“
Cessna is een luchtvaartconstructeur zoals Dassault of Bombardier, dat deel uitmaakt van de Textron Aviation-groep. Zo voegt Cessna zich bij de andere vliegtuigfabrikant: Beechcraft.
Dit bedrijf, gespecialiseerd in de eindassemblage van luchtvaart, vervaardigt privéjets en turbopropmotoren, voornamelijk voor de burgerluchtvaart, voor grote vliegtuigen en de zakelijke luchtvaart.
Laten we samen terugkeren naar de geschiedenis van deze constructeur in het luchtruim, op de luchtruimvaartmarkt en ontdek alle reeksen apparaten en de vloot van deze vliegtuigfabrikant.
Cessna vandaag de dag:
Enkele cijfers:
Vandaag de dag behoort de vliegtuigconstructeur Cessna tot de mondiale gigant Textron Aviation.
Het bedrijf telt 15.000 personeelsleden wereldwijd.
En, de omzet van het bedrijf, gerealiseerd in Europa, bedraagt 22,6 miljoen euro in 2021.
Een luchtvaartconstructeur van privéjets die zich inzet:
De tijd is gekomen voor de race naar de vermindering van vervuiling. Cessna vormt daarop geen uitzondering en zet zich in voor een groener aarde voor toekomstige generaties.
Daarom verbind Cessna zich tot:
-
- het ontwerpen van de interieurs van de toestellen met recycleerbare en “”groenere”” componenten.
- schone brandstof (SAF) te gebruiken voor een groenere lucht.
- zijn koolstofuitstoot met 50 % te reduceren tegen 2050.
Bovendien stelt het bedrijf Cessna ambitieuze doelen, op het gebied van duurzaamheid, tegen 2025:
-
- een vermindering van 20% van de uitstoot van broeikasgassen
- een vermindering van het gebruik van water met 10 %.
- een vermindering van 10 % van zijn energieverbruik.
- een vermindering van 10 % van zijn afval.
De vroege jaren van constructeur Cessna
- 1911: Het verhaal begint in Kansas, Verenigde Staten, met een boer genaamd Clyde Cessna. Deze echte luchtvaartliefhebber bouwt zijn eerste vliegtuig van hout. Dat jaar wordt het eerste luchtvaartuig gelanceerd voor de Amerikaanse constructeur Cessna.
- 1924: Met een vriend Walter Beech (de toekomstige oprichter van Beechcraft), sluiten zij zich samen om een luchtvaartbedrijf op te richten. Echter, de meningen verschillen over de types vliegtuigmodellen die bewerkt moeten worden, en de twee partners richten hun eigen bedrijven op.
- 1927: Clyde Cessna richt dan het gelijknamige bedrijf op in Wichita, een stad in Kansas. Luchtvaartuigen, zoals de Cessna DC-6, worden dan gecreëerd en de eerste vliegtuigenorders komen binnen.
- 1932: Helaas, de economische crisis slaat hard toe bij het bedrijf, dat onder een drukpers komt te staan. Het is dan dat de Grote Depressie het bedrijf dwingt om de deuren te sluiten. Het bedrijf blijft een tijdje stil.
- 1934: Een vriend en piloot van Clyde Cessna verliest het leven in een van zijn toestellen, dat al snel erg snel is. Erg getroffen door dit verlies, besluit Cessna zijn luchtvaartactiviteiten stop te zetten.
De wederopstanding van de luchtvaartmaatschappij Cessna
- 1934: Dwight en Dwane Wallace zijn twee broers, maar ook vooral de neven van Clyde Cessna. Zij zijn het die het bedrijf opkopen om het weer op te starten, het te laten stijgen en bij te dragen aan het succes dat de onderneming vandaag de dag kent.
- De jaren 40: In dit decennium zijn meerdere toeristische vliegtuigen geproduceerd, zoals de Cessna 120, de Cessna 180 en de Cessna 195. Deze periode profiteert de familieonderneming. Inderdaad, deze laatste hebben een levering van een dertigtal Cessna t-50 uitgevoerd voor de Amerikaanse luchtmacht, en 180 toestellen voor de Koninklijke Luchtvaart in Canada.
- 1956: De Cessna 172 is een van de meest geproduceerde toeristische vliegtuigen in de luchtvaartsector. De vliegtuigfabrikant behoort tot de top drie in de algemene luchtvaart, samen met andere bedrijven zoals Beechcraft en Piper.
- 1963: De luchtvaartconstructeur Cessna tekent de productie van zijn 50.000ste vliegtuig! Geen verrassing, het is met een van zijn vlaggenschipvliegtuigen, een Cessna 172.
