De vliegtuigbouwer ATR Aircraft (Avion de Transport Régional) is een economisch samenwerkingsverband (ESV) tussen twee legendarische luchtvaartbedrijven. Deze twee vliegtuigbouwers zijn Airbus (Europese vliegtuigbouwer) en Leonardo (Italiaanse vliegtuigbouwer).
Deze twee leiders op het gebied van vliegtuigontwerp bezitten beide gelijke aandelen in de groep en zijn verantwoordelijk voor het toezicht erop. Nathalie Tarnaud Laude staat sinds 17 september 2022 aan het hoofd van ATR Aircraft.
ATR staat bekend om de productie van twee hoofdcategorieën vliegtuigen, de ATR 42 en de ATR 72.
AEROAFFAIRES blikt terug op de geschiedenis, de vloot en de activiteiten van dit unieke luchttransportbedrijf.
ATR-vliegtuigen vandaag:
Enkele cijfers:
1.800: Het aantal vliegtuigen gebouwd en in dienst sinds 1981.
100: Het aantal landen waar ATR Aircraft aanwezig is.
1,6 Miljoen: De omzet (in dollars) in 2021.
200: Het aantal operators wereldwijd.
2095: Het aantal gecreëerde verbindingen.
1.300: Het aantal luchthavens dat wordt bediend.
Een luchtvaartgroep die zich inzet om CO² te verminderen:
Voor de luchtvaartgroep zijn de vermindering van de CO2-uitstoot en de strijd tegen de opwarming van de aarde echte uitdagingen.
Enerzijds is de keuze voor de productie van regionale turbopropvliegtuigen een echt voordeel. Ze verbruiken minder brandstof dan vergelijkbare vliegtuigen met turbinestraalmotoren. Ter vergelijking: dat is een vermindering van het brandstofverbruik met ongeveer 40%.
Bovendien kunnen ATR-vliegtuigen vliegen op 50% biobrandstof (SAF: Sustainable Aviation Fuel). Hun doel is om dit de komende jaren te verhogen naar 100%.
In 2019 was ATR het eerste bedrijf dat in aanmerking kwam voor groene financiering (ter bevordering van de energietransitie).
Ook introduceerde het bedrijf in januari 2021 een oplaadbare stroomvoorziening uit hernieuwbare energiebronnen in een aantal van zijn fabrieken (evenals in het hoofdkantoor in de regio Toulouse).
Dit beperkt niet alleen de vervuiling door vliegtuigen tijdens de vlucht, maar ook tijdens de bewerkingsfasen.
ATR streeft naar een halvering van de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030.
Het begin van de ATR-groep
1981: De ATR-groep wordt opgericht in Parijs, niet ver van de luchthaven Le Bourget. Het bedrijf probeerde zich een plaats te veroveren tussen de vele concurrenten in de luchtvaartindustrie en in Parijs gevestigde vliegtuigbouwers zoals Boeing. Na de oprichting verscheen er een project voor een lijnvliegtuig, de ATR 42. Het belangrijkste idee was om vliegefficiëntie, bruikbaarheid en wendbaarheid te combineren met toegankelijk vliegtuigonderhoud en een goede aerodynamica. En zo geschiedde, het vliegtuig werd machinaal gebouwd.
1982: De eerste orders worden getekend. Luchtvaartmaatschappijen zoals Finnair, Air Littoral, Cimber Air en Command Airways wilden ATR 42’s in hun vloot.
1984: De ATR 42 jet maakt zijn eerste vlucht. Het vliegtuig wordt het jaar daarop gecertificeerd door de landen die lid zijn van de GIE (Frankrijk en Italië).
1985: De ATR 42 maakt zijn eerste commerciële vluchten met de Franse luchtvaartmaatschappij Air Littoral.
1989: De ATR 72 wordt gelanceerd. Het is een geëvolueerde versie van zijn voorganger, de ATR 42, maar met meer ruimte en dus langer.
1996: De ATR 42-500 vervangt alle tot dan toe gebouwde versies van de ATR 42.
Moeilijkheden en herstel van ATR
De vliegtuigbouwer ATR heeft twee belangrijke vliegtuigen:
de ATR 42
de ATR 72.
