
Heb je een klein privévliegtuig te koop gezien? Laat je je verleiden tot een rondvlucht in je zakenjet?
Als je hebt besloten om de sprong te wagen en een vliegtuig te kopen, of het nu een lijnvliegtuig of een privéjet is, sta je waarschijnlijk voor een grote vraag: welke moet je kiezen?
Dat hangt natuurlijk af van je behoeften, je verwachtingen en de flexibiliteit van je budget. Een tweedehands vliegtuig kost niet hetzelfde als een nieuw.
We presenteren de vliegtuigmodellen die na 2018 op de markt zijn gebracht en geven je de prijs van deze nieuwe vliegtuigen. We maken ook enkele vergelijkingen met oudere modellen.
De privéluchtvaartmarkt wordt gedomineerd door Europa en de Verenigde Staten, die samen goed zijn voor bijna 80% van de wereldwijde vloot van straalvliegtuigen, maar de concurrentie wordt ook steeds groter. Zoals je zult zien, zijn veel van de meest luxueuze privéjets die in 2019 en 2020 uitkomen niet gemaakt door Airbus of Boeing, die het meest bekend staan om hun lijnvliegtuigen.
Dus hier is een lijst met zowel modellen passagiersvliegtuigen als vliegtuigen die beschikbaar zijn voor privéverhuur en privéjets.
Prijs van een nieuw passagiersvliegtuig
Ingebruikname: 1970
Bereik: 2.700 km
Capaciteit: 5 passagiers
Opmerkingen: De Beechcraft Baron 58 is ongetwijfeld het populairste tweemotorige zuigervliegtuig ter wereld. Het kan tot 5 passagiers vervoeren bij 370 kilometer per uur. Het bestaat al sinds de jaren 1970 en is sindsdien vaak aangepast.
Prijs: €1,4 miljoen
In gebruik genomen: 2011
Bereik: 3.000 km
Capaciteit: 5 passagiers
Opmerking: de meest begeerde versie van de TBM, de TBM 900, is sinds 2019 verkrijgbaar.
Prijs: vanaf €1,5 miljoen

Foto krediet: Commons Wikimedia
Prijs van een nieuw licht privévliegtuig
Ingebruikname: 2009
Bereik: 3.600 km
Capaciteit: 6 passagiers
Opmerking: dit Embraer-model kan lange afstanden afleggen voor een licht privévliegtuig.
Prijs: € 8 miljoen
Ingebruikname: 2008
Bereik: 2.200 km
Capaciteit: 4 passagiers
Opmerkingen: Sinds 2008 zijn er verschillende versies geweest. De nieuwste is de Phenom 100EV, uitgebracht in 2018.
Prijs: €4,5 miljoen

Foto krediet: Commons Wikimedia
Ingebruikname: 2015
Bereik: 1.300 km
Capaciteit: 6 passagiers
Opmerkingen: de nieuwste versie is de HondaJetElite, perfect geschikt voor de zakenluchtvaart en met een 17% groter bereik. Hij wordt verkocht voor 5 miljoen euro of meer.
Prijs: 4,5 miljoen euro
Prijs van een nieuw zakenvliegtuig voor de middellange afstand
Als je een zakenjet wilt kopen voor middellangeafstands- of toeristische vluchten, raden we het Cessna-gamma aan.

Foto krediet: Wikimedia Commons
Ingebruikname: 2019
Bereik: 6.300 km
Capaciteit: 12 passagiers
Opmerkingen: Hij is sinds 2020 te huur en bevat een aantal digitale snufjes zoals Wi-Fi-toegang en satellietradio. Een ander model dat parallel werd ontwikkeld, de Cessna Citation Hemisphere, is uiteindelijk opgeschort.
Prijs: €25 miljoen
Ingebruikname: 2019
Bereik: 4.500 km
Capaciteit: 12 passagiers
Opmerkingen: Dit is een verbeterde versie van de Legacy 500, die sinds 2019 op de verhuurmarkt is. Zijn belangrijkste concurrenten zijn de Gulfstream G280 en de Bombardier Challenger 350.
Prijs: € 30 miljoen
Ingebruikname: 2020
Bereik: 3.700 km
Capaciteit: 9 passagiers
Bijzonderheden: geïnspireerd op de Legacy 450 kan hij meer dan 800 kilometer per uur rijden, waardoor hij tijd bespaart en dit model een van de snelste in zijn categorie is. Zijn komst is gepland voor 2020.
Prijs: 17 miljoen euro
Prijs van een nieuw zakenvliegtuig voor langeafstandsvluchten
Ingebruikname: in de jaren 2000
Bereik: 11.300 km
Capaciteit: 16 passagiers
Opmerkingen: Dit is een van de meest geavanceerde langeafstandsvliegtuigen. Het werd onlangs vervangen door de Global 7500.
Prijs: 45 miljoen euro
Ingebruikname: 2019
Bereik: 13.000 km
Capaciteit: 19 passagiers
Opmerkingen: Concurreert met de Gulfstream G700, maar heeft het voordeel dat er in 2019 al 30 modellen zijn geproduceerd.
Prijs: 65 miljoen euro

