Embraer: vliegtuigfabrikant

Gulfstream flotte

Embraer is een Braziliaanse vliegtuigfabrikant met hoofdkantoor in Sao José dos Campos (in de staat Sao Paulo).
De naam van de Braziliaanse vliegtuigfabrikant is een samentrekking van “”Empresa Brasileira de Aeronáutica””, voor Braziliaans luchtvaartbedrijf. Het bedrijf werd opgericht in 1969 met de ontwikkeling van het eerste vliegtuig, de Bandeirante. Het bedrijf wordt geleid door CEO en ingenieur Ozires Silva.
We nemen een kijkje bij deze zeer concurrerende vliegtuigbouwer, die bekend staat om zijn expertise in zakenluchtvaart en luchttransport.
Foto credit: Embraer

Embraer vandaag:

Enkele cijfers van de vliegtuigfabrikant Embraer:

Hier zijn enkele actuele cijfers die het Braziliaanse luchtvaartbedrijf kenmerken:
• 8.000: dit is het totale aantal vliegtuigen dat het bedrijf wereldwijd heeft afgeleverd.
• 145 miljoen: dat is het aantal passagiers dat elk jaar in Embraer-vliegtuigen wordt vervoerd.
• 3de: Dit is de plaats die de vliegtuigfabrikant inneemt in de ranglijst van de grootste fabrikanten van commerciële vliegtuigen.
• 18.000: het aantal werknemers van het bedrijf Embraer over de hele wereld.
• $ 4.2 miljard: dat is de omzet van Embraer in 2021.

Oprichting van Embraer wereldwijd

Het Braziliaanse bedrijf is al meer dan 50 jaar actief in de luchtvaartsector. Of het nu gaat om militaire luchtvaart, lucht- en ruimtevaart, commerciële of zakenluchtvaart, of om medische of vrachtbehoeften.
De nationale luchtvaartmaatschappij van Brazilië is nu een van ’s werelds grootste fabrikanten van commerciële vliegtuigen. De belangrijkste concurrenten zijn :
• Dassault Falcon in Frankrijk
• Boeings in de Verenigde Staten
• Bombardier zakenvliegtuigen in Canada.
Tot slot heeft de groei van Embraer gezorgd voor een wereldwijde aanwezigheid. Het heeft kantoren, fabrieken en distributiecentra op verschillende continenten, zoals:
• in Amerika
• in Azië
• in Afrika
• in Europa.
Het luchtvaartbedrijf heeft ook een eigen FBO, een privéterminal, op de luchthaven van Sorocaba, vlakbij Sao Paulo in Brazilië.

Een geëngageerde vliegtuigbouwer: de engagementen van Embraer

Embraer gaat mee met de tijd en de veranderingen. Het bedrijf is sterk betrokken bij militaire veiligheidsmissies (met name voor de Braziliaanse luchtmacht).
Het wordt echter ook gebruikt voor medische missies, zoals de coronavirusepidemie, die heeft geleid tot een toename van medische evacuaties. Embraer heeft zijn vliegtuigen beschikbaar gesteld voor het vervoer van medische apparatuur, vaccins en organen.
Tot slot dwingt de milieu-impact fabrikanten te innoveren op groenere vliegtuigen die minder CO2 in de lucht uitstoten om de vervuiling te beperken. Embraer houdt rekening met deze omstandigheden bij de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen. Dit is het geval met de nieuwe vloot van “”Energia””-vliegtuigen, die Embraer in november 2021 aankondigde. Dit is een project met 4 vliegtuigen die zullen worden aangedreven door hernieuwbare energiebronnen. Deze vliegtuigen moeten vanaf 2030 achtereenvolgens op de markt komen.
Naast zijn ecologische investering heeft Embraer in 2001 een stichting opgericht om te investeren in lokale hulpprogramma’s. Zo werden er twee opleidingsscholen opgericht om jongeren in staat te stellen zich te scholen en professionele vaardigheden te verwerven.
Het begin van de vliegtuigfabrikant Embraer

