Misschien heb je jezelf al de vraag gesteld “Wat is de levensduur van een vliegtuig of privéjet? In dit artikel legt AEROAFFAIRES het belang uit van de leeftijd van een privéjet en de factoren die de levensduur bepalen.
Hoe lang gaat een privéjet mee?
In tegenstelling tot de automobielsector, waar de leeftijd van een vliegtuig wordt bepaald door het aantal kilometers dat ermee is gevlogen, spelen in de luchtvaart een aantal factoren een rol. Over het algemeen is een vliegtuig ontworpen om 100.000 starts en landingen te maken, hoewel dit natuurlijk afhangt van het model. Er zijn echter nog andere belangrijke externe factoren om rekening mee te houden.
Hoe bepaal je de leeftijd van een vliegtuig?
Het aantal gevlogen uren is een belangrijke factor, ook al bepaalt dit niet de leeftijd van een vliegtuig. In feite kan een privéjet nieuw zijn en langer hebben gevlogen dan een ouder privéjet. Het hangt allemaal af van de frequentie van de vluchten en de bestemmingen die worden aangedaan. Privéjets en lijnvliegtuigen zijn ontworpen om bijna 100.000 cycli mee te gaan, en elke vlucht wordt beschouwd als een cyclus zolang er druk is. Na verloop van tijd raken de onderdelen van het vliegtuig beschadigd, voornamelijk door erosie van het metaal. Regelmatige technische controles en onderhoud kunnen de levensduur van het vliegtuig echter verlengen. Privéjets zijn een speciaal geval omdat ze minder vliegen dan commerciële vliegtuigen. Een langeafstandsvliegtuig maakt gemiddeld slechts 20.000 cycli.
Kiezen voor een nieuw of tweedehands vliegtuig?
De kosten van een vliegtuig zijn een belangrijke factor in de aankoopbeslissing. Het is belangrijk om niet alleen rekening te houden met de aankoopprijs, maar ook met alle exploitatiekosten. De aankoop is een investering die over meerdere jaren wordt uitgesmeerd. De exploitatiekosten hebben de grootste impact op de totale kostprijs van een vliegtuig, met als twee belangrijkste criteria het brandstofverbruik en de onderhoudskosten. Een oud vliegtuig zal meer brandstof verbruiken dan een nieuw vliegtuig met een recent elektronisch injectiesysteem. Hoe ouder het vliegtuig, hoe hoger ook de onderhoudskosten, aangezien het vliegtuig complexer is en vatbaar voor corrosie. Naast de hierboven vermelde exploitatiekosten komen er nog andere kosten bij kijken, zoals de kosten voor de verzekering en de opslag van het vliegtuig. De aankoopprijs van een vliegtuig omvat een veelheid aan kosten die afhangen van hoe vaak je het vliegtuig gebruikt. Tussen het kopen van een nieuw vliegtuig, het kopen van een tweedehands vliegtuig en leasen zijn er verschillende oplossingen voorhanden. Een oud privévliegtuig kopen heeft voor- en nadelen.
De voordelen van een tweedehands privéjet
- Lagere aankoopprijs
- Een stap terug in operaties
- Piloten zijn gewend aan het vliegtuig omdat ze er al vertrouwd mee zijn.
De nadelen van tweedehands vliegtuigen
- Veiligheid ontbreekt soms: parachute, zuurstofmasker, enz.
- Complexer in onderhoud
- Meer geluidsoverlast door oude motoren
- Reserveonderdelen zijn zeldzamer
- Veroudering van materialen en mogelijke onopgemerkte schade zoals corrosie.
De voordelen van een nieuwe privéjet
- Moderne uitrusting voor meer veiligheid
- Zuinigere motoren
- Lagere onderhoudskosten
- Alles is nieuw, dus geen waardeverlies
De nadelen van een nieuwe privéjet
- Moeilijker te financieren
- Hogere aankoopprijs
- Hogere gebruikskosten
Er is een derde oplossing: leasen. Dit maakt het eenvoudiger om een financieringspakket samen te stellen en de onderhoudskosten zijn bij de prijs inbegrepen. Elke optie heeft voor- en nadelen, afhankelijk van hoe vaak je vliegt en wat je behoeften zijn. De leeftijd van het vliegtuig is belangrijk, maar er is één essentieel punt: veiligheid. Dat moet het eerste criterium zijn bij de keuze van een vliegtuig, waarvoor je het ook gebruikt. De zakenluchtvaart is onderworpen aan zeer strikte regels die worden opgelegd door de burgerluchtvaartautoriteiten. Vliegtuigonderhoud en zelfs training van de bemanning zijn essentieel voor het verkrijgen van een certificering voor openbaar vervoer. Onderhoud, reparaties en periodieke inspecties moeten worden uitgevoerd door centra die zijn goedgekeurd door de fabrikant. Bij AEROAFFAIRES bieden we charterdiensten voor privéjets aan. Wij bieden onze klanten essentieel advies over de keuze van vliegtuigen en luchthavens bij het plannen van uw privévlucht. Neem contact op met ons team van luchtvaartexperts op +330144099182 om uw privéjet te reserveren. U kunt ook contact met ons opnemen via e-mail: charter@aeroaffaires.fr of maak een gratis schatting met behulp van onze online offerte.