De komst van Cessna’s zakenjets
- 1968: Het eerste monomotor zakenvliegtuig doet zijn intrede. Het betreft de Cessna 500 Citation I. Het maakt zijn eerste vlucht in het luchtruim, het jaar daarop. Deze toestellen zijn gecertificeerd voor openbaar luchtvervoer en de piloten moeten beschikken over een professionele pilotenopleiding en kwalificaties en een vliegbrevet om deze vliegtuigen te kunnen vliegen.
- 1975: In 12 jaar tijd heeft het bedrijf de productie van zijn monomotorvliegtuigen verdubbeld (één motor). En met reden, zij bereiken het aantal van 100.000 geproduceerde vliegtuigen.
- 1985: Het Amerikaanse luchtvaartbedrijf wordt overgenomen door General Dynamics.
- 1992: Het is nu de beurt aan Textron Aviation om het bedrijf Cessna over te nemen. Het bedrijf zet de productie van zakenjets voort met zijn Citationlijn.
- 2014: Textron Aviation verwerft twee andere luchtvaartbedrijven. Zo voegt Cessna zich bij de drie producten van Textron met de vliegtuigfabrikanten Beechcraft en Haker. Deze samenwerking stelt het in staat zijn aanbod van <bvliegtuigen voor lichte luchtvaart uit te breiden. Inderdaad, het Textron Aviation voldoet aan verschillende behoeften zoals sanitaire repatriëringen, luchtvrachtverzoeken, privé-luchtvaart en groepsvluchten.
De vloot van Cessna-vliegtuigen
Tegenwoordig onderscheidt de vliegtuigfabrikant Cessna zich met 3 verschillende vloot. De eerste is een vloot van turbopropmotoren (de “Turboprop”). Vervolgens is er de categorie “Piston”. Ten slotte ontwikkelt Cessna en kent een groot succes dankzij zijn zakenvloot en zijn Citationlijn, ver weg van het propellervliegtuig.
Citation Longitude
Het is de grootste privéjet van de luchtvaartconstructeur Cessna.
Aan boord kunnen tot 12 passagiers veilig en comfortabel reizen. Daarom is het een ideale jet om bijvoorbeeld een vice-president te vervoeren.
Zijn bereik bedraagt 7.400 km dankzij een redelijk brandstofverbruik. Hierdoor kan hij een lange afstandsvlucht maken zoals van Parijs naar New York, maar ook een middelange afstandsvlucht, die overeenkomt met ongeveer acht uur vliegen.
Bovendien heeft deze comfortabele en stille cabine een zeer efficiënte luchtafzuiging. Een simulator bewijst dat de HEPA-filters bijna 100 % van de virussen, bacteriën en andere ziektekiemen in de lucht elimineren.
Ook heeft zijn cockpit de nieuwste technologieën voor vluchtcontrole en een vereenvoudigde toegang tot de stuurknuppels.
Voorbeeld van tarief per verbinding: Parijs – New York: vanaf 70.000€.
Citation Latitude
Met een maximale capaciteit van 9 personen is deze privéjet met aerodynamische lijnen voor een maximale snelheid een onderdeel van de categorie van de middelgrote privéjets.
Zijn bereik van 5.300 km garandeert middelgrote vluchten met een complete uitrusting aan boord.
Zijn hedendaagse, lichte en comfortabele cabine plaatst deze zakenjet onder de meest verfijnde in zijn avionische categorie.
Voorbeeld van tarief per verbinding: Parijs – Athene: vanaf 22.500€.
Citation XLS
Deze middelgrote jet kan tot 10 personen vervoeren (en tot 12 voor het Citation XLS Gen 2-model). Het privévliegtuig is ontworpen met een bereik van 3600 km. Daarom, maakt deze zakenjet directe verbindingen tussen verschillende steden in Europa mogelijk.
Bovendien is dit toeristenvliegtuig Pefect passend voor luchthavens met beperkte banen of moeilijke toegang.
Natuurlijk is, zoals bij andere straalvliegtuigen van de Citation-lijn, het comfort in de cabine onbetwist.
Voorbeeld van tarief per verbinding: Parijs – Marrakech: vanaf 17.000€.
Foto krediet: Cessna Textron Aviation – Citation XLS
Citation CJ4
Het is de opvolger van de CJ3. Grotere cabine, groter bereik, meer comfort en verbeterde kruissnelheid.
Deze zakenjet kan tot 9 passagiers aan boord verwelkomen (en 10 passagiers voor zijn model Citation CJ4 Gen 2, dat is zijn nieuwste versie). Zijn actieradius van 3.700 km maakt tal van verbindingen mogelijk op korte en middellange afstand.
Voorbeeld van tarief per verbinding: Parijs – Moskou: vanaf 25.000€.
