WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET WINTERSEIZOEN!

Offerte aanvragen
Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Hermeus Quarterhorse: het nieuwe hypersonische zakenvliegtuig dat de snelheid van de luchtvaart herdefinieert

Verhuur van privéjets
sinds 1991

20 000
beschikbare apparaten

45 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Het Amerikaanse bedrijf Hermeus, opgericht in 2018, verlegt de grenzen van de luchtvaart met een even gedurfd als ambitieus project: de ontwikkeling van een hypersonisch privévliegtuig, Quarterhorse genaamd. Hun slogan, “De toekomst is sneller”, belichaamt perfect hun visie op een toekomst waarin reizen in een Mach 5-vliegtuig werkelijkheid wordt.

In dit artikel laten we je kennismaken met de Hermeus Quarterhorse, zijn technische kenmerken en zijn buitengewone prestaties, en bekijken we vervolgens hoe ze zich onderscheiden in de race om de snelle luchtvaart.

Tot slot gaan we in op het ontwikkelingsschema van het project en de toekomstige toepassingen in de militaire, overheids- en privésector.

Een buitengewone snelheid: Mach 5, oftewel meer dan 6000 km/u

De Quarterhorse wordt niet zomaar een supersonische jet, maar een hypersonisch vliegtuig dat Mach 5 kan bereiken, oftewel 5 keer de geluidssnelheid – het equivalent van 6.174 km/u. Met deze snelheid zou een vlucht van Parijs naar New York in slechts 90 minuten kunnen worden voltooid, vergeleken met ongeveer 7,5 uur voor een commerciële vlucht vandaag de dag.

Dit zou het snelste herbruikbare vliegtuig ter wereld zijn. Ter vergelijking: de legendarische Concorde – in dienst van 1976 tot 2003 – vloog met een maximumsnelheid van iets meer dan Mach 2.

hermeus: een andere visie op ultrasnel vliegen

Terwijl andere bedrijven zoals Boom Supersonic straalvliegtuigen ontwikkelen die met supersonische snelheden vliegen (Mach 1 tot Mach 2), richt Hermeus zich op hypersonica. Een nog geavanceerdere technologie die het daglicht zou kunnen zien in hetzelfde tijdsbestek als concurrerende projecten.

Om de veiligheid van de eerste testfasen te garanderen, zullen de prototypes van Hermeus autonoom zijn, zodat piloten tijdens de echte testvluchten geen gevaar lopen.

@Hermeus Kwartaalpaard

Een project ondersteund door de Amerikaanse luchtmacht en NASA

In augustus 2021 ontving Hermeus $ 60 miljoen aan financiering van de Amerikaanse luchtmacht, een belangrijke impuls voor de ontwikkeling van de Quarterhorse. De samenwerking heeft een aantal doelstellingen, waaronder de certificering van een nieuwe gecombineerde-cyclus turbinemotor op basis van een GE J85 turbojetmotor.

“We zijn erg enthousiast om te zien hoe Hermeus zijn bewezen succes in motorprototypes vertaalt naar vluchtsystemen,” zegt Joshua Burger, luitenant-kolonel die de leiding heeft over het Vector Initiative programma.

Terwijl de Amerikaanse luchtmacht het Hermeus-project ondersteunt, werd Hermeus in februari 2021 ook NASA-partner.

Een duidelijk tijdschema voor de eerste hypersonische vlucht

Met de steun en middelen die zijn verzameld voor de ontwikkeling van het project, heeft Hermeus een progressief stappenplan opgesteld:

  • 2023: de eerste test met een klein model autonoom vliegtuig;
  • 2025: de creatie van middelgrote autonome vliegtuigen voor vrachtvervoer;
  • 2029: de introductie van een commercieel passagiersvliegtuig.