Foto krediet: Commons Wikimedia
- Gulfstream G700
Ingebruikname: 2021
Bereik: 13.000 km
Capaciteit: 19 passagiers
Opmerkingen: Het concurreert met de Global 7500 en volgt de G650 en G650ER op. Het is een van de grootste privéjets ter wereld.
Prijs: 68 miljoen euro
- Dassault Falcon 6X
Ingebruikname: 2022
Bereik: 10.000 km
Capaciteit: 16 passagiers
Opmerkingen: Eerder bekend om zijn militaire Rafale en gevechtsvliegtuigen, introduceert Dassault dit keer een privéjet voor zakenreizigers. De eerste vlucht staat gepland voor 2021 en de ingebruikname voor 2022. De Falcon 6X zal snelheden tot 1000 km/u kunnen halen.
De bekroonde cabine – de breedste en hoogste ter wereld – biedt standaarden op het gebied van ruimte, comfort, productiviteit en veiligheid die nieuwe maatstaven zetten in het langeafstandszakenjetsegment.
Eric Trappier, CEO van Dassault Aviation, over de Falcon 6X.
Prijs: €40 miljoen
Prijzen van de nieuwste commerciële middellange- en langeafstandsvliegtuigen en hun privéversies (2018-2022)
Als je geïnteresseerd bent in middellange- en langeafstandsvluchten, veel leesplezier.
Van Airbus
- Airbus A350-1000
Ingebruikname: 2019
Bereik: 14.700 km
Capaciteit: 366 passagiers
Opmerkingen: In eerste instantie gemaakt om te concurreren met de Boeing 777-300ER, hun prestaties zijn vergelijkbaar. Nu concurreert het met de Boeing 777-X.
Prijs: 330 miljoen euro
- Airbus A321neo (neo voor nieuwe motoroptie)
Ingebruikname: 2019
Bereik: 9.000 km
Capaciteit: 244 passagiers
Opmerkingen: het neo-programma is opgezet om de efficiëntie van de A320 te verbeteren, waardoor het brandstofverbruik met 15% kan worden verlaagd.
DeAirbus 321, die vaak wordt overschaduwd door deAirbus 320, is een lijnvliegtuig met een grotere capaciteit en een beter comfort dan de laatstgenoemde. Zijn directe concurrent is de Boeing 737 Max. Airbus werkt voortdurend aan de verbetering van zijn modellen en binnenkort komt de A321XLR op de markt.
Prijs: 117 miljoen euro

Foto krediet: Flickr
Airbus ACJ320neo (ACJ voor Airbus Corporate Jets)
Ingebruikname: 2018
Bereik: 11.000 km
Capaciteit: 25 passagiers
Opmerkingen: Airbus Corporate Jets is een dochteronderneming van Airbus die acht zakenvliegtuigen op de markt brengt. De ACJ320neo is een van de populairste.
Prijs: €85 miljoen
Op de Royal International Air Tattoo in 2019 onthulde Airbus ook zijn concept van het futuristische vliegtuig. Het wordt de Bird of Prey genoemd en is een hybride elektrisch vliegtuig.
Boeing
- Boeing 787-10
Ingebruikname: 2018
Bereik: 12.000 km
Capaciteit: 336 passagiers
Opmerkingen: Ook bekend als de Dreamliner, dit is het meest efficiënte model in de 787-familie.
Prijs: 265 miljoen euro
- Boeing 737 Max 10
Ingebruikname: 2018
Bereik: 6.100 km
Capaciteit: 230 passagiers
Opmerkingen: Boeing lanceerde de 737 Max generatie in 2017 met grotere, efficiëntere motoren dan de vorige modellen.
Prijs: 123 miljoen euro

Foto: Commons Wikimedia
- Boeing BBJ Max 7 (BBJ voor Boeing Business Jets)
Ingebruikname: 2019
Bereik: 13.000 km
Capaciteit: 19 passagiers
Opmerkingen: Dit is een model dat is gebouwd om het brandstofverbruik met 13% en het geluidsniveau met 40% te verbeteren ten opzichte van de oorspronkelijke BBJ, gebaseerd op een 737. Niet te verwarren met de BBJ 777-X, die gepland staat voor 2020.
Prijs: € 90 miljoen
Internationale concurrenten
- Embraer E195-E2
Ingebruikname: 2018
Bereik: 4.800 km
Capaciteit: 120 passagiers
Opmerking: de Braziliaanse maatschappij lanceerde haar eerste EJet E-2 modellen in 2016.
Prijs: 55 miljoen euro

