Oyonnair is een Franse luchtvaartmaatschappij die in 1989 is opgericht. Het bedrijf, dat passagiersvervoer aanbiedt in het Franse luchtruim, is opgericht door de CEO en oprichter Michel Maradan, een luchtvaartenthousiast. Een van zijn belangrijkste doelen was om kleine en middelgrote ondernemingen en KMO’s te helpen zich te ontwikkelen. Dus laten we, samen met onze kapitein en zijn bemanning, onmiddellijk en non-stop opstijgen voor een rondleiding door deze luchtvaartindustrie die actief is op de Franse burgerluchtvaartmarkt.
De oorsprong van de luchtvaartmaatschappij Oyonnair
Het begon allemaal in 1983. Michel Maradan was toen CEO van de groep DTP in Izernore in de regio Ain. Al sinds zijn prille jeugd was hij gepassioneerd door de wereld van de luchtvaart. In dat jaar behaalde hij zijn vliegbrevet. Hij vliegt nu regelmatig vanuit de vliegclub van Oyonnax in de regio Auvergne Rhône-Alpes. Een jaar lang vloog de heer Maradan visuele vluchten, d.w.z. vluchten overdag met zicht en zonder technische assistentie van het vliegtuig. Het jaar daarop bleef hij visuele vluchten maken, maar het weer was grilliger, zodat hij niet zoveel kon vliegen als hij wilde. Uiteindelijk, in het derde jaar dat hij vloog, overwoog hij om van vliegtuig te veranderen, omdat visuele vluchten te gevaarlijk werden bij slecht weer – de luchtwaardigheid was slechter en de landing gevaarlijk.
In 1989 besloot hij zijn eigen luchtvaartmaatschappij op te richten: Oyonnair. Zijn doel was om de taxivliegtuigbusiness te promoten en deel te nemen aan de ontwikkeling van de luchtvaart op aanvraag in zijn regio. Dat jaar werd het bedrijf goedgekeurd als een bedrijf voor openbaar personenvervoer en kreeg het zijn Air Operator Certificate (AOC) in overeenstemming met het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA). Hierdoor kon Michel Maradan zijn luchttransportbedrijf starten en zich aansluiten bij de vele andere luchtvaartmaatschappijen op de markt.
De geschiedenis van de Franse luchtvaartmaatschappij Oyonnair
Deze nieuwe luchtvaartmaatschappij investeerde in haar eerste privéjet voor haar vloot. Het was een tweemotorige Piper PA 30 met 8 zitplaatsen. De piloot die hij aanwierf om ermee te vliegen had helaas een incident, zonder schade, maar waardoor hij het schip moest verlaten. In 1990 kocht de heer Maradan een tweemotorige turboprop van vliegtuigbouwer Beechcraft: een Beechcraft C90 die tot 9 passagiers kon vervoeren. Hij koos voor dit model omdat het een groter bereik had dan het eerste vliegtuig in zijn vloot. Zijn doel is om zijn luchtverkeer te ontwikkelen en meer verre bestemmingen aan te sluiten om er vaste bestemmingen van te maken. Het zal dus meer mogelijkheden hebben om verbindingen aan te bieden.
Om met de C90 te kunnen vliegen, heeft de CEO tegelijkertijd een jonge piloot aangenomen met de naam Daniel Vovk. Vovk zou het vliegtuig en de vluchten beheren en ook andere piloten instrueren.
Tijdens deze periode bleef de heer Maradan vliegen en kreeg hij van de luchtvaartautoriteiten een vergunning om instrumentvluchten in het luchtruim uit te voeren. Met zijn radiocertificering werd hij ook beroepspiloot. Hij voert nu vlieg- en navigatietaken uit voor zijn eigen luchtvaartmaatschappij. Maar ook op zakenreizen om zijn bedrijf te ontwikkelen!
In het begin wilde de CEO van de luchtvaartmaatschappij zijn kantoren vestigen in de stad Oyonnax, dus noemde hij zijn bedrijf natuurlijk Oyonnair. Het vliegveld van de stad was echter niet uitgerust voor IFR-vluchten volgens de luchtvaartcode (instrumentvliegvoorschriften, die verschillen van VFR: zichtvliegvoorschriften). Dus verhuisde hij naar het naburige Bourg-en-Bresse. Het vliegveld van Bourg beloofde hem dat hij snel IFR-vluchten zou kunnen uitvoeren. Enkele jaren later, in 1993, besloot de voorzitter van Oyonnair echter te verhuizen naar Lyon-Bron. Daar heeft Oyonnair momenteel zijn hoofdkantoor.
Dit was het moment waarop de zakelijke luchtvaartactiviteiten echt van de grond kwamen. Het bedrijf kocht ook hangars en werkplaatsen om het onderhoud van de vliegtuigen uit te voeren.
Aan het einde van de jaren 90 had het bedrijf wat moeite om op koers te blijven, maar slaagde er toch in om zich te onderscheiden en te bloeien.
In 2003 besloot de luchtvaartmaatschappij een nieuw vliegtuig aan te schaffen:
We besloten naar een hogere versnelling te schakelen, dus ik verkocht onze Beechcraft aan een vriend en luchtvaartenthousiasteling, Francis Brochon, die partner werd, en investeerde in een recentere Beechcraft, de 350 twin turboprop met 9 zitplaatsen, uitgerust met een brancard voor medische repatriëring. Vanaf dat moment zijn we gaan samenwerken met grote verzekeringsmaatschappijen.
legt Michel Maradan uit.
Tegenwoordig is de Franse luchtvaartmaatschappij actief in heel Frankrijk en daarbuiten. Ze heeft zich gevestigd in luchthavensteden zoals Lyon (het hoofdkantoor), Parijs Le Bourget, Rennes in Bretagne en Marseille tijdens de zomermaanden. De maatschappij heeft dus hubs in alle 4 de hoeken van Frankrijk, wat een sterk punt is voor haar inzet.

