De aankoop van een privéjet is geen “must”: het is een patrimoniale beslissing die meestal aan de orde komt wanneer het systematische gebruik van charter een plateau van 250 tot 300 uur per jaar bereikt, of wanneer het bedrijf een vliegtuig wil dat precies is geconfigureerd voor zijn gebruik (cabine, bereik, branding).
Afgezien van de aankoopprijs gaat het vooral om het lopende beheer: rekrutering van de bemanning, onderhoud, naleving van de regelgeving, budgetbewaking, beschikbaarheid voor charter, enz. Met andere woorden, een technisch bedrijfsmiddel dat een kostenpost is geworden die even strikt moet worden beheerd als een logistieke vloot.
AEROAFFAIRES begeleidt u samen met zijn partners vanaf de eerste budgettaire vraag tot en met de dagelijkse levensduur van het vliegtuig en blijft uw enige aanspreekpunt voor elke vlucht.

De volledige aankoop begrijpen
Het aankoopproces bestaat uit zes fasen:
1) uw behoeften bepalen
2) onderzoek buiten de markt
3) technische inspectie
4) onderhandeling
5) fiscale afsluiting
6) inbedrijfstelling
Gemiddelde doorlooptijd: drie tot zes maanden voor een tweedehands vliegtuig, één tot twee jaar voor een fabrieksgebouwd vliegtuig.
Over een periode van tien jaar varieert het all-inclusive jaarbudget van €0,9m (lichte jet) tot €2,3m (lange afstand).
Gedeelde eigendom: het flexibele alternatief
Het principe
Je koopt een gestandaardiseerd deel – bijvoorbeeld 1/8 – en hebt een gegarandeerd aantal uren. Het programma bundelt bemanning, onderhoud en hangarage, waardoor uw vaste kosten voorspelbaar worden.
Belangrijke punten
- Investering gedeeld door 8 tot 16.
- Gestandaardiseerde cabine en schema; beperkte aanpassing.
- Gemiddelde kosten: ~€5.700/uur over vijf jaar voor een lichte jet (100 uur/jaar).
Voor wie is het?
Executives die 80 tot 200 uur vliegen op regelmatige routes tussen Europa en het Midden-Oosten. We vergelijken dit model met volledig eigendom en on-demand charter om je te helpen de juiste beslissing te nemen.
Ondersteuning in 3 eenvoudige fasen
- Analyse en advies
- Profiel van de missie, bereik, aantal passagiers.
- Begroting over 10 jaar (vaste + variabele kosten).
- Onderzoek & Transactie
- Selectie van nieuw of gebruikt materieel dat niet op de markt is.
- Technische controles (logboeken, motoren, reparatiegeschiedenis).
- Onderhandeling, belasting, immatriculatie en turnkey levering.
- Inbedrijfstelling en beheer
- Werven van bemanning, onderhoudscontracten, hangarage.
- Maandelijkse budgetbewaking, real-time digitale rapportage.
- Charteroptie om inkomsten te genereren en kosten te verlagen.
Beheer in concrete termen
Het beheer van je jet delegeren betekent uren aan vliegtijd besparen… maar vooral uren aan gemoedsrust.
U neemt de technische complexiteit weg.
Wanneer een Falcon 2000 een ongeplande inspectie van het landingsgestel ondergaat, activeert het managementteam onmiddellijk een 24 uur per dag beschikbaar Part 145-netwerk, chartert het een vervangend vliegtuig en houdt het de eigenaar op de hoogte met een tijdstempelrapport.
Resultaat: U blijft vliegen volgens uw oorspronkelijke planning, zonder uw agenda te overbelasten of logistieke stress te absorberen.
U stabiliseert uw kosten.
Op Embraer Legacy 650 onderhandelt de manager op jaarbasis over de brandstofprijs voor tien terugkerende hubs en bundelt hij de cascoverzekering, waardoor de premie met 12% daalt.