Citation CJ3
De Citation CJ3 kan 6 passagiers ontvangen. Het behoort tot de categorie “lichte jets”, de lichte zakenjets.
Het is een van de beste kleine vliegtuigen op de markt. Het is ideaal voor korte afstanden tot 2.500 km. Het biedt prestaties en vooral een concurreerbare prijs.
Het is uitgerust met een twin-motor Williams FJ44-3A en twee straalmotoren. Bovendien biedt de vliegtuigfabrikant een upgrade van deze jet aan met de Citation CJ3+.
Ten slotte kan deze privéjet 12 passagiers verwelkomen en heeft het een iets grotere actieradius.
Voorbeeld van tarief per verbinding: Parijs – Saint Tropez: vanaf 11.000€.
Citation M2
Deze lichte privéjet lijkt op de nieuwe versie van de Citation Mustang.
Echter, deze heeft een stillere en ruimere cabine. Tot 6 passagiers kunnen aan boord reizen voor een reis die niet meer dan 2.900 km bedraagt.
Het moet worden opgemerkt dat de evolutie van dit model, de Citation M2 Gen 2, aan boord 7 passagiers verwelkomt).
Concluderend kan men stellen dat al zijn kenmerken deze privéjet een echte combinatie maken van efficiëntie en prijs-kwaliteitverhouding.
Voorbeeld van tarief per verbinding: Parijs – Ajaccio: vanaf 6750€.
Foto krediet: Cessna Textron Aviation – Citation Mustang
Citation Mustang
Deze ultralichte privéjet is zeer praktisch en ideaal voor een vlucht tot 4 personen, met een vluchtduur van minder dan 2 uur.
Het heeft een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Daarom is het zeer gewild.
Naast de kwaliteiten die het biedt, heeft de Mustang het vermogen om toegang te krijgen tot luchthavens met een korte landingsbaan. Het is praktisch voor korte vluchten zonder veel bagage.
Voorbeeld van tarief per verbinding: Parijs – Genève: vanaf 12.000€.
Ontdek de andere luchtvaartcreaties van Cessna Citation die nog steeds actief zijn in de zakelijke luchtvaart: Citation I, Citation II, Citation III, Citation VI, Citation VII, Citation X, Citation Sovereign, Citation CJ1, Citation CJ2, Citation Encore, Citation Bravo, Citation Excel (oude versie van de XLS), Citation Jet.
De twee andere reeksen van de vliegtuigfabrikant Cessna.
Cessna biedt twee andere vloot van vliegtuigen aan. Dit zijn de “Turboprop” en de “Piston”.
De eerste omvat drie turbopropmotoren. De Grand Caravan EX en de Cessna Caravan kunnen tot 14 passagiers verwelkomen. Het is belangrijk op te merken dat deze twee modellen vluchten van ongeveer 1.500 km kunnen uitvoeren.
In de Verenigde Staten worden deze modellen bijvoorbeeld veel gebruikt als regionale jets.
Ten slotte is de laatste turboprop het Cessna SkyCourier, dat groepsvluchten tot 19 passagiers kan uitvoeren.
Tot slot is de laatste reeks vliegtuigen die de vloot van Cessna aanvult, de categorie “Piston”. Dit is een vliegtuiglijn met een eenvoudige aandrijving (ze zijn monomotoren) die is gericht op pilotentraining maar ook voor recreatieve luchtvaart. Bijgevolg zullen deze vliegtuigen niet bedoeld zijn voor de zakelijke luchtvaart.
De “Lucht Ambulance” missie van Cessna.
Een andere missie die een lijnvliegtuig van een traditionele luchtvaartmaatschappij niet kan uitvoeren: “”de Lucht Ambulance“”.
De talrijke zakenjets van Cessna, die allemaal verschillende kenmerken hebben, hebben gemeen dat ze kunnen worden gemoduleerd en medische vluchten kunnen uitvoeren.
Dit is het geval bij de modellen Citation XLS, die in de bovenstaande lijst worden aangeboden en die als vervoerder kunnen fungeren.
Deze vliegtuigen met tal van voordelen kunnen worden ingezet voor repatriëringen of sanitaire leveringen.
Brancards kunnen ook in hun cabine worden geïnstalleerd, evenals al het nodige medische materiaal.
Foto krediet: Cessna Textron Aviation
Huur een Cessna vliegtuig met AEROAFFAIRES.
Bij AEROAFFAIRES doen we ons uiterste best om de zakenjets te kiezen die bij u passen. Als u uw privévlucht wilt reserveren aan boord van een Cessna Citation-toestel, neem dan contact met ons op op +33 (0)1 44 09 91 82 per e-mail op [email protected] of vul ons online offerte formulier in.
“