Wat doet Oyonnair?
De belangrijkste missies van Oyonnair
Oyonnair is een luchtvaartmaatschappij die momenteel gespecialiseerd is in privévluchten op aanvraag en zakenluchtvaart (bijvoorbeeld voor zakenreizen, seminaries of incentives, al dan niet op lange afstand). Ze voert ook een reeks luchtvaartactiviteiten uit zoals medische vluchten en luchtvrachtvluchten voor het vervoer van goederen. Met haar verschillende luchttransportmissies biedt de luchtvaartmaatschappij zeer uitgebreide diensten op aanvraag. Dit is het principe van de zakenluchtvaart.
Vluchten op aanvraag
Oyonnair vliegt naar talrijke bestemmingen in Europa en rond de Middellandse Zee. Met toegang tot meer dan 600 luchthavens vind je gegarandeerd een vlucht die aan je criteria voldoet. Bovendien zijn de maatschappij, haar piloten en haar vliegtuigen met een eigen vloot, op elk uur van de dag beschikbaar, zodat u zo snel mogelijk kunt vertrekken, ongeacht het tijdstip van uw aanvraag. Wat de procedures betreft, zijn er bij deze vluchten op maat geen instapbeperkingen en heb je toegang tot de business terminal, zodat je niet hoeft te wachten op de grote luchthavens. Deze manier van transport is erg snel en efficiënt, vooral voor bedrijven in ontwikkeling voor wie tijd geld is. En hoewel de prijs van een privéjet zeker minder betaalbaar is dan die van een goedkoop vliegtuig, bespaar je buiten de vlucht zelf enorm. De CEO van het bedrijf benadrukt dit punt zelfs als een van zijn sterke punten bij het democratiseren van de zakenluchtvaart:
Kost een retourvlucht overdag niet meer als je moet betalen voor de weg, het hotel, de taxi’s, als je ter plaatse moet blijven?
Medische vluchten
De nationale luchtvaartmaatschappij voert medische vluchten uit. Dit zijn bijvoorbeeld medische repatriëringen voor patiënten van Covid 19, maar ook andere soorten medische vluchten. Oyonnair voert namelijk regelmatig SAMU-vluchten uit. Deze worden aangevraagd door ziekenhuizen en andere medische instellingen. Deze vluchten worden vaak met spoed uitgevoerd en vliegtuigen moeten zeer snel gereed zijn. Oyonnair garandeert daarom een 24-uurs beschikbaarheid van zijn privéjets. Tot slot vervoert het bedrijf ook organen voor transplantaties. Uiteraard zijn de privéjets die voor dit soort missies worden gecharterd volledig uitgerust met medische apparatuur. Zoals de heer Maradan uitlegt:
Medische repatriëring was het begin van onze echte start-up als een echt bedrijf met piloten en een vrij hoog activiteitenniveau. Het vervoer van organen is een nieuwe uitlaatklep voor het bedrijf, en een welkome in een tijd van crisis.
De luchtvloot van Oyonnair
Oyonnair heeft een eigen vloot van zakenvliegtuigen, met 2 verschillende modellen: de Citation Mustang en de Piaggio Avanti.
- Cessna Citation Mustang: het bedrijf bezit 3 van deze toestellen, die 4 passagiers kunnen vervoeren. Dit privévliegtuig is een echt werkpaard, omdat het snel en zuinig is en snel twee bestemmingen kan verbinden over korte afstanden. De Citation Mustang privéjets van het bedrijf zijn ook beschikbaar in een medische versie. Ze bieden plaats aan één piloot, de nodige medische apparatuur en 2 begeleidende passagiers.

- Piaggio Avanti: het bedrijf bezit 3 van deze privéjets, die tot 8 passagiers kunnen vervoeren. Dit zakenvliegtuig, dat de bijnaam de Ferrari van de lucht heeft gekregen, presteert erg goed op regionale vluchten en is erg populair in de zakenluchtvaart. Net als de Mustang kan de Piaggio Avanti ook worden gecharterd voor medische evacuaties. De cabine biedt plaats aan 2 brancards met 3 passagiers (of één brancard met 5 passagiers) en alle benodigde medische apparatuur.
Ontdek de andere Franse luchtvaartmaatschappijen:
- VallJet
- Twin Jet
- Chalair Luchtvaart
- Amelia
- Astonjet
- IXair
- Pan Europees
- Transavia
- Get1Jet
- ASL Airlines Frankrijk
- Wingly
- Airlec
- Eatis
- Alpine Luchtvaartmaatschappij
- SD Luchtvaart
- Evolem Luchtvaart
Nu weet je iets meer over deze Franse luchtvaartmaatschappij. AEROAFFAIRES kan alle vliegtuigtypes charteren en zal op elk moment van de dag op uw aanvraag reageren! Contacteer ons op +33 1 44 09 91 82 of vul onze online offerte in.
Uit welke vliegtuigen bestaat de vloot van Oyonnair?
De vloot van Oyonnair bestaat uit kleine vliegtuigen met een lage CO2-uitstoot. Dit zijn onder andere de Piaggio Avanti II en de Cessna Citation Mustang.
Waar is Oyonnair gevestigd?
De vliegtuigen van Oyonnair zijn gestationeerd op drie luchthavens in Frankrijk: Lyon Bron, waar het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd, Rennes en Parijs Le Bourget.
Wat zijn de missies van Oyonnair?
De kleine vliegtuigen van Oyonnair zijn bijzonder geschikt voor het vervoer van passagiers, dringende luchtvracht of medische vluchten.