Bombardier: vliegtuigfabrikant

Global8000_Bombardier

Bombardier Aerospace is een Canadese vliegtuigfabrikant, opgericht door de Bombardier Group.
Vandaag de dag staat Bombardier bekend als een vliegtuigbouwer die gespecialiseerd is in de productie van privéjets en vliegtuigen. Maar dat was niet altijd het geval.
Het bedrijf is een van de marktleiders in vliegtuigbouw, naast Airbus, Boeing en Embraer.
We vertellen je meer over de geschiedenis van deze vliegtuigbouwer, die zich in de loop der jaren in verschillende sectoren heeft ontwikkeld, en over de missies die het bedrijf vandaag de dag vervult.

Een paar cijfers:

Bombardier is een van ’s werelds grootste vliegtuigfabrikanten. Het heeft een wereldwijde vloot van 4.900 vliegtuigen en 1.200 techniekers die over de hele wereld werken om Bombardier-vliegtuigen te bouwen en te onderhouden.
De Amerikaanse reus is aanwezig in meer dan 12 landen, met niet minder dan 13.810 werknemers, in 2021, die elke dag werken aan het bouwen van krachtige privéjets.

Een vliegtuigfabrikant van privéjets die zich inzet voor sterke waarden:
De vliegtuigbouwer Bombardier heeft 5 sterke waarden geïmplementeerd, sinds de komst van de huidige CEO, Eric Martel, in 2020. In essentie zijn deze een bedrijfscultuur die is verenigd rond :
– werknemers en klanten
– prestaties
– excellentie
– teamwerk
– authenticiteit

Bombardier vergroot het bewustzijn van milieuacties

Op weg naar decarbonisatie!

Bombardier is lid van het GAMA-comité van grote vliegtuigfabrikanten (General Aviation Manufacturers Association) over het milieu.
Het doel is duidelijk: een speler zijn in de strijd tegen klimaatverandering en de uitstoot van de luchtvaart in het algemeen beperken.
In slechts 5 jaar tijd heeft het bedrijf zijn verbruik van niet-hernieuwbare paraffine gehalveerd. Bombardier maakt de overstap naar meer en duurzamere brandstoffen.
Bombardier maakt er een erezaak van om te innoveren op het gebied van vliegtuigen die steeds minder energie verbruiken. Het bedrijf heroverweegt een aantal aspecten, waaronder aerodynamica en de ontwikkeling van nieuwe motoren.
Bombardier steunt ook een aantal bosbeschermingsprojecten (bijvoorbeeld in Mexico). Het doel is om de vervuiling door broeikasgassen zoveel mogelijk tegen te gaan.

De geschiedenis van Bombardier: van het ontstaan van transport op aarde tot de start van Bombardier

De oorsprong van Bombardier
– Aan het begin van de 20e eeuw, in 1907 om precies te zijn, wordt Joseph-Armand Bombardier geboren in Valcourt, Quebec. Dit geniale ondernemende genie bouwt zijn eerste sneeuwscooter op 15-jarige leeftijd. Zijn wens was duidelijk: het gemakkelijker maken voor mensen om zich te verplaatsen, ongeacht het weer (in dit geval de besneeuwde landschappen van Canada). En zijn wens kwam uit.
– In 1937 zag zijn zevenpersoons sneeuwscooter (de B7) het levenslicht en werd een enorm commercieel succes.
– Voortbouwend op zijn succes met de sneeuwscooter lanceerde hij in 1959 de beroemde Ski-Doo sneeuwscooter.

De verandering in het management

– 1966: Laurent Beaudoin wordt CEO van het bedrijf. Het bedrijf gaat een nieuw tijdperk in. Het bedrijf wil diversifiëren en groeien.
– 1969: Bombardier gaat naar de beurs (aandelen genoteerd in Montreal en Toronto).
– 1970: Bombardier (Transportation) start met spoorvervoer en rollend materieel, zoals auto’s voor privégebruik en metrostellen voor openbaar vervoer.

