Heb je een klein privévliegtuig te koop gezien? Laat je je verleiden tot een rondvlucht in je zakenjet? Als je hebt besloten om de sprong te wagen en een vliegtuig te kopen, of het nu een lijnvliegtuig of een privéjet is, sta je waarschijnlijk voor een grote vraag: welke moet je kiezen? Dat hangt natuurlijk af van je behoeften, je verwachtingen en de flexibiliteit van je budget. Een tweedehands vliegtuig zal niet dezelfde prijs hebben als een nieuw vliegtuig, dus we laten je de vliegtuigmodellen zien die na 2018 op de markt zijn gebracht en geven je de prijs van deze nieuwe vliegtuigen. De privéluchtvaartmarkt wordt gedomineerd door Europa en de Verenigde Staten, die samen goed zijn voor bijna 80% van de wereldjetvloot, maar de concurrentie wordt ook steeds groter. Zoals je zult zien, zijn veel van de meest luxueuze privéjets die in 2019 en 2020 uitkomen niet gemaakt door Airbus of Boeing, die het meest bekend zijn om hun lijnvliegtuigen, dus hier is een lijst met zowel modellen van passagiersvliegtuigen, lijnvliegtuigen die beschikbaar zijn voor privéverhuur en privéjets.
Prijs van een nieuw passagiersvliegtuig
Ingebruikname: 1970 Bereik: 2.700 km Capaciteit: 5 passagiers Opmerkingen: De Beechcraft Baron 58 is zeker het populairste tweemotorige zuigervliegtuig ter wereld. Het kan tot 5 passagiers vervoeren bij 370 kilometer per uur. Het bestaat al sinds de jaren 1970 en is sindsdien vele malen aangepast. Prijs: €1,4 miljoen
In gebruik genomen: 2011
Bereik: 3.000 km
Capaciteit: 5 passagiers Opmerkingen: de meest begeerde versie van de TBM, de TBM 900, is sinds 2019 verkrijgbaar. Prijs: vanaf €1,5 miljoen
Prijs van een nieuwe lichte privéjet
Ingebruikname: 2009
Bereik: 3.600 km
Capaciteit: 6 passagiers Opmerkingen: Dit Embraer-model kan lange afstanden afleggen voor een licht privévliegtuig. Prijs: 8 miljoen euro
In gebruik genomen: 2008
Bereik: 2.200 km
Capaciteit: 4 passagiers Opmerking: er zijn verschillende versies geweest sinds 2008. De nieuwste is de Phenom 100EV, uitgebracht in 2018. Prijs: €4,5 miljoen
Ingebruikname: 2015
Bereik: 1.300 km
Capaciteit: 6 passagiers Opmerking: de nieuwste versie is de HondaJetElite, perfect geschikt voor de zakenluchtvaart en met een 17% groter bereik. Hij wordt verkocht voor slechts € 5 miljoen. Prijs: € 4,5 miljoen
Prijs van een nieuw zakenvliegtuig voor de middellange afstand
Als je op zoek bent naar een zakenjet voor middellangeafstands- of toeristische vluchten, raden we je het Cessna-gamma aan. caption id=”attachment_15612″ align=”alignleft” width=”345″] Photo credit: Wikimedia Commons[/caption]Cessna Citation LongitudeIngebruikname: 2019 Bereik: 6.300 km Capaciteit: 12 passagiers Opmerkingen: Hij is sinds 2020 te huur en bevat enkele digitale snufjes zoals Wi-Fi-toegang en satellietradio. Een ander model dat parallel werd ontwikkeld, de Cessna Citation Hemisphere, is uiteindelijk opgeschort. Prijs: €25 miljoen
Ingebruikname: 2019
Bereik: 4.500 km
Capaciteit: 12 passagiers Opmerkingen: Dit is een verbeterde versie van de Legacy 500, die sinds 2019 op de verhuurmarkt is. Zijn belangrijkste concurrenten zijn de Gulfstream G280 en de Bombardier Challenger 350. Prijs: € 30 miljoen
Ingebruikname: 2020
Bereik: 3.700 km
Capaciteit: 9 passagiers Opmerkingen: hij is geïnspireerd op de Legacy 450 en kan meer dan 800 kilometer per uur rijden, een gegarandeerde tijdsbesparing, waardoor dit model een van de snelste in zijn categorie is. Zijn komst is gepland voor 2020. Prijs: 17 miljoen euro
Prijs van een nieuw zakenvliegtuig voor langeafstandsvluchten
Ingebruikname: jaren 2000
Bereik: 11.300 km
Capaciteit: 16 passagiers Opmerkingen: Dit is een van de meest geavanceerde langeafstandsvliegtuigen. Het werd onlangs vervangen door de Global 7500. Prijs: 45 miljoen euro
Ingebruikname: 2019 Bereik: 13.000 km Capaciteit: 19 passagiers Opmerkingen: Het concurreert met de Gulfstream G700, maar heeft het voordeel dat er in 2019 al 30 modellen zijn geproduceerd. Prijs: 65 miljoen euro
- Gulfstream G700
Ingebruikname: 2021 Actieradius: 13.000 km Capaciteit: 19 passagiers Opmerkingen: Het concurreert met de Global 7500 en volgt de G650 en G650ER op. Het is een van de grootste privéjets ter wereld. Prijs: 68 miljoen euro
- Dassault Falcon 6X
Ingebruikname: 2022 Actieradius: 10.000 km Capaciteit: 16 passagiers Opmerkingen: Eerder bekend om zijn militaire Rafale en gevechtsvliegtuigen, introduceert Dassault dit keer een privéjet voor zakenreizigers. De eerste vlucht staat gepland voor 2021 en de ingebruikname voor 2022. De Falcon 6X zal snelheden halen tot 1.000 km/u.
