Van 16 tot 22 juni 2025 verwelkomde deaéroport du Bourget opnieuw de luchtvaartwereld in al haar diversiteit verwelkomd. Georganiseerd door SIAE, een dochteronderneming van GIFAS (Groupement des Industries Françaises Aéronautiques et Spatiales), bevestigde deze 55ᵉ editie van de Internationale Paris Air Show haar rol als wereldwijd platform voor innovatie, industriële contracten en strategische dialoog.

Een gestructureerde show: professionals gevolgd door het grote publiek
De show vond plaats in zijn gebruikelijke vorm: van 16 tot 19 juni voor professionals uit de industrie en van 20 tot 22 juni voor het grote publiek.
Belangrijke cijfers
De 2025 editie van de beurs kende een zeer hoge deelname:
- 2.498 exposanten uit 48 landen
- 292.579 bezoekers, waaronder
- 127.312 professionals,
- 165.267 publiek
- 150 civiele en militairevliegtuigen tentoongesteld
- 1.850 geaccrediteerdejournalisten uit 75 landen
- 322 officiële delegaties uit meer dan 100 landen
- 13 Franse ministers en staatssecretarissen aanwezig
- Officiële opening door de Franse president
- 300 start-ups uit 21 landen
- Ongeveer 150 miljard dollar aan ondertekende contracten
Deze cijfers bevestigen de status van Le Bourget als een van de belangrijkste industriële en strategische evenementen ter wereld.
Thema’s afgestemd op de actualiteit
De beurs heeft zijn inhoud rond vijf hoofdthema’s gestructureerd:
- Defensie: sterke aanwezigheid van fabrikanten en militaire delegaties
- Ruimtevaart: tonen van Europese ambities en nieuwe constellaties
- Energietransitie: decarbonisatieprogramma’s, elektrische lichte vliegtuigen, duurzame brandstoffen, enz
- Technologische innovatie: hybride vliegtuigen, automatisering, geavanceerde materialen, enz
- Industriële soevereiniteit: Europese sectoren, technologische onafhankelijkheid, verplaatsing van expertise
Stabiele en geconcentreerde bedrijvigheid
Op economisch vlak werden er veel aankondigingen gedaan, maar deze concentreerden zich op enkele dominante spelers.
- Airbus 846 aangekondigde bestellingen, opties en verbintenissen, waarvan 250 vaste bestellingen
- Boeing het middellangeafstandssegment: 356 aankondigingen, voornamelijk in het middellangeafstandssegment
- Het totale volume van de ondertekende orders bedraagt bijna 150 miljard dollar
De luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten en Azië-Pacific waren het actiefst op de langeafstandsroutes.
Opvallende innovaties op het tarmac
Onder de vliegtuigen die het meest in de gaten werden gehouden:
- De Rafale van Dassault, gepresenteerd in een marineversie met geïntegreerde brandstoftanks (CFT)
- De Aarok UAV van Turgis & Gaillard, een 100% Frans MALE-programma
- De Girodyne Racer vanAirbus Helicopters, hybride rotorvliegtuigtechnologie
- Demonstraties van 100% elektrische burgerluchtvaartuigen, ter illustratie van de concrete vooruitgang naar schone luchtvaart
- Paris Air Lab: platform voor AI, VR, cyberveiligheid en klimaat, waar toekomstige technologieën voor duurzame mobiliteit worden gedemonstreerd


Werkgelegenheid, opleiding en overdracht van vaardigheden
Le Bourget blijft een aantrekkelijke locatie voor luchtvaartberoepen:
- De “Avion des Métiers”: een meeslepende ruimte waar bezoekers de verschillende beroepen kunnen ontdekken, van casco-monteurs tot data-analisten
- Meer dan 40 scholen, CFA’s, universiteiten en opleidingscentra ter plaatse
- Talrijke aanwervingsmogelijkheden, met name voor KMO’s in de sector
- Job datings, conferenties en demonstraties tijdens de hele beursdagen
Occitanie, een regionale etalage voor de industrie
De regio Occitanie, de belangrijkste luchtvaartregio van Europa, stond centraal met een paviljoen met 48 bedrijven. Hun expertise benadrukte lokale oplossingen op het gebied van elektrische aandrijving, koolstofarm ontwerp, simulatiesoftware en voorspellend onderhoud.
De strategische rol van de zakenluchtvaart benadrukt doorEBAA Frankrijk
Op de 2025 Paris Air ShowEBAA France de doorslaggevende rol van de zakenluchtvaart in het Franse luchtvaartecosysteem opnieuw bevestigd. Deze tak van luchtvervoer wordt te vaak gereduceerd tot een karikatuur, maar speelt een rol in territoriale cohesie, economische continuïteit en operationeel nut. In veel regio’s – met weinig of geen lijndiensten – is de zakenluchtvaart de enige directe link naar beslissingscentra, industriële sites of strategische partners.
Uit de onlangs gepubliceerde FNAM/UAF-enquête blijkt dat 70% van de Fransen gelooft in het vermogen van de sector om de ecologische transitie tot een succes te maken, en dat 61% al concrete tekenen ziet: modernisering van de vloot, toenemend gebruik van duurzame brandstoffen (SAF), innovaties aan boord. De zakenluchtvaart, die flexibeler is, speelt vaak een pioniersrol. Sommige luchtvaartmaatschappijen voeren al vluchten uit met 100% SAF en overtreffen daarmee de Europese doelstellingen.
EBAAcitationFrankrijk roept op tot een structurerende politieke strategie om een echte SAF industrie op te bouwen in Frankrijk en Europa, met investeringen die passen bij de ambities. Zoals uit de cijfers blijkt, is 80% van de Fransen van mening dat een leven zonder luchtvervoer hun regio nog geïsoleerder zou maken. Het is dus essentieel om de nuttige, gekozen en verantwoordelijke rol van de zakenluchtvaart in de regionale ontwikkeling en het concurrentievermogen van de bedrijven te erkennen.
AEROAFFAIRESeen nieuwe aanpak, in direct verband met de evolutie van de sector
Sinds 1991 begeleidtAEROAFFAIRES de transformatie van de zakenluchtvaart met nauwgezetheid, wendbaarheid en engagement. We volgen de innovaties die op Le Bourget worden gepresenteerd op de voet: koolstofarme technologieën, vliegtuigen van de nieuwe generatie, opkomende spelers in de luchtvaartmobiliteit.
Het is ook dankzij dit soort evenementen dat we onze selectie van partners uit de sector verfijnen en onze expertise versterken om te anticiperen op uw behoeften.