Bombardier gaat van start

In 1986, met de aankoop van Canadair, opende Bombardier eindelijk zijn tak in de luchtvaart en zakenluchtvaart.
Vervolgens eigende het zich het luchtruim toe en bouwde het luchtvaartprogramma’s voor luchtvervoer. Het kocht ook kleine, noodlijdende vliegtuigfabrikanten op om ze er weer bovenop te helpen en de winst te verhogen. Eerst Short Brothers, toen Learjet en daarna Havilland Canada.
Bombardier zette het werk van zijn nieuwe bedrijven voort met zakenvliegtuigen. Bombardier begon toen met zakenvliegtuigen met een brede romp (de Challengers) en andere vliegtuigprogramma’s, evenals met de bouw van Bombardier 415 amfibievliegtuigen (voor het bestrijden van bosbranden) in 1994.
Tot slot begon de Bombardier Groep vanaf 1993 te werken aan de Learjets (genoemd naar het voormalige bedrijf) en zakenvliegtuigen genaamd Global.

Bombardier Aviation: zijn lucht- en ruimtevaartmissies van 1989 tot nu

Overname van voormalige bedrijven

In 1989 werd de CJR-serie (Canadair Regional Jet) gelanceerd. Dit zijn tweemotorige vliegtuigen met 50 tot 100 zitplaatsen, afhankelijk van het model. Deze vliegtuigen zijn gespecialiseerd in regionale routes. Vandaag de dag zijn het de geprefereerde vliegtuigen voor dit soort routes.
Bovendien werden sommige van deze CJR’s later omgebouwd tot vrachtvliegtuigen om goederen te vervoeren.
Bombardier lanceerde vervolgens een andere serie vliegtuigen: de Learjet-reeks. Vanaf de jaren 90 vonden ze deze beroemde privéjets opnieuw uit en verbeterden ze ze, waardoor ze ontwerpjuweeltjes werden. In combinatie met lage bedrijfskosten bieden deze zakenvliegtuigen nog meer verbeteringen, zoals :
– modernisering van de cabine
– verbeterde vliegtuigprestaties.

Uitdagingen die moeten worden aangegaan

Er wachten verschillende uitdagingen op de teams van de Canadese fabrikant.

In 1992, na de overname van de Britse fabrikant Havilland (onderdeel van de Boeing-groep), begon Bombardier met de productie van 50-zits twin-jet en twin-turboprop vliegtuigen. Bombardier is de enige fabrikant die dit type regionale vliegtuigen maakt.
Kort daarna werd er nog een briljante prestatie geleverd: Bombardier slaagde erin de geluidsoverlast van een twin-turboprop aanzienlijk te verminderen.
Dit leverde het de naam “”Q-Series”” op, waarbij de Q staat voor “”stil””.

Het verhaal van de C-serie

De C-Series zijn commerciële vliegtuigen waarvan de creatie werd aangekondigd in 2008. In korte tijd zijn deze vliegtuigen uitgegroeid tot de meest geavanceerde in de commerciële luchtvaart.
Na enkele jaren van ontwerp en ontwikkeling maakte de eerste C-Serie zijn eerste vlucht in 2013. Er worden talrijke vliegtuigbestellingen verwacht van luchtvaartmaatschappijen. De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa, bijvoorbeeld, zal ongeveer 60 vliegtuigen bestellen (voor een geschatte kostprijs van 2 miljard dollar).
Enige tijd later, in 2017, sloeg Bombardier de handen ineen met Airbus om de waarde van de C-Series serie te vergroten. Helaas moest Bombardier zich terugtrekken uit het project vanwege een gebrek aan middelen.

Bombardiers ommekeer: een pijnlijk verhaal

Zelfs als je Bombardier op de vliegshow zou kunnen zien, het bedrijf was minder aanwezig in de lucht.

Tot 2020 en gedurende 5 jaar ging het Canadese bedrijf een herstelplan aan. De schulden van de vliegtuigfabrikant hebben zich inderdaad opgestapeld en om het bedrijf te behouden en zijn toekomst veilig te stellen, was het noodzakelijk zich terug te trekken uit sommige projecten en de levering van grote bestellingen te weigeren. Dit is de reden waarom, zelfs met het grote succes van de C-Serie, Bombardier moest afzien van voortzetting van het project.
Op dezelfde manier zal de divisie Bombardier Transportation in februari 2020 worden verkocht aan Alstom. Hierdoor kon het bedrijf zijn schuld aanzienlijk verminderen.
In 2020 veranderde de CEO van en nam Éric Martel de leiding van het bedrijf over. Net als andere vliegtuigfabrikanten richt Bombardier zich nu uitsluitend op zakenvliegtuigen.
De ene bladzijde wordt omgeslagen, de andere wordt geopend en het bedrijf heeft al een aantal indrukwekkende innovaties voor de lucht- en ruimtevaart voortgebracht.
Bombardiers strategieën en acties vandaag
Het doel van Bombardier is om wereldwijd marktleider te zijn: in prestaties, in de waarde die ze leveren aan hun klanten en aandeelhouders, en in operationele uitmuntendheid. Éric Martel, algemeen directeur en president van Bombardier.
Enkele cijfers over het segment privéjets van Bombardier
Minder dan twee jaar geleden besloot Bombardier zich uitsluitend te richten op de zakenluchtvaart.
Je zult zeker het geluk hebben om hun vliegtuigen over de Parijse landingsbanen te zien vliegen tijdens de Paris Air Show.