Hoewel de prijs van een ticket aan boord van dit zakenvliegtuig nog niet bekend is gemaakt, zal het waarschijnlijk een zeer hoogwaardige service zijn, gereserveerd voor dringende zakenreizen of strategische missies.

een revolutie in wereldwijd transport

De Quarterhorse zal een revolutie teweegbrengen in het wereldwijde transportnetwerk, en dat zou voor velen interessant kunnen zijn! Afgezien van de militaire interesse van de Amerikaanse luchtmacht in het project, zou de jet ook gebruikt kunnen worden voor overheids- en politieke doeleinden en voor zakenreizen.

Reizen met een snelheid van meer dan 6.000 km/u zou ongeveer 80% aan reistijd besparen! In een wereld waar tijd geld is, is de Hermeus privéjet de perfecte oplossing!

Charter een privéjet met AEROAFFAIRES

Terwijl u wacht tot het Kwartelpaard arriveert, kan AEROAFFAIRES uw tijd optimaliseren door een privéjet te charteren dat is afgestemd op uw behoeften.

Onze luchtvaartexperts van AEROAFFAIRES staan 24 uur per dag, 7 dagen per week voor u klaar voor uw privévlucht op +33 (0) 1 44 09 91 82.

Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken om een prijsofferte te krijgen voor uw privéjet.

  • Wat zijn de technische uitdagingen bij het ontwerpen van een hypersonisch vliegtuig zoals de Quarterhorse?

    De belangrijkste uitdagingen zijn de beheersing van extreme temperaturen (gekoppeld aan wrijving bij Mach 5), de sterkte van materialen, de efficiëntie van de motor met gecombineerde cyclus en de veiligheid van structuren tijdens langdurige hogesnelheidsvluchten. Deze aspecten worden in de burgerluchtvaart nog niet volledig beheerst.

  • Is Quarterhorse beschikbaar voor particulieren of alleen voor institutionele klanten?

    Hoewel Hermeus spreekt over commercieel gebruik vanaf 2029, zouden de hoge ontwikkelings- en bedrijfskosten de toegang kunnen beperken tot overheden, legers of grote bedrijven. Gebruik door consumenten lijkt op korte termijn onwaarschijnlijk.

  • Hoe gaat Hermeus om met de milieueffecten van zo'n vliegtuig?

    Het artikel heeft het over 100% koolstofcompensatie, maar de werkelijke uitstoot van een hypersonische jet (met name paraffine en deeltjes op grote hoogte) wordt niet in detail besproken. Hermeus heeft nog geen specifieke technologieën aangekondigd om zijn voetafdruk te verkleinen.

  • Zijn er directe concurrenten voor Hermeus in de hypersonische sector?

    Ja, bedrijven als Lockheed Martin (met de SR-72) en start-ups als Venus Aerospace werken aan vergelijkbare projecten. Hermeus onderscheidt zich echter door zijn ‘herbruikbare’ aanpak en zijn samenwerking met de Amerikaanse luchtmacht.

  • Wat zijn de risico's voor passagiers op een Mach 5-vlucht?

    Risico’s zijn onder andere hoge acceleratie/deceleratie (G-kracht), turbulentie op grote hoogte en mogelijke technische storingen. Hermeus zal de veiligheid van het vliegtuig moeten certificeren bij de luchtvaartautoriteiten voordat er commerciële vluchten worden gemaakt.

  • Zal het Quarterhorse kunnen landen op conventionele vliegvelden?

    Dit zal afhangen van de uiteindelijke configuratie. Hypersonische vliegtuigen vereisen vaak versterkte start- en landingsbanen en aangepaste infrastructuur (bijvoorbeeld koelsystemen). Hermeus heeft deze details nog niet gespecificeerd.

  • Hoe boek ik een vlucht op de Quarterhorse?

    Er is geen informatie beschikbaar voor het publiek. Bij de eerste vluchten zullen waarschijnlijk institutionele partners betrokken zijn. AEROAFFAIRES zou dit vliegtuig aan zijn vloot kunnen toevoegen als de omstandigheden dat toelaten, maar niet voor 2030.

  • Zullen er geografische beperkingen zijn voor hypersonische vluchten?

    Ja, Mach 5 vluchten zouden beperkt kunnen worden boven oceanen of dunbevolkte gebieden vanwege sonische golven en luchtvaartvoorschriften.