Dassault: vliegtuigfabrikant

Falcon 8X au décollage

Dassault Aviation is een Franse vliegtuigfabrikant. Deze industriële groep werd opgericht in 1929. Het werd opgericht door Marcel Dassault. Binnen de luchtvaartindustrie is het gespecialiseerd in luchtvervoer en produceert het militaire vliegtuigen, maar ook privéjets voor de zakenluchtvaart.
We vertellen je alles over de geschiedenis en prestaties van dit Franse bedrijf: van het eerste vliegtuig tot de nieuwste Falcon 10X.
Dassault Aviation, vandaag:
Een paar cijfers:
Vandaag de dag heeft Dassault Aviation, met een omzet van € 7.2 miljard in 2021, 12,371 werknemers in dienst. Hiervan werkt 75% in Frankrijk.
De vliegtuigfabrikant vermeld dat er momenteel 2.100 Falcons en 1.000 gevechtsvliegtuigen in dienst zijn.
Het bedrijf is opgenomen in de 2023 ranglijst van de 100 meest maatschappelijk verantwoorde bedrijven. (bron Institut Statista)
De fabrikant van de Falcon heeft zich verbonden:
• Het bedrijf zet zich op verschillende niveaus in:
• Engagement voor klimaat en milieu: Dassault Aviation is lid van het ICAO (International Civil Aviation Organization) Committee for Environmental Protection. In deze context verbinden ze zich ertoe om tegen 2050 de koolstofneutraliteit te bereiken. De vliegtuigbouwer zet zich in voor het gebruik van duurzame brandstoffen (SAF). Dassault neemt ook deel aan het Clean Sky-onderzoeksprogramma om alternatieven te vinden om het brandstofverbruik te verminderen.
• Sociaal: De vliegtuigfabrikant zet zich in voor gelijke kansen en diversiteit. Het bedrijf wil zijn medewerkers behouden door middel van een aantrekkelijk en motiverend sociaal model.
De geschiedenis van Dassault Aviation
Dassault Aviation is een tak die afhankelijk is van de Dassault-groep (zoals bijvoorbeeld Dassault-Systèmes of Immobilière Dassault). De oprichter, Marcel Dassault, werd geboren als Marcel Ferdinand Bloch. Voor de goede orde: hij liet zijn achternaam in 1949 veranderen van ‘Bloch’ in ‘Dassault’. Deze naam was ontleend aan de ‘chardasso’-code die zijn broer, een generaal in het verzet, gebruikte. Dassault Aviation nam deze naam pas aan in 1990 (het bedrijf heette eerder AMD-BA).