Zijn bekroonde cabine – de breedste en hoogste ter wereld – biedt standaarden op het vlak van ruimte, comfort, productiviteit en veiligheid die nieuwe maatstaven zetten in het segment van zakenvliegtuigen voor de lange afstand.
Eric Trappier, CEO van Dassault Aviation, over de Falcon 6X.
Prijs: €40 miljoen
Prijzen van de nieuwste commerciële middellange- en langeafstandsvliegtuigen en hun privéversies (2018-2022)
Als je geïnteresseerd bent in middellange- en langeafstandsvluchten, veel leesplezier.
Van Airbus
- Airbus A350-1000
Ingebruikname: 2019 Bereik: 14.700 km Capaciteit: 366 passagiers Opmerkingen: In eerste instantie gemaakt om te concurreren met de Boeing 777-300ER, hun prestaties zijn vergelijkbaar. Nu concurreert het met de Boeing 777-X. Prijs: 330 miljoen euro
- Airbus A321neo (neo voor nieuwe motoroptie)
Ingebruikname: 2019 Actieradius: 9.000 km Capaciteit: 244 passagiers Opmerkingen: Het neo-programma werd ontwikkeld om de efficiëntie van de A320 te verbeteren, waardoor het brandstofverbruik met 15% kon worden verlaagd. DeAirbus 321, die vaak wordt overschaduwd door deAirbus 320, is een lijnvliegtuig met een grotere capaciteit en een beter comfort dan laatstgenoemde. Zijn directe concurrent is de Boeing 737 Max. Airbus werkt voortdurend aan de verbetering van zijn modellen en binnenkort komt de A321XLR op de markt.
Prijs: 117 miljoen euro
Boeing
- Boeing 787-10
Ingebruikname: 2018 Bereik: 12.000 km Capaciteit: 336 passagiers Opmerkingen: Ook bekend als de Dreamliner, dit is het meest efficiënte model in de 787-familie. Prijs: 265 miljoen euro
- Boeing 737 Max 10
Ingebruikname: 2018 Bereik: 6.100 km Capaciteit: 230 passagiers Opmerkingen: Boeing lanceerde de 737 Max generatie in 2017 met grotere, efficiëntere motoren dan de vorige modellen. Prijs: €123 miljoen
- Boeing BBJ Max 7 (BBJ voor Boeing Business Jets)
Ingebruikname: 2019 Actieradius: 13.000 km Capaciteit: 19 passagiers Opmerkingen: Dit model is ontworpen om het brandstofverbruik met 13% en het geluidsniveau met 40% te verbeteren ten opzichte van de oorspronkelijke BBJ, gebaseerd op een 737. Niet te verwarren met de BBJ 777-X, die gepland staat voor 2020. Prijs: 90 miljoen euro
Internationale concurrenten
- Embraer E195-E2
Ingebruikname: 2018 Bereik: 4.800 km Capaciteit: 120 passagiers Opmerkingen: de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij lanceerde haar eerste EJet E-2 modellen in 2016 Prijs: 55 miljoen euro
- Comac C919
Ingebruikname: 2021 Bereik: 5.000 km Capaciteit: 190 passagiers Opmerkingen: Dit is een tweemotorig lijnvliegtuig geproduceerd door een Chinese fabrikant. De eerste vlucht vond plaats in 2017 en de ingebruikname is gepland voor 2021. Prijs: 46 miljoen euro
- Irkoet MC-21 300
Ingebruikname: 2021 Bereik: 6.300 km Capaciteit: 168 passagiers Opmerkingen: Dit is nog een tweemotorig toestel, dit keer van een Russische fabrikant. Het vliegtuig wordt momenteel gecertificeerd, maar er zijn al bijna 300 orders geboekt. Prijs: 82 miljoen euro
- Mitsubishi Space Jet 90
Ingebruikname: 2021-2022 Bereik: 3.000 km Capaciteit: 78 passagiers Opmerkingen: Dit nieuwe vliegtuigmodel, dat vroeger bekend stond als de MRJ(Mitsubishi Regional Jet), zal naar verwachting 20% minder brandstof verbruiken. Aanvankelijk aangekondigd voor 2021, zou het uiteindelijk in 2022 gelanceerd kunnen worden. Prijs: 43 miljoen euro
Conclusie
Recente gebeurtenissen hebben een grote impact gehad op de meeste luchtvaartmaatschappijen. Allereerst zien we dat fabrikanten door de milieucrisis nadenken over manieren om het brandstofverbruik van hun vliegtuigen te verminderen. Daarnaast heeft Airbus, geconfronteerd met de Covid-19-epidemie, vier A320neo- en twee A321neo-toestellen, die oorspronkelijk bedoeld waren voor Air Asia, opnieuw te koop aangeboden. Houd er ten slotte rekening mee dat in de genoemde prijzen de kosten voor onderhoud, exploitatie en de organisatie van de bemanning van privéjets niet zijn inbegrepen. Het is niet ongewoon dat de jaarlijkse bijkomende kosten oplopen tot €350.000 bovenop de prijs van het vliegtuig. Als je al aan het nadenken bent over hoe je deze kosten kunt verminderen, zou je kunnen proberen om het eigendom van je privéjet te leasen of te delen nadat je het hebt gekocht. Als alternatief kun je, wanneer je je zakenvliegtuig niet gebruikt, het laten beheren door een privémaatschappij, die voor het vliegen met je vliegtuig zorgt wanneer je het niet gebruikt. Voor meer informatie, zie onze artikelen: hoe koop ik een vliegtuig? een privéjet kopen of leasen, welke oplossing moet je kiezen?
Als je liever begint met het huren van een privéjet, neem dan contact met ons op om je vlucht te boeken.