In de wereld van de luchtvaart zijn de bekendste beroepen meestal het meest zichtbaar: vliegtuigbemanningen, of het nu piloten, gezagvoerders of stewardessen zijn. Maar er is één baan zonder welke geen enkel vliegtuig kan landen of opstijgen. Het is de luchtverkeersleider, de beschermengel van de passagiers. Hoe word je luchtverkeersleider? Welke opleiding heb je nodig? Hoeveel betaalt het? Ontdek alles wat je moet weten om luchtverkeersleider te worden.
Wat is een luchtverkeersleider?
Zoals de naam al doet vermoeden, controleert en beheert een luchtverkeersleider het luchtruimverkeer en alle luchtbewegingen op een luchthaven vanuit zijn of haar controletoren. Ze zijn verantwoordelijk voor een vlotte doorstroming van het luchtverkeer:
- vliegroutes van vliegtuigen beheren en controleren
- het luchtruim in de gaten houden om botsingen tussen vliegtuigen en helikopters te voorkomen
- slots en opstijg- en landingsvergunningen afgeven
- informatie verstrekken over weersomstandigheden
- biedt begeleiding met behulp van radar.
Hij is de schakel tussen de lucht en de grond en staat tijdens de hele vlucht in contact met de piloot (van opstijgen tot landen). Hij is een echte luchtverkeersleider en communiceert met de bemanning via de radio.Als verantwoordelijke voor de veiligheid en vlotheid van het luchtverkeer laat deze luchtverkeersleider geen ruimte voor fouten. Hij moet stress goed kunnen verdragen. Elke beslissing die ze nemen kan het leven van honderden passagiers in gevaar brengen. Ze werken samen met een collega in een tijdzoneverschil, want de toren is altijd in bedrijf. Er zijn twee soorten luchtverkeersleiders: civiele en militaire.
Hoe word je opgeleid tot luchtverkeersleider?
Toelatingseisen voor het vergelijkend examen om luchtverkeersleider te worden:
Om luchtverkeersleider in de civiele dienst te worden, moet je toelatingsexamen doen voor de INAC (ingénieur du contrôle de la navigation aérienne). Dit examen wordt afgelegd na een 2-jarig baccalauréat, hetzij via een voorbereidende klas, een BTS of een L2.Toelating tot het examen is zeer selectief, er zijn elk jaar slechts ongeveer honderd plaatsen beschikbaar. Je mag niet ouder zijn dan 26 jaar in het jaar van het vergelijkend toelatingsexamen en je moet een goede taalvaardigheid hebben, vooral in het Engels. Je kunt het examen maar 3 keer overdoen.
Opleiding tot luchtverkeersleider
De initiële opleiding tot luchtverkeersleider (ICNA) duurt drie jaar en vindt plaats in Toulouse aan de ENAC (École Nationale d’Aviation Civile). Deze opleiding is zowel theoretisch als praktisch. Naast theorie en praktijk omvat de opleiding :
- een stage van 18 maanden
- opleiding voor een privé vliegbrevet
- een verblijf van 8 weken in een Engelssprekend land
- een stage bij een luchtvaartmaatschappij.
Studenten worden gedurende hun hele opleiding betaald,wat leidt tot een masterdiploma in Air Traffic Management and Control (MCTA). Na afronding van de ICNA-opleiding gaat de student aan de slag bij de DGAC (Direction de l’Aviation Civile) en zorgt vanuit een controlecentrum voor een vlotte doorstroming van het verkeer in het Franse luchtruim.
Hoeveel verdient een luchtverkeersleider?
Salaris van een civiele luchtverkeersleider:
Het totale maandelijkse inkomen van een luchtverkeersleider aan het begin van zijn/haar carrière is ongeveer €4.916.
Salaris van een luchtverkeersleider in het leger:
Het gemiddelde maandsalaris voor een luchtverkeersleider bij de Franse luchtmacht is :
- 1.329 netto voor een onderofficier
- 1.471 netto voor een sergeant
- 1.763 na 10 jaar dienst
Wanneer luchtverkeersleiders betrokken zijn bij externe operaties, wordt het salaris vermenigvuldigd met 2,5. Toeslagen kunnen aan dit basissalaris worden toegevoegd, afhankelijk van de gezinssituatie en de locatie.
Hoe kan de carrière van een luchtverkeersleider zich ontwikkelen?
Carrièreontwikkeling in het burgerleven voor een luchtverkeersleider:
Via het interne selectieproces kunnen luchtverkeersleiders (afhankelijk van hun anciënniteit) doorgroeien naar onderzoek, supervisie of het beheer van burgerluchtvaartdiensten.
Carrièreontwikkeling in het leger:
In het leger is de mogelijkheid om promotie te maken via rangen. Elke rang brengt andere verantwoordelijkheden en vergoedingen met zich mee. Luchtverkeersleiders zijn essentieel voor een vlotte doorstroming van het luchtverkeer. Gepassioneerd, veeleisend en rigoureus worden luchtverkeersleiders opgeleid tot ware beschermengelen. Het is aan hen dat passagiers hun veiligheid en het vlotte verloop van hun reis te danken hebben.