De oorsprong van Dassault uit 1918
• 1918: aan het einde van de Eerste Wereldoorlog richtte Marcel Dassault (toen nog Bloch genoemd) de SEA op: Société d’Etudes Aéronautiques. Vervolgens leverden ze 300 tweezitters (gevechtsvliegtuigen) voor de Franse luchtmacht.
• 1930: Er werden veranderingen doorgevoerd in het team en samen creëerden ze een nieuwe reeks gevechtsvliegtuigen voor het Franse leger:
o een driemotorig postvliegtuig
o Een zware bommenwerper
o een viermotorig transportvliegtuig,
o Een eenzits gevechtsjager
Al deze vliegtuigen worden MB genoemd, gevolgd door een nummer, afhankelijk van het model.
– 1938: Net voor de start van de Tweede Wereldoorlog, richt Marcel Dassault een nieuwe fabriek op in Saint-Cloud, vlakbij Parijs. Dit werd het belangrijkste ontwerpbureau van de industriële groep. In deze fabriek maakte hij zowel propellers als straatmotoren. De geschiedenis van Dassault Aviation gaat verder na de Tweede Wereldoorlog
• 1945: Dit jaar markeert een nieuwe oprichting en uitbreiding van de fabrieken van Marcel Dassault. Een fabriek in Boulogne zou worden omgedoopt tot “”Boulogne Avions Marcel Bloch”” en een fabriek in Talence (Nouvelle-Aquitaine) zou op dezelfde manier worden genoemd. Ten slotte hanteert de hoofdfabriek in Saint-Cloud dezelfde nomenclatuur, een teken van de eenheid van de luchtvaartgroep.
• 1947: Nieuwe luchtvaartcreaties worden geboren, waaronder de familie Mystère-Étendard. Sommige modellen worden geëxporteerd naar Israël en India. Dit zijn de eerste grote Franse export contracten in de luchtvaartsector.
Het was ook in deze periode dat de Mystère II werd gemaakt, dit was het eerste vliegtuig dat de geluidsbarrière doorbrak. Dit trok veel belangstelling, aangezien de Verenigde Staten (na een overeenkomst met de NAVO) een bestelling plaatsten voor meer dan 220 vliegtuigen.
• Tussen 1949 en 1952 werden nieuwe fabrieken geopend, met name in Mérignac (Nouvelle-Aquitaine), maar ook in Villaroche (Ile de France).
• 1955: Marcel Dassault acht het gepast om al zijn bedrijven te concentreren op de site in Saint-Cloud, waarvan Benno Claude Vallières de manager ging worden.
• 1956: De Mirage-familie vliegtuigen worden geleidelijk ontwikkeld en de export nam toe. Deze vliegtuigen waren echte doorbraken op het gebied van luchtvaarttechniek. De Mirage III bereikte de supersonische snelheid van Mach 2.

Dassault Aviation betreedt de markt voor zakenluchtvaart
• 1960: De leveringen van burgervliegtuigen beginnen. Afgeleid van de technologieën die worden gebruikt op militaire vliegtuigen, komt de Mystère-Falcon op de markt. Het is de eerste tweemotorige zakenjet van Dassault. Deze laatste veroverden snel de Amerikaanse markt , met Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zoals Pan Am die zich haasten om vliegtuigen te bestellen.
• 1971: Na de overname van Bréguet Aviation breidt Dassault zijn activiteiten met verschillende ontwikkelingsprogramma’s voor militaire vliegtuigen, zoals:
o Vliegtuigen voor maritieme patrouilles
o Alpha Jet (Patrouille de France jets)
o Gevechtsvliegtuigen zoals de Mirage 2000, die gemaakt werden met state-of-the-art technologieën.
• 1974: De Dassault Falcon Jet-fabriek wordt geopend in de Verenigde Staten, in Little Rock, Arkansas. Deze laatste is volledig gewijd aan de Falcon-familie van zakenvliegtuigen.

