Biarritz voor 4 passagiers of minder, vanaf € 7.800 ex btw Vraag nu een offerte aan via ons online formulier. Het AEROAFFAIRES-team is 24 uur per dag, 7 dagen per week telefonisch bereikbaar op +33 (0)1 44 09 91 82 of per e-mail op info@aeroaffaires.com©Fotos: Pixabay: SnottyBoggins, Pixel2013, InsightPhotography