Vanaf de jaren 90 en gedurende ongeveer vijftien jaar worstelde het bedrijf echter om te bloeien. En niet voor niets concurreren de propelleraangedreven turboprops van vliegtuigfabrikant ATR sterk met straalvliegtuigen. Deze kloof is te wijten aan de lagere kosten van de brandstoffen die door deze laatste worden gebruikt.
Toch is de oliecrisis een zegen voor het bedrijf, dat zuinige vliegtuigen produceert. Het is dankzij deze opportuniteit en dit concurrentievoordeel dat de ATR-groep de hoek omslaat in de luchtvaartsector.
Met een gemiddelde van 50 ATR leveringen per jaar sinds 2000, was het in 2011 dat het bedrijf een record vestigde. Dat jaar verkocht de vliegtuigbouwer 157 vliegtuigen en 79 potentiële andere.
Sindsdien hebben ongeveer 200 luchtvaartmaatschappijen een ATR-vliegtuig in hun vloot gehad.
Een nieuwe versie van de ATR 72 was ook een groot succes en hielp het bedrijf datzelfde jaar aan een omzet van 1,3 miljard euro. Na op de rand van de afgrond te hebben gebalanceerd, is ATR uit de crisis gered.
En deze trend zou zich voortzetten in de jaren die volgden. Het bedrijf ontving een gestage stroom aan orders.
De vliegtuigbouwer ATR werd een echte pionier in de luchtvaartindustrie voor dit soort regionale vliegtuigen, met 37% van de verkoop in de categorie vliegtuigen met minder dan 90 zitplaatsen.
De verkoop van het bedrijf is de laatste tijd echter gedaald. Het bedrijf heeft slechts 10 vliegtuigen verkocht van de 72 die oorspronkelijk gepland waren.
In 2020 liepen de vliegtuigorders terug als gevolg van de pandemie van het coronavirus. De vertraging in de leveringen heeft een zeer negatieve impact gehad op de regionale vliegtuigbouwer.
ATR’s vloot van 4 vliegtuigen
ATR 42-600
De ATR 42-600 is een ideale turbopropellor voor regionale vluchten.
Met een bereik van slechts 1000 km kan dit vliegtuig korte- en middellangeafstandsvluchten uitvoeren.
Het is ideaal voor groepsvluchten, zakenvluchten en luchtvracht.
Dit vliegtuig kan tot 50 passagiers vervoeren, afhankelijk van de cabine-indeling. De ruime cabine garandeert een comfortabele reis.
Dit vliegtuig biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De operationele kosten om te vliegen zijn laag. Tijdens een vlucht verbruikt dit vliegtuig ongeveer 30% minder brandstof dan andere regionale vliegtuigen.
ATR 42-600S (STOL)
Deze versie is gebaseerd op de verbeterde prestaties van de ATR 42 en stelt een vernieuwing van de vloot voor.
STOL staat voor “”Short Take Off and Landing””. Dit nieuwe vliegtuig heeft zijn vermogen om te landen op een korte landingsbaan aanzienlijk verbeterd.
Terwijl de klassieke versie van de ATR 42 een landingsafstand van 1000 m vereist, bedraagt de landingsafstand van de ATR 42-600S 773 m . Dit geeft het toestel toegang tot 500 meer luchthavens wereldwijd met een korte landingsbaan tussen 800 en 1.000 m. Hierdoor heeft het toestel toegang tot de meest afgelegen gebieden ter wereld.
ATR 72-600
Het wordt gepresenteerd als het meest brandstofefficiënte vliegtuig in zijn categorie.
De ATR 72-600 is de verlengde versie van de ATR 42-600.
Het kan tot 78 passagiers vervoeren, afhankelijk van de configuratie.
Dit zuinige vliegtuig is ideaal voor bijvoorbeeld groepsreizen. Het biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en uitstekende prestaties.
Met de laagste kosten per stoel in de regionale luchtvaart heeft de ATR 72-600 een echt concurrentievoordeel.
Dit vliegtuig is het eerste vliegtuig dat wordt gefinancierd met groene fondsen.
Ten slotte is het aanpassingsvermogen van dit regionale vliegtuig zodanig dat het de eerste keuze wordt van operators in deze categorie.
ATR 72-600F
De ATR 72-600F, geleverd in 2020, is een van de nieuwste wide-body vrachtvliegtuigen die wordt toegevoegd aan de vloot van de vliegtuigbouwer.