De volgende generatie van het bedrijf
• April 1986: Marcel Dassault overlijdt en laat Serge Dassault, zijn zoon, achter als enige erfgenaam, die vervolgens de leiding van zijn bedrijf overneemt.
• 1987 – 1996: Gedurende ongeveer tien jaar, geconfronteerd met de wereldwijde achteruitgang van de luchtvaartsector, moest Dassault helaas zijn personeelsbestand herstructureren en inkrimpen met 60%.
• 1993 en 1995: de eerste vluchten van de Falcon 2000 en de Falcon 900EX waren een succes.
• 1999: Dit was een belangrijke datum, omdat Dassault Aviation, dat toen gespecialiseerd was in militaire luchtvaart, zijn omzet in de burgerluchtvaartsector zag stijgen tot 68%.
De komst en het gebruik van computers bij de vervaardiging van Dassault-vliegtuigen
• 2000: Serges Dassault treedt af als CEO en Charles Edelstenne volgt hem op.
• 2000 – 2015: De technologische evolutie met de komst van computers stelt de fabrikant in staat om zijn modellen rechtstreeks virtueel te modelleren. Hierdoor kunnen teams beter samenwerken, wat dus veel tijd bespaart en de productiviteit verhoogt. Het was in deze periode (in 2005) dat het prototype van de Falcon 7X, een driemotorig vliegtuig, werd ontwikkeld en heel snel operationeel werd gemaakt.
• 2013: Eric Trappier wordt de nieuwe (en huidige) CEO van Dassault Aviation.
• 2016: De Dassault Falcon 8X maakt zijn eerste vlucht op de markt voor zakenluchtvaart. Tegelijkertijd exporteert en verkoopt Dassault het Rafale gevechtsvliegtuig internationaal. 36 Rafales werden dat jaar geleverd aan India.
• 2021: De Falcon 6X gaat voor het eerst de lucht in (na de annulering van het Falcon 5X-project). Dit jaar werd ook gekenmerkt door een indrukwekkende omzet van 3,1 miljard euro, met name gerealiseerd door talrijke investeringen in Rafale. Op 6 medio 2021 Dassault Aviation presenteerde de Falcon 10X.
• 2025: Zoals aangekondigd door het bedrijf hopen we de Falcon 10X in 2025 op de markt te zien verschijnen.
Dassault Aviation’s publieke optreden
De Franse vliegtuigen van Dassault hebben een goede reputatie en zijn al veel in het openbaar verschenen. De volgende vliegtuigen zijn in de loop der jaren in de 14 juli-parades verschenen:
• de Dassault Mirage 2000
• de Dassault Falcon 50
• de Dassault Super-Etendard
• de Dassault Rafale.
Elk jaar passeert de parade tussen de rotonde op de Champs Elysées en de Place de la Concorde (een paar jaar lang kon de parade zelfs van de Place des Invalides in Parijs naar de Place de la Concorde gaan, zoals bijvoorbeeld in 1913 of 1930).
Zoals u zult hebben gemerkt, is de lucht- en ruimtevaartgroep van Dassault actief in verschillende sectoren en bedrijfstakken. De groep is actief in zowel de civiele als de militaire luchtvaart.