• 1969: Het bedrijf begon met één man, voordat het verder ging met de ontwikkeling verschillende vliegtuigtypes. Ozires Silva, een luchtvaartingenieur, richtte Embraer op in San José om zijn Bandeirante vliegtuig in massaproductie te nemen. Nadat hij het jaar daarvoor zijn eerste vlucht had gemaakt, veroverde hij het land en bood het een geweldige kans om de luchtvaartmobiliteit van de staat te optimaliseren. Vervolgens werd de productie opgestart.
• 1970-1971: Parallel aan de productie van het Bandeirante vliegtuig (EMB 110 serie) produceert en exploiteert Embraer de eerste vluchten van het landbouwvliegtuig Ipanema en het militaire vliegtuig Xavante. Vandaag de dag is de Ipanema 203 het enige landbouwvliegtuig dat op ethanol vliegt.
• 1972: Dit jaar vond de eerste vlucht van de EMB 110 (Bandeirante) plaats. De eerste verkopen vonden later dat jaar plaats en de leveringen begonnen in 1973.
• 1975: Embraer exporteert voor het eerst Bandeirante vliegtuigen naar het buitenland, naar Uruguay.
• 1979: Met het oog op internationale ontwikkeling wordt in de Verenigde Staten de Embraer Aircraft Corporation (EAC) opgericht. Embraer vestigde zich vervolgens in Florida, in de stad Dania om precies te zijn, en richt zich steeds meer op de Amerikaanse markt.
• Jaren 80: Embraer produceert een reeks commerciële en militaire vliegtuigen. Hun EMB 120 Brasilia verkeersvliegtuig staat bekend als het meest gebruikte regionale vliegtuig ter wereld. In die jaren gebruikten niet minder dan 26 luchtvaartmaatschappijen dit model, verspreid over 14 landen, waaronder Franse maatschappijen.
• 1983: Embraer Aviation International (EAI) wordt opgericht in Parijs. De aanwezigheid van het Braziliaanse bedrijf in Europa stelt het in staat om nieuwe perspectieven en kansen te openen voor de komende jaren. Het bedrijf vond vervolgens klanten in Europa, maar ook in Afrika en het Midden-Oosten.

