WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Privéjetpiloot worden

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Hoe word je privéjetpiloot? Dat is de vraag die veel enthousiastelingen zich stellen. Of je nu 13, 20, 35 of ouder bent, je kunt je nu al voorbereiden op je professionele vliegbrevet. In dit artikel legt AEROAFFAIRES alle stappen uit die je moet nemen om van de grond te komen.

Waarom een privéjetpiloot worden?

Ben je een jonge piloot die je vaardigheden aan het perfectioneren is, een leerling-piloot of een complete beginner? Hier zijn de sleutels tot succes voor het leren vliegen met een privéjet, te beginnen met een paar vereisten: een privéjetpiloot is een baan met veel verantwoordelijkheden: naast het vervoeren van passagiers of vracht, ben je verantwoordelijk voor het opstellen van het vluchtplan, het controleren en voorbereiden van het vliegtuig, het verzekeren van het comfort en de kwaliteit van de service, en bovenal de veiligheid van de passagiers. Het is een baan voor de overgrote meerderheid van mensen die er gepassioneerd over zijn, omdat het ook offers met zich meebrengt. In tegenstelling tot lijnpiloten krijg je je rooster niet een maand van tevoren, maar wordt er bijvoorbeeld vaak op het laatste moment een beroep op je gedaan. Dit vermogen om op aanvraag te vliegen is essentieel en zeldzaam. Volgens François-Valéry Vannimenus, piloot van het privévliegtuig Citation 2, zijn de vaardigheden die nodig zijn om een goede piloot te zijn onder andere “netjes zijn, je gemakkelijk oriënteren in de ruimte, openstaan en luisteren naar anderen”. Er kan ook veel van je gevraagd worden als je VIP’s vervoert en het is een fysiek veeleisend beroep, zowel professioneel als persoonlijk. Voordat je aan een opleiding begint, moet je ervoor zorgen dat je geschikt bent voor de baan door een medisch onderzoek klasse 1 te ondergaan. Deze keuring moet daarna regelmatig worden uitgevoerd.

Hoe word ik privéjetpiloot?

Belangrijke informatie over de opleiding tot privéjetpiloot:

Om privéjetpiloot te worden, heb je een beroepsvergunning nodig. Het commerciële vliegbrevet (CPL) is het brevet waarmee je betaald kunt worden voor het vliegen. Het wordt verkregen door 200 vlieguren te valideren. Tegelijkertijd moet je slagen voor detheoretische ATPL, of “frozen ATPL”, die 14 certificaten omvat. Met deze vereisten kun je je carrière beginnen als copiloot (OPL). Om gezagvoerder (CBD) te worden, moet je slagen voor de praktische ATPL, d.w.z. 1.500 vlieguren. Het hebben van je CPL is echter niet genoeg om met de meeste vliegtuigen het luchtruim te kiezen. Daarvoor moet je extra kwalificaties halen, zoals de nachtrating of de instrumentrating (IR), waarmee je in speciale weersomstandigheden mag vliegen.Tot slot hoef je alleen een typebevoegdverklaring (QT ) te halenom je te specialiseren in een bepaald type vliegtuig. De initiële opleiding tot privépiloot is dus dezelfde als die tot verkeersvlieger. Het verschil zit hem in de extra kwalificaties die je moet halen.De bedrijfsvoorschriften staan maximaal drie typebevoegdverklaringen toe,dus leerling-piloten hebben geen extra MCC-licentie (multi-crew coordination) nodig die vereist is voor lijnpiloten die met een bemanning werken. Als je wilt, kun je tot slot zelf vlieginstructeur worden. Dit beroep biedt een groot carrière- en ontwikkelingspotentieel. Je begint bij €1.200/maand en kunt tot €2.000 tot €3.000/maand verdienen voor een FI-IRI-CRI (Flight Instructor – Instrument Flight Instructor – Class Instructor)

Jet Privé - pilotes cockpit
Photo Credit: Pxhere

Hoe werkt de opleiding?

Pilotenopleiding: drie hoofdstromen

Er zijn drie soorten opleidingen die leiden tot een vliegbrevet. Kandidaten moeten hun baccalauréat hebben en twee jaar hoger onderwijs hebben gevolgd, uitzonderingen daargelaten. Het baccalauréat kan algemeen, beroepsgericht of technologisch zijn. De meeste geïnteresseerde studenten gaan wetenschap of techniek studeren (CPEG, brevetten, DUT, BTS), voordat ze kiezen voor een opleiding tot piloot. Er zijn drie opties:

    1. Staatsopleiding: deze is gratis maar moeilijk toegankelijk. Deze vindt plaats aan deÉcole nationale de l’aviation civile (ENAC).
    2. De militaire route: je kunt worden aangeworven door de drie strijdkrachten (luchtmacht, landmacht en zeemacht), ofwel door te slagen voor een vergelijkend examen na twee jaar voorbereidende lessen (je wordt beroepsofficier), ofwel net na je baccalauréat (je wordt contractofficier). Na 10 jaar dienst kun je overstappen naar de privésector.
    3. De privésector: er zijn veel privévliegscholen in Frankrijk en daarbuiten. Je kunt ook kiezen tussen twee soorten opleidingen. De eerste is de “cadet”-opleiding ; sommige luchtvaartmaatschappijen bieden aan om je opleiding geheel of gedeeltelijk te financieren en nemen je dan in dienst. Air France is daar één van en deze optie wordt ook in het buitenland aangeboden. De tweede is zelfstandige opleiding. Onafhankelijke opleidingen verschillen van luchtvaartmaatschappij tot luchtvaartmaatschappij en zijn erg duur. Een van de voordelen is dat je je opleiding kunt spreiden door deze desgewenst in modules te volgen.

En welke opleiding je ook kiest, piloot zijn is vooral een baan die je leuk vindt.

Wat kun je ondertussen doen?

Wat je leeftijd ook is, je kunt je nu al beginnen voor te bereiden, in theorie en/of praktijk. Je kunt je Brevet d’initiation aéronautique (BIA) halen vanaf je 13e om je vertrouwd te maken met enkele luchtvaartverhalen en -theorieën. Daarna volgt het Brevet de pilote de base (basispilootbrevet) op 15-jarige leeftijd, waarin je leert omgaan met een licht vliegtuig. Vanaf 16 jaar kun je je Private Pilot’s Licence (PPL) halen. Dit is een niet-professioneel brevet waarmee je 45 uur vliegtijd kunt valideren bij een willekeurige vliegclub en waarmee je de bevoegdverklaring SPE (eenmotorige zuigervliegtuigen) kunt behalen. De syllabus voor het privévliegbewijs omvat ook enkele uren training op een vluchtsimulator. Tot slot kun je, om jezelf te onderscheiden, ook aanvullende opleidingen volgen als bijvoorbeeld operations officer of luchtvaarttechnicus. caption id=”attachment_47400″ align=”alignnone” width=”300″]Jet privé à la montagne Photo Credit: Pixabay[/caption]

Hoeveel verdient een privéjetpiloot?

Hoeveel verdient een privéjetpiloot? We leggen het uit:

Het salaris dat je verdient hangt af van de luchtvaartmaatschappij die je in dienst neemt en van je ervaring en anciënniteit. Bij Air France-KLM varieert het salaris van €4.000 tot €11.000 per maand voor een copiloot en tot €18.500 voor een gezagvoerder. Het salaris van een piloot in de zakenluchtvaart zal over het algemeen hoger zijn dan dat van een piloot in de commerciële luchtvaart.