De lucht- en ruimtevaartactiviteiten van Dassault Aviation
Het Franse bedrijf beheert zowel het ontwerp van ruimtevoertuigen als pyrotechnische missies. De 3 ruimtevoertuigen die zijn gemaakt hebben verschillende doelen.
Ten eerste willen ze de mogelijkheid bestuderen om een satelliet in een lage baan om de aarde te brengen. Dit zal gebeuren door middel van een lancering vanuit het luchtruim.
Andere aspecten, zoals aerodynamica en thermodynamica, worden bestudeerd op shuttles die al in de ruimte zijn.
Op het gebied van pyrotechniek is Dassault Aviation een echte fabrikant van luchtvaartapparatuur. Het bedrijf produceert talloze reserveonderdelen, systemen en uitrustingen voor vliegtuigen. Bovendien worden deze producten na de testfasen gebruikt in bijvoorbeeld satellieten. Maar ze worden ook gebruikt op draagraketten zoals Vega of Ariane, en andere buitenlandse draagraketten.
De militaire luchtvaartactiviteit van Dassault Aviation
De Rafale, een tweemotorig gevechtsvliegtuig
De vliegtuigbouwer zet zich met deze luchtvaartprogramma’s in voor de nationale defensie en bouwt al lang zijn emblematische gevechtsvliegtuig : de Rafale Dassault.
Dit juweel van de militaire luchtvaart maakte zijn eerste operationele vlucht in 1986. Dit uitzonderlijke militaire vliegtuig is veelzijdig en kan meerdere taken tegelijk uitvoeren, allemaal tijdens dezelfde vlucht. Het is bijvoorbeeld in staat om defensiemissies uit te voeren, evenals luchtverkenning en procedures voor oppervlakteaanvallen. Piloten mogen geen fouten maken. Dit is het geval wanneer ze opstijgen van een vliegdekschip met een zeer beperkte landingsbaan. Gelukkig heeft het vliegtuig schietstoelen.
De Rafale is een echte controle agent tijdens conflicten en dankzij zijn stealth camouflage heeft hij al regelmatig zijn overlevingscapaciteit bewezen. Hij beschikt ook over zelfbeschermingsmiddelen en een uitgebreid wapenassortiment, die essentieel zijn in risicogebieden. Het is de elite van de Franse gevechtsvliegtuigen.
Ten slotte zijn de prestaties van dit militaire vliegtuig ook te zien aan de supersonische snelheid die de Rafale bereikt. Met een maximale snelheid van 2223 km/u, of Mach 1.8.
Dassault en zijn militaire ondersteuningsmissie
Dit is een missie die de vliegtuigbouwer uitvoert in de defensiesector. Hij helpt namelijk met verschillende aspecten, zowel logistiek als technisch.
Hun acties worden gevolgd op de ongeveer 1000 militaire vliegtuigen die binnen de Franse luchtmacht opereren, maar ook in het buitenland. Dassault zet zich in om de vliegtuigen te ondersteunen tijdens hun levensduur, die ongeveer 40 jaar is. Het bedrijf ondersteunt verschillende soorten vliegtuigen die ze in het verleden hebben geleverd, zoals:
• de Rafale
• Alpha Jets (vliegtuigen van de Patrouille de France)
• de verschillende modellen van het Mirage-assortiment
Het Neuron-programma
Het Franse bedrijf beheert sinds 2006 het Neuron (nEUROn)-programma.
Dit laatste is een Europees programma gericht op het maken van een militair vliegtuig dat geen piloten of bemanningen zou bevatten. De eerste doelstellingen zijn het in kaart brengen van de innovatieve en technologische uitdagingen.
Voorlopig wou de vliegtuigfabrikant voornamelijk de luchtvaarttechnologie demonstreren die het heeft ontwikkeld om een autonoom militair vliegtuig te activeren en te besturen, zonder piloot aan boord.
Tijdens de demonstratievluchten werd al verschillende doelstellingen getoond. Zo is het vliegtuig in staat om autonoom vanop de grond als in de lucht een dreigingsanalyse te maken, maar ook om vijanden te detecteren, te lokaliseren, enz.
Dit project heeft als doel de technologische expertise te vergroten, zodat dit autonome militaire vliegtuig een realiteit worden.
De multi-missie Falcon
Ze staan bekend als multi-mission Falcons omdat ze zowel voor militaire missies als voor civiele functies kunnen worden ingezet. Deze vliegtuigen hebben een groot bereik.