Over het algemeen zijn deze vliegtuigmodellen alleen ontworpen voor luchtvracht- en vrachtvluchten. Ze hebben geen ramen.
Als ze voor FedEx worden gemaakt, kunnen deze vrachtvliegtuigen tot 75 m³ goederen vervoeren.
Ze kunnen ook worden ingezet voor openbare goederenmissies en om regionale economieën te ondersteunen. Tijdens de pandemie van het coronavirus vervoerden deze vliegtuigen bijvoorbeeld medische apparatuur en andere essentiële producten, vooral naar afgelegen en ontoegankelijke regio’s in de wereld.
Met dit vliegtuigmodel benadrukt ATR het belang van zijn vrachttransporttaak. ATR zet zich in om gemeenschappen over de hele wereld te helpen.
Assemblage van ATR-vliegtuigen
ATR, als een consortium tussen de twee entiteiten Leonardo en Airbus, betekent dat de fabricage van vliegtuigen op verschillende plaatsen plaatsvindt, afhankelijk van de onderdelen. Zo worden de rompen, evenals de verschillende onderdelen van de empennages, geproduceerd door het bedrijf Leonardo in Italië.
De vleugels worden bewerkt door een dochteronderneming van Airbus in de buurt van Bordeaux in Frankrijk.
Tot slot voert ATR alle eindtaken voor deze vliegtuigen (assemblage, tests, leveringen, enz.) uit in Toulouse, op een van de Airbus-vestigingen.
Wereldwijde aanwezigheid
Dit is een van de functies die ATR wil verzekeren: het maken en bewerken van vliegtuigen zoals voor de burgerluchtvaart met als doel een wereldwijde dekking te bieden aan haar gebruikers voor hun diverse behoeften.
Een andere belangrijke functie is het produceren van regionale turbopropvliegtuigen die zo veelzijdig mogelijk zijn.
ATR probeert zich zoveel mogelijk aan te passen aan de behoeften van haar klanten en haar vloot te moderniseren. Om comfortabele en technologisch geavanceerd vliegtuigen aan te bieden.
Het idee is om in zoveel mogelijk delen van de wereld te kunnen opereren. Door wereldwijd aanwezig te zijn, kan de vliegtuigbouwer inspelen op specifieke behoeften.
Bovendien maakt ATR er niet alleen een erezaak van om vliegtuigen met hoge prestaties te produceren die voldoen aan de behoeften van de exploitanten, maar om steeds een positievere ecologische impact te hebben.
Meer informatie over Airbus en Leonardo
Zoals hierboven vermeld, is ATR het resultaat van een joint venture tussen Leonardo en Airbus. Hier is wat meer informatie over deze 2 bedrijven die, door samen te werken, nieuwe vliegtuigen creëren.
AIRBUS :
Airbus is een van ’s werelds grootste lucht- en ruimtevaartbedrijven.
In 2019 genereerde het een omzet van bijna €70 miljard.
Airbus heeft bijna 135.000 mensen in dienst in zijn verschillende divisies.
Het bedrijf staat bekend om zijn brede scala aan missies en prestaties.
Het produceert commerciële lijnvliegtuigen, privéjets voor de zakenluchtvaart en helikopters.
Het werkt ook aan vliegtuigen en verschillende onderdelen voor de ruimtevaart, luchtvracht en militaire missies.
Leonardo :
Leonardo is een gediversifieerde Italiaanse vliegtuigbouwer.
Dit grote bedrijf heeft zo’n 46.000 mensen in dienst en is actief op bijna 120 locaties over de hele wereld.
Het bedrijf is sterk vertegenwoordigd in de lucht- en ruimtevaartindustrie.
Het produceert veel verschillende soorten vliegtuigen. Het voert ook missies uit op het gebied van cyberbeveiliging, elektronica en veiligheid.
Boek een ATR regionale jet bij AEROAFFAIRES :
Bij AEROAFFAIRES kunnen we het vliegtuig selecteren dat u nodig hebt voor uw luchtvracht- en vrachtbehoeften, maar ook voor passagier en groepsvluchten. Vul het online offerteformulier in of bel ons op +33 (0) 1 44 09 91 82.