Resultaat: Je budget is niet langer een aaneenschakeling van verrassingen; het wordt een voorspelbare lijn die je cashflow en je investeringsbeslissingen beschermt.
U behoudt uw doorverkoopwaarde.
Door een beroep te doen op een goede beheerder kunt u de waarde van uw jet optimaliseren.
Een Global 6000 die wordt onderhouden volgens het “Smart Parts” programma en wordt bewaakt door een unieke CAMO behoudt tot 15% meer doorverkoopwaarde na zeven jaar.
Resultaat: op de dag dat u uw vliegtuig vervangt, krijgt u een beter gewaardeerd object terug, terwijl u de transactie versnelt dankzij een onberispelijke technische geschiedenis.
Wat we beheren | Wat u ziet |
---|---|
Crewplanning, training van het type rating | Duidelijke beschikbaarheidskalender |
CAMO* & veiligheidsaudits | Vroegtijdige onderhoudswaarschuwingen |
Casco- & aansprakelijkheidsverzekering | Gegarandeerde dekking zonder breuk |
Optimalisatie lege vlucht | Vereenvoudigde P&L tabel |
* Organisatie voor permanent luchtwaardigheidsmanagement
Hoeveel moet je budgetteren? (orde van grootte 250 h/jaar)
- Lichte jet: ~ €0,9 M / jaar
- Supermidsize: ~ €1,3 M / jaar
- Lange afstand: ~ €2,3 M / jaar
Deze bedragen zijn inclusief bemanning, onderhoud, hangarage en brandstof. Charterinkomsten kunnen tot 40% van de vaste kosten dekken, afhankelijk van de vraag.
Bemanning
Je bemanning is meer dan alleen twee gecertificeerde piloten: het is een compleet team, geselecteerd op technische expertise en gevoel voor service. Regelmatige simulatortraining, vertrouwd raken met gevoelige bestemmingen, beschikbaarheid gepland over een periode van twaalf maanden: elke vlucht begint met bekende gezichten en beproefde procedures, waardoor punctualiteit en gemoedsrust aan boord verzekerd zijn.
Onderhoud
Een privéjet moet niet alleen onderhouden worden, het moet er ook klaar voor zijn. We werken met een unieke CAMO die motorcycli, servicebulletins en geplande inspecties in realtime controleert. Preventief onderhoud kan ’s nachts of tussen twee vluchten worden uitgevoerd, waardoor onverwachte stilstand wordt voorkomen en de doorverkoopwaarde van het vliegtuig wordt verlengd.
Hangar
Parkeren in een hangar beschermt je investering tegen UV-stralen, slecht weer en stof dat corrosie versnelt. Onze prioriteitsovereenkomsten in de belangrijkste Europese hubs garanderen een veilige, verwarmde ruimte die 24 uur per dag bewaakt wordt, voor een vertrek zonder ijsvorming of onvoorziene vertragingen, zelfs midden in de winter.
Brandstof
Brandstofkosten schommelen volgens de prijs per vat, maar niet voor u: door uw tankbevoorrading te centraliseren via raamcontracten voor de meest frequente aanloophavens, leggen we een prijs per gallon vast en elimineren we plotse stijgingen. Dit betekent dat u uw kosten per uur onder controle kunt houden en tegelijkertijd uw ecologische voetafdruk kunt verkleinen door vluchtplannen te optimaliseren en beschikbare SAF te gebruiken.
-
Faut-il immatriculer l’avion en Europe ?
Nous analysons la fiscalité (TVA, douanes) et la réglementation EASA ; parfois un registre hors UE s’avère pertinent.
-
Puis-je garder mon équipage actuel ?
Oui, nous intégrons votre équipage ou recrutons des pilotes triés sur le volet, avec formation continue certifiée.
-
L’affrètement est-il obligatoire ?
u003cp data-start=u00222812u0022 data-end=u00222969u0022u003eJamais. Nous proposons un plan de mise en revenu uniquement si vous le souhaitez et dans les limites que vous fixez.u003c/pu003e