In deze categorie vindt u:
• De Falcon-Marine
• De Falcon 2000MRA
• Falcon 900MPA
Deze vliegtuigen hebben brede rompen. Deze vliegtuigen hebben grote rompen. De mogelijkheden voor verschillende lay-outs en de aanpasbaarheid aan alle vliegtuigtypes zijn eindeloos. Hierdoor kunnen deze toestellen verschillende missies uitvoeren, zoals:
• Bewaking
• Leveringen van militair materieel
• Maritieme tussenkomsten
• Sleepingen
• Medische evacuaties
De civiele luchtvaartactiviteiten van Dassault Aviation
De familie Falcon
Als je de naam Falcon hoort, heb je zeker te maken met een familie van burgervliegtuigen die bedoeld zijn voor de zakenluchtvaart. Nee, u zult geen enkel lijnvliegtuig terugvinden bij Dassault. De afgelopen vijftig jaar heeft deze productie van zakenvliegtuigen aan vele criteria voldaan en verschillende soorten reizen zijn mogelijk met Dassault privéjets. Deze familie van zakenvliegtuigen is ook een van de leiders op gebied van reisafstand, bij de privéjets met grote cabine.
Enkele kerncijfers van Dassault Falcon:
De grote Falcon-familie is een garantie voor kwaliteit en veiligheid, waarvan de reputatie goed ingeburgerd is in de luchtvaartmarkt. Deze paar cijfers getuigen hiervan:
• 2500: dat is het aantal Falcon-vliegtuigen dat vandaag in omloop is .
• 80: staat voor het aantal landen in de wereld dat een Falcon zakenjet bezit.
• 16 miljoen: dit zijn de cumulatieve vlieguren voor de 2500 Falcons (ter informatie, dit komt neer op bijna 8 maanden non-stop vlucht per jet!)
Om al deze vliegtuigen te onderhouden, gaat er niets boven de Falcon Dassault Service, een van de belangrijkste onderhoudslocaties in Parijs Le Bourget. Er gaat niets boven een bezoek aan de Paris Air Show om het met eigen ogen te zien.
De overeenkomsten en voordelen van de verschillende Falcons
Het Falcon gamma heeft een groot voordeel omdat ze profiteert van de technologische ontwikkelingen op de militaire vliegtuigen die Dassault in het verleden heeft ontwikkeld en gebruikt voor de burgerluchtvaart.
Privéjets met een hoog niveau van technologische innovatie
Technologische innovatie is een kenmerk van Dassault. Hieronder vallen ontwikkelingen van de cockpitsystemen, aerodynamica van zakenvliegtuigen en vliegkwaliteit.
Dassault Falcon vliegtuigen stoten minder CO² uit
Falcon zakenjets verbruiken, met het oog op het verminderen van de CO2-uitstoot, gemiddeld 30 tot 50% minder brandstof dan hun rivalen. Dassault Falcon jets behoren dan ook tot de minst vervuilende vliegtuigen (met de laagste CO2-uitstoot) op de zakenluchtvaartmarkt. Falcon privéjets hebben een herkenbaar design en comfort
Naast het prestatieaspect is het ook op het gebied van esthetiek, functionaliteit en design dat Falcon opvalt. Inderdaad, de cabines van deze privévliegtuigen bieden stijl en comfort.
Dassault Aviation past zich voortdurend aan om interieurs aan te bieden en te vernieuwen om aan behoeften van haar klanten. Zo werd de cabine van Falcon 8X, 5 jaar na haar eerst in gebruik name opnieuw ontworpen.
Dassault Aviation’s vloot van Falcon zakenjets
We nodigen u uit om onderaan dit artikel meer informatie en technische details te ontdekken over de verschillende vliegtuigen van de Falcon-familie. Maar hier is al een presentatie van Dassault’s vloot van zakenvliegtuigen.
Falcon 900LX:
In lijn met de Falcon 900 werd deze laatste in 2010 gecertificeerd. Met een groter bereik dan zijn voorgangers kan deze langeafstandszakenjet Moskou met New York of Peking met Parijs verbinden.
Deze tri-jet vervoert 6 passagiers in onovertroffen cabinecomfort.
Falcon 2000 (S- en XLS-modellen):
Deze vliegtuigen, die in 2013 hun certificering hebben behaald, behoren tot de leiders in de categorie “”Super Midsize jets””.
Deze vliegtuigen bieden plaats aan 8 tot 12 passagiers en maken non-stop reizen van Parijs naar bijvoorbeeld Marrakech. Ze hebben een actieradius van zo’n 6000 tot 7000 km.