Foto krediet: Wikimedia Commons
- Comac C919
Ingebruikname: 2021
Bereik: 5.000 km
Capaciteit: 190 passagiers
Opmerkingen: Dit is een tweemotorig vliegtuig van een Chinese fabrikant. De eerste vlucht vond plaats in 2017 en de ingebruikname staat gepland voor 2021.
Prijs: €46 miljoen
- Irkoet MC-21 300
Ingebruikname: 2021
Bereik: 6.300 km
Capaciteit: 168 passagiers
Opmerkingen: Dit is nog een tweemotorig vliegtuig, dit keer van een Russische fabrikant. Het vliegtuig wordt momenteel gecertificeerd, maar er zijn al bijna 300 orders geboekt.
Prijs: €82 miljoen
- Mitsubishi Space Jet 90
Ingebruikname: 2021-2022
Bereik: 3.000 km
Capaciteit: 78 passagiers
Opmerkingen: Dit nieuwe vliegtuigmodel, dat vroeger bekend stond als de MRJ (Mitsubishi Regional Jet), zal naar verwachting 20% minder brandstof verbruiken. Aanvankelijk aangekondigd voor 2021, zou het uiteindelijk in 2022 gelanceerd kunnen worden.
Prijs: € 43 miljoen
Met welke factoren moet ik rekening houden voordat ik een nieuw vliegtuig koop?
De aankoop van een nieuw vliegtuig is een grote investering en er moeten verschillende criteria worden geanalyseerd om de juiste keuze te maken:
- Totaal budget: Naast de aankoopprijs moet je ook rekening houden met de kosten voor onderhoud, verzekering, opslag (hangar), brandstof en personeel (piloten, monteurs). Deze kosten kunnen oplopen tot 10-20% van de waarde van het vliegtuig per jaar.
- Beoogd gebruik: korte/middellange/langeafstandsvluchten? Passagiers- of vrachtvervoer? Deze factoren bepalen de grootte, het bereik en de vereiste prestaties.
- Technologie aan boord: moderne navigatiesystemen, Wi-Fi-connectiviteit of milieuvriendelijke opties (zoals zuinige motoren) kunnen de keuze beïnvloeden.
- Toekomstige doorverkoop: Sommige modellen behouden hun waarde beter dan andere. Zakenvliegtuigen uit het topgamma (Gulfstream, Bombardier) zijn vaak stabieler op de tweedehandsmarkt.
Een audit met een luchtvaartdeskundige zoals AEROAFFAIRES is aan te raden om deze aspecten te beoordelen vóór de aankoop.
Wat zijn de voordelen van het leasen van een privéjet ten opzichte van het kopen ervan?
Hoewel het verleidelijk is om een nieuw vliegtuig te kopen, blijft leasen een flexibel en voordelig alternatief voor veel reizigers. Hier zijn enkele voordelen:
- Geen vaste kosten: Geen kosten voor onderhoud, personeel of opslag. De prijs van de vlucht is all-in.
- Aanpassingsvermogen: Keuze van het vliegtuig voor elke missie (lichte jet voor een korte vlucht, langeafstandsvliegtuig voor een intercontinentale reis).
- Toegang tot recente modellen: Leasemaatschappijen vernieuwen regelmatig hun vloot en bieden vliegtuigen aan die zijn uitgerust met de nieuwste technologie.
- Milieuvriendelijke oplossing: Sommige bedrijven, zoals AEROAFFAIRES, compenseren de CO₂-uitstoot van uw vluchten volledig.
Voor bedrijven of particulieren die minder dan 100 uur per jaar reizen, is leasing vaak voordeliger. Dankzij abonnementsformules (“jet card” type) kunt u ook genieten van voorkeurstarieven.
Tot slot
Recente gebeurtenissen hebben grote gevolgen gehad voor de meeste luchtvaartmaatschappijen. Ten eerste heeft de milieucrisis fabrikanten ertoe aangezet om te kijken naar manieren om het brandstofverbruik van hun vliegtuigen te verminderen.
Bovendien heeft Airbus, als reactie op de Covid-19-epidemie, vier A320neo- en twee A321neo-toestellen, die oorspronkelijk bestemd waren voor Air Asia, opnieuw te koop aangeboden. Deze orders zijn nu, net als vele andere, geannuleerd, wat waarschijnlijk zal leiden tot enkele prijsverlagingen.
Houd er ten slotte rekening mee dat de genoemde prijzen niet de kosten omvatten voor onderhoud, exploitatie en de organisatie van de bemanning van privéjets, die niettemin aanzienlijk zijn. Het is niet ongewoon dat de jaarlijkse bijkomende kosten oplopen tot €350.000 bovenop de prijs van het vliegtuig. Als je al aan het nadenken bent over hoe je deze kosten kunt verminderen, zou je kunnen proberen om het eigendom van je privéjet te leasen of te delen nadat je het hebt gekocht. Als alternatief kun je, wanneer je je zakenvliegtuig niet gebruikt, het laten beheren door een privémaatschappij, die met je vliegtuig vliegt wanneer je het niet gebruikt.
Zie voor meer informatie onze artikelen: hoe koop je een vliegtuig? een privéjet kopen of leasen, welke oplossing moet je kiezen?
Als je liever begint met het huren van een privéjet, neem dan contact met ons op om je vlucht te boeken.