Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat vliegtuigen veel lawaai maken. Afhankelijk van waar je woont in Frankrijk varieert de mate van geluidsoverlast in de lucht. Je zult dus meer of minder last hebben van de passage van deze machines. Het meest getroffen gebied in Frankrijk is natuurlijk de luchthaven Roissy Charles de Gaulle. Dit is momenteel het grootste luchtvaartcomplex van Frankrijk. Ter indicatie: vóór de gezondheidscrisis werden er bijna 500.000 vertrekken naar de 4 uithoeken van de wereld geregistreerd op Roissy Charles de Gaulle airport. We mogen ook niet vergeten dat de luchthaven dag en nacht actief is. De andere luchthavens kunnen een ander ritme hebben, zoals Lille-Lesquin, waar de vluchten om 6 uur ’s ochtends beginnen en rond middernacht sluiten. Wat is dus de realiteit van de situatie op het gebied van luchtverkeerslawaai in Frankrijk?
Meten van geluidshinder
Hoe wordt geluidsoverlast in de lucht gemeten?
Als u een woning wilt huren of kopen, moet u de verklaring van luchtgeluidshinder of de ENSA invullen via het plan van blootstelling aan lawaai (PEB). Dit formulier maakt deel uit van de technische diagnose van je woning, die je moet invullen op de overheidswebsite service.gouv. Je kunt je PEB bekijken op geoportail.gouv. Op de site staat een kaart met het niveau van luchtgeluidshinder in verschillende stedelijke gebieden. De kaart verwijst naar de stedenbouwkundige code, artikel R112-3.
Alvorens de zones te presenteren, een paar woorden:
- Lden (Day Evening Night) is het gemiddelde geluidsniveau gedurende 24 uur. (Bron: data.gouv)
- De PI of geluidsindex is ingewikkelder om te begrijpen. Deze wordt gemeten met behulp van een logaritmische functie. In grote lijnen is dit de index voor geluidshinder die in Frankrijk wordt gebruikt. “Hij wordt berekend door rekening te houden met de geluidsniveaus gemeten tijdens de akoestische certificering van vliegtuigen, de samenstelling van de vloot die op het platform vliegt en theoretische trajecten, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen : Nachtbewegingen (22.00 – 06.00 uur) en dagbewegingen (06.00 – 22.00 uur)“. (Bron: Germain Gaston – Observatoire des Nuisances Aérienne -ONA)
Gebieden met geluidshinder via de lucht
Deze indexen worden gebruikt om 4 zones rond luchthavens te classificeren :
- Zone A: rood, zone met veel lawaai.
- Zone B: oranje, hoge geluidszone met een buitengrens tussen Lden 65 en 62 of zone met een IP-waarde tussen 96 en 89.
- Zone C: groen, matige geluidszone tussen de buitengrens van zone B of IP=89 en een grens tussen Lden 57 en 55 of IP tussen 84 en 72.
- Zone D: blauw, geluidszone tussen de buitengrens van zone C en de grens die overeenkomt met Lden 50.
Volgens de ADP-groep “is er een groot bewakingssysteem opgezet rond de Parijse luchthavens”. Er worden 44 meetstations gebruikt om het vliegtuiglawaai in stedelijke gebieden te registreren. De resultaten van deze metingen worden gerapporteerd aan de Franse autoriteit voor de controle op luchthavensoverlast (Acnusa) en de Franse burgerluchtvaartautoriteit (DGAC).
Er zijn 600 luchthavens in Frankrijk. 170 daarvan hebben een systeem voor het meten van luchtverkeerslawaai. De belangrijkste luchthavens die worden gecontroleerd zijn :
- Paris Roissy Charles de Gaulle
- Parijs Orly
- Parijs Le Bourget
- Beauvais
Geluidsoverlast verhelpen
De effecten van geluidsoverlast op de gezondheid
Wat zijn nu de oplossingen om de luchtvaartactiviteit, die zo belangrijk is voor de Franse economie, te verzoenen met het stadsleven?
Het leven aangenamer maken voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen, betekent ook hun gezondheid beschermen. Hoewel we allemaal weten dat lawaai de kwaliteit van de slaap aantast, heeft het ook andere effecten.
- Doofheid: Langdurige blootstelling aan hard geluid leidt tot een afname van de kwaliteit van het gehoor.
- Slechte slaapkwaliteit : zoals hierboven vermeld, is blootstelling aan lawaai, vooral ’s nachts, nadelig voor de slaap. Slaapgebrek is een van de belangrijkste factoren die leiden tot gezondheidsproblemen en een slechtere levenskwaliteit.
- Effecten op het lichaam : verschillende onderzoeken hebben geconcludeerd dat blootstelling aan lawaai kan leiden tot cardiovasculaire en endocriene problemen.
Mechanische oplossingen om geluidshinder te verminderen
Er zijn verschillende mogelijke oplossingen om geluidshinder te verminderen, waarvan sommige al zijn geïmplementeerd.
Een avondklok instellen: een avondklok instellen betekent ervoor zorgen dat er gedurende een bepaalde periode geen passages plaatsvinden. Vooral ’s nachts is deze oplossing ideaal. Op deze manier is er geen lawaai dat de omwonenden van luchthavens stoort. Een avondklok is echter niet verplicht. Slechts enkele luchthavens hebben een avondklok. Zoals Orly, dat om 23.30 uur sluit en om 6.00 uur opengaat, of Le Bourget, dat voor de meeste vliegtuigen om 22.00 uur sluit en om 6.00 uur opengaat.
Het andere deel van de oplossing komt van de technologie. Zoals we weten is de luchtvaartsector een pijler van de Franse economie en een sector met talent voor innovatie. De uitdaging voor de toekomst is om de geluidsoverlast van vliegtuigen te verminderen. Er is al vooruitgang geboekt. Vliegtuiglawaai is nu 20 decibel lager dan voorheen.
Volgens het ONA (Observatoire des Nuisances Aériennes) zijn er innovaties nodig op het gebied van aerodynamica en motorgeluid. Ook al is er al innovatie voor de motor, aerodynamica is complexer. De vliegtuigen van tegenwoordig zijn erg groot en maken des te meer lawaai bij het opstijgen en landen.
Stedenbouwkundige oplossingen
Als je last hebt van geluidsoverlast door de lucht, heb je misschien recht op bijstand om je huis te isoleren. Er is hulp opgezet voor mensen die last hebben van luchthavens in Parijs. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet u een huiseigenaar zijn. En je moet je binnen het PGS (geluidsoverlastplan) bevinden. Afhankelijk van de zone waarin je je bevindt, kun je dan profiteren van een bepaald bedrag voor geluidsisolatie. Het is ook mogelijk om ramen te plaatsen om het geluid van buiten te beperken.
Zoals je je misschien kunt voorstellen, is lawaai via de lucht een grote ergernis rond drukke gebieden. Ook al kan deze overlast leiden tot waardevermindering van onroerend goed in de getroffen gebieden, er bestaan oplossingen. De wet en innovatie voeren concrete verbeteringsprojecten uit. Enerzijds om de betrokken burgers te helpen en anderzijds om de luchtvaartmarkt door te laten gaan, zonder nog meer omwonenden overlast te bezorgen.
Bij AEROAFFAIRES geven we om uw comfort en uw vereisten voor uw privéjetreizen. Neem voor al uw charterbehoeften contact met ons op via + 33 1 44 09 91 82, per e-mail: charter@aeroaffaires.com of vul onze online offerte in. We nemen zo snel mogelijk contact met u op.