Falcon 7X:
Geïntroduceerd in 2005, zijn er vandaag de dag al meer dan 270 Falcon 7X’s in gebruik. Met een actieradius van meer dan 11000 km kan deze zakenjet tot 14 passagiers over lange afstanden vervoeren.
Een high-end privéjet, die voor een combinatie zorgt van snelheid en comfort, alles werd ontworpen om u een aangename reis te bezorgen.
Falcon 8X:
Geïntroduceerd in 2016, heeft de cabine van deze laatste net een make-over gekregen. Dassault Aviation bevestigde vervolgens zijn wens om zich aan te passen en zo goed mogelijk aan de verwachtingen van zijn klanten te voldoen. De Falcon 8X kan een lange afstand van bijna 12000 km afleggen. Parijs – Hong Kong is mogelijk zonder tussenstops.
Falcon 6X:
Het laatste vliegtuig in de Falcon-familie kwam in 2021 op de markt door zijn eerste vlucht te maken.
Het is een baanbrekend technologisch toestel dat een referentiepunt is geworden in de zakenluchtvaart. Het biedt geavanceerde versies, vooral van de besturingselementen. Het biedt ook langeafstandsreizen in alle comfort, met een capaciteit voor 16 personen aan boord.
Falcon 10X:
Deze laatste werd aangekondigd voor 2025. De Falcon 10X belooft een groot aantal ongekende prestaties. Met de ruimste cabine in de zakenluchtvaart en een bereik van bijna 14.000 km zal dit privévliegtuig al over een paar jaar klaar zijn om te vliegen.
De belangrijkste uitdagingen en waarden van Dassault Falcon in de zakenluchtvaart
Met wereldwijd bijna 17.000 privéjets in omloop, is het belangrijk om op te vallen. En dit is wat Dassault doet door te pleiten voor waarden die specifiek zijn voor de zakenluchtvaart.
• Flexibiliteit: Reis waar je wilt, wanneer je wilt! Zakenluchtvaart betekent zich aanpassen aan alle soorten situaties en beperkingen.
• Tijdswinst: volgens studies wordt er gemiddeld 2u30 bespaard op een privéjetreis (in vergelijking met commerciële lijnen). Deze tijdsbesparing loopt soms op tot 5 uur. In een wereld waar tijd geld is, lijdt het geen twijfel dat zakenluchtvaart de oplossing is. Dassault maakt er een erezaak van om ervoor te zorgen dat deze vliegtuigen in de kortst mogelijke tijd operationeel zijn.
• Een optimale werkomgeving: waarom cabines aanbieden die stijlvoller, rustiger en verbonden zijn? Omdat het echte werkplekken kunnen zijn. Vergaderen in een privéjet? Dat is perfect mogelijk. De optimalisatie van de tijd hangt samen met de optimalisatie en het comfort van de passagiers in de cabine. Daarom vernieuwt Dassault Aviation zijn privéjetinterieurs (zoals onlangs met de vernieuwde Falcon 8X).
• Productiviteitstool: Zoals hierboven vermeld, is tijd in de zakenluchtvaart kostbaar. Dankzij alles wat privéjets te bieden hebben op het gebied van technologie en comfort, lijdt het geen twijfel dat concentratie en prestaties aan de orde van de dag zijn.
Bij AEROAFFAIRES doen we ons uiterste best om de juiste zakenjets voor u te selecteren. Als u een privévlucht aan boord van een Dassault Aviation privéjet wilt boeken, neem dan contact op via +33 (0) 1 44 09 91 82, of vul ons online offerteformulier in. Onze luchtvaartexperts zullen uw aanvraag beantwoorden.

  • Wat zijn de populairste privéjets van Dassault Aviation?

    De populairste privéjets van Dassault Aviation zijn:

    • Falcon 2000
    • Falcon 900
    • Falcon 7X
  • Wat is het laatste zaken vliegtuig van Dassault Aviation?

    De Falcon 10X is het laatste zakenvliegtuig van de fabrikant Dassault Aviation. Het werd gepresenteerd op 6 mei 2021, ter gelegenheid van de EBACE. Het zal in 2025 in gebruik worden genomen.

  • Wat zijn de voordelen van een Dassault Falcon privéjet?

    De privéjets van Dassault Falcon, zoals de Falcon 2000 of de Falcon 7X, worden zeer gewaardeerd om:

    • hun groot comfort: grote comfortabele en luxe cabines
    • hun grote actieradius
    • hun veelzijdigheid
    • hun laag brandstofverbruik