De challenge is geslaagd, zoals blijkt uit deze paar cijfers.

– 142 is het aantal vliegtuigen dat Bombardier in 2020 zal afleveren.
– 452 miljoen is de grootste vliegtuigorder in 2021, met ongeveer tien te leveren jets.

De 3 families van zakenjets

Focussen op de essentie is wat Bombardier wil met zijn vliegtuiguitrusting. En met een goede reden, met bijna 4.900 vliegtuigen in omloop is deze fabrikant een belangrijke leider in het ontwerp van privévliegtuigen waarvan de reputatie goed ingeburgerd is.

Ze hebben verschillende categorieën zakenvliegtuigen: Learjet, Challenger en Global.
De Global-reeks biedt de grootste zakenjets in de vloot van de vliegtuiggroep.
De Global 7500 is de grootste die momenteel in omloop is, met een van de grootste vliegbereiken. Met verschillende ruimtes in hetzelfde vliegtuig voel je je na een langeafstandsvlucht uitgerust.
De Challengers vloot zijn de best verkochte jets van Bombardier.
Ze zijn een combinatie van innovatie en technologie, zoals hun nieuwste model, de Challenger 3500. Dit model, dat in 2022 het luchtruim zal verkennen, beschikt over een aantal ongelooflijke functies.
Tot slot combineert de Learjet 75 Liberty reiscomfort met de strengste veiligheidsnormen in de luchtvaartsector. Dit maakt het tot een vliegtuig dat niet meer weg te denken is van de markt.

De verschillende Bombardier-sites

Als je het hebt over het leveren van straalvliegtuigen, heb je het onvermijdelijk over fabrieken met hoge productiesnelheden.
Het hoofdkantoor van het Canadese bedrijf is gevestigd in Montreal. De belangrijkste fabrieken voor de verschillende vliegtuigen van Bombardier bevinden zich in Quebec. Er zijn er 4, waarvan de 2 belangrijkste zijn:

– Bijvoorbeeld de fabriek die de eindassemblage van de C-serie uitvoert in Mirabel, Quebec.
– De fabriek in Saint-Laurent, Quebec, maakt bepaalde onderdelen voor zakenjets.

Andere fabrieken maken de familie compleet en werken aan specifieke onderdelen van het vliegtuig, zoals vleugels of stroomlijnkappen. Ze bieden ook onderhoud van vliegtuigen en klantenservicediensten. Deze vestigingen zijn verspreid over meer dan tien landen.

Bij AEROAFFAIRES zijn we verheugd om samen te werken en u de Bombardier privéjets aan te bieden. Om meer te weten te komen en uw vlucht te boeken, vul onze online offerte in of bel ons op +33(0)1 44 09 91 82.

  • Wat zijn de privéjets van Bombardier?

    De privéjets van Bombardier zijn bekend door 3 belangrijke series:

    • De Global, zoals de Global 7 500
    • Challenger, zoals de Challenger 3 500
    • Learjet, zoals de Learjet 40 of de Learjet 75

     

  • Hoe probeert Bombardier zijn ecologische impact te verminderen?

    Bombardier is een zeer dynamische speler op het gebied van innovatie. Deze vliegtuigfabrikant innoveert voortdurend om zijn koolstofvoetafdruk en kerosineverbruik tot een minimum te beperken. Het investeert ook in tal van milieuprojecten.

  • Wat zijn de voordelen van Bombardier privéjets?

    De privéjets van Bombardier staan bekend om:

    • hun grote actieradius, zoals de Global 7 500
    • hun technologie, zoals de Challenger 3 500
    • hun veiligheidsnormen