De komst van regionale jets en de uitbreiding van Embraer

• 1995: De revolutie van Embraer was de komst en de eerste vlucht van de EMB 145 (nu de ERJ 145). Het luidde ook een revolutie in voor het regionale luchtvervoer. Dit vliegtuig biedt plaats aan 50 mensen en heeft ook lage exploitatiekosten, waardoor de prijs van een vliegticket daalde. Dit verleidde de luchtvaartindustrie.
• 1998: In navolging van zijn voorganger maakt de ERJ 135 zijn eerste vlucht.
• 1999: Embraer gaat een partnerschap aan met Liebherr Aerospace, een Zwitsers lucht- en ruimtevaartbedrijf en de eerste regionale luchtvaartmaatschappij in Europa die deel uitmaakt van de SAirGroup van luchtvaartmaatschappijen.
• 2000: Het Braziliaanse bedrijf zet kantoren op in China, in Beijing en ook in Singapore in de regio Azië-Stille Oceaan.
• 2000-2001: Embraer onthult nieuwe vliegtuigen met de komst van de ERJ 140, de Legacy 600, de ERJ 145XR en de Embraer 170.
• 2002-2004: De E-JETS familie van vliegtuigen zijn klaar voor de testen. Achtereenvolgens maakte de vliegtuigbouwer de eerste vluchten met de E170, gevolgd door de E175, de E190 en de E195, het grootste vliegtuig dat het bedrijf destijds produceerde.
• 2004: Embraer neemt het Portugese lucht- en ruimtevaartbedrijf OGMA over. Het Braziliaanse bedrijf raakt steeds meer gevestigd op het Europese continent.
Embraer vestigt zich in de zakenluchtvaartmarkt en opent nieuwe perspectieven
• 2007 en 2008: De productie staart van twee krachtige, efficiënte en comfortabele zakenjets, de Phenom 100 en de Phenom 300, die 7 jaar lang ’s werelds best verkochte lichte privéjet werden.
• 2009-2013:De Legacy-familie van privéjets verschijnt. Achtereenvolgens de Legacy 650 in 2009, de Legacy 500 in 2012 en de Legacy 450 in 2013.
• 2011 en 2013: In deze jaren opent Embraer twee nieuwe vestigingen in Florida (Verenigde Staten). De eerste in Melbourne, de tweede in Jacksonville. Deze sites zijn gewijd aan de assemblage van Embraer-vliegtuigen.
• 2014: Embraer huldigt een nieuwe site in die gewijd is aan zakenvliegtuigen. Deze laatste bevindt zich in Brazilië, in Sorocaba op de luchthaven (Bertram Luiz Leupolz).
• 2016: Embraer introduceert een nieuwe familie vliegtuigen. Deze E-JET E2-serie is de tweede generatie E-JETS. De vliegtuigbouwer heeft er een erezaak van gemaakt om vliegtuigen te bewerken die veel stiller zijn. De E190-E2 en de E195-E2 (in 2017) werden vervolgens gepresenteerd.
• 2017: Een innovatiehub, EmbraerX, geopend in Silicon Valley en Boston. Het doel van deze hubs is om het onderzoek naar mogelijke E-VTOL’s te verdiepen. In de toekomst zouden ze een revolutie kunnen betekenen in het stedelijk luchtvervoer.
Vandaag de dag is de realiteit van Embraer groter dan iemand in eerste instantie had gedroomd.
Ozires Silva, oprichter van Embraer
Foto credit: Embraer
De vliegtuigvloten van Embraer
De Braziliaanse vliegtuigfabrikant heeft verschillende families en soorten vliegtuigen.
Het heeft een vloot bedoeld voor de commerciële luchtvaart, dus een langeafstandsvloot, evenals privéjets voor de zakenluchtvaart. Ze zijn ook actief voor de burgerluchtvaart.
De vliegtuigbouwer heeft echter ook een vloot vliegtuigen die zijn ontworpen voor militaire defensie- en veiligheidsdiensten.
Hoewel een groot aantal luchtvaartmaatschappijen Embraer-vliegtuigen gebruikt als traditionele middellangeafstandsvliegtuigen, kunnen ze deze ook gebruikt worden als zakenvliegtuigen.
Deze verschillende vliegtuigen in de luchtvaartsector kunnen voldoen aan de verschillende eisen die alleen mogelijk zijn in de privéluchtvaart.
Iedereen aan boord voor een presentatie van de verschillende Embraer vliegtuigen.
E-JETS van Embraer
Deze Embraer familie bestaat uit 4 vliegtuigen. Dit zijn:
• Embraer 170
• Embraer 175
• Embraer 190
• Embraer 195.
Deze regionale vliegtuigen hebben 70 tot 150 zitplaatsen, afhankelijk van het model.
In de zakenluchtvaartmarkt zijn deze vliegtuigen ideaal voor luchtvaartmaatschappijen die bijvoorbeeld groepsvluchten organiseren. Het comfort is verbeterd en garandeert aangename verbindingen voor alle passagiers.
Als bewijs van de effectiviteit gebruiken niet minder dan 80 luchtvaartmaatschappijen E-JETS.
