WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Kan een privéjet echt overal landen?

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Een symbool van luxe mobiliteit, kan de privéjet voldoen aan de wensen en verlangens van al zijn passagiers? Wist je dat Europa meer dan 3.000 luchthavens heeft die geschikt zijn voor privéjets? Kunnen privéjets echt overal landen? Aan welke voorwaarden moeten ze voldoen voordat ze kunnen landen of opstijgen? In dit artikel geeft AEROAFFAIRES je alle antwoorden.

Wat is een privéjet?

Een privéjet is een kleiner vliegtuig dan een lijnvliegtuig, ontworpen voor privévervoer van passagiers. Er zijn verschillende categorieën privéjets.

Turboprops:

Privéjets in de categorie turboprops zijn propellervliegtuigen die lucht in de motor gebruiken om te vliegen. De twee belangrijkste voordelen van deze categorie vliegtuigen zijn dat ze :

  • kunnen landen op korte of zeer korte start- en landingsbanen
  • zuinig. Ze verbruiken namelijk veel minder paraffine dan hun concurrenten.
  • tot 19 passagiers kunnen vervoeren

Ultralichte privéjets:

Deze kleine privéjets zijn miniatuurvliegtuigen die zijn aangepast voor luxe en privéluchtvaart. Met hun luxueuze, comfortabele interieur kunnen ze tot 4 passagiers door Europa vervoeren. Ze staan bekend als taxivliegtuigen. In deze categorie vinden we de zeer populaire Citation Mustang en Phenom 100.

Lichte privéjets:

Deze categorie privéjets kan tot 7 passagiers aan boord vervoeren over afstanden tot 3.200 km. Deze privéjets hebben comfortabele stoelen en toiletten voor het comfort van de passagiers.

Intermediate privéjets:

Intermediate privéjets hebben een maximale capaciteit van 10 passagiers. Ze kunnen langer (4.000 km bereik) en sneller vliegen dan kleinere privéjets. Hiertoe behoren de Challenger 3 500, de Legacy 500 en de Learjet 70.

Lange-afstandsvliegtuigen:

Deze lange-afstandsvliegtuigen bieden een zeer hoog comfortniveau aan de 16 bevoorrechte passagiers die aan boord kunnen gaan. De ruimte is modulair en luxueus en is geconfigureerd voor VIP-passagiers. Privévliegtuigen voor lange afstanden hebben bedden, een werkruimte en een vergaderruimte. Deze vliegtuigen zijn ontworpen voor langeafstandsvluchten zoals Parijs-New York. In 2022 is de Falcon 10X het nieuwste privévliegtuig dat op de markt komt.

VIP privéjets:

Deze categorie vliegtuigen is gereserveerd voor VIP-klanten. Dit zijn commerciële vliegtuigen die zijn omgebouwd en aangepast aan de behoeften van deze klanten. Ze kunnen tot 30 passagiers vervoeren.

Wat zijn de voorwaarden voor het landen van een privéjet?

Bij het begrip privévliegtuig zou je kunnen denken dat er speciale rechten zijn waardoor vliegtuigen overal en altijd kunnen opstijgen en landen. Maar hoewel ze bedoeld zijn voor bevoorrechte passagiers, zijn privéjets onderworpen aan luchtvaartvoorschriften. Erzijn verschillende factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij het landen of opstijgen:

  • De grootte van het vliegtuig
  • weersomstandigheden
  • Het type start- en landingsbaan (grootte, onderdelen en omgeving)

Waar kunnen privéjets landen?

Privéjets hebben toegang tot 1.500 start- en landingsbanen op meer dan 3.000 vliegvelden, vergeleken met 300 voor de commerciële luchtvaart.Als de start- en landingsbaan geasfalteerd en groot genoeg is, kunnen privéjets van alle categorieën er landen.Privéjets kunnen landen op altiports, vliegvelden of internationale luchthavens als er een terminal voor zakenvliegtuigen is.

Wanneer mag een privéjet niet landen?

Er zijn verschillende situaties waarin een privéjet niet mag landen.

De regels voor nachtvluchten verbieden opstijgen en landen:

De eerste situatie waarin privéjets niet mogen landen of opstijgen is vanwege geluidsvoorschriften. Om de rust van omwonenden te beschermen, sluiten sommige luchthavens ’s nachts en staan ze op vaste tijden geen vliegbewegingen toe.

Het type landingsbaan staat geen landingen toe:

De tweede situatie die privéjets verhindert om te landen heeft te maken met de start- en landingsbaan en de configuratie ervan. Afhankelijk van het type landingsbaan, bijvoorbeeld in de bergen of op korte grasbanen, mogen de meeste privéjets om veiligheidsredenen niet landen. Dit is bijvoorbeeld het geval op deluchthavens van Courchevel of Gstaad.

Commerciële luchthavens worden over het algemeen niet geselecteerd om te landen:

Privéjets landen over het algemeen niet op commerciële luchthavens, ook al kunnen ze dat wel. Het is geschikter en comfortabeler voor hun passagiers om te landen op luchthavens die dicht bij hun eindbestemming liggen en die hun anonimiteit bewaren. Dit zijn vaak kleinere luchthavens. Sommige commerciële luchthavens, zoals London Heathrow, verbieden privéjets om er te landen, behalve in noodgevallen.

Militaire luchthavens verbieden het verkeer van privéjets op hun vliegvelden:

Tot slot mogen privéjets niet landen op militaire luchthavens of vliegvelden.

Wat zijn de oplossingen als een privéjet niet kan landen op een vliegveld?

Als de configuratie van de start- en landingsbaan het niet toelaat dat privéjets er landen, dan zijn er andere oplossingen mogelijk.Bij AEROAFFAIRES zijn we als luchtcharterexperts in staat om oplossingen te vinden voor alle behoeften van onze klanten.Om onze klanten bijvoorbeeld in staat te stellen de skigebieden van Courchevel of Gstaad te bereiken, charteren we een turboprop die mag vliegen en landen op korte, afgesloten start- en landingsbanen.We kunnen ook helikoptervluchten regelen van een luchthaven naar de eindbestemming. De helikopter heeft het voordeel dat hij gemakkelijk kan landen, zelfs op steil terrein.Ten slotte is het mogelijk om ontheffingen aan te vragen om op een bepaald vliegveld of luchthaven te landen.Zelfs als privéjets niet overal kunnen landen, zoals we hebben gezien, is het team van AEROAFFAIRES in staat om alternatieven te vinden zodat zijn klanten zo dicht mogelijk bij hun eindbestemming landen en in de nodige veiligheidsomstandigheden. De wereld van de zakenluchtvaart heeft het vermogen om zich aan te passen.