Ten slotte kunnen deze vliegtuigen gebruikt worden voor een middellange of zelfs lange afstandsroutes (de maximale actieradius van de E190 is 4.445 km). Bovendien verbruiken Embraer’s vloot van E-JETS-vliegtuigen ongeveer 10% minder brandstof dan andere vergelijkbare vliegtuigen voor intercontinentale vluchten.
Ten slotte heeft de Braziliaanse vliegtuigfabrikant een recenter assortiment vliegtuigen gecreëerd, dat in zekere zin de evolutie is van de E-JTS, dit is de E-JETS E2-vloot. Deze privéjets zijn stiller, zuiniger en hebben een nieuw ontwerp. In dit geavanceerde assortiment vindt u de volgende toestellen:
• E175-E2
• E190-E2
• E195-E2.
Foto credit: Embraer
Embraer ERJ’s (Embraer Regional Jet)
Deze familie van regionale vliegtuigen bestaat uit:
• ERJ 135
• ERJ 140
• ERJ 145
• ERJ 145 XR.
Deze zijn kleiner dan de E-JETS-familie van de fabrikant. Ze vervoeren tot 50 passagiers, afhankelijk van het model.
Ze worden ook gebruikt voor de commerciële luchtvaart en kunnen ook worden gebruikt voor groepsvluchten in de zakenluchtvaart (zoals E-JETS).
Deze vliegtuigen combineren prestaties, aanpassingsvermogen en cabinecomfort. Al deze voordelen hebben veel van ’s werelds toonaangevende luchtvaartmaatschappijen in 26 landen over de streep getrokken.
Ten slotte is de Embraer 145 XR (voor Extra Range) het model met de grootste actieradius van deze vloot vliegtuigen, met een actieradius van 3.700 km.
Embraer 145 – Foto credit: Embraer
Embraer’s vloot van zakenvliegtuigen
Om de vloot compleet te maken, produceert Embraer momenteel een familie privéjets voor de zakelijke luchtvaartmarkt. Dit zijn de 4 belangrijkste toestellen:
• Phenom 100: Als zeer licht zakenvliegtuig is de Phenom 300 ideaal, snel en concurrerend op korteafstandsroutes. Aan boord kunnen 4 passagiers achterover leunen en genieten van het comfort en het nieuwe ontwerp van de cabine.
Sinds de lancering zijn er een aantal wijzigingen en nieuwe versies van dit model geweest, zoals de Phenom 100 EV.
Voorbeeld van de prijs van vliegtickets voor een route: Parijs – Saint-Tropez: vanaf € 12.000.
• Phenom 300: Dit zakenjetmodel is een afgeleide van de Phenom 100, maar verschilt op technisch en esthetisch niveau. Binnen dit vliegtuig kunnen 6 passagiers een maximale afstand van 3.600 km afleggen. Ideaal voor het verbinden van korte en middellange afstanden.
Voorbeeld van een tarief voor een overstap: Genève – Parijs: vanaf € 11.000.
Phenom 300 – Foto credit: Embraer
• Praetor 500: Dit model heeft in zekere zin de Legacy 450 vervangen. Het kwam in 2020 op de markt. Deze privéjet, met zijn opmerkelijke ontwerp, kan 9 passagiers aan boord vervoeren over een maximale afstand van 3.700 km.
• Praetor 600: Geïnspireerd door de Legacy 500, wordt de laatste gelanceerd in 2020. Dit is een middenklasse privéjet. Het kan 12 passagiers vervoeren over een afstand van 4.500 km. Alle comfort- en designvoorzieningen zijn aan boord om ervoor te zorgen dat de passagiers comfortabel zitten tijdens de hele vlucht, zelfs met zware bagage.
Voorbeeld van de prijs voor een verbinding: van Parijs naar Ibiza: vanaf € 8.000.
De andere privéjets van Embraer
Andere Embraer zakenjets zijn:
• Embraer Legacy 450
• Embraer Legacy 500
• Embraer Legacy 600
• Embraer Legacy 650
• Embraer Lineage 1000.
Bij AEROAFFAIRES kunnen we de privéjet kiezen die bij u past. Neem contact met ons op +33 (0)1 44 09 91 82, of vul ons online offerteformulier in. Ons team zal u graag een vlucht aanbieden die aan uw wensen voldoet.

  • Wat zijn de privéjets van Embraer?

    Embraer heeft verschillende types privéjets:

    • lange afstand (E-190)
    • middelafstand en regionaal: (ERJ 135, ERJ 145)
    • privéjets (Phenom 100, Phenom 300)
  • Met welk vliegtuig kunnen groepsvluchten worden gemaakt?

    Voor groepsvluchten, dat wil zeggen het charteren van een privévliegtuig voor veel passagiers van dezelfde groep, is het mogelijk om te kiezen voor de regionale vliegtuigen zoals de ERJ135 of de Embraer 190. Ze kunnen tot 150 personen vervoeren.

  • Wat is het populairste privéjet van Embraer?

    De populairste privéjet van de fabrikant Embraer is de Phenom 300.